{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.063 visninger | Oprettet:

Hunde og sekundære følelser {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres mening om hunde og sekundære emotioner? Kan hunde have disse?
Jeg ser gerne der bliver besvaret med faglige argumenter og ikke bare ja nej.

Jeg mener, vi mennesker har en tendens til at overføre vores begrebs verden til vores dyr. Men vi glemmer, at vi taler om menneskeskabte begreber, som hunden ingen forudsætninger har for at kunne føle.
Hvis en bestemt handling udløser et positivt resultat, er der større sandsynlighed for, at den næste gang vil gentage samme handling, hvis den står i en lignende situation. Hvor imod den ikke vil gøre det samme igen, såfremt udfaldet er negativt for hunden.
Hvis man så stiller 2 hunde op ved siden af hinanden, og laver samme øvelse hvor den ene får belønning, mens den anden hund ikke vil modtage noget. Vil der ikke gå længe for hunden der ikke bliver belønnet stopper. Hvis man giver en hund en lækker pølse, mens den anden får tørt brød, fortsætter begge hunde. Heraf mener jeg, man kan vurdere en hund ikke bliver jaloux, men gør hvad den får en positiv reaktion på.
Testen er taget fra http://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201111/do-dogs-feel-jealousy-and-envy

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde og sekundære følelser
  • #1   26. okt 2012 Som sagt er der ingen der ved 100% hvad hunden føler, og tænker, så derfor mener jeg ikke at man kan sige den ikke kan. Vi kan ikke komme ind i hundens hjerne, og hjerte så vi ved ikke hvad der sker derinde.

Nu har jeg flere gange med Kongo oplevet en form for skyld følelse, og tristhed over andre fik opmærksomhed. Har set en hund føle sorg og savn, så jeg mener helt bestemt at de føler ting som mange ikke mener de gør smiley

• #2   26. okt 2012 Natascha: Jeg vil give dig ret i, ingen ved hvad hunde tænker inderst inde smiley
    Derfor sætter jeg fokus på facts der er lavet af forskere, som kan fortælle os lidt mere.
    Der er bla. en artikel på dansk fra oktober i år vedr hunde og skyld, der er foretaget af en dyrepsykolog: http://videnskab.dk/kultur-samfund/kan-en-hund-fole-skyld

• #3   26. okt 2012 Jeg har hørt flere steder, at den del af vores hjerne der har disse følelser, ikke er udviklet i dyrenes hjerne, og derved kan dyr ikke have disse følelser. Det er teorien. og derfor mener mange at vi overfører vores egne følelser til dyrene.

Men jeg er ikke enig. Noget af denne del må eksistere hos hunden, min hund bliver tydeligvis flov når han kaster op, og bliver tydeligvis jaloux når katten er hos min mor etc. Så i min verden har hunden (og sikkert også andre dyr) disse følelser som vi har, selvom eksperter mener det ikke er en realitet.

• #4   26. okt 2012 Ved ikke om det er faglige begrundelser, men pointen er at det er lige så rigtigt at tro det som ikke at tro det. Forskerne er lige så meget i tvivl og nogle mener for og andre imod.

Jeg selv tror ikke på de har deciderede følelser, men ultra udviklede Spejlneuroner - De er 100 gange bedre til at læse en situation pga deres udviklede sanser og gennem deres sanser regere de. Altså eks. kan de føle smerte, dette er en meget konkret og fysisk "følelse", således mener jeg også de stimuleres af og sanser dufte, impulser, lyde osv. som de reagere på og "mærker".

På den måde kan man sige deres reaktion og handlinger bliver meget udmidlbare, netop fordi de ikke har "følelser" i klemme eller må man så at sige reflektioner/fortolkninger osv.

Jeg tror hunde "ser" os mennesker i Aura lignende billeder da deres sanser er forstærkede og derved er de sansemæssigt på overarbejde hele tiden i samværdet med os mennesker, da vores sindstilstand svinger utrolig meget.

Men decideret følelser, nej desværre ikke. Selvom jeg gerne ville tillægge mine søde pelstotter disse egenskaber, så må jeg desværre erkende jeg tror mere på en udviklet sansestimulering der gør at hund mærker verdnen anderledes end os.

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/har-dyr-folelser

http://politiken.dk/poltv/nyheder/videnskab/ECE617003/hunde-deler-foelelser-med-mennesker/

• #5   26. okt 2012 Jeg vil bare lige sige, jeg IKKE udelukker noget smiley Det er jo et enormt svært emne at diskutere, da man ikke kan se i hundens hjerne smiley

• #6   26. okt 2012 Jeg vil ikke kommentere på, hvad hunde er eller ikke er i stand til, da jeg ikke har noget grundlag herfor.

Det eneste jeg vil kommentere er påstanden om noget menneskeskabt, der overføres til dyr. Det er desværre noget vrøvl, hvilket gør at hele grundlaget for fremstillelsen skrider, idet argumentationen umiddelbart for mig at se udspringer heraf.

Når jeg påpeger, at det er noget vrøvl, er den nemmeste måde at forklare det på at stille nogle spørgsmål:

Hvis mennesket ikke havde skabt begreberne - ville følelserne da ikke kunne anerkendes, eller ville de overhovedet eksistere?
    Hvis man forestillede sig, at begrebet havde et andet navn - ville det så ikke repræsentere den samme følelse?
    Hvis man ikke er i stand til at formulere/analysere følelsen og give den det rigtige prædikat - er følelsen så ikke i overensstemmelse med netop det begreb vi normalt sætter på denne følelse?
    Er det et validt argument at fordi mennesket for nemheds skyld har givet en følelse et navn, så er dette menneskets og hunden kan dermed ikke påføres det? Så vidt jeg ved, har hunde da stadig ben, ører og hale - selvom det er menneskeskabte ord..

Jeg siger ikke, at hunde kan eller ikke kan føle, selve fremsættelsen holder bare ikke - hvor kommer det i øvrigt fra?

• #7   26. okt 2012 Nu kan jalousi i sig deles op i kategorier: eks jalousi over at en søster får mere opmærksomhed, eller at naboen har en federe bil, altså en materiel jalousi og en social jalousi. Min hund var altid grotten når jeg tog min bedste veninde hjem og gav hende min opmærksomhed, men når det var andre bekendte eller familie jeg gav min opmærksomhed, så var der ingenting. Det synes jeg dælme er pudsigt.

Jeg tror hunde udtrykker sig på måder og med signaler vi ikke har lært at aflæse endnu, og derfor er det umuligt med sikkerhed at udelukke dem fra at have sekundære følelser. Personligt tror jeg at de har sorg og jalousi, håber ikke jeg stemples som håbløs romantiker smiley

Kommentér på:
Hunde og sekundære følelser

Annonce