{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.957 visninger | Oprettet:

Når man må erkende at ens hund er gammel.. {{forumTopicSubject}}

Nogle kan huske Simba, andre kan sikkert ikke.
For at gøre en lang og indvikle historie kort, så er Simba en hund der har været igennem MEGET både fysisk og mentalt.
Han har bestemt trukket det svære lod i livet, og det betyder også at han har noget erfaring og han er blevet hurtig gammel.

Jeg har desperat forsøgt at holde hans skrøbelige krop sammen med fysioterapi, kiropraktor mv, men jeg må nu erkende at han i en alder af 9 år er ved at blive indhentet af tiden.

Hans lemmer er blevet stivere, og han kan ikke gå så langt længere. Han er stadig ved godt mod, og kommer med på de daglige ture. Ofte vil han også stadig gerne lege med de andre hunde, hvilket mest betyder at han står i midten og de andre hunde løber rundt om ham smiley

Jeg har ikke indtrykket af at han har mistet gnisten for livet, det tror jeg egentlig heller ikke kommer til at ske, for med det han har været igennem burde han have mistet gnisten for længe siden.

Men han er blevet gammel, og jeg ved at vi efterhånden har ham på lånt tid, og selvom jeg har givet ham det bedste liv jeg har kunnet, så ville jeg ønske at jeg kunne smertestille ham og give ham et længere liv, men det ved jeg på den anden side også at det ikke er en mulighed..

Nu skal vi bare nyde resten af hans tid sammen smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man må erkende at ens hund er gammel..
  • #1   15. mar 2012 Du kan <b>godt</b> holde ham smertedækket.
    Metacam (jeg bruger den flydende) er frigivet til langtidsbehandling af katte og hunde med smerter i bevægelsesapparatet/gigt.

I det hele taget kan du gøre hans alderdom bedre på flere måder.
    Sørg bl.a. for et stærktduftende foder (findes specielt til gamle hunde og indeholder også glucosamin, som styrker led og knogler), da lugtesansen ofte aftager med alderen.

Læs også her om seniorhunden
    (link fjernet)

• #2   15. mar 2012 Hovsa, fandt også dette:
    (link fjernet)

• #3   15. mar 2012 Ja, jeg har også brugt metacam de sidste år på et par af mine hunde, og det har virket godt i en periode, alderen og skavanker kan man ikke løbe fra i det lange løb.

Men åh, hvor jeg føler med dig. Det er bare så grimt at se en elsket hund falde af på den og skulle se i øjnene, at enden nærmer sig.

Glæd dig over, at du har givet ham nogle gode år, og glæd dig over at han trods alt stadig virker glad. Nyd den sidste tid i stedet for bare at gå og bekymre dig, om hvornår det er tiden. Det ødelægger bare den sidste tid.

• #4   15. mar 2012 Og igen:

Øget livsglæde med Canosan

Canosan er et rent naturprodukt, der er specielt udviklet til at støtte den normale funktion i ledbrusk, ledkapsler, sener og ledbånd. Canosan forsyner ledstrukturen med vigtige byggesten og sørger for, at de kommer derhen, hvor de gør mest gavn. Canosan indeholder Gonex med aktivt udtræk af den grønlæbede musling.

• #5   15. mar 2012 *Natravnen*: Da han er epileptiker kan han ikke tåle alt smertestillende, har jeg ikke lyst til at eksperimentere med smertestillende.

Han er selfølgelig på et godt foder som indeholder glucosamin.

• #6   15. mar 2012 **Alfisten Natasja* *: Da jeg ikke ved hvilke medicin han reagerer på med hans epilepsi, så har jeg valgt ikke at medicinere ham. Ofte hvis han går i anfald får han enormt mange lige efter hinanden og så skal han medicineres for epilepsien også, og det har vi brugt evigheder på at trappe ham ud af smiley

Tak, jeg er også meget glad for ham smiley

• #7   15. mar 2012 Lene: Tusind tak, nej det er så svært. Men jeg ved også at jeg har gjort alt for ham, og lige præcis fordi han har været så meget igennem, har jeg valgt at han skal leve resten af hans liv uden at være proppen på forskellige ting.
    Hans fysioterapeut sagde i sidste mdr at jeg bare måtte indse at han var ved at være gammel, og at tiden er ved at hente ham..

• #8   15. mar 2012 Der er os Previcox.

• #9   15. mar 2012 Et restliv med smerter er ikke værd at leve og så må man vælge mellem pest eller kolera.
    Kan du ikke få en god snak med din dyrlæge om, hvilken smertemedicin han måske kan tåle?

• #10   15. mar 2012 *Natravn*: Nu er det svært at vurdere hvor mange smerter han er i - jeg ved han har HD (C hofter) og lændeproblemer (han er røngtenfoograferet, men de kan ikke umiddelbart se noget), han er ikke halt men stiv i især det ene bagben.

