{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.886 visninger | Oprettet:

Hunde hjælper på psykiske lidelser? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg ønsker at stille et hurtigt spørgsmål:

Har du, eller kender du nogen der har, oplevet at det at få hund har hjulpet på en psykisk lidelse?

Måske kender nogen til empiriske undersøgelser?

Jeg tænker her på svær depression, OCD, angst mv.

Håber på nogle konstruktive, gode svar smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde hjælper på psykiske lidelser?
  • #1   25. feb 2012 Laika hjælper helt klart stort på min angst og depression. Men undersøgelser om det kender jeg ikke =)

• #2   25. feb 2012 Mine gør mig helt klart sindssyg smiley

Men jeg tror da helt klart at hunde har en effekt på folk med psykiske lidelser, men noget brugbart info kan jeg ikk lige komme med.

• #4   25. feb 2012 Før Hund: angstfald og sorg
    Efter Hund: ingen angstfald og glæde smiley
    At få Zena har helt klart ændret mit liv til det bedre. Jeg er ikke så god til at være alene, og med en kæreste der er kok vil man unægtelig være meget alene. Der har være nætter hvor han kom hjem og fandt mig under bruseren med tøj på siddende og hulke fortvivlet uden at kunne huske hvordan jeg var havnet der eller hvor længe jeg havde siddet der.... At få Zena har helt klart gjort at jeg ikke er nær så indelukket, og hun har gjort mig til et meget gladere menneske. Derudover har jeg ikke haft anfald siden jeg fik hende smiley Jeg har aldrig fået en diagnose, og egentlig tror jeg heller ikke at jeg længere er syg... Nu er jeg bare ganske almindelig tosset ligesom alle andre smiley

• #6   25. feb 2012 Kan kun sige fra personlig erfaring.
    Jeg har OCD, aspergers syndrom og angst - og mine hunde har hjulpet mig meget, med at komme ud og møde samt snakke med en masse fremmede mennesker som jeg ellers ALDRIG ville have gjort. Selvfølgelig blev det ikke bedre fra den ene dag til den anden, men de fik mig til at gøre ting, som jeg ellers ikke ville kunne have fået mig selv til, bare sådan uden lige.
    Jeg føler mig også mere i ro når jeg er sammen med hunde og andre dyr, jeg føler mig derfor mindre ensom og jeg har altid noget at tage mig til med dem omkring mig.
    Det samme gælder andre personer jeg kender, med lignende "lidelser".
    Jeg har dog den overbevisning at det generelt er sundt for mennesker at eje eller være i tæt kontakt med dyr. Jeg læste vidst også et sted at dyreejere generelt bliver ældre.

• #7   25. feb 2012 Erfaringerne er i hvert fald så gode, at man har "terapihunde", som besøger ældre på plejehjem og folk med demens og autisme m.m.

• #8   25. feb 2012 Ja selvfølge gør de det - det at kunne drage omsorg for en anden (kæledyr) og selv modtage den omsorg man har behov for eliminere hjælpeløshed (kan se en mening med livet påny og modtager livsglæde).

• #9   25. feb 2012 helt klart.

vores nu desværre himmel jack russel han kunne varsle 5 min før min lille søster fik elliptiskes anfald. han vimsede rundt og prøvede at få hende ned og ligge på gulvet og ganske rigtigt når vi havde fået hende ned og ligge kom der et anfald.

min Nala holder mig igang da jeg lider af Borderline og ADHD. som læge og special psykiateren siger. havde jeg ikke Hende og den kærlighed/trykhed hun giver jamen så var ejg her ikke i dag. pga selvmords tanker. derfor er Nala og nu hendes søn mine eneste ene. så snart jeg er væk fra Nala i mere end 3 timer bliver jeg ked af det og vli bare hjem.

• #10   25. feb 2012 Man kan så også blive for afhængig i troen på hunde er den der får det hele til at forsvinde og hvis den en dag falder bort, ramler alt.

Jo jeg tror på de kan hjælpe i nogle tilfælde, men jeg tror desværre også at en del hunde bliver hevet med ned i drepressioner ingen pasning osv.

