{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.164 visninger | Oprettet:

kastration... ja eller nej? {{forumTopicSubject}}

ganske enkelt cash skal ikke bruges til hvalpe da han i forvejen er en blanding så jeg overvejer at kastrere ham men er det en fordel eller ulempe... han er en meget aktiv hund på 1½ som lille er kommet i den alder hvor han skal fører sig frem og tro han bestemmer over andre hunde...jeg har hørt det kan dæmpe ham lidt i det hvilket ville være dejligt da han kan være meget strid i hundeskoven så andre ejere bliver bange eller sippet over han prøver at dominere deres hund selvom han ikke gør dem noget ondt. Men også at han han blive ALT for lidt aktiv af det hvilket jeg heller ikke vil have.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kastration... ja eller nej?
  • #1   12. sep 2012 Det vi fik at vide af dyrlægen, da vi overvejede kasteration af vores gamle hund var, at hvis vi var tilfredse med hans temperament, så skulle vi ikke kasterere ham, da det kunne ændre sig..

Men rent praktisk når man er i hundeskov osv, så ville det være en god idé at kasterere.. Men det dominerende behøver ikke dæmpe sig...

• #2   12. sep 2012 For mig er en kastration noget man tyr til, når hunden har et konkret sundhedsmæssigt (mentalt eller fysisk) problem, som kun kan løses ved den type kirurgi.

• #3   12. sep 2012 For mig er kastraktion en udemærket løsning på hanhunde der ikke skal avles på, dominerende hunde og parringsfikserede hunde. Man skal dog være opmærksom på at kastraktion fjerner hundens kønshormon. Man bør derfor ikke kastrere usikre hanhunde, fordi de så kan få det endnu værre.

• #4   12. sep 2012 ville faktisk også helst undgå det da det er det mest "naturlige" for mig men er lidt træt af han gør folk "bange" eller sure fordi han køre en magt kamp med deres hunde i 30 sek smiley og han har så godt af at komme i hundeskoven så ville også være træt af at han ikke må være der bare fordi der er nogle hunde han ikke helt kan med eller kører magtkamp med

• #5   12. sep 2012 malene:
    hehe cash er vist alt andet end usikker smiley

• #6   12. sep 2012 Du kan ikke forvente at hunden forandrer adfærd efter en kastration. Måske tværtimod.

http://www.omhunden.dk/html/kastration_af_hunde.html

http://www.e-pages.dk/dchff/106/4

http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=238

• #7   12. sep 2012 smiley ja okay det ser jo ikke ligefrem lovende ud så...

• #8   12. sep 2012 Hvis det var min hund, ville jeg vente til den var blevet rigtig voksen. 1½ år er ikke rigtig voksen for de fleste hunde - er min erfaring. Der er ofte en lømmelalder inden 2 års alderen.
    Når den er blevet rigtig voksen, så ved du mere hvilken hund du står med og så tage stilling derfra.
    Mht. hundeskoven, så må du jo bare sørge for at have langt mere styr på din hund end du måske har nu, således at de øvrige hunde ikke føler sig angrebet/overfaldet af din, således at de øvrige hundeejere ikke føler/oplever at din hund prøver at dominere deres hunde.
    Det er din pligt at din hund opføre sig ordentlig i en hundeskov, ellers må du holde dig væk.

• #9   12. sep 2012 Anne R *I love my Silky's* .: jeg ved godt hvad min pligt er i forhold til hundeskov...! og jeg kommer der langt mindre end jeg har gjort i denne tid så det behøver du slet ikke tænke over men tak for den del af dit svar der omhandlede mit spørgsmål smiley

• #10   12. sep 2012 Isabella M
    Det er ikke alle som ved hvad deres pligt er i en hundeskov i forhold til deres hund, og jeg kender ikke dig IRL - derfor skrev jeg det.
    Men hvis du ved det og handler derefter, så behøver du jo ikke blive fornærmet og tage det personligt.

