{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.180 visninger | Oprettet:

Fri {{forumTopicSubject}}

Når jeg har Silje fri, foregår det på store grønne arealer, hvor hun er iført en tørresnor på 25 meter. *Fnis*

Hun er for det meste god til at komme når jeg kalder, og når hun kommer får hun enten et stykke pølse, kylling, skine eller lign.

Spørgsmålet er: hvordan skal jeg reagere når hun ikke kommer når jeg kalder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fri
  • #1   10. mar 2012 Skinke*

  • #3   10. mar 2012 Ignorere hende. Hun kommer i hvert fald ikke hvis du bliver sur, frustreret eller skælder ud.
    Vent lidt og så prøv igen.


  • #4   10. mar 2012 linda R, jeg løber en del når hun er fri. smiley Jeg må prøve at gemme mig, det plejer at trække hende til som en magnet. smiley

    Stella *, lærer hun så ikke bare, at det er ligemeget om hun kommer eller ej?


  • #5   10. mar 2012 Hun lærer i hvert fald ikke noget godt af at skælde hende ud. Hvis hun ikke kommer når du kalder, så er det fordi du har gjort det for svært for hende = hun er optaget er noget spændende, for mange forstyrrelser og lign. Det er ligesom alt mulig andet træning. Man starter med at gøre det let og så øger man sværhedsgraden.

  • #6   10. mar 2012 Jeg har aldrig skældt hende ud fordi hun ikke kommer.. Hvor læser du det?

    Men jeg tænker: når hun er over de 25 meter væk fra mig, og jeg synes afstanden er for stor samt hun stadig løber væk, hva' så?


  • #7   10. mar 2012 Jeg læser ikke at du skælder hende ud, jeg siger bare at det i hvert fald ikke hjælper smiley

  • #8   10. mar 2012 **Alfisten Natasja* *: Hvis jeg prøver på at hente min hund, så synes hun det er en skide skæg fangeleg smiley Hvad ville du gøre i sådan en situation? Altså det er bare af ren interesse jeg spørger. Man kan jo altid blive klogere smiley

  • #9   10. mar 2012 Natasja, trække hende hen imod mig, eller gå til hende? Hvad skal jeg gøre når hun er ved mig? Jeg tænker jo nemlig også, at et kald er et kald, og så skal hunden altså komme. Inki's fremgangs måde? Hvad er det? Altså hvis den kan være til hjælp vil jeg da meget gerne læse det. smiley

    Stella: okay. smiley


  • #10   10. mar 2012 Natasja - Hvad så hvis det ikke kan lade sig gøre at hente hunden? Hvis man har en hund der synes det er sjovt at man går efter den når den er fri, og derfor løber væk, lidt i leg? Så kan man ikke hente den jo.

  • #11   10. mar 2012 Hov, samme som Stella hehe

  • #12   10. mar 2012 Du skriver at hun har en snor i sig, der har jeg lært til hundetræning, at hvis hunden ikke kommer, skal jeg trække ham til mig, så der ikke er noget valg om hvorvidt man vil komme eller ej smiley Det ikke hårde ryk eller noget, men stille og roligt smiley

  • #13   10. mar 2012 som alfisten natsia siger så må hun ikke ignorere indkald, men det betyder også at hvis hun gør har du kaldt på et forkert tidspunkt smiley

    hvis hun ikke er så stærk i indkald så prøv at abejde på at gøre dig spændende så hun kommer til dig, får ros og så fri igen uden at du har sat en komando på.

    og du skal kun gøre dig interresant når hun ikke er helt vildt optaget af noget andet.

    ligeså stille kan du så putte komando på og igen gælder det at du skal kun kalde når der er maks sandsynlighed for at hun kommer. indtil inkaldet sidder i skabet!


  • #14   10. mar 2012 Som Natasja skriver så er der kun en løsning og det er konsekvens.
    Det drejer sig om at vise hunden at når du giver en kommando så gælder den og det er altid rart at komme hjem til dig. Det bedse sted for en hund skal være ved din fod og det skal føles lang bedre der end at lege med andre hunde eller lignende.

