{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

"Må hundene hilse?" - høflighed! {{forumTopicSubject}}

.. desværre ikke noget jeg oplever ofte; tit er senariet mere, at jeg snupler i flexilinen mens en insistrende møgkøter gør min hund op i hovedet..

I dag på eftermiddagsturen går vi en herre og hans halcstore rottweilerblanding i møde..
- Hundene skal ikke hilse kan jeg se på lang afstand; hans hund trækker voldsomt i linen; den har opdaget Kaoz og kursen er fastlagt..

Jeg lægger line om hansen på min ko, stopper ham godt ind til siden og beder ham slå måsen i jorden, stiller mig foran ham og håber det er signal nok til at manden skal korte den 2 meter lange line ind, så han kan styre sin hund udenom os - men nej; de fortsætter ufortrødent mod os..

Snarrådig som jeg er, så griber jeg min ko om mulen og holder hans hoved væk fra stien - og SÅ fik manden kortet ind, og trukket dyret forbi os uden den voldsomme hilsesituation vi ellers havde i vente..

Kaoz er såmen venlig nok, han bliver bare gnaven og knurrer dybt når en hilsende hund er for ivrig..
- Og lige disse dage passer vi lidt på pludselige ryk i rykken, vi er i gang med en kiropeaktisk healing af en længerevarende skade..
.. Men uanset grunden til, at jeg ikke vil have min hund skal hilse, om det bare er fordi jeg er en sur harpe, eller fordi jeg hader andre hunde.. Så skal man da i det mindste lære at aflæse folks kropssprog, deres placering af dyret ifht. sig selv og hvad har vi..

Lidt høflighed når man møder en anden hundefører.. eller hundeejer er det vel oftest.. er et sjældent syn efterhånden, og nu hvor foråret titter frem kommer alle havehundene med ud og kigge på naturen..

SUPER! Men skal vi ikke gøre os lidt umage med at vise hensyn, være høflige og som det mindste spørge inden man lader sin meget voldsomme hund tromle ind i fremmede hunde og deres ejere?

.. og nu vi er ved det, så saml lige op efter din hund.. Det var vist det ; )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Må hundene hilse?" - høflighed!
  • #1   6. mar 2012 ryggen... ryk i ryggen...

• #2   6. mar 2012 Jeg lader heller ikke mine hunde hilse på andre end dem de kender i forvejen (der er så også en del herude), grunden er simpelthen at min den lille blev overtumblet af to løse franske bulldogs hvor ejeren bare ikke kunne være mere ligeglad! Derfor er hun ikke glad for fremmede hunde.. Folk ser mig som den største strigle når jeg siger nej tak til at hilse, hvis den anden ejer overhovedet tager sig tid til at spørge!

Jeg får tit en kommentar med på vejen om at de åbenbart ikke er "gode" nok til leg med mine hunde... Jesus Christ altså!

Men kender det udmærket godt, synes tit når jeg ser en hund, så vender jeg om eller går en anden vej - så følger folk alligevel efter fordi de gerne vil have at deres hund skal hilse :-S

• #3   6. mar 2012 Jamen, jeg er så enig.... jeg er osse hende den sure her i kvarteret, fordi jeg gerne selv vil bestemme hvem Luka skal hilse på... jeg gider ikke hunde i fuld udrullet flexline komme drønende imod os, stor eller lille gør ingen forskel.... det er pisse irriterende og folk fatter det bare ikke....
    Mit nye trick er at sige til folk, at vi har lopper.... det hjælper på nogen :o)

• #4   7. mar 2012 Det problem har vi slet ikke, fordi Nala bare ikke gider hilse på andre hunde så hun går bare en stor bue uden om smiley

• #9   7. mar 2012 pia - Man kan da ikke hade en flexlinie pga. tumpede hundeejere.