• #11   25. feb 2012 For et par uger siden så jeg en udsendelse om en speciel race (husker ikke racen) som skulle være særligt gode til at afkode psyken hos deres mennesker. Det var især krigsveteraner der led af posttraumatisk stress som via en form for hjælpepakke fik en af de hunde. Man kan ikke tale om en decideret undersøgelse, men de personer der fik en hund følte alle at det havde hjulpet dem utroligt meget.
    Jeg synes selv det giver en vis ro bare at stryge et dyr over pelsen. Mærke varmen og det bløde, og føle den hengivenhed de udviser. Jeg er slet ikke i tvivl om at det kan have en positiv effekt, men det må endelig ikke stå alene.

• #12   25. feb 2012 Også her en lille positiv artikel om dyr og menneskers depression:
    http://www.dr.dk/P4/Esbjerg/Nyheder/Vejen/2011/12/30/113803.htm

• #13   25. feb 2012 Dengang jeg arbejdede på højsikret retspsykiatrisk afsnit på Sankt Hans, havde jeg nogen gange Chicco med på arbejde i weekenderne. Fra at have uro på afdelingen, var der pludselig ro og god stemning. 7 store farlige mænd, sad på gulvet og legede med bold med Chicco. Så udfra mine erfaringer synes jeg, at det har en effekt på sindslidelser smiley

• #15   25. feb 2012 min vinnende har det man kalder en scocial hund staves
    lidt lige som en service hund
    hendes hund hjælper hende rigtig meget
    jeg har også slev overvejet om jeg skulle se om jeg kan få en
    men jeg er ikke rigtig til store hunde :o/

• #16   25. feb 2012 Jeg har en søn med autisme. Inden vi fik vores hund havde han svært ved at falde i søvn. Men efter at Kiki nu er kommet med i seng er han blevet rigtig godt til at sove smiley

Hans empati er klart blevet bedre også over for andre mennesker smiley

Jo hunde kan bare noget

• #17   25. feb 2012 Jeg har OCD/depression i seriøs grad.

Jeg har det seneste år haft en stor trang til at få hund, jeg har haft hund hele min barndom indtil jeg flyttede hjemmefra og jeg savner det særlige bånd man har med netop en hund. Hun hund er altid glad og der er ikke noget bedre end at nusse med sådan en.

Jeg ved bare ikke om effekten også kan være modsat - hvorfor jeg spørger. Jeg har de senere år oplevet at nye projekter bliver for stor en udfordring for mig, men på den anden side, så ved jeg godt hvad en hund kræver.

Der er mange i mit nærområde, der har hund - altså jeg bor et sted, hvor rigtig mange har hund. Af og til er jeg på længere ture med en nabo sammen med hendes tre hunde, og det er virkelig skønt. Både den friske luft, men også bare den forståelse og energi hundene har for at nu skal de det de allermest elsker - nemlig i parken.

Jeg ønskede derfor at høre jeres erfaringer, fordi jeg ikke kan skelne om der bare er tale om en eller anden romantisk forestilling jeg har mig, selvom jeg nu er overbevist om det modsatte. Noget andet er at min kæreste ikke er med på ideen, særligt pga af min helbredstilstand de senere år.

En Hund er jo ikke et stykke legetøj, det ved jeg!! Men jeg ville nu altså ønske at man kunne låne en dummie-hund i en måneds tid, ligesom de der dummie-babyer, der græder mv på kommando smiley

• #18   25. feb 2012 Hejsa Rikke
    min venninde sim jeg skrev om har en hund fra dem her af
    (link fjernet)
    tag eventuelt kontakt med dem og se hvad de kan råde dig til :o)

• #19   25. feb 2012 Ja hunde kan helt klart noget, min gamle hund faith nåede ind til mig, fordi hun nåede ind til mig, kunne andre mennesker pludselig også nå mig, hun støttede mig igennem nogen ekstrem svære år, boede på et tidspunkt på et bosted, for at få noget hjælp, hun vækkede altid personalet hvis jeg havde mareridt, og alt muligt andet hjalp hun mig med, svært at beskrive.

