når hunden gør af en {{forumTopicSubject}}
ja, som skrevet i overskriften, så når hunden gør af en for at få opmærksomhed, så skal man ignorerer den men hvad gør man når den ved ignorering forsætter og bare begynder at snappe i stedet.. ignorering er ikke en mulighed for det gør temmelig ondt, og ved irretessættele (et nej eller slut) gør hun bare endnu mere
Det samme hvis hun er i ulvetime (hvilket hun kan være ret meget i løbet af en dag) og hun får et nej (som hun også udmærket ved hvad betyder), så starten hun igen med at gø.
aktivering med godbidder kan stoppe hende, men vi kan ikke blive ved med at fylde i hende.
Ang. aktivering i løbet af en dag, så får hun nu her ca. 2 gåture ad 15-20 min. varighed eller en tur ud og se på verden, hvor vi så gerne er afsted 1 time ad gangen, hvor hun bare får lov at snuse rundt og kigge. Alt hendes foder søger hun eller får igennem forskellige aktivering. Samtidig har hun tyggeben hun gerne bruger tid på, og adgang til haven det meste af dagen.
Hvordan ville i gribe sådan et problem an?
- Rikke
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Vil anbefale at starte til træning med hunden
maj 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 116 Svar: 1.393
og hun går skam til træning og elsker det
jun 2006
Hun savner et arbejde, der kan give noget mening i hendes liv
jun 2006
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
Ryggen til og korslagte arme. INGEN kontakt da negativ kontakt er bedre end ingen kontakt og det som altid handler om at fjerne motivationen til den uønskede adfærd.
Bliver hunden så voldsom at man ikke kan vende ryggen til uden at blive nappet så bruger jeg altså timeout. Hunden skilles fra flokken til den falder ned hvorefter den kan være sammen med flokken hvis den viser ønskelig adfærd ..
AL rolig/ønskelig adfærd belønnes. AL uønsket adfærd ignoreres ..
Dermed fjerner du motivationen for uønsket adfærd og fremmer den positive adfærd ved at belønne den ...
Konsekvens og det bør ikke tage ret lang tid. Bjæfere er lynende intelligente.
maj 2008
er godt klar over det er en brugshund og de er krævende hvilket vi er helt indstillet på
Hun bliver aktiveret ved hjælp af cola flaske i dørkarm, godbidder under kopper/tallerkener, aktiveringsspil, aktiveringsbold osv.
samtidig bruger vi tid på leg og træning. Og fra klubbens side er vi blevet rådet til kun direkte at træne 2*5 min. om dagen så længe hun ikke er ældre
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 54
Jeg plejer at bede ham om lige at bruge hovedet lidt og aflede hans fokus. Bed ham om at sætte sig, og lav nogle forskellige øvelser indtil han er faldet ned igen. Det virker stort set altid herhjemme.
Ellers så som de andre siger skal han selvfølgelig aktiveres rigtig meget mentalt i løbet af dagen, så han ikke får de flip. Held og lykke med vildbassen.
maj 2008
Til jer andre: vil i aktiverer en så lille hvalp yderligere? i er ikke bange for det bliver for meget for hende? ved godt hun gør opmærksom på kedsomhed, men så keder hun sig stort set vær eneste gang vi forsøger at lave andet end underholde hende (på nær når hun sover).
okt 2007
Men du kan sagtens træne ja, nej, sæt, dæk, bliv, og alle de andre alm. og dagligdagskommandoer ind nu.
Disse vil også hjælpe jer med jeres problem.
Leg det ind så hunden ikke opfatter det som træning. Tror aldrig Kia har synes træning har været andet end leg :o)
okt 2007
Du skal se at få lært hende de ting du kan nu inden hun lige pludselig om små 4 mdr. er i lømmelalderen. Kan hun ikke de ting der så får du din sag for er jeg bange for.
Men nej HUN skal ikke bestemme hvornår I skal lege. Men I kan jo passende træne afdækning mens I er i gang med noget andet?
