{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.132 visninger | Oprettet:

når hunden gør af en {{forumTopicSubject}}

ja, som skrevet i overskriften, så når hunden gør af en for at få opmærksomhed, så skal man ignorerer den men hvad gør man når den ved ignorering forsætter og bare begynder at snappe i stedet.. ignorering er ikke en mulighed for det gør temmelig ondt, og ved irretessættele (et nej eller slut) gør hun bare endnu mere smiley Det samme hvis hun er i ulvetime (hvilket hun kan være ret meget i løbet af en dag) og hun får et nej (som hun også udmærket ved hvad betyder), så starten hun igen med at gø.

aktivering med godbidder kan stoppe hende, men vi kan ikke blive ved med at fylde i hende.
Ang. aktivering i løbet af en dag, så får hun nu her ca. 2 gåture ad 15-20 min. varighed eller en tur ud og se på verden, hvor vi så gerne er afsted 1 time ad gangen, hvor hun bare får lov at snuse rundt og kigge. Alt hendes foder søger hun eller får igennem forskellige aktivering. Samtidig har hun tyggeben hun gerne bruger tid på, og adgang til haven det meste af dagen.

Hvordan ville i gribe sådan et problem an? smiley

- Rikke smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  når hunden gør af en
  • #1   28. apr 2012 En schæfer har brug for noget mere end ½ times luftetur om dagen.

Vil anbefale at starte til træning med hunden

• #2   28. apr 2012 det er jo kun en hvalp, derfor de korte ture smiley
    og hun går skam til træning og elsker det smiley

• #5   28. apr 2012 Det er en brugsrace... Hun skal bruge hovedet.. Ud og gå spor, rundering, feltsøg..
    Hun savner et arbejde, der kan give noget mening i hendes liv

• #7   28. apr 2012 er det træning 1 gang om ugen eller får du også trænet de resterende 6 dage i ugen ?

• #8   28. apr 2012 Kommer an på så meget (Kia har også haft nappealderen som de fleste hyrdehunde jo har og ja det gør ONDT).

Ryggen til og korslagte arme. INGEN kontakt da negativ kontakt er bedre end ingen kontakt og det som altid handler om at fjerne motivationen til den uønskede adfærd.

Bliver hunden så voldsom at man ikke kan vende ryggen til uden at blive nappet så bruger jeg altså timeout. Hunden skilles fra flokken til den falder ned hvorefter den kan være sammen med flokken hvis den viser ønskelig adfærd ..
    AL rolig/ønskelig adfærd belønnes. AL uønsket adfærd ignoreres ..

Dermed fjerner du motivationen for uønsket adfærd og fremmer den positive adfærd ved at belønne den ...

Konsekvens og det bør ikke tage ret lang tid. Bjæfere er lynende intelligente.

• #9   28. apr 2012 Synes jo bare vi giver hende en masse at tænke over i løbet af dagen smiley
    er godt klar over det er en brugshund og de er krævende hvilket vi er helt indstillet på smiley ang. lufteture, så er hun vokset lidt skævt i forbene og efter råd fra dyrlægen så går det altså ikke at lufte flere timer dagligt (læs 30 min.), og de fleste råd siger også at vi ikke skal gå længere end hvad hvalpen er gammel. Spor har hun gået og får også lov engang imellem, resten er vi ikke kommet til endnu, hun er som sagt kun 4½ måned.

Hun bliver aktiveret ved hjælp af cola flaske i dørkarm, godbidder under kopper/tallerkener, aktiveringsspil, aktiveringsbold osv.

samtidig bruger vi tid på leg og træning. Og fra klubbens side er vi blevet rådet til kun direkte at træne 2*5 min. om dagen så længe hun ikke er ældre smiley

• #11   28. apr 2012 Nu har Enzo ikke tendens til at blive meget vild og gøende, men engang imellem kan han godt blive kørt så meget op at han simpelthen ikke er til at holde ud lidt ligesom du beskriver. smiley

Jeg plejer at bede ham om lige at bruge hovedet lidt og aflede hans fokus. Bed ham om at sætte sig, og lav nogle forskellige øvelser indtil han er faldet ned igen. Det virker stort set altid herhjemme.

Ellers så som de andre siger skal han selvfølgelig aktiveres rigtig meget mentalt i løbet af dagen, så han ikke får de flip. Held og lykke med vildbassen. smiley

• #13   28. apr 2012 Sanne M: dejligt med et brugbart svar smiley det er egentlig også lidt den vi bruger, så kan høre vi ikke er helt galt på den smiley og vi roser også helt vildt hver eneste gang hun vælger en ønsket adfærd smiley

Til jer andre: vil i aktiverer en så lille hvalp yderligere? i er ikke bange for det bliver for meget for hende? ved godt hun gør opmærksom på kedsomhed, men så keder hun sig stort set vær eneste gang vi forsøger at lave andet end underholde hende (på nær når hun sover).

