{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.423 visninger | Oprettet:

Dyrlæge? Undrer mig. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg, i løbet af en del år, læst igen og igen og igen at folk skirver "HJÆLP min hund er syg". Langt de fleste opfordres til at ringe til dyrlægen og langt de fleste vender tilbage og skriver "Nu har jeg talt med dyrlægen og det er ingenting".

Hvis jeg går så meget i panik at jeg ser mig nødsaget til at oprette en "HJÆLP min hund er syg"tråd her på HG, så ville jeg for det første ikke oprette en tråd, men få fat i dyrlægen (men lad det nu ligge). For det andet ville jeg insistere på at dyrlægen tilså min hund. Jeg er ikke tryg før jeg har fået dyrlægens ord for at min hund er ok. Vel at mærke EFTER at vedkommende har undersøgt den.

Hvorfor siger så mange dyrlæger "der er ikke noget galt med din hund" eller "se tiden an til imorgen", hvis man selv er bange og utryg?

Husker man at fortælle hele sandheden om symptomer eller "pynter man", ubevidst, på sandheden i håb om ikke at skulle til dyrlægen sent lørdag eften?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlæge? Undrer mig.
  • #1   20. aug 2012 det sidste er faktisk et godt spørgsmål smiley

    da Misha var hvalp og hun fik bullerflip på noget asfalt der gjorde at hun mistede sin negl og blodet fossede ud, gik jeg FULDSTÆNDIG i panik og ringede til dyrlægen (det var sent aften) jeg tudede og troede selvfølgelig min hund var døden nær (der var ret meget blod, ud over mig og min hund) jeg spurgte om jeg skulle komme med hende og dyrlægen sagde at det behøvede jeg ikke, jeg skulle bare gøre poten ren og pakke den ind i en sokke eller lignende. jeg spurgte flere gang, om han var sikker på jeg ikke skulle komme ind med hende, men han sagde at bare jeg kom dagen efter så de kunne se hende, så var det fint. så jeg fandt forbinding og alt muligt i min førstehjælps kasse og fik hende pakket ind smiley dyrlægen sagde det var et rigtig flot stykke arbejde hehe.

    nå men meningen med det jeg skriver er, at uanset hvad det er, så ringer jeg til min dyrlæge hvis jeg er utryg. og hvis jeg mener hun skal til ses af en dyrlæge, så skal hun bare det. jeg kunne aldrig drømme om at pynte på noget, så jeg kunne undgå en tur til dyrlægen! det betyder min prinsesse for meget til at jeg ville kunne gøre det mod hende smiley


  • #2   20. aug 2012 ENIG

    Først ringer man til dyrlægen hvis det er så alvorligt og så kan man når hunden evt. er tilset og behandlet oprette en tråd omkring hvad der er sket og om nogen kender til det samme eller har gode råd til hvordan man bedst muligt støtter hunden i det den er/skal igennem.

    Det har jeg gjort de gange det har været galt med Kia.

    Det er rigtig rart når man kommer hjem at snakke med andre og få gode råd og vejledning ud fra deres erfaringer samt dele bekymring etc.
    Men det foregår når man har gjort alt for sin hund man kan i situationen.

    Småproblemer kan man jo sagtens skrive om også men så behøver man jo ikke råbe HJÆLP og lign.

    Selvf. vil vi alle hjælpe hvor vi kan men det er nu engang det smarteste at ringe til en dyrlæge hvis man mener der er det mindste behov for dette og lade dem tage stilling.
    Er man overbevist om at der ER noget i vejen så tager man IKKE nej for et svar ved dyrlægen/dyrlægevagten. Man kræver hunden undersøgt. Ringer evt. til en anden dyrlæge.
    Det er ofte den der 6. sans fra ejeren der redder hunden. Det er nu engang ejeren der kender hunden bedst og ved hvad der er typisk og atypisk adfærd.


  • #3   20. aug 2012 Må nok indrømme, at jeg har en del at disse "hjælp min hund er syg" personer mistænkt for, at de slet ikke har kontaktet dyrlægen.

    Jeg har det også sådan, at hvis der er noget galt med en af mine hunde (eller jeg bare tror, at der er noget galt), så hedder det dyrlægen med det samme. Jeg lader mig ikke berolige med "se tiden an" eller lign. Det kunne min dyrlæge heller ikke drømme om at sige, han ved godt, at jeg ikke ringer for sjov.

    Her på hundegalleri kan man jo finde rigtig mange "eksperter", fx har jeg gang på gang oplevet, at folk der kun har hanhunde, og aldrig har haft andet, ved mere om en hundefødsel end både erfarne opdrættere og dyrlæger (tilsammen).