Hun skal selvf. kende kommandoerne først men så snart hun har en idé om det så træn det ved enhver chance. En bjæfer elsker at bruge hovedet og det er den bedste måde at køre den træt på :o)
Kia hjælper med vasketøjet etc. Og ellers vedligeholder jeg kommandoer i det dgl. Afdækker, kalder på plads, får hende til at sætte sig, ligge sig, give pote, søge, apportere hvis jeg "taber" noget etc. :o)
Alt tager lidt længere tid men så er vovsen også godt smadret efter sådan en gang oprydning og rengøring :o)
okt 2007
maj 2008
Sanne M: Synes egentlig hun kan en del kommandoer, men det kan da være vi skal forsøge at indarbejde endnu flere
men det lyder som om vi skal igang med noget mere "træning"
Har i forslag til aktivering til hendes alder, da hun kan løse de opgaver vi giver hende ret hurtigt efterhånden
okt 2007
Ellers en tom chipsdåse som der puttes guffere i hvor låget er tapet til og der er prikket små huller i. Så kan hunden hygge med at flå den :o)
Frosne marvben med guf i er også altid gode :o)
Alt hvor vovsen skal bruge tunge og mund generelt udløser beroligende hormoner som fremmer afslappet adfærd ...
Så kan man rose vovsen for at slappe af mens den i forvejen nyder noget lækkert.
I kan også putte guffere i en papkasse eller i et viskestykke eller lign.
Alt sammen kræver hun bruger næse og mund.
okt 2007
Så det kan I passende træne noget mere :o)
Hun er jo stadig en dejlig baby. Så ting tager selvf. tid.
Men tandskiftet starter MEGET snart og så får I først skarpe bisser at mærke :o)
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.502
Når jeg har aktiveret min hvalp, så skal den lægge sig ned at slappe af, har de ikke selv kunne finde ud af det, så sidder jeg med dem i snor. Efter min mening nytter det ikke at hver gang hunden rejser sig og går hvileløst rundt, så stikker vi den en opgave, de skal også kunne slappe af.
Så god ide med nogle tyggeting og kommandotræning, måske 5-10 min 3-4 gange om dagen.
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 6 Emner: 158 Svar: 1.461
maj 2008
Tror dog det hele kommer af at vi har været for gode til at give hende opmærksomhed i begyndelsen, og nu forventer hun at vi er på hele tiden. Problemet er størst f.eks. når vi om morgnen står op.
Vi vågner og starter typisk dagen med at hygge med hende i sengen, så får hun lov at komme i haven og gøre hvad hun nu skal (vi skal være til stede da hun har det med at spise jord), derefter går vi i bad, hvor hun lægger sig, problemet kommer så når vi kommer ud.Hun får hendes morgen mad, og når hun er færdig med at søge den i stuen, hopper hun næsten konstant rundt efter os, og så tager det laaang tid at blive færdig. Lige så snart vi så er færdige går vi en tur, og så er der som regel ro på når vi kommer hjem.
Her vil jeg jo mene at fra foder søg til tur, der burde hun skulle kunne underholde sig selv uden vores hjælp, det er jo ikke andet end 20-30 min. det drejer sig om. Men tror da jeg vil forsøge med et marvben
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.111
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
Vi har toller, og de er lige så umættelige som din shæfer lyder til at være
Dixie kan også finde på at gø af os, og vi har også givet hende "for" meget opmærksomhed i starten. Hun har efterhånden lært stop/slut betyder at så må hun underholde sig selv.
Vi skal også somregel fortælle hende at hun altså er træt og så går der lidt tid før hun opdager det og går i gulvbrædderne
Jeg synes det lyder fornuftigt med den mængde motion og træning. Dixie er lige blevet 5 måneder og hun går noget mere, men det er nok klogere at lytte til dyrlægens ord
Vi træner stort set dagligt. Hver anden dag er det ca. 15-20 min. og hver anden dag ca. 10 min. Pt er hun gået træt i lineføring og kedelige sit,dæk, stå øvelser så dem holder vi helt pause med (undtagen når vi er afsted til træning). Så indimellem træner vi med agility ting, spor, rundering, apport og feltsøg. Så er der også lidt trickstræning.
Noget træning kører hunden op og noget dæmper dem. Spor er enormt godt til at dæmpe dem helt ned, hvor agility'en jo kører dem helt op, så det er godt at veksle imellem
Pøj pøj med jeres tilsyneladende dejlige kloge og arbejdsglade schæferpige
maj 2008
når hunden gør af en