Netop fordi jeg ikke vil give ham smertestillende (det påvirker jo lever og nyrer, hvilket også påvirker hans epilepsi) er jeg godt klar over det er på lånt tid.
    Han får selfølgelig naurmedicin, men jeg har taget en beslutning om at den dag smertestillende er nødvendigt, den dag skal han væk. Jeg har lovet ham at jeg ikke vil slæbe ham igennem mere fordi jeg ikke var klar til at sige farvel.

• #11   15. mar 2012 Vil lige indskyde at jeg giver Kaoz Rimadyl, og han har også epilepsi =)

Han får ikke fast smertestillende overhovedet, og hans anfald er så spredte, at jeg til tider tænker om han overhovedet HAR epilepsi..

Om det kan bruges i din situation ved jeg ikke, men Rimadyl har aldrig haft nogen indvirkning på epileptiske anfald her i huset =)

• #12   15. mar 2012 Jamen Heidi, en hund halter altså, fordi den har ondt.
    Mange former for naturmedicin kan desuden også være mere belastende for organerne end receptpligtig medicin, men det tror mange ikke, blot midlet er noget med "natur". Desuden er en del receptpligtig medicin videreudviklet på baggrund af naturligt forekommende planter.

Tænk også lige på, hvor mange ældre gigtplagede mennesker, der har fået et meget bedre liv ved at få smertestillende midler.

Langt de fleste former for medicin har nogle bivirkninger, men ville du ikke give din hund medicin, hvis den f.eks. havde betændelse et sted eller dårlig mave? - Hvorfor så ikke medicin mod smerter?

Og HVIS hans liv blev forkortet et par måneder pga. medicin, er et liv UDEN smerter ikke bedre for ham end et LIDT længere liv MED smerter?

For mig har livs<b>kvalitet</b> altid betydet mere end livs</b>kvantitet</b>, men din hund - dit valg.

• #13   15. mar 2012 Nina - Tak for imputtet smiley Jeg må indrømme jeg ved ikke hvilke smertestillende der giver ham epileptiske anfald, jeg har ikke turdet eksperimentere med noget smiley

*Natravm* Hvis nu du læser mit indlæg - han halter ikke. Han er stiv i det ene bagben, men ikke halt, og stivheden er først kommet indenfor de sidste par mdr.

Det provokerer mig voldsomt at du mener min hund ikke har livskvalitet, det er sgu da ikke for sjov jeg har brugt guderne må vide hvor meget tid og penge for at træne hunden for netop at holde ham fit for fight.
    Han HAR livskvalitet - hunden får lov at gøre præcis hvad han vil, vil han løbe får han lov at løbe, vil han lege vildt får han lov til det, vil han træne gør vi det - for mig er livskvalitet at han har indhold i hans liv.

Jeg er ikke modstander af smertestillende, det er sikkert en rigtig fin løsning, og det var heller ikke noget jeg ville have noget imod, hvis ikke han havde haft den sygehistorie han har.
    Jeg tror netop ikke at hans liv bliver længere uden medicin, jeg tror det bliver kortere.

• #14   15. mar 2012 Jeg havde fundet det smertestillende han kunne tåle. Sorry to say. Men nu har jeg os selv en hund på fast smertestillende. Jeg overtog hende da hun ikke var på smertestillende, jeg troede jeg stod med en dødsdømt hund.

Men næh nej, den lille pille gør SÅ meget for hende, hun er hvalp på ny, ingen dårlige dage og hun er med på lige fod med de andre hunde.

• #15   15. mar 2012 Nu som medløber: Nu kender du heller ikke min hunds sygehistorie. Der er ikke noget jeg hellere ville end at stoppe ham på smertestillende, men jeg synes det er uværdigt at sætte ham på smertestillende og så først opdage hvor ondt han har når smertestillende ikke længere virker.
    Nu kan jeg holde øje med hvordan han udvikler sig, og tage en beslutning når tid er. Så længe han kan de ting han kan nu, uden smertestillende så synes jeg bestemt hans liv er indholdsrig.

• #16   15. mar 2012 Din hund, dit valg. Men tænk over det.

• #17   15. mar 2012 Er der nogen af jer der har en hund på smertestillende der også giver binyrebarkhormon?

Min gamle Whiskey får binyrebarkhormon men har ved røngten fået konstateret gigt i ryggen for et par år siden, jeg syntes hun virker "dårligere" på det sidste - ikke rigtig noget jeg kan sætte fingeren på, men jeg har tænkt mig at spørge Dr. Dorte om vi skulle prøve smertestillende i en periode for at se om det er dét.

• #18   15. mar 2012 Nu som medløber: Tro mig, jeg har tænkt over det! Jeg har nærmest ikke tænkt på andet de sidste par år fordi jeg VIDSTE at på et tidspunkt så var jeg nødt til at vælge: Smertestillende eller ej.

• #19   16. mar 2012 Min gigt hund er på fast smertestillende, Previcox smiley

Kommentér på:
Når man må erkende at ens hund er gammel..

Annonce