3.726 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Førstegangs hundeejer - overvejelser om race Førstegangs hundeejer - overvejelser om race

Hej allesammen

Kæresten og jeg leger med tankerne om en hund om en 1-2 års tid. Nu er vi ved at pejle os lidt ind på de forsk. racer og hvad de kræver samt hvad vores ønsker er.

Derfor er der kommet nogle spørgsmål op om de forsk. racer vi pt. er faldet for og håber at I måske kan hjælpe smiley

Berner Sennen: Ja har faktisk ikke rigtig nogen spørgsmål til lige denne race, men vi er bare faldet pladask for denne race. Det, der holder (især mig) lidt tilbageholden er statistikken om kræften. Jeg frygter at forelske mig i en vaps hvor vi må sige farvel efter kun få år smiley

New foundlænder: Kan man gå efter en opdrætter/kennel med deciderede små linjer? Altså så man kan regne med at få en hund, som måske er de 60 cm i skulderhøjde, og ikke 80cm?
(Vi bor i en 2 værelses på 56 kvm i stueetagen, og er derfor ikke heeelt sikker på om det ville være den ideelle størrelse til det?)

Finsk lapphund: Jeg har ikke rigtig kunnet finde et entydigt svar, men gør/larmer den finske lapphund meget? Vi bor jo tæt på andre her i byen, og vil ikke byde dem en gøende hund i 3-4 timer mens vi er væk.

Eurasier: Den her synes vi lyder meget lovende. Men kan se, at en opdrætter ikke sælger til folk i lejlighed pga den kan lide at være ude, hvor andre opdrættere ikke skriver noget om dette. Er det meget problematisk at have en Eurasier i en lejlighed? Den ville jo selvfølgelig få den mængde motion racen og individdet kræver, både fysisk og mental træning.

Schapendoes: Den har vi også kigget på, men er lidt bange for AL den pelspleje jeg har læst mig frem til, og om den måske er for lille til vores ønsker.

Derudover skal det måske siges, at jeg har i sinde at gå til noget træning med den fremtidige hund. Lydighed og agility synes jeg lyder spændende. Dog er vi også tiltrukket af at hunden er lidt "katte agtig" - altså ikke er en 100% pleaser.
Vi søger alt i alt en god bamsehund som ikke bliver større end max 65cm i højde, og helst ikke mindre end 40-45cm.

Er der evt. nogle bud, vi også kunne tage at kigge på?
Alle bud tages imod med kyshånd smiley

På forhånd, tak for at læse og evt. afgive svar

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Førstegangs hundeejer - overvejelser om race
  • #2   6. aug 2012 Hejsa Isabelle
    Så har det måske været din hjemmeside jeg har stødt på og læst det smiley
    Jeg skal ikke kunne sige noget om det er rigtigt eller forkert, men jeg kunne godt FORESTILLE mig at hundeejere i byen havde mere tendens til at gå ture hen til hundeparker og til træning, som måske ikke ligger langt fra dem, end dem der bor ude hvor kragerne vender, og bare lukker hunden ud til de samme dufte og indtryk hver dag smiley

Derudover vil jeg faktisk lige spørge: En Eurasier har jo ikke en silkeblød pels, nærmest mere ru ikke? Men er den meget olieret? (Min kærestes mormor og morfar har en Chow chow, som bare giver så klamme hænder efter man har aet den), så forbinder på et lille punkt ruhed med fedtet, men det håber jeg er forkert? smiley

• #3   6. aug 2012 Blot til info: hunde med stor pels, især hunde med underuld, har fedtet pels. Dvs at det efterlader lidt fedt på hænderne efter nusning. Det er meningen at pelsen skal være sådan, da det er fedtet der beskytter huden mod varme og kulde.

• #4   6. aug 2012 Tak for svaret. Det er også det jeg selv har oplevet med mine forældres hunde (Newf, goldens og schæfer gadekryds), men aldrig i så storslem stil som den omtalte Chow chow. Det var mere det jeg mente, altså om så Eurasieren har MERE fedtpels end andre smiley

• #5   6. aug 2012 Finsk Lapphund gør ja.. Det ligger vi aldrig skjul på når nogen spørger!
    Men racen er meget forskellig og nogle gør meget, andre slet ikke.. Det er som med de fleste andre racer et spørgsmål om træning smiley
    Piraten, som vi solgte sidste år, er én af de hunde, der tilbringer størstedelen af dagen ude(da han befinder sig bedst der, han har self også adgang indenfor!) og han gøer ikke.. De bor på en grund inde i byen hvor der går mennesker udenfor hækken, og han siger ikke en lyd; først når der kommer nogen ind i haven siger han til.. Derimod er vores to meget højlydte da vi aldrig rigtig har gjort noget i at træne det; vi havde indbrud i vores gamle hus, og synes egentlig det er rart at de siger til, så her har de fået lov til det smiley

Hvis man sørger for at træne alene-hjemme lige fra starten af, så har du ikke en hund der gør/larmer i 3-4 timer når den er alene hjemme.. smiley

Ang. fedtpels er det ikke noget vi kender til smiley Vi BARF'er og har aldrig haft fedtpels, hundeånde eller lign. :o)))

• #6   6. aug 2012 MelanieH *med de to tosser, og en anelse Mystique*

Tusind tak for dit svar ang. den finske flap smiley
    Det lyder absolut også som en hund efter vores næse.
    Måske jeg over tænker det, men jeg er stadig en smule nervøs ved tanken om en hund, der gør og irriterer naboer og overboer. smiley

Den skal selvfølgelig lære at være alene hjemme tidligt, men jeg tænker bare at lære den ikke at gø i utide, måske er et fler-års projekt og ikke noget, man lige kan se en ende på, og derfor er købet af en flapp måske et sats for os.

