{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.431 visninger | Oprettet:

Hvordan skal hunden føles? (Vægt) {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere smiley

Er der ikke en venlig sjæl, der kan give en vejledning til, hvordan man "gennemføler" sin hund for at vurdere minutiøst, hvor meget der er at "give af" i forhold til vægt?

Jeg tænker på, hvor meget f.eks. ribbene/skulderbladene/rygsøjlen må mærkes/ses på en normal og aktiv hund og hvornår man skal gøre noget andet end evt. "bare" øge fodermængden.

Racen er korthåret collie.

Baggrund: Vi har skiftet fodermærke og har været på det nye foder en måneds tid. Han har tabt sig, vi har gradvist øget mængden, men jeg synes stadig, han er tyndere end før skiftet.

På forhånd tak.

Buddy og Sarah smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan skal hunden føles? (Vægt)
  • #1   26. sep 2012 Jeg lavede en lignende tråd for noget tid siden, dog med omvendte forhold, fordi vores tæve har taget på siden sterilisation.
    Jeg fik at vide, at hofte/bækkenknogler skal kunne mærkes uden at man trykker til, samt at rygsøjlen og de bagerste ribben skal kunne mærkes med flad hånd uden at trykke til.


  • #2   26. sep 2012 Jeg tænker på sådan noget her:

    1. Kontroller din om hunds ribben ikke er direkte synlige men lettere markeret. dette indikere at
    din hund er i en ønskelig vægt.

    2. Se på din hund fra oven. lidt indsnit bag ribbene ala. et timeglas form indikerer at hunden er
    i en ønskelig vægt.

    3. føl på dens hofter. de skal være let kødfyldte. Det indikere at hunden er i ønskelig vægt.

    4. Kontroller om din hund har en velformet bug.

    Men sådan lidt mere detaljeret... For dummier smiley 1+2 er ok, tror jeg. 3 er jeg meget i tvivl om og hvor meget/lidt skal haleroden ideelt kunne ses/mærkes? Pelsen skjuler en del, men man kan tydeligt se hoftebenene, når han er fugtig og det er noget nyt, at man kan ane det øverste stykke af haleroden, når han er fugtig. Måske han har tabt vægt primært på bagparten?


  • #3   26. sep 2012 Tak Malene smiley

  • #4   26. sep 2012 Ja det er svært på pelsrige hunde. Der skal være talje, men ikke for meget.

  • #6   26. sep 2012 Hm, tror desværre at han er blevet lidt for tynd, der er lidt for meget timeglas over ham i fht. den gode illustration, som du linkede til.

    Må holde øje med ham og evt. spæde til med noget andet.


  • #7   26. sep 2012 collie er vel en generelt en hund som ser tynd ud? Ala en whippet? (Ved godt de er mere ekstreme) men du skal passe på med at gøre ham for tyk i hvert fald!

  • #8   26. sep 2012 Line

    Tjo, slank ja... Men bestemt ikke som en whippet, hvor du kan se alt smiley

    Jeg synes for øvrigt også, de er flotte. Men sådan skal min collie ikke se ud smiley

    Tror heller ikke der er nogen fare for at han pludselig bliver overvægtig smiley


  • #9   26. sep 2012 Mener hellere ikke at de skal ligne en whippet - men de skal vist hellere ikke ligne en labber smiley

    Det skal man bare have i mente når man spørger til råds. Et kilo kan gøre meget - men må indrømme at vores den bette gårdhund i perioder er for tynd, men det er fordi han er så aktiv at han kan ikke kan indtage nok foder til at holde sig oppe i foderstand. det er jo også en måde hvorpå han holder sig i form til at kunne løbe de lange og mange ture. En marathon løber er jo hellere ikke tyk. Så overvej hvad du bruger hunden til (jeg anbefaler IKKE at sulte den!!) men altså nogen perioder er hunden jo bare mere aktiv og derfor lidt tyndere, der kan man alternativ give et foder med mere energi.


  • #10   26. sep 2012 Og vis du gradvis langsom øger mængden går der lang tid inden du kan se om hunden har taget på smiley Og det kan jo være at collien ikke er helt så nøjsom så de bare tager lidt længere tid at øge deres vægt?

  • #11   26. sep 2012 Ja jeg er glad for min colliehar meget pels..
    Tror nærmest han ville ligne en saluki i bygning hvis jeg klippede pelsen af ham.

