1.552 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

førstegangs hundeejer førstegangs hundeejer

hej
min kæreste og jeg har netop købt et hus ude på landet
vi er 26 og 22 år har et barn på 1år hun går ledig og jeg er igang med at en håndværksmæssig uddannelse.... vi elsker begge at være ude og gå tur i skoven

vi kunne med tiden rigtig godt tænke os en siberian husky
men da vi aldrig har haft en hund før...
tænkte vi på hvilke hunde man burde starte ud med????? så man er godt klædt på til at have en siberian husky

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  førstegangs hundeejer
  • #1   11. mar 2011 Jeg ved ikke så meget om huskyen, men efter hvad jeg har hørt skulle det være en ret svær hund .

Hvad med en golden retriver eller noget lignende? smiley Ellers så prøv og søg på google, der er mange sider hvor du kan læse om hvilke racer der egner sig som førstegangs ejere, og hvilke der ikke gør smiley

• #2   11. mar 2011 Altså jeg ville nok starte med en mindre skarp spids. Men der er jo mange ting, som spiller ind, på hvilken hund, der passer til jer.

Hvor meget motion vil I give den hver dag?
    Hvor meget træning?
    Hvad vil I bruge hunden til?
    Hvordan vil I gerne have hund? Skal det være en følgesvend, en lydighedschamp, en samarbejdspartner?
    Hvad har I af erfaring hjemmefra?
    Hvor meget tid vil I bruge på pelspleje?
    Hvad når din kæreste kommer i arbejde og tiden pludselig ikke er den samme?

• #4   11. mar 2011 Maj-britt

Nej, det ved jeg da udemærket godt.

Nu nævnte jeg sådan set bare en god første gang hund smiley

• #5   11. mar 2011 når det er vores første hund

Hvor meget motion vil I give den hver dag? 2,5 til 3timer
    Hvor meget træning? et par gange om ugen
    Hvad vil I bruge hunden til? jamen den førset må godt være en familiehund der er god til børn
    Hvordan vil I gerne have hund? Skal det være en følgesvend, en lydighedschamp, en samarbejdspartner? tror det må blive en følgesvend som det første og ellers samarbejdsspartner
    Hvad har I af erfaring hjemmefra? alt min min kærestes mor havde en berner sennen og min mor en Cavalier king charles spaniel´men det tæller vel ik rigtig???
    Hvor meget tid vil I bruge på pelspleje? hmm ikke super meget når det er vores første hund
    Hvad når din kæreste kommer i arbejde og tiden pludselig ikke er den samme? hun kommer højst sandsynligt ik i arbejde igen

• #6   11. mar 2011 maj-britt vi har læst smule om den men vi mener ik helt vi er klar til den race som førstegangs ejer og ville jo gerne vide hvilken en man burde starte med så både hund og menneske fik en godoplevelse og så siden hen at man ville blive klar til den race

• #8   11. mar 2011 Thomas A: Hvis I ikke mener I er klar til en siberian husky endnu, så må I jo se, hvilken en race I ellers kunne tænke jer? :o)

• #9   11. mar 2011 katrine: okay kunne jo godt være der var en slags hunde forhistorie der var god at have

• #10   11. mar 2011 takker maj--britt

• #11   11. mar 2011 Thomas A: Jeg tænker mere, at I måske skal ud og se, hvilke andre racer, der kunne være interessante for jer? smiley
    Der er jo et hav af hunderacer, som vi kan foreslå smiley

• #13   11. mar 2011 Altså spidshunde er generelt meget egenrådige og stædige. Hvor en hund som f.eks. lab siger "hvad kan jeg gøre for dig?" så siger spidsen "hvad kan du gøre for mig?" Så der skal meget til for at oprette et egentlig samarbejde.

Jeg ville nok kigge på retreivere med den mængde motion og træning, som I vil tilbyde.

• #14   11. mar 2011 Vær forberedt på at en husky ikke er en lydighedshund, og i skal være meget heldige hvis i nogensinde vil kunne slippe den løs, og komme når i kalder.
    Tænk jer grundig om inden i køber.

• #16   11. mar 2011 Hvorfor starte med en anden, hvis det er en siberian husky man ønsker sig? smiley

Vi startede da selv med en Rottweiler, selvom det ikke er en førstegangs hund.. Men har man viljen, kan man jo sagtens smiley

• #17   11. mar 2011 Hvis man brænder for racen, sætter sig grundigt ind i den og tager sine forholdsregler, så kan en husky godt være førstegangshund. Jeg er meget imod at anskaffe sig en nemmere hund som prøveklud. I stedet bør man finde den hund, som vil passe godt til ens liv - eller eventuelt ændre sit liv, så det vil passe godt til den ønskede hund.