Pt. er vi mest hug på en Eurasier eller (hvis man kan sikre sig det) en Newfoundlænder i en nogenlunde overkommelig størrelse (max. 65 cm skulderhøjde).

Tænker blot at Eurasieren ville passe det ekstra bedre til os, idet:
    - Den er lidt sin egen, som katte (som vi elsker)
    - God størrelse
    - Skulle ikke gø i tide og utide
    - Den elsker at være ude især i kulden (som vi også nyder og gerne vil gå til lidt hundetræning med den)
    og selvfølgelig meget mere smiley

• #7   7. aug 2012 Thilde, nej en eurasier har bestemt IKKE en fedtet pels, det er ikke en chow chow smiley jeg har tre og har aldrig fedtede fingre.

Jeg tror, en eurasier lyder ganske fornuftig for jer, hvis jeg var jer, ville jeg tage ud og besøge en opdrætter snart, så I kan møde dem "i virkeligheden". Og så er jeg nød til at sige, tjek forældrenes sundhed når I skal købe hvalp, og køb fra nogen, der er åbne om, hvad de tester for, og hvad resultaterne er. Så I ikke brænder fingrene, så at sige smiley

• #9   7. aug 2012 Det lyder godt.
    Så må vi ud og opleve dem i virkeligheden ja.

Har altid troet at jeg skulle blive Newf ejer hehe. Er vokset op med dem og er helt klart også en ønske-hund når vi får hus og bil at køre til havet med.
    Er bare helt elektrisk udenpå ved tanken om en perfekt bamsehund, som endda minder om en KAT på nogle punkter smiley
    Vi er nemlig også kattemennesker (for now) og udstiller, og synes ikke der er noget mere charmerende end en kat, der glor på en som om man må have spist søm hehe..

Tak for alle synspunkter i hvert fald smiley

• #11   7. aug 2012 Karin

Ja den har vi kigget lidt på, men er den ikke større end en Newf eller lige så stor?
    Vi synes også at Leonbergeren lyder og ser enormt sød ud, men igen.. For stor.
    Jeg tror sagtens vi ville kunne få det til at fungere med så stor en hund, for den skal jo ikke spæne rundt inden for, men jeg ville have det <b>bedre</b> med at få en mere moderat størrelse (en god lejlighedshund som alligevel kan være stor nok til at se beskyttende ud i det offentlige mod fremmede)

Dem jeg har oplevet denne fedtede pels på har været en GAMMEL chow chow, en lab/golden blanding, og en schæfer/lab/golden/ruhåret hønsehund blanding EFTER sterilisering vel og mærke.
    Men den slemmeste har været Chow chow'en og lab/golden blandingen.
    Newferne i min barndom havde dejlig blød pels, og det samme med de stamtavle labber jeg kender.

• #12   21. aug 2012 Ja nu kommer jeg ind med noget helt andet smiley men jeg har altså forelsket mig i mynder og specifikt borzoier. De er milde, katteagtige, upleasende, stilfærdige, legesyge individer der løber sindssygt stærkt og trives i flokken og hurtigt accepterer ændringer. Gør ikke specielt meget - er bare generelt ikke <i>særlig besværlige</i>. De er rigtig gode at have i lejlighed, da de er aktive udenfor og har brug for at løbe frit, og sover indenfor smiley og så er de efter min mening meget, meget smukke, elegante, stærke, udholdende og aristokratiske hunde, der er lavet til at dræbe ulve, men er blide som lam!

• #13   21. aug 2012 Røsle - jamen du skal da være så velkommen smiley
    Jeg er også fascineret af mynderne. Især den Afghanske kan jeg godt lide, men læste om at den skulle have meget motion, og vi søger en hund med et lavt til moderat behov for fysisk motion.

Uanset hvad, så får jeg ALDRIG overtalt min kæreste til en mynde. Han kan ikke holde ud at se på dem, uanset hvor søde de ellers kan være smiley
    Så ja, det må jeg jo respektere - ligesom jeg helt fra start har udelukket alt under labrador størrelse..

Men vi har faktisk fundet vores race smiley Så nu er det bare ventetiden der er lang, men jo mere vi læser om denne lækre race og ser den jo mere er vi overbevist om at det er racen for os smiley

• #14   22. aug 2012 Aha ja, så er der ikke meget at gøre smiley hvilken race besluttede I jer for?

• #15   22. aug 2012 Eurasier ^^

• #16   22. aug 2012 Thilde,nej hvor skønt smiley du skriver bare, hvis I vil have hjælp til at finde en god kennel, kender primært folk i dk og sverige

Kommentér på:
Førstegangs hundeejer - overvejelser om race

Annonce