    Du kalder en gang på hunden og kun en gang, evt, med kommandoen "hundens navn" HER. reagerer hunden ikke så går du ud og henter hunden og trækker den tilbage til det sted du kaldte fra og belønner den. med godbidder og du giver dem helt inde ved kroppen og mindst 3-4 stykker, gå evt lidt baglæns mens du giver godbidderne så hunden følger hen i mod dig, du kan evt. bruge kommandoen "HER" samtidig med at du giver godbidderne og hunden vil snart forstå betydningen. Slip så hunden løs og kald igen, gentag denne cyklus nogle gange og hunden finder hurtigt ud af hvad det drejer sig om. Men husk kald kun en gang og reagere den ikke så henter du den og belønner først når i er tilbage hvor du kaldte fra.
    Hunden må gerne føle det er ubehagligt når du henter den og trækker den tilbage for så vil den lynhurtigt finde ud af at det er rart at komme hjem når der bliver kaldt men ubehagligt hvis man ikke kommer


  • #15   10. mar 2012 hvad så hvis man har en 20 meter spor line på hunden og man kalder og den ikke kommer, så skal jeg trække 20 meter ind, med hunden har da glemt alt om at jeg har kaldt inden jeg overhovedet har fået den halet ind? eller? jeg skal selv til at lege lidt med indkald på kaya (poms/chi) og hun hører absolut kun hvad hun selv vil.

    skal man starte ud med kort line eller hvordan , hvis man skal starte helt fra start. og hvordan starter man med at øve hunden i indkald? smiley


  • #16   10. mar 2012 <i>som alfisten natsia siger så må hun ikke ignorere indkald, men det betyder også at hvis hun gør har du kaldt på et forkert tidspunkt ;)</i>

    Hvornår er det "rigtige" tidspunkt at kalde ?? Før eller efter den er blevet kørt over af et tog ?


  • #17   10. mar 2012 Hmm .. jeg undrer mig bare over den formulering "kalde på det forkerte tidspunkt" .. i min terminologi kalder man vel kun på hunden når det er nødvendigt - og så er det da fuldstændig uden betydning for hunden - den skal bare komme pronto.

    Men det er så bare sådan jeg har det ...


  • #18   10. mar 2012 Helt enig smiley

  • #19   10. mar 2012 jeg tænker også kun på i træningsituationen . . . når man går ud og træner indkald uden line så giver det ikke meget mening at kalde mens hunden har fået færten af et mulvarpeskud...

    troede netop tråden drejede sig om træning af indkald.

    jeg kalder da selv på min når hun står med næsen i det franskbrød folk smider til fuglene her - og hun kommer.

    - men havde jeg problemer med indhald og trænede det ville jeg ikke kalde hvis ikke jeg troede på hunden kom, så ville jeg gå hen til den og stoppe "franskbrødsfråderiet"

    kan være formuleringen var uklar så håber det er forståeligt nu?


  • #20   10. mar 2012 martine og alfisten

    så da i trænede indkald (når i træner indkald) kaldte i da også mens hunden var midt i en spændende duft eller ventede i til den var lidt mindre optaget?

    i træningsituationen kan jeg da kun se at det kan forbedre end chancer for at hunden ønsker at adlyde af sig selv hvis ikke den lige har fået færten af noget spændende??


  • #21   10. mar 2012 <i>så da i trænede indkald (når i træner indkald) kaldte i da også mens hunden var midt i en spændende duft eller ventede i til den var lidt mindre optaget?</i>

    Ja naturligvis gjorde jeg da det. Det er uinteressant for mig at vide at min hund kan komme når der intet andet interessant er for den at foretage sig. Den skal komme, når den netop er optaget af noget andet - så på med den lange tynde line og kald når den er igang med noget andet. Kommer den ikke - så nøk den så meget som nødvendigt for at få den til at komme i din retning.

    Og nej - man går IKKE og træner indkald UDEN line .. med mindre man er ligeglad med at hunden skal lære det.


  • #22   10. mar 2012 Det er så din holdning smiley

    Der er jo flere måder at gøre tingene på - men selvfølgelig er det uansvarligt uden line med mindre området er egnet til det - fx en indhegnet træningsplads.