Vores går ALTID i flexlinie, men han får da ALDRIG lov til at løbe mod andre mennesker eller hunde. Når der kommer nogle bliver han altid kaldt ind, og 'gå pænt'(det er stadig under oplæring), da jeg ikke gider hilse på andre på min gå-tur.

• #10   7. mar 2012 Efter Dina blev overfaldet (hun blev bidt i øre og hals, og hendes dækken blev flået i stykker af to løse Huskyer), er hun ikke specielt venlig overfor fremmede hunde. Især ikke dem, der kommer buldrende. Hun var begyndt, at skabe sig tosset, allerede, når vi fik øje på en hund i det fjerne.
    Det har vi delvist trænet væk ved, at jeg øver kontakt og giver godbider, mens de andre passerer. Men, for pokker hvor er det irriterende, når man går ud og øver et stykke fra stien (jeg går altid lidt væk fra stien, så de andre har plads til at komme forbi), og folk så bare lader deres hund løbe over for, at hilse, mens man træner og har fuldstændig kontakt. Det er både med løse hunde og hunde i flexliner.

Jeg bruger selv flexline i skoven (hvor hunde skal være i snor). Jeg er meget glad for linen, og bruger den med omtanke.
    Jeg er hele tiden opmærksom på færdsel, sideveje og andre dyr, så i det sekund, jeg ikke kan overskue stien (sideveje, bugtninger) eller jeg får øje på andre mennesker i det fjerne, så bliver Dina kaldt på plads og går ved siden af mit knæ, med låst line.

Jeg er nok lidt sur, men jeg er begyndt at råbe, at hun har kennelhoste, når der kommer en hund spænende mod os.
    Forleden kom der en løs hund løbende, og ejeren råbte til mig "Pas på, den kan ikke lide andre tæver"......hvad f.... gør man så, når man står med sin egen tæve i snor og på plads ?

• #11   7. mar 2012 Pia - En flexline er en glimrende ting, hvis man er ansvarsbevidst og bruger den med omtanke.

• #12   7. mar 2012 pia K, jeg hader flexline hundejere, der ikke ved hvordan og hvornår en flexline er en god ting. Går ofte med min i flexline på f.eks en mark der ligger lidt for tæt på en vej til at jeg vil have ham løs. Meeeeen en flexline kan kortes, tror at det er den del mange ikke har fattet :-)) jeg korter og låser altid linen når vi møder nogle med eller uden hund.
    Sidst så er det med flexline som så meget andet, for meget og for lidt fordærver alt, man kan ikke lære en hund at gå i snor men en 5 m line, men mange tror at så løber hundenfrem og tllbage så jeg behøver ikke gå så langt,

• #13   7. mar 2012 Når jeg går med flexlinen på, i skoven, så træner vi som om, at Dina er løs. Hun har aldrig trukket i den. Vi øver plads, stop, sit og fremadsendelse, mens hun har den på.
    Min flexline er lavet sådan, at den er alm hundesnor med hank, på det nederste stykke (70 cm)

• #14   7. mar 2012 Jeg vil sige, at det kommer helt an på situationen. I TS tilfælde ville jeg også gå en bue uden om, og bede ejeren om at holde sin hund til sig. Alene af den grund at det for mig, ville se ud som om at ejer ikke havde 100% styr på sn hund.

Men en helt anden ting der pisser mig helt vildt af, er når jeg er i hundeskoven med mine hunde og lige pludselig er den ene eller begge blevet stokdøve og følger efter en anden person, som lige syntes, at det da var på sin plads at fodre mine hunde med et par godbidder.

1. Det er med 99,9% sikkerhed ikke nogen godbidder mine hunde kan tåle (Da det ofte er Frolicher (stave) eller Chrisco godbidder)

2. Man giver bare ikke andre hunde godbider uden at spørge ejer først! Basta!!

• #15   7. mar 2012 Sandi - Hvis hunden ikke må få kiksere, så holder man den bare fra andre mennesker indtil man har fået fortalt dem det =)

Jeg smider kiks til fremmede hunde der kommer stormende, udelukkende for at jeg kan undgå en situation hvor jeg skal skille hundene ad alene..

