{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.266 visninger | Oprettet:

Herpes? {{forumTopicSubject}}

En tæve føder 5 hvalpe. De 3 af dem dør af herpes. De 2 resterende er syge. HVIS de overlever, hvordan vil det så se ud med sundheden fremover? Vil det være noget de vil være mærket af? Eller siger man at når de har overlevet og er behandlet, så er de raske eller hvordan? Vil I, som erfarne opdrættere/hvalpekøbere, være betænkelige ved at købe en af de overlevende hvalpe? Jeg kender INTET til herpes, så belær mig:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Herpes?
  • #1   14. dec 2011 Jeg følger også lige lidt med - kunne rigtig godt tænke mig at vide hvordan et dyr får herpes?

• #2   14. dec 2011 Måske vi skal have Maj-Britt med CKC på banen?

• #4   14. dec 2011 så vid jeg ved fejler hvalpende ikke "noget" så man kan godt købe dem mm. det eneste der er er hvis denne hvalp skal have hvalpe skal de herpes sprøjte så de ikke giver det vider til hvalpende den får

det er hvad jeg har fået afvide

• #5   14. dec 2011 Denne hvalp skal IKKE bruges i avlen....... Det skal være en familiehund/makker til køber:-)

Og nej, det er ikke en der pludselig sætter den i avlen for at få penge til julegaver:-)

• #6   14. dec 2011 (link fjernet)

En hurtig gogle søgning

• #7   14. dec 2011 Mette den vil få et godt liv smiley i det link står noget med slimhinderne men det ved jeg ikke noget om

• #9   14. dec 2011 Nej, det ser ikke ud til at den vil få nævneværdige problemer fremover. Den skal bare holdes fra avlen? Og det bliver den og den vil få et fantastisk hundeliv:-)

• #10   14. dec 2011 *Hvalpe der overlever infektionen kan udvikle irreversible hjerneskader med vedvarende neurogiske symptomer som lammelser, blindhed og døvhed*

Men det vil man vel konstatere iden hvalpen er 8 uger?

• #11   14. dec 2011 Jeg får lige at vide i min øresnegl at 2 af hvalpene var dødfødte.

• #12   14. dec 2011 Hvor gammel er hvalpende nu altså dem der lever

• #13   14. dec 2011 De blev født i søndags........

• #14   14. dec 2011 Opdrætter kan selvfølgelig ikke sige om de sidste 2 overlever. Det er klart. Men der står en MEGET spændt hvalpekøber i kulissen og venter...... Han er IKKE herinde, så derfor spørger jeg for ham smiley

• #15   14. dec 2011 Så det er "ifald" og "såfremt" og alt det der:-)

Kan man teste for de ting, som der KUNNE komme, inden de er 8 uger gamle?

• #16   14. dec 2011 Hører skader burde man ihvertfald kunne test det andet ved jeg godt nok ikke noget om

men spørgsmål er om blid og døvhed vil komme med tiden

• #17   14. dec 2011 Jeg har smidt tråden i en PB til Maj-Britt. Derudover skal jeg på LIFE imorgen med tøserne. Måske jeg kan få lidt råd derinde:-)

• #18   14. dec 2011 så del lige ud af din viden du snuser op smiley

• #19   14. dec 2011 Åh ja. DET skal jeg nok. Opdaterer tråden, når jeg har fundet ud af noget :-). Og måske Maj-Britt også kommer med et eller flere bud.

Men lad endelig buddene komme i lind strøm:-)

• #20   14. dec 2011 Efter min mening bør man altid vaccinere sin tæve mod herpes forud for parring, netop for at undgå ovennævnte situation. Som hvalpekøber ville jeg være betænkelig ved at købe efter en kombination med et så alvorligt herpes udbrud...

• #21   15. dec 2011 Altså hos mennesker er det lidt "sjovt".....

Hvis vi får skoldkopper, så er den virus vi smittes med, magen til Herpesvirus.

Svækkes vores immunforsvar, så bryder det ud i form af forkølelsessår - også kendt som Herpessår.

En lille "krølle" på historien - hvis man nu..... for at sige det på den pæne måde - skal ned og besøge de nedre "private" områder med munden - så smitter forkølelsessåret altså - og giver vedkommende Herpes!!

• #22   15. dec 2011 Mette

Hvis det er rigtigt at dødelighed ofte er 100% inden for de første 3 uger, så ser det skidt ud for de hvalpe der. Jeg håber det bedste for kuldet, men personligt tror jeg at jeg ville vælge udenom hvis der var risiko for hjerneskade hvis hvalpene overhovedet overlever.