  • #23   10. mar 2012 er jo enig med jer i målet - mener bare midlet også KAN være anderledes nemlig ved i den spæde start at time sine indkald .

    men det er jo det fine ved debatforum - håber trådstarter kan bruge noget der passer til hende og får et godt resultat


  • #24   10. mar 2012 Jeg kan sagtens bruge det. smiley

  • #25   10. mar 2012 - og det geniale ved debatforumer er hvis man lærer noget...

    har aldrig haft en hvalp fra 8 uger, men leger da lige lidt med nogle tanker om at når det sker skal jeg undersøge denne træningsteknik.

    synes det jeg har foreslået giver mening - det gjorde det også for mig da jeg blev lært om det, men kan også se pointen i at den lærer uanset om den selv vælger at komme eller ej, så er der ingen valgmulighed....


  • #26   10. mar 2012 altså jeg sidder og tænker på det i siger - ved ikke om det fremgik tydeligt

  • #27   10. mar 2012 Det er aldrig for sent at træne en hund til noget nyt, uanst alderen. Mn jo flere forkerte indtryk man med tiderne har givet hunden og alt efter hvor mange gange man tillader hunden at "lave fejl" ved ikke at være konsekvens, jo sværere er det bare.

    Personligt gider jeg ikke stå og råbe 10 gange efter en hund før den reagerer, der bliver kaldt en gang og så skal den reagere og det er uanset hvad den har gang i om det så er at jagte en fugl, eller den er midt i sin mad, bare går og snuser eller noget helt andet så skal den reagere når der kaldes.

    Det er jo nemt nok at lære hunden at komme hvis den ikke er optaget af andet, men det er først den dag den pludselig stikker af efter et andet dyr, eller ud foran en bil at man virkelig har brug for at hunden lystrer et hjemkald


  • #28   11. mar 2012 Jeg gør det at så længe hunden er hvalp/unghund og indkaldet ikke er 100% stabilt så gør jeg det til en rigtig sjov leg, jeg står gerne og danser og skaber mig åndsvagt når jeg laver indkald på Bazil for det ser så hyggeligt ud at han ikke andet end kommer med det samme, som min træner siger hvis hunden ikke reagere på din komando så er du ikke interresant nok, så skal du have noget mere kropssprog på oav for hunden skal kunne se en point med at komme hen til dig.

    Bazil har ingen lang line på, og er fri hver dag, men har dog heller ikke oplevet at han ikke kommer endnu, jeg sørger for at lave noget sjovt med ham når jeg kalder på ham, det kan være lege med en bold, pind eller lign og nu er han så stabil at han rent faktisk standser op og kigger på mig for at se om det er ok han løber efter Fluffy der er langt væk, og kommer retur i samme øjeblik jeg kalder :-)))

    Men jeg har fra dag 1 af gjordt meget ud af at han skal synes det er sjovt at træne med mig og ikke bare kedeligt lydighed, så vi pjatter i træningen og leger undervejs og det virker altså for han ved der sker noget godt når han skal komme hen til mig.

    Min gamle cavalier var nemlig bedøvende ligeglad og kunne kun være løs på bestemte områder, ellers gik han bare sin egen vej og jeg kunne både gemme mig og løbe væk, han gloede bare på mig og gik sin egen vej, 1 gang gik jeg faktisk hjem og 20 min efter markerede han på døren så var han færdig (boede på landet langt fra biler og lign) Men det gad jeg ikke igen med Bazil så jeg lover dig vi har trænet indkald fra dag 1 af her og det virker åbenbart han er nu 8 mdr og i lømmelalderen men indkaldet virker endnu *GG*


  • #30   11. mar 2012 jeg ville for det første ikke blive sur, skælde ud, råbeog skrige. Jeg ville enten gå den anden vej, eller også ville jeg overvejen om jeg (set i forhold til hunden og dennes træning) har kaldt på et forkert tidspunkt hvor hunden sansyneligvist ikke ville komme.
    Dernæst ville jegbesgynde at træne intensivit indkald for at få et mere stabile indkald - for det er bare så vigtigt at have et indkald som virker..

    Og nu taler ud fra en situation hvor hunden er på en kæmpe mark unden biler, landminer osv. For hvis hunden er på vej ud foran en bil ville jeg selvfølgelig råbe og skrige osv. som alle andre også ville gøre hvis hunden er på vej ud foran en bil og ikke komme.


