{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

Patella ? {{forumTopicSubject}}

hejsa
Jeg sad lige og læste på google ang det der patella og jeg er blevet en del klogere på hvad det er smiley

Men nu spørger jeg måske meget dumt, men kan patella kon forekomme i bagbenene ? eller kan det også være på forbenene ??

er patella en medfødt lidelse eller kan det opstå lige pludeselig ? Jeg tænker mere om hvis det er medfødt fejl kan man så få sin hund tjekket for patella hos dyrlægen ?

Håber i vil svare på mine spørgsmål smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Patella ?
  • #1   7. aug 2012 Patella betyder knæskal, så det håber jeg alle hunde har smiley men patella luxation betyder løs knæskal, og det er det de helst ikke skal have.

Pina er født med Patella Lux. Og det kan dyrlægen tjekke ved at skubbe til knæskallerne. Det kan også opstå efter en skade.

• #2   7. aug 2012
    Patella luxation er en arvelig lidelse, så din hund kan have fået det fra sine forældre (derfor er det vigtigt kun at købe hvalp efter hunde som er testet fri for patella luxation). Dog kan det også opstå pludseligt. Din hund kan fx ramme forkert ned på benet ved et spring og derved kan det opstå. Det kan fx også opstå under en tæves drægtighed, da hun skal bære på meget mere vægt end hun er vant til.

Din hund kan blive tjekket ved dyrlægen fra den er et år. Dyrlægen kan hurtigt mærke det smiley

• #3   7. aug 2012 Tusind tak for jeres svar smiley tror jeg vil få hende tjekket når hun er et år så. bare for at være på den sikre side smiley kunne jo læse mig frem til at det helst skulle tages i opløbet så det ikke blev alt for slemt. men håber da ikke hun har det smiley

Christina - Er din pina så blevet operaret for det ? og hvis ja hvad koster sådan en operation så hvis jeg må spørge smiley

Og kunne det både forekomme på bag-og forben ??

• #4   7. aug 2012 Pina er ikke opereret. Hun skal holdes i god form da muskler er med til at holde knæskallen på plads. Desuden skal hun være slank så hun ikke skal bære mere vægt end højst nødvendigt. Ved ikke hvad det koster med operation..

På forbenene hedder det vist albuer, men om de også kan være løse ved jeg faktisk ikke..

Hvorfor tror du din hund har det?
    De kan godt undersøge det før den er 1 år, men selvom det skulle vise sig den har det nu, kan det nå at vokse sig til, så den ikke har det når den er udvokset.

Pina viser tegn på det ved at lave et gadedrengehop engang imellem når hun går.

• #5   7. aug 2012 Forresten mener jeg da dyrlægen tjekker det når de foretager et almindeligt sundhedstjek i forbindelse med vaccination

• #6   7. aug 2012 Det kan både være en arvelig lidelse og skyldes et traume. Langt fra alle behøver at blive opereret for det (min render rundt med det uden problemer overhovedet) så det handler egentlig mere om at passe på hunden- altså ingen høje hop, trapper osv.

• #7   7. aug 2012 det er knæ på bagben, der bliver løse. og man ved ikke om det er arveligt. derfor undlader man gerne at avle på hunde der har det. både i lille og stor grad.
    forsikringen dækker. i nogle tilfælde. kommer an på dyrlægens formulering på kvitteringen!!

• #8   7. aug 2012 Christina - Jeg tror bestemt heller ikke min hun har det, kunne godt bare tænke mig at vide lidt mere om sygdommen så man kan være obs på evt symptomer hvis det nu var.. smiley Og tak for svaret.
    Min hund har en fin sundhedsbog uden anmærkninger så det er godt smiley og regner med hun skal have lavet sundhedstjek hver år sammen med hendes vaccination.

Tak for jeres input alle sammen smiley det er rart nok lige at vide lidt om det smiley

Kommentér på:
Patella ?

Annonce