    Det er da fint nok, at man spørger om der er noget man kan gøre ved en mindre ting, da det selvfølgelig ikke er alt man behøver at køre babu til dyrlægen med. Når man tager imod råd på et forum, bør man nok altid tage rådene med et gran salt (det hedder det faktisk selvom det her på hundegalleri er blevet til et "gram" salt).



  • #4   20. aug 2012 Jeg må sige jeg er enig. Hellere ringe en gang for meget... Jeg skriver først om råd herinde efter at have kontaktet en dyrlæge.. F.eks. Hvis man har en tid senere på dagen/ugen afhængigt af hvor akut det er..

    I lørdags blev Pina stukket af en bi (eller hveps) og jeg ringede til dyrlægen som det første (ja ja jeg er hønemor) for at høre om der var noget jeg kunne gøre for at lindre (hun ville ikke støtte på benet) og for at høre hvad jeg skulle holde øje med i tilfælde at hun ville reagere på det. Jeg skulle selvfølgelig ikke komme med hende, kun hvis hun fik åndedrætsbesvær, men det beroligende da mig at snakke med ham, og jeg vidste præcis hvordan jeg skulle forholde mig.

    Og så er jeg ligeglad med hvad tid og dag det er, havde jeg skulle til dyrlægen i lørdags med det sølle bistik så havde jeg gjort det.


  • #6   20. aug 2012 Jeg har kun een gang oplevet at dyrlægevagten sagde at det kunne vente til dagen efter.

    Min hunds pote var flået op. Jeg lagde kompressionsforbinding til blødningen stoppede og rensede såret. Lagde igen kompressionsforbinding og ringede til dyrlægen.
    Jeg havde gjort præcis hvad dyrlægen ville have gjort i situationen. Poten skulle opereres men uanset hvad ville dette først blive dagen efter pga. faste etc.

    Derefter oprettede jeg en tråd for at høre herinde hvad jeg ellers kunne gøre for min hund og om der var noget jeg kunne gøre bedre næste gang.
    Fik nogle supergode råd herinde som jeg aldrig havde tænkt på :o)

    Ellers har vagtdyrlægen ALTID bedt mig komme med det samme eller de er kommet herhjem med det samme.

    Ingen har bare sagt: "Det er ingenting!" Jeg ringer jo ikke for ingenting lissom :o)


  • #7   20. aug 2012 Forstår godt din uforståelse...
    Men tænker at mange ikke vil "ubelejlige" dyrelægen eller gerne vil rådføre sig, med de mere erfarne hunde ejere.. (og mange helt nye hundeejere er jo meget usikre og meget pusse-nusse og bekymret over det en mere erfaren hunde ejer vil se for at være småting, -da de netop ikke har erfaringen)

    Jeg tager selv altid Meladie med til dyrelæge, hvis jeg mener der kan være et problem, så synes jeg ikke at en telefonsamtale er nok (:


  • #8   20. aug 2012 Jeg ved som regel godt hvornår jeg bare skal have vejledning til Tlf af dyrlægen og hvornår jeg skal afstemning dyrlægen. Det er de vidst heller ikke i tvivl om når de taler med mig smiley

  • #9   20. aug 2012 Ja jeg ville aldrig selv oprette en tråd her inde hvis jeg mente hund var syg eller dårlig, og jeg ikke vidste hvad der var galt, så ringede jeg nok til en dyrlæge.
    Godt nok er der mange kloge mennesker her inde, men dyrlæger er de færreste, og man kan jo ikke bedømme via en tekst her på HG..

    Og jeg tænker som Liste-Lotte, at jeg tror ikke 90 % af dem der opretter de tråde rent faktisk kontakter dyrlægen. For pludselig har hunden det bedre, ellers så vil dyrlægen ikke se dyret, af den ene eller anden dårlige grund (undskyldning) ..

    Penge er jo åbenbart noget man ikke vil ofre på sit dyr! smiley


  • #10   20. aug 2012 man er jo ikke ubelejlig hvis man ringer til sin dyrlæge fordi man er bange for at ens hun fejler noget alvorligt. hvis en dyrlæge siger sådan, så burde man skifte dyrlæge.

  • #11   20. aug 2012 Pina's moar Christina: Du gør dig selv en tjeneste ved fremover at have antihistamin hjemme. I tilfælde af bistik skal du så inden der kommer symptomer give hunden antihistamin og den bør så ikke hæve op etc. I bedste fald kan det redde din hunds liv (vejrtrækning) mens du kører den til dyrlæge hvis det er virkeligt slemt angreb :o)

    Har du Medrol hjemme er det også super. Men det er jo kun hvis man har haft behov for i en anden situation at behandle hunden med Medrol at man som regel ligger inde med det.