• #16   7. mar 2012 Sandi - Undskyld mig, men lige meget hvor meget jeg dufter af pølser, kiks eller andet lækkert. Så skal din hund lystre dig, ellers er det ikke i orden at slippe den. Sorry, men kan SLET ikke se det er den anden person der er fejlen der.

• #18   7. mar 2012 jeg kan ikke lade være med at tænke omi alle bor i stor byer... eller større byer

her ude i nimtofte, møder jeg aldrig problemer...
    jeg ved hvilke hunde der bor hvor oghvem alto kan snakke med uden problemer.
    jeg møder stort set aldrig hunde uden snor, og det er beviste hundeejere der går med dem.

jeg har selven border collie, og han har bare mest ud af en tur hvis han får lov at løbe fri, men jeg kunne aldrig drømme om ikke at kalde ham hen, og give ham snor på hvis der kommer en anden hund.
    heller ikke selvom det er en af dem han gerne vil snakke med, det kan være de har en dårlig dag, eller blir overrasket over ham eller sådan noget.
    nu skal ndet siges at min hund er temmelig voldsom i sim indbyden til leg, og dette oplyser jeg altid nye hunde om.

der ud over er jeg en af de flinke der altid spørger om demå hilse hvis begge hunde ser ud til at ville det

• #19   7. mar 2012 Jeg selv bor i en lille havneby på Nordfyn.. Her sker ikke det vilde, vi har kroer frem for natklubber, og ikke engang Gintberg kunne finde noget der var mere ophidsende end vores statue af Manneken at gøre grin med ; )

Vi har fantastiske luftemuligheder for hunde dog, ikke mindre end 2 smukke diger, 2 laaaaange kystlinjer, enge og grønne områder ved skoven..
    - Det kan bare være frustrerende at forsøge at få en god tur med sin veltrænede hund, når forårslufterne tror, at det er mig og min hund der skal stå for det spændende indslag på turen..

• #20   7. mar 2012 Nina - Siger mange TAK: Skille hundende ad?? Jeg tror ikke lige helt at jeg forstår? smiley

Mia og Christian: Det er heller ikke et problem at folk "lugter"af godbidder. Det er et problem at folk uddeler dem til hunde som ikke er deres egne. Og mine hunde lystre mig så ganske udemærket, men i en hundeskov er det ikke meningen at mine hunde skal gå lige ved min side hele tiden. Det er jo deres legeplads. Men når det så er sagt, så kan mine hunde ikke TÅLE godbidder, der indeholder korn/mel, majs osv. Og jeg synes at det er respektløst over for andre hundeejere, at fodre deres hunde uden at spørge først. Og hvis jeg skal kalde på mine hunde hvergang de løber forbi et menneske i hundeskoven, for at sikre mig at de ikke får en godbid, kan jeg jo ligesom ikke bestille andet. Så jeg mener at det da i høj grad må være andres ansvar ikke at give andre hunde godbider.

Nu kan man sige, at mine hunde får "kun'" tynd mave eller opkast af disse godbider, men der er altså mange hunde der reelt set bliver syge af at indtage godbider, der indeholder indgredienser de ikke kan tåle. Det er da ikke fair over for hverken hund eller ejer.

• #21   7. mar 2012 Sandi - Hvis jeg kommer gående, og en hund kommer fræsende hen mod os, så smider jeg kiks på forhånd for at unsdgå en konfrontation mellem hundene..

Når en hund uden ejer spæner rundt ved man jo ikke hvad sådan en har for vane at gøre ved andre hunde..

• #22   7. mar 2012 .. og i hundeskoven gælder hundeloven også.. Dine hunde skal være under fuld kontrol, og du skal kunne kalde dem til dig INDEN de løber hen til andre der ikke har sagt ja til at hilse =)

• #23   7. mar 2012 Sandi - Lige præcis derfor kommer jeg ikke i hundeskove. Folk mener ikke deres hunde skal holde sig til ejeren, og det er generelt et stort problem. Jeg forventer at ALLE hunde uden snor på bliver ved ejeren og er under fuld kontrol.