• #12   12. sep 2012 aksel bliver kastereret lige så snart han er gammel/stor nok.. han er en blanding, skal ikke lave hvapse og byen er fuld af tæver smiley
    jeg kan ikke se grunden til at han skal rende rundt med de vedhæng når han ikke er en renracet avls hund smiley
    han skal ikke bruge dem, så er det nemmere for ham ikke at have drifterne smiley

• #13   12. sep 2012 Anne R *I love my Silky's* . : beklager kom måske lidt træls ud var ikke sådan ment men jo kender til min pligt smiley

Ulla M : ja viste han var en aktiv hun og det er heller ikke en tur i hundeskoven han får... jeg træner med ham hver dag og gør hvad jeg kan for at stimulere ham mentalt og der udover går vi mindst 3 ture om dagen MINIMUM 45 min og det er de korte ture... og som skrevet er jeg ikke interesseret i han bliver mindre aktiv som jeg her den anden dag mødte en hund der var blevet efter at være blevet kastraret

• #15   12. sep 2012 Som ved alle disse diskussioner, så er jeg helt enig med CH

Lad være med at kastrere, hvis der ikke er en fysilolgisk grund til det.

• #16   12. sep 2012 Vi fik kastreret Gimli for nogle måneder siden, fordi vi ikke skal bruge ham til avl, og da han er en meget selvsikker og hyperaktiv hund kunne vi ikke se nogen grund til ikke at gøre det, han var helt ude af sig selv før når hun kunne dufte tæver, og det syntes vi nu var synd.
    Så han er nu uden "boller", og uden strint pr 10 skridt på gåturene nu, men ellers helt som han plejede at være, totalt hyper og glad, og ingen ændringer i hverken appetit, temperament eller andet, så vi er rigtigt glade for vores beslutning smiley

• #17   12. sep 2012 Hvis jeg var jer ville jeg prøve en kemisk kastration først for at se om det overhovedet har en virkning på hunden, og så tage den derfra? Virker jo også "dumt" at skære i hunden for at finde ud af at det IKKE virker?

• #18   12. sep 2012 Min hvalp på snart 8 mdr er også en aktiv labrador blanding og han skal (selvfølgelig?) heller ikke avles på. Men jeg vil ikke kastrerer ham bare for at gøre det. Jeg venter og ser hvordan han bliver som voksen, og så længe han ikke får et sundhedsmæssigt problem, vil jeg ikke kastrerer. Og hvis vi løber ind i "problemer" prøver jeg uden tvivl den kemiske først!

• #19   12. sep 2012 Har selv 3 hanhunde, 1 af mine hunde bliver brugt til avl/udstilling, de 2 som ikke bliver brugt er 6 år og den bette er snart 3 år..
    Alle mine var intakt indtil små 2 år siden, vi flyttede i hus og der var mange tæver omkring os, så de 2 ælste begyndte og slåes...
    de blev begge kastreret og 7-9-13 har der ikke været noget siden smiley

• #20   12. sep 2012 Min Riiini har ikke ændret sig mht. hans reaktion overfor andre hunde, specielt hanhunde, så jeg fortryder den dag i dag, at han blev kastreret.
    Det eneste gode ved kastrationen er at han er blevet mere legesyg, men det var han måske blevet alligevel da der skete ændringer i vores hjem.

I dag ville jeg have foretrukket at han blev kemisk kastreret dengang vi havde problemer indtil vi havde en løsning på vores problem, en løsning vi fandt for nogle måneder siden.

• #21   12. sep 2012 Min svigerinde kastrerede deres hyper han hund, og efter et år nu er han bare blevet så meget mere rolig, og det fungere så godt for dem, han stresser ikke som han gjorder før.

Så jeg syntes deres resultat er en roligere, mere vel afballanceret hund.

Kommentér på:
kastration... ja eller nej?

Annonce