Husky'en er en fantastisk hund, men den er egenrådig og selvsikker. Den kan ikke gå løs på uindhegnede steder, med meget få undtagelser. Den har brug for motion og mentale udfordringer. Den er rigtig god sammen med børn, sålænge børnene omgås den korrekt. Hunden skal have et fristed - gerne en grundigt indhegnet have.

Vi har udviklet en ABC (en guide til racen), som I gerne må læse, hvis I vil kende racen lidt bedre. Derefter kan I nok bedre fornemme om det er en hund for jer smiley

Mange hilsner fra Malene

• #18   11. mar 2011 Helt enig med, Nicolai & Malene - med Kennel Mesmocan ! smiley

• #19   11. mar 2011 En husky er absolut ikke nem, og det er meget meget sjældent, at jeg anbefaler "min" race. Og umiddelbart egner den sig ikke særligt godt til "et hus på landet", da den som udgangspunkt ikke kan omgåes andre husdyr, og da den kræver en seriøs indhegning, hvis den skal blive hjemme. Men når det er sagt, så er det selvfølgelig en race, jeg elsker overalt på jord.

Det er nu først d. 26/3 der er udstilling - i Karlslunde -og vi kommer bla. Mener der er 17 huskyer tilmeldt.

De er temmeligt krævende med pelspleje. Lige så snart temperaturen svinger mere end 5 grader (og det gør den tit her i DK) så begynder de at smide underuld. Og der er i store mængder.

Hvad med at kigge på en af de mindre spidser? Fx. en shiba inu? Den er noget nemmere rent adfærdsmæssigt, og bare størrelsen gør, at pelsen også er nemmere.

• #22   11. mar 2011 Det kommer helt an på, hvorfor man gerne vil have husky.

Man skal virkelig være af en speciel støbning for at synes det er sjovt, når voksne hunde som udmærket kender alle øvelser, og som regel kan udføre dem til UG nogle dage kigger på én, som om de ALDRIG før har hørt ordet "sit", eller "søg" for den sags skyld.

Den tålmodighed er der meget meget få der har, hvilket medfører, at de så holder op med at træne - og det er synd for både hund og fører...

Men de ER altså ikke nemme.... Og det er man virkelig nødt til at være helt indstillet på at leve med i rigtigt mange år.

• #23   11. mar 2011 Jeg synes ikke, at der er noget galt i at få en anden race (som man naturligvis også gerne vil have) fordi ens liv ikke er til drømmehunden lige nu. Jeg vil utroligt gerne have en malemute en gang- men den drøm udlever jeg ikke før jeg føler mig klar til den type hund, og det er jeg altså ikke fordi jeg har haft én hund, før jeg har tid til den mængde motion, har plads til en hund i den størrelse og en have, som den kan være i (ikke fordi den skal luftes der, men fordi jeg ved at polarhundene nyder at være ude det meste af tiden)

• #24   11. mar 2011 Majbritt

så du mener det er bedere at købe en meget svær førstegangs hund, og så måske ende med at skulle sælge den?

• #25   11. mar 2011 til ts

jeg synes det er fornuftigt i ikke bare fiser ud og køber en husky.

hvis i ikke mener i kan magte den kæmpe opgave det er at have en husky, så kig måske på de mindre spidshunde smiley

jeg tænker også, du skriver i nyder en tur i skoven. jeg går ud fra du gerne vil have hunden med. Når du forstiller dig, at du, kæresten og vuffer er en god tur i skoven, er den så løs eller i snor?

• #26   11. mar 2011 og hvorfor er det lige en husky du er falden for?

• #28   11. mar 2011 Der er også en finsk lapphund, de er også dejlige smiley

Jeg mener stadig, at hvis man ønsker sig en husky, så skal man da hellere sætte sig grundigt ind i det, og købe den race man brænder mest for!

• #30   11. mar 2011 Enig majbritt. men man skal vel også se på hvad man ønsker af denne hund.?

Jeg er i tvivl om TS og kæresten overhovedet passer til en husky. jovist kan de give den rigeligt med motion. Men jeg ved ikke om hunden kan give hvad de ønsker af en hund, samt om deres sind passer sammen. Og at den netop ikke bliver for "svær".

når jeg siger førstegangs hund, så mener jeg en hund der ikke er følsom overfor førerfejl, og en hund hvor man ikke for at "fucke" hunden op, ikke behøver den store erfaring.