Taget i betragtning hvor ondt det gør at sige farvel til sådan et dyr, så gør man altså sig selv en tjeneste ved at vælge en hvalp der som udgangspunkt er sundt.

Der er ikke noget ondt ment i mit indlæg, og jeg forstår godt hvis hvalpekøber har svært ved det når nu valget allerede er faldet på det kuld. Det er bare sådan jeg selv har det ud fra de beskrevne omstændigheder.

• #23   15. dec 2011 Er det testet at hvalpene er døde af herpes eller er det en fornemmelse? I fald det er rigtigt, skal de resterende hvalpe have godt med varme, da chancen derved øges for overlevelse. Ring evt til birgitte schjöth. Hun ved meget om emnet og er helt sikkert behjælpelig med oplysninger og råd. Jeg mener sagtens at de overlevende hvalpe til blive gode familiehunde. Følgevirkningerne vil man nok kunne vurdere inden de 8 uger.

• #24   15. dec 2011 hvis det er harbis skal der meget varme til nu og her ,næste gang tæven skal havde hvalpe skal hun få den vacineret for harbis ,andet er der ikke at gøre ,det kommer i udbrud ved hvalpe fødselser,

• #25   15. dec 2011 Der er efterhånden Herpes i rigtigt mange racer. Men det er meget forskelligt hvor hårdt de bliver angrebet.
    Fra tomme parringer til dødfødte hvalpe og som i dit tilfælde.
    Jeg kender ikke til hvor alvorligt det ellers kan blive.
    Herpes kan testes med en blodprøve.
    Det forebygges med en vaccination fra 1 uge før parring og til 1 uge efter. Samt ny vacc. fra 10 dage før fødsel.
    Du kan evt. også spørge Birgitte eller Nina i Ølby.
    Mange i KSS er på vej til at forlange vacc. altid i forbindelse med parringer (både han og tæve).

• #26   15. dec 2011 Problemet med Herpes er, at det som hos mennesker er en meget skjult sygdom, der for de fleste slet ikke viser symptomer.
    Derfor breder smitten sig ofte meget hurtigt gennem kontakt eller ved parring.
    Vi har en tæve, der formentligt fik det med hjem fra en parring i Kroatien. Hun fik een hvalp og herefter 2 x tom parring.
    Med vacc. fik hun så et kuld.

• #27   15. dec 2011 Find en dyrlæge, der vil vacc. UDEN sundhedsundersøgelse.
    Hos Nina i Ølby koster en vacc. omkring 300 kr. incl. en ret dyr vaccine.

• #28   15. dec 2011 Tusinde tak for jeres svar. Jeg ved et den eventuelle hvalpekøber følger med i tråden. Jeg kender opdrætter og jeg VED at hun ALDRIG ville avle på syge hunde. Men om tæven er vaccineret eller ej, skal jeg ikke kunne sige.

Køber har heller ikke lagt sig 100% fast på dette kuld og opdrætter har kontaktet ham og sagt at de lige skal snakkes ved om 3 ugers tid. HUN har opfordret ham til at søge andre steder, men hvis hunden kan få et godt og sundt liv på trods af den seje start, så ved jeg at han er villig til at give den det.

• #29   15. dec 2011 Interessant emne, omend en sygdom med triste resultater smiley

• #30   15. dec 2011 White:

Ja, man bør teste og/eller vaccinere mod herpes inden parring. Vi er helt enige.

Jeg har ikke talt med opdrætter længe, så jeg ved ikke om hun normalt tester/vaccinerer, men mon hun ikke gør det inden hver parring fremover? Hun har været opdrætter i en del år.

• #31   15. dec 2011 Bella:

Ja, det er det faktisk. Og jeg skal NOK finde ud af om det er "sikkert" at købe en af disse hvalpe, såfremt de overlever. Og jeg ved at opdrætter er 100% ærlig, så ingen ko på isen der:-)

• #32   15. dec 2011 Det er godt at høre at i gør jer så mange tanker omkring det. Uanset hvilken vej det går, lyder det som om hjernen er med i spillet - og det er altså det vigtigste. smiley

• #33   15. dec 2011 Jeg tror lige man skal holde styr på fakta, før man snakker om, hvad der skal testes for, hvem der skal vaccineres, hvad man bør og ikke bør avle på mv...

Fakta: 60-70% af voksne hunde har Herpes i kroppen.

Fakta: Vaccinen beskytter ved at udskille antistoffer til hvalpene

Fup: Man kan forhindre, at en voksen hund bliver smittet, ved at vaccinere.

