2.019 visninger
|
Oprettet:
Løbetid efter abortsprøjte - {{forumTopicSubject}}
Min ne tæve fik en abortsprøjte i November efter en fejlparring, - nu virker hun som om hun er på vej i løb igen -
Det er første gang vi har oplevet at må give en hund en abort hvorfor vi ikke er erfarne ud i denne situation - så vi håber nogen herinde kan svare...
Er det normalt at der kommer en løbetid så hurtigt efter en abort sprøjte - ( Altså ca. 2 måneder )
På forhånd mange tak...
Julie...
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
så jeg vil tro det er helt normalt, dog mener jeg at to måneder er lidt længere end det ellers kan være efter sådan en sprøjte...
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
De gives 2 x med 24 timer imellem. Der skal gå ca 1 uge efter parring/ægløsning til de kan gives, og så kan man stadig give sprøjterne helt op til ca 40.dagen. Hvis det er sent kan man risikere aborter - ellers opsuges fostrene i tæven.
Løbetiderne bliver de fleste gange normale efter sprøjterne.
jul 2005
Følger: 33 Følgere: 90 Hunde: 7 Emner: 569 Svar: 4.642
- Alt er gået fint uden komplikationer - men hun er så bare allerede nu efter 2 måneder øjensynligt på vej i løb igen -
feb 2009
men 3-5 dage efter parring kan man bruge Estradi-bonzoat som en engangsinsprøjtning. her er der riciko for pyometra derfor giver man også antibiotika i 7 dage. og der kan optræde ny løbetiid (dog uden ægløsning) kort efter
den anden mulighed er Cabergolin (galastop)- 7 dage gives i munden. Dette kombineres med Cloprostenol (Estrumat) - som gives 2 gange med 5 dages mellemrum. Dette kan først gøres på 25-40 dagen efter parring, og skal efterfølges af en kontrol scanning af livmoderen
feb 2009
men det er vel også sjældent man kommer så sent til dyrlægen...
ellers vil jeg mene den anden mulighed jeg beskriver i indlæget herover er bedre da fostrene her ikke skal fødes men bliver resorberet inde i tæven. denne mulighed er heller ikke den spøjte der giver riciko for pyometra.
men vil da lige prøve og høre dyrlægerne på dyrehospitalet ad hvilke erfaringer de har med alizin....
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
Alisin sænker hormonet progesteron, som holder en graviditet kørende. Når niveau'et af Progesteron falder, så udløses abort/opløsning af fostrene.
feb 2009
men til abort senere end 20 dage efter fødsel vil jeg nok hellere selv bruge den anden mulighed: Cabergolin (galastop) der i 7 dage gives i munden, og så kombineret med Cloprostenol (Estrumat) - som gives 2 gange med 5 dages mellemrum. Dette kan først gøres på 25-40 dagen efter parring, og skal efterfølges af en kontrol scanning af livmoderen for at tjekke at fostrene er resorberet - det fører ikke til fødsel af fostre som alizin kan gøre
feb 2009
Løbetid efter abortsprøjte -