  • #31   11. mar 2012 Jeg forstår nu mere og mere hvorfor jeg med jævne mellemrum skal sparke andre folks løse hunde væk fra mine .. Med de indlæringsmetoder I her demonstrerer er der intet at sige til, at I aldrig får et sikkert indkald.



  • #32   11. mar 2012 - Martine -

    jeg antager det ikke er min metode du henviser til da jeg indtil nu intet har skrevet om denne. desuden kommer mine hunde når jeg kalder


  • #33   11. mar 2012 Martine

    Ville du ikke starte med at gøre det "nemt" for hunden, ved kun at kalde når den ikke er optaget af noget andet og så gradvist øge sværhedsgraden?

    Eller ville du fra starten kalde i alle situationer?


  • #35   11. mar 2012 CMP

    Jeg kender ikke din "metode" - så den kan jeg ikke umiddelbart udtale mig om.

    Men din sætning her : <i>Jeg ville enten gå den anden vej, eller også ville jeg overvejen om jeg (set i forhold til hunden og dennes træning) har kaldt på et forkert tidspunkt hvor hunden sansyneligvist ikke ville komme.</i>

    - får mig til at antage at du er en af dem, der slipper sin hund løs uden at den er sikker i sit indkald, og at du ovenikøbet går den modsatte retning så hunden får allle muligheder for at fortsætte sin kurs op i hovedet på mine og få et velplaceret spark et eller andet sted hvor jeg kan ramme.

    Fatter ikke at det kan være så enormt svært at forstå, at hvis hunden ikke er sikker i sit indkald = at den kommer UANSET hvad den har gang i - så slipper man den bare ikke løs.

    Hvis det er den "metode" du anvender må jeg blot erklære mig lodret uenig og som jeg allerede <i>har</i> skrevet .. så kan jeg bedre forstå hvorfor så mange hunde kommer spænende op i hovedet på mine to.


  • #36   11. mar 2012 N-M og linda R -

    Naturligvis starter jeg ikke day one med at køre i skoven i skumringstiden og lære hvalpen at de rådyr der farer frem og tilbage over stierne er no-go. Det ville være uretfærdigt.

    Men - jeg kalder på hvalpen når den er igang med noget andet spændene .. kan være leg med en anden hvalp eksempelvis - og så lærer jeg den allerede der, at den SKAL komme når jeg kalder.

    Når jeg har min lange tynde snor (flagline) i hvalpen, er det ikke ret svært vha små nøk at få den hen til mig i en fart .. rose den og fri igen.

    En hund skal ALDRIG have muligheden for at ignorere et indkald. Og hvordan sikrer man det ? Vha en lang, tynd line.


  • #37   11. mar 2012 - Martine -

    okay så kan jeg se det ikke var mig du henvendte dig til - det det bestemt ikke er min metode at slippe hunde som ikke er sikre i deres indkald fri steder hvor dette er påkrævet


  • #38   11. mar 2012 CMP -

    Så den sætning jeg har quotet dig for - hvordan skal den så forstås ??

    Og hvor er det iøvrigt ikke-påkrævet at hunden behøver at komme ? Mig bekendt er det ulovligt at slippe en hund fri nogen som helst steder i Danmark, hvis indkaldet ikke sidder lige i skabet ...


  • #39   11. mar 2012 Martine

    Tak for svar - jeg har altid lært at man kun skal kalde når der ikke er noget der distraherer hvalpen - men kan sagtens se det giver mening det du siger smiley

    Det må blive den nye fremgangsmåde.


  • #40   11. mar 2012 N - M -

    Og husk så IKKE at sætte ham i line hvergang han kommer .. lad ham bare komme hen, få en guf og så videre igen. Det skal være sjovt og rart at komme hen til dig, men ikke nødvendigvis et "stop-legen" signal. For så kan det godt blive en anelse svært ihvertfald smiley


  • #42   11. mar 2012 Martine

    Den er jeg med på !

    Det har vi også gjort med vores nuværende - men den anden vinkling med at kalde i alle situationer har jeg bevidst undgået, fordi jeg troede det var mest hensigtsmæssigt.