    Og nej det hjælper ikke at hælde mere foder i skålen.. Så går der bare endnu længere ( timer eller dage ) før portionen er spist smiley

    Jeg lever med det så længe hunden ikke er afkræftet


  • #12   26. sep 2012 Måske - men han plejer nu kun at spise til han er mæt. smiley

    Vi har øget mængden gradvist fra 180 g til 280 g over en måned på et foder, der skulle være drøjt i brug. Og så plus alt det løse han spiser smiley

    På det gamle foder (med korn) fik han 240 g plus det løse.


  • #13   26. sep 2012 Hehe *Ib*

    Nej, han virker ikke afkræftet overhovedet smiley

    Kan bare se at det nye foder gør noget ved hans udseende, han virker mere mager.


  • #14   26. sep 2012 Og han spiser for en gangs skyld op smiley Han elsker smagen af det nye foder for en gangs skyld.

  • #15   26. sep 2012 Jamen hvis han vil spise det og virker til at tabe sig, så giv ham lidt mere smiley

  • #16   26. sep 2012 Min personlige erfaring (ikke evidens baseret overhovedet!) er at uanset hvilket foder man fodre med, så skal hunden ca. have den samme mængde... Medmindre man går til eller fra barf. Så det med at noget er mere drøjt har jeg svært ved at tro på..
    Og jeg ville da bare lad ham stige lidt mere drastisk så - altså hundens mave er lavet til at kunne udvide sig og trække sig sammen alt efter hvor stort et bytte dyr de har fanget..


  • #17   26. sep 2012 Line

    Ahaha, din sidste sætning får mig til at tænke på en slange smiley


  • #18   26. sep 2012 Tja, jeg kunne prøve at veje 500 g af til ham og så se, hvor meget han selv vælger at spise, når der er "fri buffet".

    Hvis det er samme mængde over nogle dage, så må det være det, der skal til smiley


  • #19   26. sep 2012 Sarah - Hvis han vil spise, ville jeg blot hælde mere i ham, men hellere en hund, der er lidt for tynd end det modsatte smiley

    Alfa fik 550g dagligt, da jeg afprøvede nogle af de kornfrie med alm. fedtindhold og tabte sig alligevel.
    Så nu holder jeg mig til højenergifoder, her får hun en mængde på 250-300 g alt efter mærke.

    Hvis jeg pelsede vores gravhund, ville hendes foderstand være som whippernes.
    Whipperne er ikke ekstremt tynde som salukier, faktisk synes jeg deres tykkelse, når de er i perfekt kondition er passende for de fleste hunde, der skal bare lægges lidt mere pels og hud ovenpå smiley



  • #20   26. sep 2012 Kirsten

    Tænkte at man kunne se hoftebenene tydeligere på en whippet smiley Lidt som den her i sofaen.

    (link fjernet)

    Buddy har mere pels, så man skulle helst ikke se "hoftekuglerne" så tydeligt.

    550 g ?!? wow. Nu er jeg næsten spændt på, hvor meget han selv vælger at tage af foderet og om han kommer til at holde vægten. smiley

    Han plejer at spise fra 220-300 g om dagen plus det løse (madrester, godbidder, råt).


  • #21   26. sep 2012 Mine forældres whippet
    (link fjernet)

    Der er ikke så meget hofteben at se.. egentlig smiley


  • #22   26. sep 2012 Ib- Det er der heller ikke på mine.

    Alfa i topform:
    (link fjernet)

    Ribben kan mærkes tydeligt og ses, når hun trækker vejret ind, 3 ryghvirvler kan anes.


  • #23   26. sep 2012 *Ib*

    Næh egentlig ikke:-) Synes bare jeg har set nogle, hvor man kunne se det - altså uden at hunden var udmagret på nogen måde:-)

    Synes man kan se Buddy's mere end Neala's egentlig... På trods af pels kan man godt se hans hofteben i øjeblikket.


  • #24   26. sep 2012 Det er altså nogle rigtig fine billeder I lægger ind:-)

  • #25   26. sep 2012 Quimat, deres anden hund er noget slankere, men stadig ikke med "strittende knogler"

    (link fjernet)


  • #26   26. sep 2012 Sarah - Kiggede lige på vores gravhund, da hun kom vimsende forbi, hendes hofteben er faktisk tydligere end whippernes, men hun er heller ikke så muskuleret bagtil som de er.
    Her sover whipperne i stereo, der kan du se ryghvirvler.


    profilbillede
  • #27   26. sep 2012 Hans hofteben er blevet mere tydelige og så kan man se en forhøjning (haleroden), som jeg ikke har bemærket før. Det ses når han er fugtig.