    Medrol gives når symptomerne er der. Det er det dyrlægen vil fyre i hunden for at stoppe hævelserne.


  • #12   20. aug 2012 Nu har jeg skiftet dyrlæge, fordi min tidligere dyrlæge gík på efterløn /SKAM over hende!!). Men min tidligere dyrlæge havde jeg haft i 35 år. Hun kendte mig 100%. Hvis JEG ringede udenfor åbningstiden (eller I åbningstiden) og forklarede problemet, spurgte hun altid: "Er du utryg??". Hvis jeg svarede bekræftende, bad hun mig komme med det samme. Tøvede jeg, blev vi ofte enige om at se tiden an. Men jeg lagde ALDRIG skjul på symptomer, for hun skulle vide hvad hun skulle forholde sig til.

  • #14   20. aug 2012 Jeg har nu et par gange fået at vide jeg skulle se tiden an og kører hvis det blev værre eller jeg var meget utryg ved det.....

    I det ene tilfælde oprettede jeg faktisk en tråd herinde.


  • #15   20. aug 2012 sanne M: hvor får man disse ting henne og kan de ''kun'' bruges mod bistik? har ikke noget hjemme og Misha er aldrig blevet stukket, men det skader jo ikke at være forberedt? smiley

  • #16   20. aug 2012 Sanne: tusind tak for rådet. Hun hævede ikke så der var ingen fare på færden. Kan hun godt risikere at reagere hvis hun bliver stukket en anden gang, selvom hun ikke gjorde det nu? For så skal jeg da have noget liggende just in case

  • #17   20. aug 2012 På apoteket :o) De kan jo bruges mod så meget hos både mennesker og dyr :o) Allergier, bi- og mygstik etc.

  • #18   20. aug 2012 Michelle: vi to er vist nogle pylrerøve over for vores små fb'er, haha smiley

  • #19   20. aug 2012 okay, er det piller og er det til mennesker (som også kan bruges til dyr?

  • #20   20. aug 2012 hehe ja, der skal sgu ikke være noget!!! smiley

  • #21   20. aug 2012 Om hun hæver næste gang er ikke godt at vide. Jeg er pylret og tager ikke chancen når Kia bliver stukket i munden etc. Kia er så i forvejen allergihund.

    Jeg snakkede om bi/hvepsestik med noge hundeejere i hundeskoven i dag. Den ene hund var blevet stukket over en stor del af kroppen efter at have gravet et jordbo op og den hævede næsten ikke. Den anden hund have trådt i et hvepsebo der var faldet ned og den var tæt på at dø selv om den ikke blev stukket nær så meget.

    Den hund der hævede var dog også 3 gange blevet bidt af hugome og overlevet på trods af enorme hævelser. Så ved ikke om det havde noget at sige ...

    Mette: Undskyld for OT


  • #22   20. aug 2012 Renè:

    Jeg har også oprettet tråde herinde men ikke "HJÆLP"tråde. Og det tror jeg heller ikke på at du har smiley

    Jeg hørte igår om en ung pige, hvis chihuahua havde fået 2 hvalpe natten til igår. Den ene havde et ben der var kortere end de andre 3. Ejer bliver så pålagt (!!!!!!) af sin søster at hun skal ringe til dyrlægen og får svaret "vent et par dage, så kan det være at det vokser så meget at de er lige lange"...... WHAT?


  • #23   20. aug 2012 Sanne: tak. Ja det er sådan noget man så kan få at vide bagefter, når "faren" er drevet over smiley så er man forberedt hvis uheldet er ude igen.

  • #24   20. aug 2012 Jeg synes at det er SUPER at man kan få råd og vejledning herinde. Men INGEN af os kan bedømme ud fra det skrevne hvordan hunden har det.

  • #25   20. aug 2012 jeg skal da vidst lige have noget af det til stik til at stå i skabet smiley

    er der egentlig andet jeg BURDE have i et skab til min hund?


