Må jeres hund hilse og hvordan reagerer den? {{forumTopicSubject}}
Af ren nysgerrighed spørger jeg: Må jeres hund(e) hilse på andre når i er ude og gå, og hvordan reagere depå hunde (både i snor og løs) som kommer hen imod dem?
Min hund må hilse på alle hunde hvis han gider. Jeg spørger altid pænt inden, om hundene må hilse, og respekterer hvis den anden part ikke må, men min elsker alt og alle, og elsker at hilse, så hvis nogen spørger svarer jeg ja.
Ved også at hvis en løs hund løb op i hovedet på ham - har vi været ude for et par gange - tager han det helt stille og roligt, logrer og vil faktisk bare gerne igang med at lege, hvis han ellers fik lov. Bliver ikke spor bange eller aggresiv.
Spørger bl.a. fordi jeg har læst rigtig mange gange herinde, om folk hvis hund der ikke må hilse, og som virker til at reagere ret voldsomt på løse hunde (Synes ikke det er okay med en løs hund hvis man ikke har den under kontrol! Men det er ikke noget ´jeg kan hidse mig op over, hvis hunden ikke er agressiv).
Det er ikke ment som at jeg vil diskutere om hvorvidt hunde bør hilse eller ej, og hvad der er rigtig og forkert, bare om jeres får lov til det
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 741
jan 2012
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 41 Svar: 269
R: Hvis der kommer en, spørger jeg pænt, medmindre jeg kan se at de trækker hunden til sig, så gør jeg det samme med Anton
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Det er intet problem at passere andre hunde da hun ignorerer dem. De skal bare ikke gå hen i hovedet på hende.
Er hun løs må alle hunde hilse på hende hvis deres ejere ønsker det. Hun hilser meget meget kort og tuller derefter rundt for sig selv. Hunde og deres ejere interesserer hende ikke :o)
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
jan 2012
jan 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Emner: 95 Svar: 1.146
Vi mødte en (sikkert meget venlig) DS gårdhund som var i flexline forleden dag. Jeg får Nelly om på plads og holder snoren kort mens vi går rask fremad. Dum som damen er, "slipper" hun linen, og hendes hund farer lige over i snuden på Nelly som markerer på den.
Hvis vi møder hunde som virker til at matche Nelly, får hun først lov til at hilse når hun er taget af snoren.
jan 2012
Kan også se at mange ikke gider hilse, eller bare ignorere andre hunde i et vidst omfang. Det kender jeg mest fra når min er uden snor i fx hundeskoven, så løber han hen og hilser, leger måske lidt, og så er han på vej videre.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.447
Jo hvis vi har planlagt et møde med en anden hund, ellers ikke.
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.103
Hanner får han ikke lov at hilse på.
Vi har indtil videre kun mødt én hund der ikke skælder ham ud og det er en bull terrier tæve på 8 år som vi går til ringtræning med. De hilser hver gang og kører hinanden lidt op til leg uden at få lov at lege sammen.
Da han var lille fik han lov at hilse på alle som ville hilse på ham, men nu er han ved at være voksen og jeg har indset at det ikke er alle hunde der kan lide ham, så jeg siger fra inden han får den dårlige oplevelse som kan ændre ham fra at være en super sød hund der aldrig starter noget, til at være den der gør.
jan 2012
Og har da stået i situationen med at min Berner tæve fik et hak i snuden af en løs Terrier (er ualmindelig uheldig med terrier synes jeg...), og der svarede hun igen med at at knurre af den og holde den nede (ja, hun lagde sig på den). Der var jeg godt nok tosset på ejeren af terriern, for havde min hund været lidt mere agressiv, havde hun nemt kunne knække både ryg og nakke på den, og så havde jeg hurtig fået skylden!
jan 2012
Næste gang jeg så hende, havde hunden sele på og vi hilste stille og roligt
sep 2011
Følger: 7 Følgere: 50 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 75
God weekend
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Men det er da sket, at folk har overtalt mig til at lade hundene hilse - dog mest folk med små hunde.
Jeg reagere ikke voldsomt på løse hunde - uheld sker og ofte kan hunden sendes væk ved at jeg går ind foran mine egne og skarpt beder den fremmede hunde om at gå hjem. Det er virkelig sjældent at den så fortsætter. Når ejeren har den i snor igen får jeg mine hunde til at gå på plads med mig for uden og ejeren får et høfligt smil når jeg passere dem. Gider ikke alt det surmuleri og brokken, hvis der ikke er nogen grund til det.
