939 visninger
|
Oprettet:
Patella ? {{forumTopicSubject}}
hejsa
Jeg sad lige og læste på google ang det der patella og jeg er blevet en del klogere på hvad det er
Men nu spørger jeg måske meget dumt, men kan patella kon forekomme i bagbenene ? eller kan det også være på forbenene ??
er patella en medfødt lidelse eller kan det opstå lige pludeselig ? Jeg tænker mere om hvis det er medfødt fejl kan man så få sin hund tjekket for patella hos dyrlægen ?
Håber i vil svare på mine spørgsmål
jun 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 1 Emner: 154 Svar: 1.970
Pina er født med Patella Lux. Og det kan dyrlægen tjekke ved at skubbe til knæskallerne. Det kan også opstå efter en skade.
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 262
Patella luxation er en arvelig lidelse, så din hund kan have fået det fra sine forældre (derfor er det vigtigt kun at købe hvalp efter hunde som er testet fri for patella luxation). Dog kan det også opstå pludseligt. Din hund kan fx ramme forkert ned på benet ved et spring og derved kan det opstå. Det kan fx også opstå under en tæves drægtighed, da hun skal bære på meget mere vægt end hun er vant til.
Din hund kan blive tjekket ved dyrlægen fra den er et år. Dyrlægen kan hurtigt mærke det
jul 2004
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 181
Christina - Er din pina så blevet operaret for det ? og hvis ja hvad koster sådan en operation så hvis jeg må spørge
Og kunne det både forekomme på bag-og forben ??
jun 2007
På forbenene hedder det vist albuer, men om de også kan være løse ved jeg faktisk ikke..
Hvorfor tror du din hund har det?
De kan godt undersøge det før den er 1 år, men selvom det skulle vise sig den har det nu, kan det nå at vokse sig til, så den ikke har det når den er udvokset.
Pina viser tegn på det ved at lave et gadedrengehop engang imellem når hun går.
jun 2007
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
forsikringen dækker. i nogle tilfælde. kommer an på dyrlægens formulering på kvitteringen!!
jul 2004
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 181
Min hund har en fin sundhedsbog uden anmærkninger så det er godt og regner med hun skal have lavet sundhedstjek hver år sammen med hendes vaccination.
Tak for jeres input alle sammen det er rart nok lige at vide lidt om det
Patella ?