  • #26   20. aug 2012 Mette: jeg vil da gerne høre om benene så er blevet lige lange smiley

  • #27   20. aug 2012 Antihistamin. Modgift til histamin som kroppen producerer, når den udvikler en allergisk eller såkaldt anafylaktisk reaktion. Histaminet bevirker, at “porerne” i blodkarene udvider sig og lukker blodserum ud i det omkringliggende væv. Dette giver hævelse og kløe. Dette giver så alle de velkendte symptomer på allergi og overfølsomheds reaktioner.
    Alle antihistaminer til mennesker kan også bruges til hunde. Tacryl® tabletter på 8 mg er et ganske udmærket “first choice”. Start med 1 til 3 tabletter dagligt. Tacryl® hører til den slags antihistaminer, som foruden at have en antihistamin effekt også har en beskeden sløvende effekt.
    Et antihistamin som har udpræget og kraftig sløvende effekt, men ringe antihistamin effekt er for eksempel Vallergan® tabletter 10 mg. Dosis er 3 tabl. dagligt, hvis man ønsker at sløve en hund eller fjerne en evt. søsyge eller anden transportsyge.
    Andre tabletter med samme virkning som Vallergan® er for eksempel Anautin® tabletter 100 mg. Dosis er 2 tabletter 2 timer før virkning ønskes ved transportsyge eller søsyge.
    Antihistaminer med udpræget antihistamin effekt og ingen eller meget ringe sløvende effekt er for eksempel Semprex® kapsler 8 mg. Dosis er 3 kapsler dagligt.
    Hismanal® tabletter 10 mg. Dosis 1 tablet dagligt og Teldanex tabletter 120 mg, dosis 1 tablet dagligt er ligeledes stærkt antihistamint virkende, men kun meget ringe sløvende.
    Husk at antihistaminer skal gives før symptomerne optræder. Det vil sige at de virker forebyggende, men ikke helbredende!
    Til lokale allergiske reaktioner, som insektstik og bistik, skoldninger eller andre lokale kløende steder kan der for eksempel også anvendes Locoid® creme 0,1 %. Den kløestillende virkning ved denne creme er sekundær. Ønsker man en direkte virkende kløestillende og bedøvende lokalbehandling, kan man anvende Lidokain® salve 5 % eller Lidokain® liniment 5 %.
    Kilde: Dyrlæge Bille Ruwald.


  • #28   20. aug 2012 Christina:

    Den blev aflivet i aftes smiley Det var nemlig ikke den eneste skavank, men den anden skavank underdrev hun i høj grad, da hun ringede til dyrlægen. Hun fortalte at den havde en rød plet på maven. Og dyrlægen mente et tæven måske havde slikket for hårdt. Yeah right. Da hun endelig kom til dyrlægen, viste det sig at tarmene var på vej ud af maven på den smiley


  • #29   20. aug 2012 Er altid blevet bedt om at komme ind med det samme, når jeg har ringet til dyrlægevagten. Og ville heller aldrig tøve hvis min hund var syg :S

  • #30   20. aug 2012 Jeg bruger Alnok (Cetirizin) da sederende effekt ikke er noget jeg ønsker i tilfælde af at hunden får vejrtrækningsproblemer pga. bistik i halsen. Så skal vejrtrækningen ikke yderligere påvirkes som alt sederende jo gør.

    Har så mange ting i medicinskabet at jeg ikke kan nævne det her. Ved Mette og Natasja har MINDST lige så meget :o)


  • #31   20. aug 2012 Sanne - se det er jo information, som man kan bruge til noget:-)
    Ikke ligesom alle de der selvudnævnte eksperter, der tror de ved alt.
    Tak for et godt input.


  • #32   20. aug 2012 Aajjjjjj Sanne. Mine tøsernes 1. hjælps skab er da ikke ret stort.........*GGG*


  • #33   20. aug 2012 Stakkels hundemoar og hvalp :o(

    Hun skulle ALDRIG have avlet når ikke hun var mere omhyggelig og inde i det. Og den dyrlæge skulle have et spark i hovedet (medmindre hun selvf. har underdrevet helt vildt over dyrlægen).


  • #34   20. aug 2012 Py Mette, det er jeg ked af smiley undskyld jeg lavede lidt sjov med det smiley godt den lille hvalp fik fred så og ikke skal lide mere.

  • #35   20. aug 2012 Sanne:

    NEJ, hun skulle aldrig have avlet. Men hende chi skulle bare have et "hyggekuld" med venindens chihan......... TROR så nok at hun lærte noget igår!!


    Christina:

    Det er helt ok.


  • #36   20. aug 2012 Mette: Det håber jeg .. Godt nok mange der lige skal avle på deres chier. Fatter de ikke hvor farligt det er for en hund hvis avlerne ikke ved hvad de laver? Især ved modehunde hvor mange er avlet helt hen i vejret.