    Man har hele tiden kunnet ane hans ribben, når han bevæger sig, drejer rundt etc.


  • #28   26. sep 2012 Hehe sådan ligger Buddy også tit - og helst i solen og midt i rummet smiley

  • #29   26. sep 2012 Så ville jeg sætte mængden af foder lidt op, det lyder som om hans kondition tidligere hr været fin smiley

  • #30   26. sep 2012 Ja, må prøve den "frie buffet" og ellers blande op med noget andet tørfoder evt. suppleret med lidt lakseolie smiley

  • #31   26. sep 2012 Jeg ved ikke hvilket foder du er skifter over til, men kingsmoor sport, gider Ghini, der er temmelig kræsen godt spise, det er temmelig fedt.
    Hun får det blandet med andet foder, Alfa får det rent.

    (link fjernet)


  • #32   26. sep 2012 Det er Tholo med kylling.

    Har ikke prøvet Sport fra Kingsmoore. Han fik dog lind mave af et andet Kingsmoore produkt og det samme med Taste of The Wild.


  • #33   26. sep 2012 Kan se Tholo har 16 % fedt.

  • #34   26. sep 2012 Den TOTW variant som han fik mest af, indeholder 18 % fedt.

  • #35   26. sep 2012 Hvis han har lidt problemer med maven og ellers trives på Tholo ville jeg holde fast i det og så enten øge mængde eller tilsætte fedt, evt give lidt ekstra lækkerier i løbet af dagen.

    Ingen grund til at prøve med et andet produkt fra kingsmoore, selv om der kan være forskelle de enkelte produkter imellem.


  • #36   26. sep 2012 TOTW og Kingsmoore er de eneste, der har givet ham det med maven.

    Happy Dog var rigtig godt indtil det pludselig slet ikke duede længere, siden har vi prøvet os lidt frem. Han er dog lidt kræsen, så nogle mærker kun i form af en foderprøve, der ingen interesse har været for:-)


  • #37   26. sep 2012 Ghini er også kræsen, så jeg tester også nyt foder med foderprøver.

    Hun gider ikke spise sit foder, hvis der kommer olie på, så i den kolde tid, hvor hun har brug for ekstra energi, for at holde varmen, får hun en blok pemmikan om dagen.

    http://kronch.dk/default.asp?Action=Details&Item=391


  • #38   27. sep 2012 Buddy valgte at spise 323 g i går aftes, så han kan trods alt ikke siges at være i Alfa-liga;)

    Nu prøver vi lige på den måde i nogle dage og ser om det er ca. samme mængde og ellers må tiden vise om han kan holde vægten på det smiley


  • #40   27. sep 2012 Buddy ligner mest Brittney i "Whippet"-versionen. Sidst han blev vejet, vejede han 19,5 kg, men det var før foderskiftet og da bemærkede jeg ikke haleroden, når han var våd.

    Må lige prøve det her med at øge fodermængden, hvis ikke det hjælper nok til at holde sul på ham, må jeg finde noget at blande Tholo op med. Han har aldrig tabt sig sådan på foder med korn og TOTW skulle han da have lidt mere af end uden korn, men slet ikke så dramatisk 40 g måske? Kan jo dårligt huske det nu:)


  • #41   27. sep 2012 En helt anden ting:)

    Hvordan i alverden kan du slippe afsted med at fodre 100-200 g pr. hund og så få så "fede" collier??? smiley

    Buddy må da have et enormt stofskifte eller bændelorm;)


  • #42   27. sep 2012 Marianne : Bare for at der ikke hænger en misforståelse, så mener jeg ikke at en collie skal ligne en whippet æ jeg brugte blot udtrykket for at sige at man nok ikke kan generalisere hvordan en hund skal se ud i foderstand. Det du fx kalder en tyk collie (som jeg er enig med dig i er smukkest - det ser også ud som om den stråler mere og har mere glans) vil være en super tynd labrador smiley


  • #43   30. sep 2012 Så er der indkøbt lakseolie og fede tørrede fisk i Maxizoo:) plus dagsdosis er sat op til 350 g plus et kyllingeunderlår hver morgen plus rester fra vores mad.

    Så skulle han gerne som minimum holde nuværende vægt og meget gerne tage lidt på over den næste uges tid. Ellers finder jeg et foder til aktive hunde at blande op med smiley


Kommentér på:
Hvordan skal hunden føles? (Vægt)

Annonce