  • #43   11. mar 2012 - Martine -

    der er bestemt steder hvor det ikke er påkrævet at hunden ahr et 100%sikkert indkald - fx i private indelukkede områder osv.
    den sætning skal forstået som at jeg synes det er noget man bør overveje - jeg har ofte opleet folk som inhædigt forsøge at lære deres hvalp indkald ved at kalde og kaldeog kalde igen og først efter 10.gang reagerer hvalpen dem. Dette mener jeg ødelægger langt mere end det gavner. Hvis man kalder så skal det være fordi hunden skal komme. I visse situatoner fingerer en lang line fantastisk for på den måde at giude hunde ind, andre gang er guidningen på denne måde slet ikke nødvendigt hvis man kominerer dette med andrre metoder og andre gange igen vil metoden med den lange line slet ikke være effektiv - dette afhænger af hunden og situationen. Hvis en hund er ligeglad med føren og derfor ikke komme ville jeg naturligvis aldrig bare fjerne mig yderligere fra hunden. Men i andre situationer (fx kombineret med lang line) kan det være effektvist at øge afstanden både for at få en lidt usikker hund bedre ind.men også fx for at gøre brug af den afstand hunden normalt vil holde til ejeren. Dette er naturligvis som skrevet afhængig af hunden og situationen


  • #44   11. mar 2012 N - M

    Jamen det er jo også den almindelige opfattelse - hvis hunden ikke kommer har DU ikke været spændene og interessant nok .. sludder. Hunden skal komme uanset hvordan du opfører dig og hvad den ellers har gang i.

    At kunne kalde sin hund til sig, fordi man danser electric boogie og laver ormen mens man siger som en parringssyg vandrefalk et sted, hvor det eneste der indikerer liv er en ugle der tuder i det fjerne .. jamen godt, men hvad skal man lige bruge det til ???

    Det er jo i situationer hvor man møder andre hunde det er rart lige at kunne kalde sin egen til sig i god ro og orden, så man sikrer at hundemøder bliver af den gode slags smiley


  • #45   11. mar 2012 CMP -

    Okay, tænkte ikke lige på de steder, hvor folk har private parker til hundeluftning. My mistake ...

    Enig i at man ikke skal kalde og kalde .. men bestemt ikke enig i, at man på noget tidspunkt skal lade hunden være løs inden alle mulige (og helst også et par af de U-mulige) situationer er afprøvet.
    Den eneste måde man er 100% sikker på at flytte en hund fra punkt A til B er, hvis der er line i den.

    Men lad mig spørge - hvilke metoder kombinerer du med så linen bliver værdiløs ? Og i hvilke situationer er metoden med linen ikke effektiv ?

    Hvis man har line på hunden behøver man jo ikke holde fast i den - linen altså - men kan bare lade den hænge efter hunden, så forstår ikke hvorfor den på noget tidspunkt skal af, inden hunden er sikker i sit indkald ?


  • #46   11. mar 2012 Martine

    Haha tak for grinet smiley

    Men ja, det giver jo så meget mening når man lige får det ind på den anden måde.

    Jeg må lige hive fat i mine trænere og fortælle dem om min nye viden smiley


  • #48   11. mar 2012 - Martine -

    "Hvis man har line på hunden behøver man jo ikke holde fast i den - linen altså - men kan bare lade den hænge efter hunden, så forstår ikke hvorfor den på noget tidspunkt skal af, inden hunden er sikker i sit indkald ?"

    Her er vi helt enige! Jeg bruger også linene som en sikkerhed. Ofte hænger den efter hunden uden jeg har fat i den - men hvis det bliver nødvendigt så har man den som sikkerhed og også for at man ikke kommer ud i en stuation hvor hunden ignorer et indkald eller i værste fald løber ober til en uvenlig hund eller ud foran en bil. Så her er vi skam helt enige.

    når jeg træner indkald starter jeg med et signal som ALTID betyder kom. Dette siganel afvider jeg samtidig med hunden får en forstårkning. Så den på denne måde sætter signalet sammen med en meget god forstærkning. Derefter kalder jeg på hvalpen når hvalpen alligevel er på vej over til mig. På denne måde får den lige ideen med. Herfeter gør jeg situationene sværer og sværer og ja på et tidspunkt kalder jeg også når hunden leger med en anden hund, er lige ved at spise en pølse osv. dette gør jeg fordi hunden SKAL komme i alle situationer. Men jeg udvider selvfølgelig langsomt sværhedsgraden så jeg er så sikker som overhovedet muligt på at hunden kan komme i den situation jeg kalder i så jeg ikke kommer til at stå i en situation hvos jeg kalder og hunden så ignorer mig indkald.