    Hold da op en risiko at tage


  • #37   20. aug 2012 Sanne:

    Ja, men hun er 20 år gammel og "ved alt bedre" end hendes storesøster, som har forstand på hunde og hvornår man skal/kan avle og specielt hvornår man ikke kan/skal smiley


  • #38   20. aug 2012 hej smiley

    Jeg har både hest og hund og jeg har dyrlæge minimum 1 gang i måneden ( må have nogle fjumse røve til dyr smiley )
    Når jeg ringer til min dyrlæge og beskriver hvordan mit dyr er og hvad jeg tror der kunne være sket så siger han jamen karina, vil du gerne have jeg kommer ud og kigger?
    Og hvis jeg siger ja og selv hvis klokken er røv om natten eller den stakkels dyrlæge er til fødselsdag osv så kommer han hvis jeg vil have det om jeg så har BRUG for det eller ej. Han siger det vigtigste når mine dyr er syge eller til skade kommende er at JEG er tryg ved situationen og selv hvis det så bare er en "lille" flænge som med det jeg selv kan, godt kunne vente til i morgen jamen så kommer han hvis jeg beder ham om det! Og sådan er det bare!
    Siger din dyrlæge altid at du skal vente og se til i morgen så er det sku en dårlig dyrlæge du har!
    Altså jeg kan ALTID ringe til min dyrlæge og spørge til råds hvis der er bare det mindste og han tager 0 for det han vil bare have jeg ved hvad jeg skal og er tryg ved det!
    Men han kender mig også og han ved at når jeg siger det er sådan og sådan så er det sku sådan og det er hverken over eller underdrivelse når jeg siger til ham hvordan det er. Og det er altså også vigtigt at man som kunde/dyreejer fortæller sandheden og kun fortæller det man ser og "mærker" og ikke hvad man selv opfinder inde i hovedet at det kunne være og at man ikke underdriver fordi man ikke vil være til besvær for det kan dyrlægen i den anden ende altså ikke bruge til noget!

    Det er bare min mening og opfattelse af tingene og jeg har prøvet et par forskellige dyrlæger og må sku indrømme at jeg kun har fundet 2 som lytter til det man siger og kommer hvis man vurdere at det er nødvendigt osv
    Ja mange dyrlæger gider ikke klokken 22 om aftenen når de lige har lagt sig i seng men er der brug for dem har de aflagt lægeløfte dvs at de SKAL hjælpe dyr i nød bla!

    Jeg kan kun sige at mine dyrlæger er fantastiske!


  • #40   20. aug 2012 isabelle: Ja det kan man godt sige men det er sku fantastisk at de er til! især de gode af dem smiley

  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #41   21. aug 2012 Enig Mette !! Hvor gør det mig ondt at høre om den lille Chi ;( Min dyrlæge skal ikke vurdere om jeg må komme, heller ikke weekend eller nat, min dyrlæge skal stå til rådighed når jeg har brug for dem. Er det en vagt dyrlæge, så er det deres pligt at tage i mod min hund, jeg vurdere om jeg har brug for dem, det skal dyrlægen ikke vurdere !

  • #42   21. aug 2012 Netop C...... Man betaler for det!!

    Isabelle: Ja, de får skyld for meget. Derfor kunne jeg også godt tænke mig at vide om der ER så mange fjolser der er blevet dyrlæge eller om det er ejerne der "nedtoner" symptomerne i håb om at dyrlægen siger: "Vent til imorgen mandag", for så er det jo noooooget billigere.


  • Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
    #43   21. aug 2012 Mette, hånden på hjertet så nægter jeg at tro der findes så mange tåbelige dyrlæger ude i virkeligheden, jeg tror på at ejerne nedtoner sympt. eller lyver !

  • #44   21. aug 2012 Jeg er helt enig med C, jeg tror ikke på at der er så mange uansvarlige dyrlæger, derimod så tror jeg desværre at der er hunde ejere der enten ikke ringer ( fordi det er dyrt) eller ikke fortæller sandheden. Jeg ville aldrig oprette en tråd hvis min hund var syg, jeg ringer hellere 100 gange for meget til dyrlægen. Min hund kastede op 6 gange i løbet af en fredag eftermiddag ( da han var 4-5 mdr gammel) normalt ville rådet være skånekost men jeg valgte at køre til dyrlægen inden han lukkede kl 17 , og der fik vapsen væske, kvalme dæmpende, og Zoolac , det er da muligt at det ville have løst sig selv men jeg ville aldrig løbe risikoen, så hellere betale 1000,- Jeg ringer dog ikke hvis han bare kaster op 1 gang, ( det er også sket et par gange i hans 1 årige liv) men jeg kender min hund og ved hvornår det påvirker ham og når han er påvirket som den ene gang så tager vi afsted, min dyrlæge ville aldrig sige vent til i morgen, han ringede faktisk selv om lørdagen for at høre om vapsen var ok , og det var han heldigvis

Kommentér på:
Dyrlæge? Undrer mig.

Annonce