{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.991 visninger | Oprettet:

kan hunde tænke ?? {{forumTopicSubject}}

Ja hvad mener I ?

Min spørgsmål affødes af at min yngste i nogle minutter gjorde sig til og opfordrede den ældste til leg, sådan lidt med at vende numsen ind i hovedet på den anden, skubbede til hende og vippede lidt med poten, da dette ingen effekt havde, så så den sig lidt omkring og gik derefter hen og tog det legetøj hun ved at den ældste ikke kan modstå, og gik hen og viftede med det foran den ældste, hvorefter den ønskede realtion kom, og legen nu er i fuld gang....

Er det tanker, eller hvordan mener I at den yngste kommer frem til at den må gå fra ren opfordring og til at friste med legetøj...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kan hunde tænke ??
  • #1   28. aug 2012 Selvfølgelig kan de tænke. Hunde er i min verden ret kloge.

• #2   28. aug 2012 Er også overbevist om at de kan tænke smiley

• #3   28. aug 2012 Øhh, ja naturligvis kan de tænke?
    Og de er tit klogere end vi tror...

• #4   28. aug 2012 Absolut! Ellers ville operant indlæring ikke fungere smiley

• #5   28. aug 2012 Synes bare tit at hunde"eksperter" kalder alt fra hunde for instinkter og siger at de ikke tænker... altså sådan tanker som os mennesker, mange vil nok mene at det er et instinkt der fortæller Ipsen, at nåpr jeg vifter med dette legetøj så reagerer Nova normalt, men for mig så det nu også ud som en tanke, ok hvad kan jeg så bruge til at få hende igang....

• #6   28. aug 2012 Jo, hunde kan bestemt tænke.

Jeg mener ikke de kan tænke abstrakt som vi mennesker kan, men de lærer jo så tydeligvis af deres erfaringer og kan også i et vist omfang konsekvensberegne...

• #7   28. aug 2012 Er oss med på at de kan tænke smiley

• #8   28. aug 2012 Åh ja - Og de er klogere end man liiige tror.

• #9   28. aug 2012 Bestemt ja.

• #10   28. aug 2012 Hvis man påstår, at de ikke kan tænke, så er det fordi man ikke ved, hvad tænkning er.

Og jo - de kan også i hvert fald til en vis grad tænke abstrakt.

• #11   28. aug 2012 Hanne M.

Hvilke hundeeksperter er det, du referer til?

• #12   28. aug 2012 @ Lise L, ikke nogen bestemte, synes bare jeg altid sådan løst har opfattet at man mener at hunde reagerer via insktinkt og ikke via tanker....

• #13   28. aug 2012 Hanne M.

Tror det er mange år siden, at hundekyndige havde den opfattelse.

• #14   28. aug 2012 Kathrine

<b> Der er jo nogle mennesker, som helt og holdent mener at dyr er dyr, og at dyr ikke er i stand til hverken at tænke eller føle. </b>

Men hvor ER det dog uendelig uinteressant at diskutere/tale med mennesker, som er så uoplyste.

Jeg kunne aldrig drømme om at diskutere, om 2 og 2 er 4. Ville ikke gide...

• #15   28. aug 2012 Altså hvis hunde ikke kunne tænke men alt var rene instinkter, så ville de jo ikke kunne lære tricks og øvelser.

Naturligvis tænker de anderledes end mennesker, men tænker det gør de...

• #16   28. aug 2012 min hund kan i hvertfald,heheheheh;)

og de tidliger jeg har haft var også ret kloge, men desværre havde jeg købt de tidliger hunde for hurtigt uden at læse om racen, og det duer simpelthen ikke smiley

• #19   28. aug 2012 Jo, de kan bestemt tænke, men som M P også er inde på, så er nogle individer mere udspekulerede end andre. Her i huset er Alba eksempelvis meget fysisk stærkere end Luna. Så hvis Luna har noget legetøj, Alba vil have, så tager hun det bare. Herefter tager Luna noget andet, Alba får interesse i dette, og Luna kan nu tage det UDVALGTE tilbage. Hun kan også finde på at gå til døren og gø, Alba følger bare med og gøer uden at ane, hvad hun gøer af. Når Alba så er sat i sving, lister Luna tilbage og tager sit legetøj smiley

• #20   28. aug 2012 Selvfølgelig kan hunde tænke:o)

Men nogle gange gad jeg godt komme helt ind bag de små øjne og se hvordan de virkelig tænker:-)...

Hunde er meget klogere end mange tror.....

• #21   29. aug 2012 Mine gør samme ting som det Bente er inde på, de snyder hinanden til egen fordel smiley Og så efteraber de hinanden.

• #22   29. aug 2012 Ret overbevist om at de fleste endda er visere end mig =) bruger al deres tid på dem de holder af, bruger ikke mange timer foran en skærm og lever i nuet. Et foregangsbillede!