    de situationer jeg har oplevet at det der med at lave små ryk i linene og på den måde guide hunden ind ikke har været effektik som indlæring har været ved en meget usikker hund som blodt blev merer usikker ved at linene blev stram. En anden gang var med en hund som var MEGET aggrassiv mod andre hunde og derfor meget fokuseret på dem. Selvfølgelig var linene en nødvedighed ;o) men da hunden stressblokerede lærte den ikke noget ed de små guidende ryk i linen den var så fokuseret på andre hunde at den slet ikke fokuserede på noget andet.

    I disse to tilfælde var denne metode ikke effektiv da hundene simpelthen ikke lærte ngoet af det. Men vi er helt enige - selv om metoden med de små guidende ryk ikke var effektiv her - var linene HELT nødvendig og et meget meget god redskab. den giver mulighed for "nærmest" at have hunden fri og på den måde træne et realistisk indkald - uden at hunden er i fare for at blive mast af en bil eller ædt af en anden hund eller lignende



  • #49   11. mar 2012 linda

    Små nøk, ikke trækken.

    Kald dens navn, reagerer den ikke, så nøk den .. ikke så den vælter om på ryggen eller noget, men nok til at den reagerer. Bliv ved med at nøkke indtil den reagerer (vender hovedet i din retning), og når den gør det så ros den højlydt "dyyyygtiiig dreng", kald igen, kommer den er der fest - kommer den ikke, nøkker du videre ..

    Det, det her drejer sig om er at få hans opmærksomhed hen imod dig, og ikke imod den anden hund ..

    Ros den alt det der er nødvendigt, og bliv ikke nervøs hvis den lægger ørene og ikke synes det er så fedt lige der. Det er jo ikke fedt at blive forstyrret i det man har gang i kan man sige.

    Jeg ville veksle i mit tonefald - når hunden har ryggen til mig og opmærksomhed imod den anden hund ville jeg nøkke samtidig med at jeg sagde "nej" (forudsat at hunden naturligvis ved hvad nej betyder), når den drejede hovedet imod mig ville jeg sige "dyyygtiiig" med lys og glad stemme.

    Giver det mening ? Svært at forklare på skrift.


  • #50   11. mar 2012 Linda R
    hehe kan lige se man "hiver hunden i land" hvis hunden i den anden ende er en chihuahua hvalp smiley

    men godt spørgsmål?


  • #51   11. mar 2012 CMP

    Jeg ville være usikker på at have en lang, tynd flagline på en 40 kgs rottehan, der havde set sig vred på en anden hund !!

    Her ville jeg arbejde med dens aggressionsproblem og ikke spekulere i indkald overhovedet - så her kan jeg sagtens følge dig i at den lange line er ligegyldig.

    Mht en usikker hund - måske ja. Jeg har ikke oplevet det, men jeg vil så heller ikke anbefale at linen skal være stram - den skal være løs og man nøkker kun i den.

    Synes at linen også gør noget andet - giver føreren den ro fordi man véd, at hunden ikke kan stikke af. Så en sidegevinst, at føreren ikke handler så "krampagtigt" men med meget større ro og autoritet.

    Det er ihvertfald min erfaring smiley


  • #52   11. mar 2012
    louise P

    ja ;o) de lange liner er svære til de helt små - de kan simpelthen ikke trække dem nogle gange (den de løber heller ikke væk så ;o)) ej pjat - jeg bruger en tynd plastic tørresnor - den bliver ikke våd (og deror tung) den er meget let og den filtre ikke ind i træstotter osv. ;o)


  • #53   11. mar 2012 - Martine -


    her er vi helt enig :o)


  • #56   12. mar 2012 Natasja, ja det gør det nemlig.. Ikke fordi jeg har prøvet det, eller noget.. *fløjte uskyldigt* smiley

Kommentér på:
Fri

Annonce