Alene Hjemme træne - Kom med jeres gode råd og links :) {{forumTopicSubject}}
SÅ skal de kloge hjerne komme på banen.
hvordan får man nemmest en hvalp på 8 uger til at være alene hjemme, så det også er godt og trygt for hvalpen ?
Hvilket/ hvilke rum ?
Hvilken fremgangsmåde ?
Hvilke farvel / goddag scener ?
Hvor lang tid tog det for dig ?
Vil gerne starte med at lægge nogle generelle links , De er godt nok fra grosserguiden, men jeg synes de er ganske geniale og passer godt ind på andre racer :
http://www.grosserguiden.dk/Ny_hvalp_i_huset/ny_hvalp_i_huset.html
http://www.grosserguiden.dk/Udviklingsskema/udviklingsskema.html
http://www.grosserguiden.dk/Aktiverings-guiden/aktiverings-guiden.html
Kom så med hvordan i gjorde det og hvad i synes var godt og virkede som i vil give videre til andre
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Og vi har heller ikek altid haft meget tid til rådighed (ferie og lignende) men udnyttet den tid vi har haft optimalt.
jul 2008
Jeg startede ud med at gå en god tur med hende, Trænede lidt lydighed og gav hende lov til at få brugt hjernen lidt. Hjemme gav jeg hende ro til at slappe af og komme "ned på jorden" efter den gode gåtur , Gav hende så et kødben, satte radioen til og sagde stille "Mor kommer tilbage" - og gik ned med skraldespanden ( ca 1 ½ minut ) - og sådan fortsatte vi i ca 1 uge, hvor jeg så stod og gloede nede ved skraldespanden i længere og længere tid
Ingen store farvel eller goddag scener og Zoe havde stue og køkken at gå rundt og hygge i
Nu behøver jeg ikke gøre så meget, tænder stadig radio, giver hende noget lækkert og siger "mor kommer tilbage" - men ofte glemmer jeg en af tingene og hun er ligeglad nu lægger hun sig over på tæppet og slapper af når hun har forstået at hun ikke skal med
dec 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 62 Svar: 235
Er efter hånden lige glad med hvad folk kalder mig.
Chili, kom hjem til os en fredag og var alene hjemme første gang om mandagen
Han havde trøjer som duftede/ lugtede af os,tyggestænger og radioen tændt.
Det fungere super godt og det gør det stadig. Dog med få uheld, måske 1 tisse tår nogen gange en pølle. Men sådan er det han er kun 13 uger.
Mange havde fordomme i mod det og kaldte mig for dyreplager. Min hun vil få ''adfærds problemer'' Ja hej, han er en social hund og elsker mennesker. han piber ikke når man forlader ham.Til jer der kaldte mig for dyreplager & anmeldte os til dyrenes beskyttelse for ''dyreplageri'' kan jeg bare sige, i burde få jer et liv og la vær med at ha så travlt med os andre
jul 2008
Det er til gengæld forkert hvis hunden ikke fungere under det, og hyler og er utryg - så skal der er andre metoder til !
det er forskelligt fra hund til hund og fra ejer til ejer - tror det handler ligeså meget om race som det handler om avl / opdrætter, og ejers evner
dec 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 62 Svar: 235
Jeg syntes hunden skal ha mest plads som muligt. Hvis man skal tænke på hundes natur, er det ikke normalt den er spærret inde i et rum. Derfor syntes jeg det er noget pjat.
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.241
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 10 Svar: 91
jul 2008
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Hvis f.eks. hunden begynder at hyle, gø eller ødelægge ting ja så m¨å man altså lige et par skridt tilbage i sine trænings-trin og starte derfra igen.
Og jeg giver dig 100% ret Freja: det er ikke syndt for hvalpen at være alene hjemme allerede dagen efter man har fået den hjem; hvis den kan!
Men det kan man altså bestemt ikke gå ud fra som hvalpekøber, så man bliver altså, i min bog, nødt til at planlægge at være hjemme hos den det første stykke tid og lave trinvis træning.
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
At man ikke skal gøre et kæmpe nummer ud af at man kommer hjem. Ikke lave sådan en overgejlet hilsen til hunden. I hvert fald ikke så længe hvalpen stadig lærer det at være alene hjemme.
Og at hvalpen bedst kan være alene hjemme når den er mentalt træt.
Så at man aktiverer med hjerne-aktiviteter. Selvfølgelig ska hvalpen have mulighed for at besørge inden den skal være selv, men det handler ikke om at køre hvalpen træt med vild leg i troen om at den så kan sove når den er selv. Det kan være svært for hvalpen at falde ned igen efter vild leg. Så mental stimulering.
Og selvom at en del tager det som en selvfølge, så er der faktisk stadig nogen som ikke ved det: Det nytter INTET at skælde hunden ud når man kommer hjem og den har tisset eller skidt indenfor, eller den han bidt i nogle ting den ikke må.
Hvalpen vil IKKE kunne forstå hvad den får skæld ud over!! Og derfor intet lære af det.
Og lige et andet råd angående hvalp alene hjemme: vær opmærksom på hvilket legetøj eller godbider hvalpen har adgang til. Ikke alt er egnet til at være fremme uden opsyn.
Og ikke have legeting fremme som stresser hvalpen/gejler den op.
Alene Hjemme træne - Kom med jeres gode råd og links :)