længe leve uden dyrlæge. længe leve uden dyrlæge.
Hej jeg kunne godt tænke mig at vide om vi er for
pyldrede om vores hunde,jeg har en veninde som
har en dsg samt en langhåret gravhund,de er begge blevet meget gamle 13-15 år de er aldrig blevet vacniret eller chippet,loppekur ormekur har aldrig set en dyrlæge de fik mad når der var noget i overskud og ellers leverpostej på rugbrød så lidt hundemad,så har vi her en ældre mand 89 år han mistede sin dgs for 2 år siden den lagde sig i sin seng så vågnede den ikke mere har aldrig været syg,14 år-i går mistede han så den sidste den måtte dog alives 16 år har heller aldrig set en dyrlæge de var sunde og gik ture 4 gange om dagen i en time men han ville ikke spise eller drikke han fik også kun rester lidt hundemad er det os der er for pivedet kom hos ham en gang om ugen.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.467
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Din veninde er da heldig at hendes hund aldrig har været syge, men såfremt en hund bliver syg, så har den krav på behandling! Færdig, slut, bum.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.945
Hunde er forskellige, og nogen racer/typer hr bare større risiko for problemer fordi de er bygget på en bestemt måde, eller måske fordi de ofte bliver brugt til "hård" sport
Og så er det jo osse lidt et spørgsmål om held. Vi har i familien både haft hunde der levede af madrester og hunde der kun fik kvalitetshundefoder. Og det fordeler sig altså ret 50/50 hvilke af disse der blev gamle og hvilke der ikke gjorde.
-dødsårsagen har jo osse noget at sige. Døde hunden ganske enkelt fordi den blev gammel, eller døde den fordi den blev"slidt op", havde sygdomme eller...
Mine 2 ser osse sjældent dyrlægen. De kommer der når de skal vacc, og der bliver de self osse lige kigget og lyttet på.
Vacc er jo (udover stivkrampe måske;o)) stort set kun nødvendigt fordi vi har vores hunde med ud i verden.
Hunden bliver ikke mere eller mindre syg af at være vacc, hvis ikke den udsættes for smittefare -men eftersom mange af os tager vores hunde med til træning, konkurrencer, på besøg hos hundevenner osv, udsættes de konstant for mulig smitte.
Og så ER det altså relevant hvad vi hver især opfatter som noget der kræver dyrlæge.
Min gamle tæve havde heller ikke besøgt dyrlægen ret mange gange da jeg fik hende (4 år gammel). Men hun havde altså hudbetændelse da jeg fik hende. Det havde de bare ikke opdaget -hun kløede sig jo bare lidt.
Jeg kender osse mange hunde der tøffer rundt på gårde o.l. og aldrig ser en dyrlæge, men som JEG bestemt ikke opfatter som sunde og raske.
Eller hunde som for længst var blevet aflivet hvis de var mine, fordi de altså er godt "slidte" og ikke længere har det godt. Men når de så får lov at leve, bliver de jo til en af de her "den blev 15 år og levede af leverpostejsmadder"
Nå, men det korte af det lange er at NEJ jeg synes ikke det er at være pyldret at sørge for at ens hund får ordentligt mad og bliver tjekket hos dyrlægen når der er behov for det.
Ang orm kan jeg da i øvrigt sige at det kan være dødeligt for kræet at få orm. Ikke lige i første omgang, men med orm hjælper det altså ikke noget at sige "jamen bedstefars hund fik aldrig ormekur". For har hunden orm, ja så er en ormekur nødvendigt.
Ellers vil hunden på sigt ikke optage maden ordentligt og/eller indvolde/organer kan angribes.
Og ja, så dør hunden altså før tid -hvis man går planken ud og ikke behandler selvom hunden formentligt på det tidspunkt vil have vist ganske tydelige tegn på mistrivsel
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.007
En ormekur, når det har været tiltrængt og indimellem forebyggende behandling mod ræveskab.
De er blevet mellem 12 og knap 17 år gamle.
Hvis en gravhund undgår rygproblemer er det generelt en meget sund race, så jeg tror det også er raceafhængigt.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.418
Jeg gør det imidlertid selv i allerhøjeste grad - altså overbeskytter!!!
Mener at man burde vaccinere sine dyr -såvel som ens eget afkom, men hvad angår opdragelse og foder, synes jeg folk selv skal tage stilling til hvad der er bedst - men bedst er det, hvis folk blot ved lidt om hvad opdragelse og korrekt foder er...
