Rastløs? :( {{forumTopicSubject}}
Har en samojede dreng på snart 11 måneder der efterhånden virkelig er ved at drive mig til vanvid (Inden i begynder på noget -nej han skal INGEN steder om han så halvvejs slår mig ihjel! Han bliver her uanset hvad!)
Nå men han har altid gået og småpevet lidt, især når han vil have opmærksomhed eller ikke får sin vilje, men her på det sidste syntes jeg bare han er blevet utrolig slem til det!
Idag har særlig været en slem dag.
Han vågnede klokken 8 tiltrods for at han normalt sover til en 9 halv 10 tiden. Derefter kommer han så nedenunder for at kunne komme ud og tisse osv (Han sover oppe på mit værelse om natten -hvilket er den eneste tid på dagen han får lov til at gå på trappen!) Ved en 9-halv 10 tiden går min far så en tur med ham på en 30-40 minutter, på den tur møder de så hans "reserve mor" som så er i løbetid! da de så kommer hjem igen vil aslan hygge lidt som han altid plejer at ville. Kort tid efter vil han så lege hvor han så får sin aktivitetsbold ned med godbidder i og så hygger han sig så med den. Klokken 12 cirka går mig og min mor så en tur med ham på cirka 1 times tid. På den tur er han i flexline så han kan løbe og lege "som det passer ham". Igen en time eller 2 efter vi er hjemme vil han lege og får så hans andet aktivitetsspil med lidt godbidder i som han hygger med ved 5-6 tiden går min far så endnu en tur med ham -samme tur som mig og min mor gik dog i lidt kortere snor. Han har ikke været ude og gå siden idag da vi har haft lidt forskellige ting at se til her til aften Her klokken 8 gik mig og Aslan så op på mit værelse og han kunne bare ikke falde til ro, han hoppede rundt, op i sengen, ned på gulvet, pev lidt, gøede lidt, op i sengen igen, ned af sengen osv.. Så lukkede jeg ham nedenunder for jeg tænkte at han nok skulle tisse, og det skulle han så også! Så kom han op igen og det var med samme resultat.. så nu har jeg lige måtte lukke ham ned igen og så må han jo ellers blive dernede i nat Han er jævnligt blevet tjekket af dyrlægen og der er aldrig blevet sagt noget "dårligt" om ham så jeg kan ikke se det skulle være det.. Aktivere vi ham for lidt? og skal han ud og gå noget oftere? bruger godt og vel 5 timer dagligt på gåture, aktivering, leg osv og hvis det ikke er godt nok kan man jo ikke rigtig lave andet end at rende med ham konstant Kan hunnen i løbetid evt ha noget med det afgøre? han har ikke været i nærheden af sådan en siden han var meget lille..
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.620
Og så synes jeg ikke at I stimulerer ham voldsomt mentalt?
maj 2007
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.857
Derudover lyder det meget voldsomt at I går med ham 5 timer dagligt - hellere skære ned, og så brug turene til noget. Søg efter mad, små tricks osv. (Jeg ved ikke hvordan I lufter nu, selvfølgelig.)
http://www.dog-wise.dk/sjov-leg-med-hunden-pa-gaturen-active-dogwalking.html
Det er det en god ide at få hunden til at arbejde for sin mad, Spred hundens aftensmad over græsplænen og lad ham selv søge efter det. Start med lille område og udvid langsomt, så hunden har succes med det.
Aktiver mere mentalt, det er ofte en ubalance i forholdet mellem fysisk og mental motion der giver stress, altså at der er for meget fysisk og for lidt mentalt. (selvfølgelig ses det også den anden vej rundt.)
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 39 Svar: 308
Petra: Vi går ikke med ham 5 timer dagligt -de 5 timer er gåture, aktivering, leg med ham osv -vi går omkring 2½-3 timer med ham dagligt hvoraf de 2 timer er i lang line på en mark hvor der er mange indtryk da vi har meget vildt løbende rundt hernede Men det link du har sendt ser spændende ud, det må jeg få kigget på og så prøve at gøre hans ture lidt mere spændende, har slet ikke tænkt på det med at søge efter mad osv, men godbidder er han ikke intresseret i når vi går tur men hvis det er rigtigt kød er det måske noget andet?
-Han er lige i den der stride periode og derfor gider han heller ikke sin tørkost så vi er nød til at blande lidt dåsemad i for at han spiser det så det med at sprede det ud vil være lidt besværligt men hvis man evt har en eller anden ting man kan ligge maden "ind" i så han skal slikke/grave det ud kan det så ikke også gå?
Men mange tak for begge jeres svar! Er glad for at høre at det med tæven også har noget med det afgøre, for var helt bekymret for at der var noget for han er SLET ikke så slem normalt som han er idag.. pyha!
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.857
Man kan godt sprede tørfoder med lidt dåsemad i. Ellers, kan I prøve at opløse en lille teske leverpostej uden skorpe i ½-1 dl kogende vand og hælde det over tørkosten og røre det rundt, og så lade det stå og suge lidt. Så kan de fleste hunde ikke lade det være. Så kan det nemlig sagtens spredes, jeg gør det selv med min kræsne hund Ellers kan i godt gøre det med kylling mv. Jeg har også hørt nogen der siger man kan blande et råt æg i foderet og ligesom med vend+leverpostej blande det rundt og lade det suge. Det skulle være rent guf for vapsen - jeg ved dog ikke lige hvor sundt det er med et æg hver dag i længden..
(link fjernet) <= denne skulle være god, skal selv købe den snart til min store hund. Jeg bruger twist'n'treat, også fra busy buddy. Dog fylder jeg den med leverpostej i siderne og fryser den - så det er udover alm. fodring.
Min han kan også være godt dum i bøtten hvis der har været en lækker tæve i området - så virker han meget rastløs indtil i nogle timer, nogle gange en hel aften.
maj 2007
Ellers er der også lidt ideer her:
http://www.grosserguiden.dk/Aktiverings-guiden/aktiverings-guiden.html
Rastløs? :(