Og det er efter min overbevisning man ikke skal være helt grøn når man ser efter en husky.

Ved ikke om du kan følge mig. men jeg tror faktisk vi er rimelig enige smiley

• #31   11. mar 2011 Nej tak smiley
    Altså hvis man sætter sig godt og grundigt ind i det, så kan man også sagtens klare det jo smiley

• #32   11. mar 2011 majbritt

det er bestemt heller det jeg mener. smiley at man bare skal købe en anden hund og opgive at få sin drømmehund.

Husky og mutten er mine drømmehunde. Jeg har sat man godt ind i dem. men har ikke den tid og det overskud det vil kræve at eje dem.

jeg synes i får det til at lyde som om man bare skal læse godt og grundigt om sin drømmerace, og så kan man sagtens klare det hele.. smiley

• #33   11. mar 2011 Mia

hvordan kan man sagtens klare alting bare fordi man har læst sin lektie?

• #34   11. mar 2011 Hvis man nu siger man køber en hvilken som helst anden hund, for at man kan "øve sig i at have hund", og når man så senere syntes at man er rustet nok til drømmeracen, jamen så har du stadig den første hund, den kan man jo ikke bare lige bytte ud... Det skal jo altså også lige tænkes igennem, at en hund lever mellem 10-15 år! smiley

• #36   11. mar 2011 Hvis du læser på det, besøger klubber, familier med racen, tjekker markedet for gode kenneler .. Så er man rimelig godt rustet!
    Går man så til træning, er det 100 at der er nogle der som med glæde vil hjælpe hvis man har nogle spørgsmål eller problemer... Har da selv fået en masse hjælp, a man på nogle punkter er grøn smiley

• #37   11. mar 2011 Jeg kan godt følge dig.

jeg mener nu bare heller ikke det er skidesmart hvis det er allerførste gang man skal have hund. man har sldrig prøvet det før. og så køber man en race som er utrolig følsom for førerfejl. ? så vil jeg mene det er mere hensigtsmæssigt at få en anden race som man også synes er vildt lækker men som passer bedre til ens erfaringer, og som ikke "tager skade" eller som hurtigt forvolder skade på andre og sine omgivelser fordi ejeren laver den ene eller anden fejl.

så kan man skaffe sig den nye hund mens man har den gamle, eller helt vente smiley men sådan er vi jo så forskellige smiley

• #39   11. mar 2011 Hvor der er vilje, er der en vej smiley

Jaa, men der er mange der ikke har hverken tid eller råd til at have 2 hunde jo smiley så kan man selvfølgelig vente, det rigtig nok...

• #41   12. mar 2011 En hvid schæfer syntes jeg der er en nem hund:)
    Hende af min er min første hund, har aldrig haft hund da jeg boede hjemme, så havde ingen erfaring overhoved, kun hvad man kunne læse på nettet.
    Hun har bare vært så nem, har aldrig problemer.
    SUPER med mine små søskende når hun er med hjemme ved mine forældre:)
    En meget klog hund også:)

• #43   13. mar 2011 Min er det stik modsatte at reserveret, hun elsker alle mennesker især børn:)
    Hun elsker andre hunde, og alle andre dyr gør hun ikke det mindste, uanset størrelse osv. Hun kigger bare på dem, hun var med i Givskud dyrepark, det syntes hun var rigtig spændene:)

• #44   13. mar 2011 Når jo, også gør hun eller når der kommer nogle, så ikke særlig god vagt hund smiley
    Men gø på kommando kan hun dog smiley

• #46   14. mar 2011 Altså - selvom husky er min drømmerace, er det da ikke fordi de to andre hunde i mit liv, ikke giver mig masser af glæde og udfordringer. Og det samme har de andre (bla. beagle) som vi har haft da helt klar gjort.

Så jeg mener da ikke at man "henslæber" sit liv i kedsomhed, fordi man ikke lige får drømmeracen i første omgang.

• #48   15. mar 2011 Det er også spændene at se hvad de siger til alle de andre dyr ja:)

Min hun tror alle vil snakke med hende uanset hvor det er, og når der kommer folk hjem til mig tror hun også de er kommet for at snakke med hende, hvis de så ikke lige syntes de vil snakke så meget så piver hun og loger hurtigt med halen, hun tror simpelthen hun skal have opmærksomhed hele tiden:b

Kommentér på:
førstegangs hundeejer

Annonce