• #14   28. apr 2012 Og ja hold igen med egentlig motion .. Synes det lyder fornuftigt.

Men du kan sagtens træne ja, nej, sæt, dæk, bliv, og alle de andre alm. og dagligdagskommandoer ind nu.

Disse vil også hjælpe jer med jeres problem.

Leg det ind så hunden ikke opfatter det som træning. Tror aldrig Kia har synes træning har været andet end leg :o)

• #16   28. apr 2012 Kia kunne alle de kommandoer der står i hendes profil inden hun fyldte 12 uger.

Du skal se at få lært hende de ting du kan nu inden hun lige pludselig om små 4 mdr. er i lømmelalderen. Kan hun ikke de ting der så får du din sag for er jeg bange for.

Men nej HUN skal ikke bestemme hvornår I skal lege. Men I kan jo passende træne afdækning mens I er i gang med noget andet?

Hun skal selvf. kende kommandoerne først men så snart hun har en idé om det så træn det ved enhver chance. En bjæfer elsker at bruge hovedet og det er den bedste måde at køre den træt på :o)

Kia hjælper med vasketøjet etc. Og ellers vedligeholder jeg kommandoer i det dgl. Afdækker, kalder på plads, får hende til at sætte sig, ligge sig, give pote, søge, apportere hvis jeg "taber" noget etc. :o)

Alt tager lidt længere tid men så er vovsen også godt smadret efter sådan en gang oprydning og rengøring :o)

• #17   28. apr 2012 Har I have kan hun også hjælpe der :o)

• #18   28. apr 2012 *True angels have tails instead of wings* .: Vi holder lidt igen med de vilde lege.. det er mest det vi nu har med fra træningen vi bruger, som selvfølgelig godt kan kører hende op, da det jo er byttedriften vi træner, men efter det plejer hun nu er være god til at falde ned smiley ang. træningstiden så er det som sagt råd fra schæferhunde klubben hun ikke bliver trænnet mere, men det kan da være vi skal forsøge at sætte tiden lidt op og ang. svømning så har jeg haft kig på det, men troede faktisk hun skulle være ældre, så det vil jeg da helt sikkert kigge nærmere på da hun er vild med vand smiley

Sanne M: Synes egentlig hun kan en del kommandoer, men det kan da være vi skal forsøge at indarbejde endnu flere smiley og ja det kunne da være rart om hun kunne hjælpe med oprydning, i stedet for at sørge for at vi skal starte forfra smiley

men det lyder som om vi skal igang med noget mere "træning" smiley
    Har i forslag til aktivering til hendes alder, da hun kan løse de opgaver vi giver hende ret hurtigt efterhånden smiley

• #19   28. apr 2012 Aktivering for Kia i den alder var alm. kommandotræning til de sag der.

Ellers en tom chipsdåse som der puttes guffere i hvor låget er tapet til og der er prikket små huller i. Så kan hunden hygge med at flå den :o)

Frosne marvben med guf i er også altid gode :o)

Alt hvor vovsen skal bruge tunge og mund generelt udløser beroligende hormoner som fremmer afslappet adfærd ...
    Så kan man rose vovsen for at slappe af mens den i forvejen nyder noget lækkert.

I kan også putte guffere i en papkasse eller i et viskestykke eller lign.

Alt sammen kræver hun bruger næse og mund.

• #20   28. apr 2012 Hvis hun kan dæk og bliv 100% ville I ikke have bjæferflip og nappeproblemet da I så kunne dække hende af.

Så det kan I passende træne noget mere :o)

Hun er jo stadig en dejlig baby. Så ting tager selvf. tid.

Men tandskiftet starter MEGET snart og så får I først skarpe bisser at mærke :o)

• #21   28. apr 2012 Nu har jeg jo ikke schæfer, men en race der kræver lige så meget. Til at starte ned har jeg brugt enormt meget tid på at lære dem at slappe af, netop fordi at det er en race der er umættelig, den vil bare kræve mere og mere. Min gamle hanhund Andy havde jeg trænet lydighed og tricks med ved enhver given lejlighed, hvilket resulteret i at han sjældent slappede 100% af da han altid afventede hvad jeg fandt på af sjove ting og sager.
    Når jeg har aktiveret min hvalp, så skal den lægge sig ned at slappe af, har de ikke selv kunne finde ud af det, så sidder jeg med dem i snor. Efter min mening nytter det ikke at hver gang hunden rejser sig og går hvileløst rundt, så stikker vi den en opgave, de skal også kunne slappe af.
    Så god ide med nogle tyggeting og kommandotræning, måske 5-10 min 3-4 gange om dagen.

