Fryser eller gør det ondt? {{forumTopicSubject}}
Hej HG :o)
Min nye hund som kom i søndags har det med at stoppe op mens vi er ude og gå tur og så begynder han bare at spjætte med det ene ben - nogle gange et af bagbenene, nogle gange et forben - og slikke på poten og nægter at gå videre, før jeg har nulret hans lille pote.
Det satte lidt mine tanker igang. Min anden hund på 7 år har ALDRIG haft problemer med hverken kulde eller salt på vejene - den eneste hage der har været ved vinteren indtil videre har været, at jeg altid lige tørrer hans poter af med en våd klud når vi kommer hjem fra gåtur, så salten ikke "ætser sig ind" :o) Men han har aldrig i sit liv vist tegn på at det generer ham.
Men ham den nye stritter altså med poterne når vi er ude at gå. Er det pga. saltet eller kan det være fordi han fryser? Han er en DSG/labrador formel 1/springer spaniel blanding (dog kan jeg slet ikke se springeren i ham) og har kort og glat hår ligesom en DSG. Min labrador har som sagt aldrig frosset, men han har jo også tyk og "uigennemtrængelig" pels. Burde en DSG have tøj på i denne kulde? Det virker egentlig ikke som om han fryser, han hverken ryster eller viser modvilje ved at komme udenfor.
Og hvis det er saltet der generer, ved I så hvor meget sådan nogle sko koster? Kan de købes i alm. hundebutik? :o)
Mvh Kristine
dec 2005
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 106
Har så et sæt "sko" han får på når vi går
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Jeg har købt hans sko på zooplus.de, men har set hundesko i andre forretninger IRL =)
sep 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 7 Svar: 1.866
Salt ændrer frysepunktet fra 0 til et-eller-andet-andet(det præcise tal er smuttet), så det skal være meget koldere, før sne bliver til sne, og sneen derfor smelter. Så hvis en hund med lidt sne på fusserne kommer ud i saltet, vil den få MEGET kolde poter - så kolde poter, at det altså gør ondt, og de kan risikere forfrysninger, hvis de står der for længe(meget længe, vel og mærke). Når det sker, kan man som regel lige børste sneen af, og så burde det ikke være så slemt.
Godt du husker at tørre poterne når I kommer hjem.
Imod salt kan du bruge to former for potevoks - den voks man bruger om aftenen inden man går i seng, som er ligesom håndcreme for hundene (så har saltet sværere med at komme ind i selve poten), og så den voks der sætter sig i en hinde henover poten, som man smører på lige inden man går ud. Jeg ville personligt ikke sætte sko på mine hunde...
jan 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 17
Ashley:
Jeg havde også overvejet voks til fusserne, men har læst herinde, at folk ofte har dårlig erfaring med det og at det ikke rigtig virker på sigt.. så derfor overvejede jeg sko :o) Synes også det virker lidt akavet og jeg ved, at hvis jeg forsøgte at putte sko på min lab ville han gå som en handicappet frø og bide dem af - men jeg ved selvfølgelig ikke om min nye ville acceptere det.. han har aldrig gået med sko hos sin tidligere familie (han er 1½ år), men de boede også i en skov og luftede stortset kun på jord/græs, hvor der ikke var salt.. og her er der altså stier med asfalt, det kan man ikke undgå :o)
sep 2008
Jeg er enig i, at det desværre ikke virker så godt, som man kunne have håbet på... Jeg søger med lys og lygte efter potevoksen der ligger sig som en hinde, men jeg kan simpelthen ikke finde det. Det er så irriterende!
Kan godt forstå du overvejer sko så :o) Men ville stadig prøve potevoks og se, om det virkede, inden jeg tyede til sko :o)
Mine er ikke ekstremt generede af det - kun en enkelt gang imellem. Men det der generer dem er jo ikke sne eller salt, det er blandingen af de to - så hvis man kan holde dem i sneen, eller ude af sneen, burde det i teorien ikke være et problem :o)
jan 2012
Ja, men det kan jeg desværre ikke.. han bliver nødt til at gå i begge to ting, medmindre han kun skal i haven - og det ville også være synd ;o) kunne selvfølgelig holde ham i stram snor og blive på cykelstien, men han skal da have lov til at boltre sig i sneen..
Men jeg vil da helt klart holde udkig efter potevoks så og se om det virker
sep 2008
Ja okay :o)
Jeg tror desuden mine, ligesom din gamle, ville bide skoene i stykker x]
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.033
Vi bruger både sko og potevoks, og det er altså skoene der hjælper dem bedst..
Paws sko er sådanne gummi nogle, og vores fik dem på og gik, ingen af dem lod sig mærke af dem...
jan 2012
Fryser eller gør det ondt?