• #24   29. aug 2012 Så i går et klip af en beagle der går forbi dens "bror" som ligger og tygger i et tyggeben som beaglen gerne vil have. Men den tøver lidt og vil ikke starte et skænderi så i stedet taget beaglen en bold i munden og kaster den i den modsatte retning af benet. Den anden hund løber hen og fanger bolden mens beaglen stille og roligt ligger sig og tygger i tyggeben.

Self kan hunde tænke, nogle bedre end andre.

• Emil K
    Emil K Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #26   2. jun 2016 Hunden nedstammer fra ulven og selvom vi tænker på den som menneskets bedste ven, så er hunden stadig præget af dens vilde fortid i naturen. Hunden er per instinkt et flokdyr og enhver flok skal have en leder for at kunne overleve. Men i mange familier er det uklart for hunden, hvem der er leder. Den bliver forvirret og stresset af ikke at få entydige signaler, og det kan resultere i en lang række problemer for både hund og familie.

Hvis du vil have et harmonisk forhold til din hund skal du være leder for den og lederskabet skal være baseret på respekt. Respekt kan ikke kræves, den kan man kun gøre sig fortjent til. Hundene vil kun acceptere dit lederskab hvis du gør dig fortjent til det.

Hunde kommunikerer via signaler. Nogle så svage at de være svære at få øje på for os mennesker. Men de er der. Hunde er mestrer i at opfange signalerne. Og det er op til dig, hvis du vil være din hunds leder, at opfange, observere og handle i forhold til disse, uanset hvor svage de måtte være. Din hund har ikke andre muligheder for at meddele sig til dig.

Følgende er tegn på accept og underkastelse:

Vende hovedet/blikket væk
    Blinke
    Smaskelyde, slikken om munden
    Gabe
    Give plads, gå udenom
    Langsomme bevægelser
    Legeposition (bøje ned i forbenene)
    Vende siden eller bagenden til
    Sætte sig/lægge sig
    Ører/hale sænket

Følgende er signaler for lederskab og konfrontation:

Vende front til
    Træde ind foran
    Stirre – direkte blik
    Vise tænder
    Knurre (en advarsel)
    Hurtige bevægelser
    Rejse ører
    Høj haleføring
    Rejste nakkehår

Hvis en hund bruger disse signaler ofte, og flere på en gang, indikerer det at hunden er usikker. Gøen, hoppen op og ned, rejste børster, visen tænder - alt på en gang, betyder at hunden er ude på dybt vand og kalder på (gør højt) sin flok om hjælp. Vagthunden, der gør som en vanvittigt og hopper rundt er ikke så farlig som den stille vagthund. Pas på dén.

Bemærk hvor mange af de signaler, der er konfronterende for hunden, er præcis modsat for mennesker. Hvordan hilser to mennesker på hinanden? Ansigt til ansigt, smilende, direkte øjenkontakt, tæt fysisk kontakt. Alle disse ting er tegn på stor fare for en hund.

Hvis du vil lære din hund at kende, så læg mærke til dens signaler og sørg for at blive en god leder for den. Og husk, dette er en livslang proces. Hunden vil konstant afprøve dit lederskab. Igen og igen. Nøjagtig som vi mennesker vælger nye præsidenter en gang imellem og kasserer dem der ikke er gode nok, sådan vil hunden afprøve dine egenskaber som leder, og hvis du findes uegnet, vil hunden selv overtage og sætte sig selv i førersædet. Hunden vil kun acceptere dig som leder så længe du er værdig til det.

Og husk: hunde lever I nuet. De har ingen fornemmelse af tid. Ros må komme straks, ikke et sekund for sent. Bær ikke nag i forhold til din hund, den ved ikke hvad det er. Start forfra hvis den gør noget forkert. Lær dens sprog, den kan ikke lære dit.

Du kan læse mere om hvordan du bliver en god leder for din hund under afsnittet "hundeopdragelse." .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .

• Emil K
    Emil K Tilmeldt:
    jun 2016

Følger: 1 Svar: 2
    #27   2. jun 2016 Med andre ord tænker jeg at hunde ikke kan tænke men handler på indlæring via instinkt. Glæde stress nedtrykthed er centre i hjernen som udgiver et stof der for hunden til at reagere, ikke tanker men instinkt smiley

• #28   2. jun 2016 Hunde nedstammer ikke fra ulven....

• #29   2. jun 2016 Jeg forstår ikke helt hvorfor en tråd fra 2012 skal hives frem igen?
    Men videnskabeligt er det bare så forkert meget af de du skriver Emil. I en ulveflok er der ikke en leder, som tvinger de andre til at underkaste sig. Der er en mor og en far og så deres afkom. De lever i harmonisk respekt for hinanden, uden behov for dominans og lignende.
    Hunden har på samme måde ingen behov for at du skal være dens leder. Du skal selvfølgelig guide den osv., men du skal ikke være dens leder ved konstant at dominere den.

Kommentér på:
kan hunde tænke ??

Annonce