{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.077 visninger | Oprettet:

Grand danois til mine forældre? {{forumTopicSubject}}

Davs derude

Bare et par spørgsmål ang. GD'er og overvejelserne omkring at få én.

Mine forældre, et ægtepar på 60, kigger efter et nyt 4benet familiemedlem.

De har haft hunde hele livet, indtil for nogle år siden.
Nu føler de sig klar igen og har overvejet lidt omkring racer.
De er kommet frem til at en GD kunne være et rigtig godt bud til hvad de ønsker/kan tilbyde og da de også er mest til store hunde.

De bor i hus med have - ingen trapper (andet end et enkelt trin op til haven men det kan hvis ikke være et problem?)
De har 1 kat, der også boede der mens de havde tidligere hund.
De har børnebørn der ind i mellem kommer og det er også en af grundene til at GD'en kom på tale.

De arbejder begge, men på skift.
Min far om natten, min mor om dagen - så der er god tid til en ny ven.
De rejser ikke og er generelt hjemme mennesker.
De er ikke aktive i form af masser af sport - men vil gerne gå ture.
De vil gerne gå til hvalpetræning/unghunde træning med den, men har ikke ambitioner om konkurrencer af nogen art.

Jeg kender ikke meget til GD - andet end de få jeg kender er rolige, rare og ikke kræver ret meget aktiverng.
De skal lige se gæster an, men når først de har gjort det, er de jo nærmest skødehunde (tror de selv)

Men er det rigtigt?

Hvordan er de aktivitetsmæssigt?
Og er de "nemme" at opdrage sådan generelt?
Er der den store forskel på hanner og tæver, ud over størrelsen?

Jeg har hørt, at den ballade en GD laver som lille er 10 gange værre end hvad andre racer laver?
Er det rigtigt og hvorfor?

Er der andet man skal være opmærksom på, når man deler sit hjem med en GD?

På forhånd tak for svar.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grand danois til mine forældre?
  • #1   31. okt 2012 Ring og snak med dem her smiley De er rigtig søde og ved en hel masse http://www.sletmose.dk/

  • #2   31. okt 2012 Molly : Tak, jeg giver det lige videre til mine forældre smiley

  • #3   31. okt 2012 Vær kræsn med opdrætter. Der rovavles på den race også.

  • #4   31. okt 2012 Gode overvejelser du har gjort dig. Husk på at spørge opdrætter efter hjerteproblemer ved forældredyrerne...Desværre er der MANGE GD, der dør i en tidlig alder pga dette. De fleste bliver omkring 4 år smiley Kender selv en tidligere opdrætter af GD, og hun vil til enhver tid anbefale at kigge på tyske opdrættere, da de er meget bevidste om hjerteproblemerne i racen. God jagt smiley

  • #5   31. okt 2012 De avler også, så vidt jeg ved, ret sunde hunde smiley

  • #6   31. okt 2012 Jeg giver alle de gode råd videre - på Sletmose var der også rigtig mange gode råd til dem smiley

    Jeg har jo selv "mindre" hunde - rottweiler og lab. blanding som er vildt aktive, så jeg kan ikke være så behjælpelig med hvad en GD kræver.

    Nogen der har erfaringer med, om spor er noget for en GD ?
    God gymnastisk for hjernen hvis de ellers gider smiley


  • #7   31. okt 2012 Syntes det lyder ret fornuftigt. Ang. Grand danois som hvalp ; Vi har haft 3 stk ialt, og kender rigtig mange G.D. ejere. En G.D. er meget rolig i forhold til andre raser som hvalp, bla. fordi den bruger så meget energi til at vokse de første 6 mdr. Men som skrives, snak endelig med opdrættere for at få den bedste info.
    Jeg har ingen erfaring med spor.


  • #8   31. okt 2012 Er der forresten noget foder i vil anbefale?
    Den skal jo ha noget ordentlig foder, sådan en kæmpe vaps smiley

    Jeg har selv fodret min rottweiler (som jo heller ikke må vokse for hurtigt) med RC Giant fra hvalp til voksen. Men synes jeg kan læse at protein indholdet ikke må være over 25% til en GD..
    I RC's Giant variant er det 30%...

    Andre der har nogle erfaringer med det?


  • #9   31. okt 2012 Vi brugte også RC Giant, til vores sidste G.D. Har kun god erfaring med dette.

  • #10   31. okt 2012 Jeg har kun en GD jeg kan sammenligne med.
    Jessie har været og er meget nem - også som hvalp. Vi har ikke haft problemer med at hun har ødelagt ting eller været ængstelig for at være alene hjemme.
    Vi startede til hvalpetræning næsten med det samme og er fortsat med træning en gang om ugen. Hun er ikke en stjerne (og det er jeg bestemt heller ikke), men det giver en god basis. Det er vigtigt, at den lærer fra start, ikke at trække i snoren, for så kan det blive svært at gå ture. (Jeg har en brækket lillefinger til at bevise det!)

    Jessie er fantastisk med næsen og ville helt klart være glad for at begynde til spor... Hendes mor gider bare ikke!

    Ang. foder, så har vi haft store problemer med Jessies mave og jeg hører om andre GD'ere der har sarte maver, så man må vælge det foder der virker. Hos os er det hypoallgernic, som jo koster en del, så det er en ret dyr post.

    Og så er jeg enige med alle de andre om, at man skal kigge på sundheden (ikke at der er garanti at fordi forældrene er sunde, så er hvalpen også - men alt andet lige, så må det være bedre), for man bliver så glad for sin hund, at den korte levetid de generelt har, ikke skal blive kortere...

    Held og lykke med at finde den rigtige hund til dine forældre:-)


  • #11   31. okt 2012 Hov - Aktivitets niveau.
    Jessie har et forholdsvist højt aktivitetsniveau. Hun kræver at have haft mulighed for at strække ud løs hver dag, ellers bliver hun lidt "irriterende" om aftenen. TIlgengæld så har jeg en meget nem hund, hvis bare hun bliver luftet tilstrækkeligt.
    Vi kan tage hende med stort set alle steder også i min svigermormors ældrebolig, hvor der ikke er god plads. Hun bliver på sit tæppe og hygger sig:-)


Kommentér på:
Grand danois til mine forældre?

Annonce