• #22   28. apr 2012 Ville klart gøre som Sanne m skriver:) det plejer ikk at tá særlig lang tid før de har fattet pointen:)

• #23   28. apr 2012 hun kan sit, dæk og bliv stort set til ug når vi har lækre godbidder i hånden, og ved hendes flip kan vi også sagtens sige sit, og så sidder hun afventende, men lige så snart hun får fri, så starter det forfra. marvben og rå koben har hun, og hun elsker det, og kan også sagtens bruge lang tid på det. Jeg har også lært hende at et tyggeben betyder hygge og afslapning, og så er hun faktisk en rigtig sød hund, der ligger i enden af min sofa og gerne vil hygges om smiley

Tror dog det hele kommer af at vi har været for gode til at give hende opmærksomhed i begyndelsen, og nu forventer hun at vi er på hele tiden. Problemet er størst f.eks. når vi om morgnen står op.
    Vi vågner og starter typisk dagen med at hygge med hende i sengen, så får hun lov at komme i haven og gøre hvad hun nu skal (vi skal være til stede da hun har det med at spise jord), derefter går vi i bad, hvor hun lægger sig, problemet kommer så når vi kommer ud.Hun får hendes morgen mad, og når hun er færdig med at søge den i stuen, hopper hun næsten konstant rundt efter os, og så tager det laaang tid at blive færdig. Lige så snart vi så er færdige går vi en tur, og så er der som regel ro på når vi kommer hjem.

Her vil jeg jo mene at fra foder søg til tur, der burde hun skulle kunne underholde sig selv uden vores hjælp, det er jo ikke andet end 20-30 min. det drejer sig om. Men tror da jeg vil forsøge med et marvben smiley

• #24   28. apr 2012 Supergod ide med ben. det er naturlig adfærd for hunde at gnave og de kan bruge timer på at hygge sig med ben. Husk altid at give ben/knogler rå, for at undgå de splintrer og hold altid øje med hunnden når den har ben. Henter selv hos slagteren og vælger altid okse/kalv eller lam.

• #25   28. apr 2012 Åh ha. Kan se du egentlig selv svarer på det smiley Nemlig at I har givet hende meget opmærksomhed i starten, og det er da også hamrende svært at lade være! smiley

Vi har toller, og de er lige så umættelige som din shæfer lyder til at være smiley Sanne M's svar er gode.

Dixie kan også finde på at gø af os, og vi har også givet hende "for" meget opmærksomhed i starten. Hun har efterhånden lært stop/slut betyder at så må hun underholde sig selv.

Vi skal også somregel fortælle hende at hun altså er træt og så går der lidt tid før hun opdager det og går i gulvbrædderne smiley

Jeg synes det lyder fornuftigt med den mængde motion og træning. Dixie er lige blevet 5 måneder og hun går noget mere, men det er nok klogere at lytte til dyrlægens ord smiley Men mht. træningen tror jeg også sagtens at du kan putte mere på. Dixie træner væsentlig mere end 2 * 5 min.
    Vi træner stort set dagligt. Hver anden dag er det ca. 15-20 min. og hver anden dag ca. 10 min. Pt er hun gået træt i lineføring og kedelige sit,dæk, stå øvelser så dem holder vi helt pause med (undtagen når vi er afsted til træning). Så indimellem træner vi med agility ting, spor, rundering, apport og feltsøg. Så er der også lidt trickstræning.

Noget træning kører hunden op og noget dæmper dem. Spor er enormt godt til at dæmpe dem helt ned, hvor agility'en jo kører dem helt op, så det er godt at veksle imellem smiley

Pøj pøj med jeres tilsyneladende dejlige kloge og arbejdsglade schæferpige smiley

• #26   28. apr 2012 Tinna J: Tak for svar smiley vi er også ved at lære hende at gø på kommando, for forhåbentlig også at kunne indlære slut, men utroligt nok, så tog det min kæreste jeg ved ikke hvor lang tid at få hende til det på kommando smiley Hun stod bare og kigge dumt, imens han gjorde nærmest alt for at få hende til det... Hold op et show smiley Men vi må som sagt prøve at sætte træningen lidt i vejret og se om det kan give lidt smiley og tak for pøj pøjet og de fine ord om vores "pige" smiley

Kommentér på:
når hunden gør af en

Annonce