En legeplads kan vi godt kalde det, men derfor skal den stadig holde sig fra andre hunde og mennesker, som ikke har ytret at de ønsker kontakt.

Det er jo bare en skov hvor det er lovligt at gå løst med sin hund, selvfølgelig under omstændighederne af at folk har fuld kontrol over den.

Hvis din hund kom løbende hen til os, og jeg gik med godbidder i hånden, må jeg være ærlig at jeg også kunne finde på at afværge en kontakt mellem din og min hund ved at kaste en godbid til din, da det vil forhindre det uønskede møde der kunne opstå.

• #24   7. mar 2012 Nina - Siger mange TAK: Nårh, ok, det var sådan du mente smiley Ja, hvis en hund kommer i høj fart og virker truende, så kan jeg godt forstå din "afledningsmanøvre" smiley Så synes jeg også at det er helt i orden.

Men det er nu ikke sådan det går til, når mine hunde er blevet budt en godbid. Mine hunde opfører sig ikke sådan, men de er jo meget søde at se på. Så søde, at folk synes at de fortjener en godbid. Og jeg er helt obs på, at folk gør det af et godt hjerte, men de gør bare mine hunde en bjørnetjeneste.

Og selvfølgelig "spæner" mine hunde rundt i hundeskoven, det er jo det der er meningen med at vi tager derud, for at de kan få brændt lidt krudt af smiley Men de er ikke truende eller noget, tværtimod.

Med hensyn til det at hilse, må man jo sige, at hvis man ikke ønsker at ens hund hilser på andre hunde, så mener jeg ikke at man skal tage i hundeskoven. Det er jo det at hundeskoven er til for. Har du styr på din hund og ved at den er venligsindet, så tager man i hundeskov hvor den kan lege med andre hunde.

• #25   7. mar 2012 Mia og Christian: Fair nok, nu ved jeg at det handler om at vi benytter hundeskoven på to vidt forskellige måder smiley

• #26   7. mar 2012 Den med godbidder, kan jeg nu også godt blive pisset af, af. Ikke fordi min hund ikke lystre. Men hvis vi står sammen med nogen, vi har mødt, vores hunde leger (efter begge ejeres ønske) og den anden så pludselig, når hundene tuller forbi, stikker en godbid i snotten på min. Heldigvis forstår min hund et nej, så den bliver sjældent taget, men hvis den er ekstra lækker, kan hun altså godt nå at hapse den, før hendes mor får råbt nej...

Og at sige, at min hund ikke må få godbidder, er altså ikke det første der falder mig ind, når jeg møder nogen, min hund får lov at lege med. Jeg regner lidt med at det er da en selvfølge... Eftersom de ikke ved hvad min hund kan have af allergier...

Derudover HADER jeg hunde, der ikke er under kontrol. Undtagen i hundeskove, for der ved jeg jo godt, jeg kommer til at møde sådan nogen :o) Så gider jeg ikke den slags hunde, kommer jeg der ganske simpelt ikke.

• #27   7. mar 2012 TrustNo1 - Imod avl - Adopter nu! : Lige præcis smiley

• #28   7. mar 2012 Jeg kunne ALDRIG nogensinde finde på at lade min hund hilse på fremmede hunde uden først at have spurgt om lov og sikret mig, at den fremmede hund er venligt stemt og ikke for voldsom. At spøge først anser jeg som almindelig høflighed (og jeg forventer også, folk spørger mig, inden de lader deres hunde hilse på min - ellers bliver jeg vred), og jeg kan da i øvrigt også kun se det som en gensidig interesse at sikre, at begge hunde får en positiv oplevelse ud af mødet.

Kommentér på:
"Må hundene hilse?" - høflighed!

Annonce