{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

Herpes!! {{forumTopicSubject}}

Hej

Tænkte der var nogen herinde som kunne give mig svar på lidt spørgsmål..

Sagen er den at jeg er bekendt med at en hund der skulle parres og fik inden parring foretaget et skede skrab for at se om tæven var "ren" plus en blodprøve for at teste for herpes ( tæveejer har tidligere mistet et kuld hvalpe i huset pga herpes)

Denne tæver bliver så testet positiv for herpes og må ikke bruges i avl.

Tæven er blevet udstillet en del gange og vedkommende går fortsat til ringtræning med sin hund.. dog har ringtræner frabedt sig at tjekke tænder pga risiko for smitte til de andre hunde....

Jeg har forsøgt at søge om det på nettet da dem som træner sammen med denne hund er død nervøse for om deres hunde kan blive smittet..

De holder afstand til hunden med herpes og der bliver ikke tjekket tænder.. men hunden bliver rørt ved på kroppen af ringtræner..

Hva er risko for smitte til andre hunde??
Hunden tisser på træningapladsen... er der nogen smittefare ved det.. tænker hvis andre hunde snuser til det eller kommer i berøring med det ???

Havde det været mig ville jeg slet ikke træne sammen med en hund der har herpes.. fordi jeg ville være MEGA nervøs over smittefare..

hva mener i??

Håber på hjælp fra jer

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Herpes!!
  • #1   21. maj 2012 jeg må igang med at læse... forsøgte ellers at søge i forum.. men intet kom frm om herpes.. har nok søgt forkert hi hi

• #2   21. maj 2012 herpes smitter ved slimhinde kontakt, så hvis den hund ikke skulle smitte andre, så skal den aldrig hilse på en anden hund, og det er noget pjat..

Hun kan også sagtens få et kuld hvalpe på den, den skal bare ha en herpes vacine i perioden 1 uger før parring til 2 uger efter, og så en igen en uge før fødsel...

du kan læse mere hos Birgitte

http://www.canicold.dk/artikler/herpesvirus-hos-hund.html

• #3   21. maj 2012 du må gerne kalde mig hysterisk.. men jeg ville ikke om jeg så fik en million for det lade mine hunde hilse på en tæve med herpes og risikere smittefare.. og da slet ikke hvis mine ikke havde herpes...

men det korte og det lange er at hunden godt kan bruges i avl så længe den bliver vaccineret...

jeg har lige forhørt mig ved dem som trænersammen med denne hund og der var ikke givet forbud mod avl som jeg først skrev.. men hva jeg så kan forstå er der fra dyrlægen blevet fortalt at når tæven var positiv så skulle hun finde en hanhund der også var positiv og hvalpene skulle tages ved kejsersnit for at undgå smitte fare..

men hvis tæven som har herpes bliver vaccineret inden parring og så bagefter så er der vel ingen smittefare, ved naturlig parring og fødsel??

• #4   21. maj 2012 ved godt at jeg ikke kan vide om hunde har herpes hvis de ikke er testet..og at man i realiteten kan fp sine hunde smittet uden at vide det...

Men møder jeg en hund jeg VED har herpes så fik mine ikke lov til at hilse

• #5   21. maj 2012 Hvis du læser den artikkel som Birgitte Schjøth har skrevet, så er det op mod 85 % af alle hunde der har herpes, og voksne hunde bliver normalt ikke syge af det..
    Så der vil være svært hvis ens hund aldrig skulle udsættes for smittefarer..

Det smitter som sagt når de snuser til hinandens bagpart og mund..

• #6   21. maj 2012 Nobel Billies. ja det kan jeg forstå.. derfor også mit andet indlæg at man i bund og grund ikke kan sige uden at teste for det om ens hund har herpes eller er blevet smittet med det på et eller andet tidspunkt..

men ligefrem bevist at lade sine hunde hilse på en man ved har herpes.. det er der jeg bliver lidt kuller gok..

egentlig en underlig berundelse da jeg jo ikke kan vide om mine hunde bliver smittet fra andre hunde de hilser på som ikke er testet.. hmmm

sorry

• #7   21. maj 2012 Tæven som har fået testet for herpes har siden sidste år i juli konstant været "syg" .. der har været underlige udslæt.. underlige væskende knopper .. været til dyrlæge i tide og utide.. været i flere forskellig behandlinger .. først da tæven planlægges at parres testes der for herpes og den er positiv...

sådan en hund lader jeg ikke mine hunde testet eller ej hilse på....

• #8   21. maj 2012 du kan tage kontakt til dyrelæge Gunner Gram i rødding elle dyrelæge gruppen oppe i Hammel der er en kvindlig dyrelæge der ved en masse omkring det hun underviser på DKK hundeholder kursuset

• #9   21. maj 2012 Hej Karina

Det med at føde ved kejsersnit for at indgå smitte er noget vrøvl.
    De kan under alle omstændigheder blive smittet af moderen.
    Og man kan altså ikke stoppe herpes ved at forbyde hunde med konstateret herpes at hilse på andre. Det er desværre en umulighed med den nuværende spredning.
    I langt de fleste tilfælde giver herpes ingen problemer hos hundene (samme som ved mennesker med herpes - der er mange, og også her uden de store problemer.).
    Det er specielt omkrign drægtigthed og nyfødte hvalpe at herpes kan give problemer. Dem kan man komme forbi med vacc. som skrevet ovenfor.
    Men en vacc. fjerner ikke herpes fra hunden, men begrænser mulgiheden for et udbrud. Hunden har stadig hepres i kroppen.

Hvis dui vil vide mere så kan du ringe til Nina i Ølby Dyrehospital (70 25 02 02). Hun har skrevet speciale i herpes og underviser andre dyrlæger i sygdommen.
    Hun arbejder forøvrigt sammen med Birgitte Schjøth

• #10   21. maj 2012 Mange tak Peter :o)

Jeg vil give det videre ..

Kommentér på:
Herpes!!

Annonce