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.911
Thomsen kan ikke med fremmed hanhunde (han er en slagsbror) og derfor er det vigtigt for mig at han ikke lider overlast på nogen måde fordi folk tror de skal hilse.
Jeg bliver lidt knotten hvis det er tæver der er løse men idet der ikke sker noget, så plejer jeg bare at sige de skal tage deres hunde i snor, da det område er skilte med hund i snor. Hvis det er hanner der er løse bliver jeg som regel meget sur. Thomsen har været tæt på at komme op at slås med en schæfer, da den lige pludselig var der, jeg var heldigvis hurtigt til at trække Thomsen til mig og få hunden gennet væk med foden.
sep 2011
Følger: 7 Følgere: 50 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 75
Og ja, det jo også et problem for os, når det er vores som det går ud over
jun 2012
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 6 Svar: 23
De går aldrig noget ved mindre de er i løbetid.! De går væk hvis de ikke gider og de leger sjældent med andre.
dec 2009
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 47 Svar: 852
jeg har 3 hunde og de er alle sammen forskellige, den ene hader fremmed hunde og tænder helt af i snoren, den anden hilser pænt nogen gange og andre hunde bliver skældt hæder og ære fra, og den sidste hund kan snakke med alle.
MEN jeg hilser aldrig hvis mine hunde r i snor, mest fordi det er en situation de ikke kan håndtere, og det vil jeg ikke udsætte min hund for.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
maj 2005
Følger: 102 Følgere: 101 Hunde: 2 Emner: 545 Svar: 14.746
Hvis jeg kun går med Daisy, må andre gerne hilse. Hun kan godt med andre hunde, men jeg spørger aldrig selv folk om hun må hilse på deres hund.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Min hund bliver over ivrig og totalt pinlig når han ser en anden hund.. det vil jeg gerne træne væk.
Min hund er meget glad og tillidsfuld og har kunnet enes med alle de hunde han har mødt.. Og det vil jeg gerne han kan blive ved med.
" Det har den ellers ALDRIG gjort" kan jeg ligesom ikke bruge til noget når min hund er blevet bidt og fra nu af er bange for alle sorte hunde
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
Det kan ikke hjælpe noget at de på en jagt eller en prøve finder makkerhunde mere interessante end den opgave de skal løse. Så det er hverken med eller uden line vi praktiserer "hundehilsning"!
Fri leg forekommer kun i egen flok.
jul 2009
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 51 Svar: 192
Hun gør gerne for at få de andre til at løbe efter hende:)
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men hvis vi vurderer at det er i orden, så får han en gang imellem lov. Det afhænger fuldstændig af hvilken hund og hvilken ejer, vi står overfor.
Kun meget sjældent får han lov at løbe løs med andre, og så kender vi dem.
Han er to år - vi er stadig ved at lære ham at kende og han udvikler sig stadig temperamentsmæssigt, så vi er voldsomt forsigtige.
Han er til gengæld vældig dygtig til at vælge interessen for andre hunde fra til fordel for mennesker. Det er blevet trænet intensivt.
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 22 Hunde: 7 Svar: 543
Salto må hilse på andre små hunde og min tidl luftehund i snor, han gør og hiver når han ser andre hunde og når de på vej væk piver han. men mange hunde hvor jeg lufter er store hunde som er ligeglad med ham. så der bliver de sluppet, Salto fare lige rundt og gør af dem også enten leger de eller vi går vidre.
feb 2009
Følger: 76 Følgere: 69 Hunde: 6 Emner: 147 Svar: 1.315
Men vil folk ikke ha' de hilser, så holder vi pænt afstand, det skal jo også respekteres
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 623
Eva som er amerikansk bulldog/Staffordshire bulterier bla på 9 år kan også med andre, men gider ingen misforståelse og da hun 2 gang er bidt af andre løse hund, så må hun ikke hilse, hun dækkes af ved min side og folk kan så passere uden de føler sig bange, da racer som hende har et dårligt rygte
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.120
Søde damer, ja, det må han gerne.
Dog snuser han og så er det ikke altid at han gider mere, så går han i gang med at læse avis igen.
mar 2009
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 13 Emner: 54 Svar: 1.376
Hvis vi er i hundeskoven får de lov at hilse på dem der gider, altså vi læser hundene og som regel hilser de kun kortvarigt før vi går videre.. Igen, hvis det er nogen de kender og har hilst på/leget med før så får de lov at lege lidt sammen..