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.932
Mine hunde er altid blever gamle og er døde af alderdom...selv min Mops blev over 14 år.....
De har heller aldrig været til dyrlægen .... har aldrig fejlet noget .... de er blevet vaccineret hvert 4-5 år..... har aldrig fået loppekur...bliver aldrig vasket..... spiser godt nok Olivers hundemad, men får også rester fra aftensmaden.....( bøf...frikadeller...kylling...tun...ost...og hvad man ellers har...
Jeg tænker tit på.... hvad gjorde man før tørfoderet blev opfundet.... ( ja... der levede de af leverpostejmadder...rester ... kallun og gærtabletter... og lidt olie i maden...
Så ..ja... jeg mener også vi er blevet for pylrede .... og det er blevet mere besværligt at holde hund i dag........ og de er mere syge og skal oftere til dyrlægen....:o)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.110
Ergo er det ikke sikkert de hunde du nævner faktisk var sunde og raske.
jul 2007
Hvis hunden spiser ...drikker ...er sund ..rask....trives godt...pelsen er blank....har fine tænder...ørerne er rene og fine ...og ellers er fuld af krudt... og fungerer perfekt.....Hvad i alverden skal man så gå til dyrlægen for.??
Det virker latterligt for mig...... men hvis folk går til dyrlægen med en rask hund.... så er det da i orden ....dyrlæger skal jo også leve ... *GG*
jul 2007
Hvis det er mig du skriver til....... så ...JO.... mine hunde var / er sunde og raske....:o)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.110
jul 2007
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.300
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
Hundene kan sagtens have fejlet noget uden de havd lagt mærke til,
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.712
Man skal selvfølgelig søge læge/dyrlæge, hvis man føler det er nødvendigt. Men der er nok en tendens til hver generation bruger læger/dyrlæger mere.
Og internettet kan skabe hypokondriske tendenser.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.193
Vi andre som slæber vores hunde med alle vegne, de får lov til at snakke med rigtig mange andre hunde, taget med på ferier over grænserne og skal i det hele taget fungere i alle situationer og alle vegne, jamen de bliver udsat for større smitterisici, og bliver derfor vaccineret, loppebehandlet etc.
Og har man en race, der er avlet lidt mindre sund, desværre, så er dyrlægekontakt et nødvendigt onde.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Min Pyreneer blev 13, mine schæfere hhv. 12 og 14... Af de andre hunde er der ingen der er aflivet fø de blev 11...
Mine hunde kommer regelmæssigt til dyrlæge, får kvalitetsfoder, behandles mod flåter regelmæsdsigt og har da ind i mellem fået et bad...
Min veninde har lige fået aflivet hendes schæfer... om 1 måned var den blevet 16!
Hun holder hund som jeg gør!
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
Det er jo vigtigt at blive udsat for forskellige bakterie og des lignende, så kroppen kan danne antistoffer imod det.
Når det er sagt så ville jeg ikke turde lade være med at vaccinere min hund.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 500
jeg har valgt vaccinen fra, hun har sin basis vaccination fra hvalp og det er det..
jeg vaccinerer heller ikke mine heste..
hun får ikke loppekure, bliver sprøjtet med cur1 engang i mellem.
hun lever af tørkost og råt, går tur ca 2 t om dagen incl fri leg ved hestene..
her kommer dr dyr ikke på tale, med mindre dyret rent faktisk fejler noget..
små skavanker og andre småtterier klarer vi selv..
aug 2008
jul 2007
Hvis du tænker på min LOTTE.... der blev aflivet pga. medfødte dårlige nyrer.....så kan jeg godt forstå du undrer dig..... :o)
Den kom selvfølgelig til dyrlæge , da jeg vidste allerede fra den var lille bitte , at det kun var et spørgsmål om tid.... og da tiden kom , blev hun aflivet.
Det har jo ikke noget at gøre med , om man giver hunde loppemiddel.....vaccinerer dem..... eller render til dyrlægen , hvis hunden ikke fejler noget.... ( bare til et tjek ).
Min Mops har da også været til dyrlæge en enkelt gang.... da han fik en gran-nål i øjet 2 .Juledag
Ellers er der ikke nogen af de andre , der har været til dyrlægen.... :o)
aug 2008
Og jeg har os været hos dyrlægen søndag morgen, 1 eller 2 juledag og en tirsdag aften. Alle gangene VAR det godt jeg kom.
aug 2008
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.989
længe leve uden dyrlæge.