Fup: Man kan teste for Herpes (Herpes kan kun findes, når det er i udbrud)

Fakta: Herpes smitter ved alle former for dråbe-kontakt (slik, fælles vandskål/pind/legetøj mv) - ikke kun ved parring.

Fakta: Det nytter ikke, at vaccinere hanhunden.

Så sammenfattet: Man kan ikke tage alle hunde med Herpes ud af avl... eller jo, det kan man godt, men det nytter ikke noget.
    Man bør vaccinere sin tæve efter forskrifterne.

Hvad angår overlevende hvalpe fra et "herpes-kuld", bør der ikke være problemer på sigt. Hvis hvalpene kommer sig og trives, ville jeg ikke have skrupler ved, at købe en hvalp fra et sådan kuld. Neurologiske skader er nok mest i teorien og er ikke noget man ser "til hverdag". Der er altid en risiko for, at noget går galt (medfødt nyresvigt, hjertefejl, leverfejl mv.), men den bliver ikke nævneværdigt større af, at man har haft herpes som hvalp.

• #34   15. dec 2011 Super godt indlæg majbrit smiley

• #35   15. dec 2011 :o) Der er desværre ikke mange veterinære tidsskrifter, der er up-loaded, så det kommer nok til, at knibe... men lad mig lige google lidt - det må stå et eller andet sted i en nogenlunde pålidelig kilde.

• #36   15. dec 2011 Det tog ikke lang tid!!

Nina Dies' (fra Ølby) fagdyrlægeopgave er tilgængelig på nettet - her står det meste af ovenstående sikkert.

• #37   15. dec 2011 Undskyld... Glemte linket, men kan se, at det er fundet. Mere videnskabeligt kan du prøve at opspore de kilder Nina har brugt, men jeg synes nu nok en fagdyrlægeopgave i sig selv er en ret pålidelig kilde...

• #38   15. dec 2011 En enkelt kommentar Mej-Britt H

Vi fik testet tæven hos Nina, og den viste en mindre grad af infektion. Hun er ikke påviseligt i udbrud, så ved ikke helt hvorfor du mener man ikke kan finde Herpes ellers..

• #39   15. dec 2011 Ellers rigtigt fint indlæg. Tak for det

• #40   15. dec 2011 Herpes "gemmer" sig når det ikke er aktivt og kan derfor ikke påvises med mindre der er aktivitet. Det er ligesom Herps hos mennesker - tager man et svab at et sår, kan det påvises, men ellers ikke.

Er du sikker på, at jeres hund ikke bare havde en almindelig infektion med bakterier i skeden? Det tester man tit for.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvad der er fundet i jeres hund og om den havde infektion eller ej, men fakta er, at folk der er betydeligt klogere end mig har fundet ud af, at Herpes ikke altid kan findes smiley

• #41   15. dec 2011 Det er et rigtigt fint indlæg, du har lavet.

Jeg tager lige en snak med Nina om hvordan hun ser på det.
    Jeg betragter hende som een af den største eksperter i DK med hensyn til fertilitet og fødsler. Men derfor kan der jo godt være andre meninger og viden.
    Vi ved stadig ikke alt.

• #42   15. dec 2011 Og tak... Var så lidt smiley

Jeg vil meget gerne gøre mit til, at folk får lidt mere oplysning om Herpes. Som det ses i denne tråd, er der mange misforståelser.

• #43   15. dec 2011 Enig

Kommer tilbage med resultatet.

• #44   15. dec 2011 Bedste: langt de fleste hunde smittes på gå-ture, træningspladser mv... Skal vi også holde dem der fra?

• #45   15. dec 2011 Peter: tog hun blodprøve? For der kan man se antistoffer, hvis der har været en infektion indenfor et vist tidsrum. En negativ prøve siger dog ikke, at hunden ikke har virus men blot at det er længe siden den sidst har været i udbrud.

• #46   15. dec 2011 TAK Maj-Britt!!!

Jeg stoler på dig. Du er dyrlæge og opdrætter.

Søster:

Tro mig. Der bliver handlet med hjernen (primært). Selvfølgelig også med hjertet, men hvis man, generelt, kan sige at disse hvalpe vil få et dårligt liv, så søger jeg videre for køber:-)

• #47   15. dec 2011
    White...: jeg skal ikke gøre mig alt for klog, men jeg ved, at det er CHV-1 vi arbejder med ved hundene... Mig bekendt er det den eneste der er. Hvad er de andre typer du henviser til for nogle?