Nu er hun her ikke mere, men det er Joy, og hun er ved at udvikle sig til en rigtig hjælpe hund ligesom faith var, hun hjælper mig med at være i verden, og med at rumme det jeg har med mig, og at være den jeg er, nogen gange når man bare har lyst til at sige farvel til det hele, kigger hun på mig med de dejligeste øjne og så kan jeg jo kun tænke nej Joy man svigter ikke sin bedste ven, og du er min, og så får hun et kæmpe kram. Det helt klart min gamle hund faith, og nu Joy der gør at jeg er nået til hvor jeg er i dag. og jeg er dem dybt taknemlig : )

• #20   25. feb 2012 Tak for jeres historier allesammen! Jeg ved ikke om det er et emne, der ofte er oppe herinde, men det er dejligt at høre jeres tanker og erfaringer omkring det.

Michelle: Jeg har lige kigget på siden. Jeg synes det er en fantastisk mulighed, men jeg er ikke handicappet og jeg synes der er nogen, der har langt mere brug for det tilbud.

Camilla H: Hvor var det bare flot skrevet - jeg blev helt rørt!

Sigyn: Det lyder spændende med den TV udsendelse. Hvis du kommer på hvad det for en udsendelse, eller hvilken race, så må du endelig skrive.

Nala og B...: Hvor er det vildt, at hunden kunne varsle. Hunde er bare fantastiske!

• #21   26. feb 2012 Rikke min venninde er heller ikke handecappet det er der for der er forskelig slags servicehunde hun har den der hedder socialhund
    hun er hun har angst og andre psykiske lidelser

• #22   26. feb 2012 Kennel Flindt's Shih Tzu, Divaen er tilbage :

Underligt noget at skrive!

• #23   26. feb 2012 Rikke, det er jo netop det der er med hund - der VIL være dage hvor det hele ramler, og hunden har ødelagt 5 par ynglings sko og du har lyst til at kyle den ud af huset fordi du ikke har råd til nye sko.... MEN du kommer igennem det! og hunden lærer dig at takle situationen, for det er jo ikke hundens skyld at du ikke har husket at lukke dit skoskab, og det nytter jo ikke noget at råbe af den for den forstår det ikke flere timer efter... Og hvis du kommer til at råbe af den, ja så tilgiver hunden dig... Den bærer ikke nag, og den venter altid med længsel på at du kommer hjem... smiley

• #24   28. feb 2012
    Men, michelle, må jeg spørge hvad din veninde fejler?

Vi snakker meget om det her hjemme. Min mand spurgte, efter vi havde talt om at en hund kan hjælpe mig, om hvad nu hvis jeg ikke magter opgaven? Jeg tænker jo kun på det gode og nemme og ikke det hårde ved at opdrage en lille hvalp.

Jeg kan tilføje at jeg i 15 år af liv har haft d/s gårdhund, 2 stk. Jeg elsker dens hengivenhed, energi, og at den elsker varme, min sidste ku ligge og koge under pejsen en hel aften! Og den elskede en lur midt i solpletten på stuegulvet. Jeg foretrækker klart denne race eller en blanding med den. Sjovt at man foretrækker det man har haft! Jeg bor i 100m2 stuelejlighed uden have, men med meget grønt og en kæmpe park i baghaven. Desuden er det et meget hundepopulært kvarter. Rigtig mange her har hunde, men der er også meget natur.

Det er svært!

Bare jeg kunne finde en lille at passe!!

• #25   28. feb 2012 Rikke O
    Måske kunne du tilbyde dig som "dagpleje" af og til for en lille hund i dit nærområde - en som ellers er meget alene i dagtimerne?
    Jeg har læst om et par stykker, som er glad for en sådan ordning.

Sæt evt. en annonce i jeres beboerblad eller lokalavis!

• #26   23. aug 2012 Jeg har nu adopteret en hund, som jeg mødte under min ferie i Grækenland. Han er nu oprettet herinde, så I kan se hans profil. Han er bare skøn! Den næste måned kommer til at snegle sig afsted!

Kommentér på:
Hunde hjælper på psykiske lidelser?

Annonce