Hvis legen bliver for voldsom eller vi kan se at Qira stresser, så laver vi et indkald og går videre.
for os betyder det ikke alverden at de ikke lige får hilst eller leget med andre hunde når vi er på tur.. De har deres faste "vennekreds" som vi mødes med i hundeskoven en gang i mellem, og det er egentlig nok til vores hunde.
Jeg kan ikke se mening i, at alle hunde skal være venner og skal kunne sammen - for sådan fungere det jo bare ikke i praksis..
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
Vores hunde er for vilde til at hilse i snor. De hopper, danser og laver lyde. Deres lyde misforståes ofte, og det gider vi ikke bøvle med.
I stedet sørger vi for arrangeret hundeleg, hvor de kan hilse på nye hunde uden snor.
dec 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 23
jan 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 218 Svar: 1.827
jan 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 218 Svar: 1.827
Det er ikke sådan en slags hundeskov, det er bare en skov hvor der må være hunde løse Har endnu ikke haft en eneste dårlig oplevelse der. Jeg møder måske højst et par hunde når jeg går i min foretrukne skov, Kirkeskoven. I Geels skov er der lidt flere
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 374
Men ellers elsker hun andre hunde og at lege med andre hunde, store som små.
Snoren har ikke rigtig nogen effekt på hendes reaktion
mar 2008
ravase.man skal ikke kæmpe alle over en kam,
jul 2010
jan 2012
Min får lov til at hilse, og det gør mine fremtidige hunde også. Da jeg personligt mener det er godt for hundens sprog at kunne tackle situationer, hvor den ikke kender hunden og hvor mor ikke har sagt god for den. Og så bliver han så glad kan man se, og vil faktisk bare igang med at lege. Der stopper jeg det så, gider ikke have en opkørt hund med mig videre, efter leg. I hundeskoven kalder jeg ham ind, og afventer reaktion fra den anden ejer. Vi har kun få hunde vi ikke hilser på, da jeg ved de er temmelig bidske af sig.
Men igen, det er min måde at gøre tingene på og i har en måde vi er gudskelov forskellige - sikken en kedelig verden det ellers ville være.
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
Og det samme gælder for den hund der kommer en i møde.
Og har man sin hund i snor og den anden ikke er kan det også få ens hund til at gå i forsvar da den jo ikke har mulighed for at gå sin vej eller deltage på lige fod.
jan 2012
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
Man kan ikke vide hvordan det ender osv. så efter min mening er det ikke noget man bare gør, så er enig med Aino K her, det er noget ejerne imellem skal være enige om.
nov 2011
Følger: 9 Følgere: 110 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 228
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 924
vis vi møder hunde i skoven, ligger han sig ned på maven og venter, så kan jeg nå at sige "plads" så vi kan få snor på eller "gå så hend og sig hej" vis de må lege og jeg syntes det er i orden
jul 2010
nov 2011
nov 2011
jul 2010
Nice du respektere hvis de ikke vil hilse, for det er der jo også nogen der ikke forstår, og der kan jeg godt følge at sådan person så kommer med et surt opstød herinde efter endt gå tur.... der kan jo være mange grunde til man ikke ønsker en anden hund hilser på ens hund, og det bør respekteres uden længere historie herom :o)
Noget andet er, ser man en stor flok hunde rende løs og lege på f.eks. en privat mark man kommer gående forbi, bør man så bare slippe sin hund løs og lade den rende ind i flokken og lege med? hvad hvis det er en hundeflok der kender hinanden og det derfor ser fredeligt ud, men de ikke acceptere fremmede hunde?
Her synes jeg også man bør spørge og ikke bare slippe sin hund så den løber over til dem....
mar 2008
nov 2011
Og med hensyn til, at lade Spooky joine en flok andre hunde i leg. Må indrømme, at det gør jeg, men først efter jeg har hilst på hundene. Lad ham ikke bare løbe ind midt i det hele, før jeg har været up close and personal med de andre hunde og ligesom har læst deres kropssprog. Dog har jeg set andre ejere bare slippe deres hund løs, mens de stadig har været 30 meter væk, når Spooky har leget på en eng med 2-3 andre hunde, så det er åbenbart ikke en bekymring alle har.
nov 2011
nov 2011
Må jeres hund hilse og hvordan reagerer den?