• #48   15. dec 2011
    White...: jeg skal ikke gøre mig alt for klog, men jeg ved, at det er CHV-1 vi arbejder med ved hundene... Mig bekendt er det den eneste der er. Hvad er de andre typer du henviser til for nogle?

• #49   15. dec 2011

• #50   15. dec 2011 Bedste: herpes i udbrud ses meget sjældent hos voksne hunde - ikke fordi det ikke er der, men fordi symptomerne er så milde, at hverken ejer eller hund opdager dem. For at komme af med herpes, skulle vi alle isolere vore hunde. Eller man kunne tage en ugentlig blodprøve for at se, om hunden havde en aktiv infektion, hvilket heller ikke ville være en garanti, da herpes smitter før det kan påvises.

Når 60-70% af vore hunde har herpes, vurderer jeg ikke, at det et avl/parring, der er den største synder.

Og jeg mener ikke, at det er realistisk eller fornuftigt, at teste avlsdyr før hver parring. Man skal vaccinere sin tæve og der ud over mindske stress omkring parring og fødsel.

• #51   15. dec 2011 White...: jeg ved ikke, hvor netdyredoktor har det fra eller hvad de mener, men umiddelbart kan jeg ikke finde andre kilder, der beskriver de 4 typer, så jeg holdet mig til den viden jeg har fra div. Videnskabelige artikler på området.

• #52   15. dec 2011 Bedste: der bliver vi så ikke enige smiley

• #53   16. dec 2011 Ja, der er teorier fremme om, at der kan være en interaktion mellem de to, men mig bekendt er der ikke forsket meget i det.

Det er en af årsagerne til, at man skal holde sin drægtige tæve så stress-fri som muligt - ikke bare mht til stress fra ting der sker, men også mht den stress immunforsvaret udsættes for ved sygdom, da herpes jo som bekendt bryder ud ved stress.

Man neutraliserer IKKE virus ved vaccine, men man booster tævens immunforsvare, så hun danner antistoffer til hvalpene, så de dermed har større chance for at klare sig, hvis tæven skulle have Herpes (i udbrud, vel at mærke),

Jeg tror ikke der er forsket meget i status på overlevende hvalpe, så her må man nok støtte sig op af folks erfaringer. De af mine mere erfarne kolleger jeg har talt med siger dog, at der ikke skulle være risiko for en overlevende hvalp.
    Den vil selvfølgelig have virus i kroppen, men det er jo ikke noget hunden vil lide under.

• #54   16. dec 2011 Jeg er stadig med og jeg læser og jeg lærer.

• #55   16. dec 2011 De sidste 2 hvalpe er døde:-(

• #56   17. dec 2011 Øv øv... Men det frygtede jeg nu også. Det er sjældent så unge hvalpe overlever Herpes smiley

• #57   17. dec 2011 har lige været på kursus der var det oppe og vende så tog en snak med min dyrelæge bagefter ,han vil kun andbefale at man bruger den vacine hvis man har haft herbes inde i sit avel.og har misted hvalpe ,efter de er født,

• #58   17. dec 2011 Laika jeg har lige været forbi min egen dyrlæge og vi talte om vacc. Jeg bliver jo lidt hys når man rundt omkring høre om triste oplevelser. Vi står og skal parre indenfor forholdsvis kort tid og jeg ville lige vende den med vores egen dyrlæge som også er opdrætter. Dyrlægen og hendes assistent (som har opdrættet collies i 35 år) var også af den overbevisning (mener kilden var birgitte schjöth men tør ikke lægge hovedet på blokken) at man kun skulle vaccinere hvis man havde haft problemer med tomme tæver eller døde hvalpe. Nogle racer er der dog hyppigere forekomst end andre. Vi har aldrig selv haft problemet og ej heller kennel hoste. Derfor mente dyrlægen (som i vores område er kendt for sin tiden om reproduktion) at det ville være spild af penge. I øvrigt er hannen vi skal bruge førstegangs, så han er i hvert tilfælde ikke smittet via parring.

• #59   17. dec 2011 Maj-Britt:

Har lige sendt en "ny parring" til dig som jeg gerne vil bede om råd til:-)

Ja, det var SÅ trist med de 2 hvalpe. Men måske, i bund og grund, godt nok, for hvem kan vide hvilke følgeskader der KUNNE komme. Men min bekendt er selvfølgelig ked af det, så jeg søger videre for at finde HVALPEN til ham:-) Og det skal NOK lykkes!!

• #60   17. dec 2011 Hej

Jeg laver lige en ny tråd om Herpes - har været hos Nina

• #61   17. dec 2011 Super Peter...... Linker du lige til den herinde, så?

Kommentér på:
Herpes?

Annonce