Hvorfor skal en hund have fred, mens den spiser? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt at når vuf sover, så skal den have fred og ro og man skal lade den være.
Men hvorfor skal den have fred mens den spiser?
Vi har fra starten af, vænnet hunden til at vi aldrig stjæler hans mad, ved at kæle ham, samle mad op fra skålen og made ham et par 'perler' mad. Rode rundt i skålen, sprede mad ud på gulvet, og nogle gange holde ham blidt for øjnene, mens han snuser sig frem til lidt mad.
Mad er en fælles begivenhed her hos os, som jeg nyder rigtig meget, og jeg tror da også at hunden hygger sig med det.
Det er faktisk ret sjældent han får mad i sin skål, og nogen gang går det hele op (eller rettere ned) i træning, og vedligeholdelse af diverse tricks og lydighed, og så er alt maden væk som godbider.
Nu har jeg set at rigtig mange skriver her på HG, at hunde skal have fred mens de spiser, og det gør jeg jo så absolut ikke.
Er jeg bare heldig med mine hunde, at de finder sig i min utraditionelle måde at fodre på, eller er det hvad man vænner dem til fra hvalp?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Hvis du ligger mærke til hunde i "flok" så render de ikke rundt og roder ved hinandens mad. Hvorfor skal vi så gøre det?
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 148 Svar: 1.041
Dog kan jeg ikke se hvorfor jeg skal forstyrre min hund når den spiser, alle kan røre og tage det fra den... men om jeg spreder det ud eller om han får det i en bold eller skål kan ærligtalt ikke se hvorfor jeg skal stå og nærmest "irritere" ham :-)!
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
aug 2008
aug 2008
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 148 Svar: 1.041
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
Derudover, så skal de have fred.. Jeg bryder mig ikke om at blive forstyrret vildt og voldsomt når jeg spiser.. ergo så tror jeg heller ikke min hund er interesseret i det..
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Jeg synes det er en god idé at kaste maden på græsset elelr gemme den eller bruge den til træning, så er det en aktivitet der stimulerer hunden, så det er OK og jeg praktiserer det dagligt selv.
Det jeg tænker, når du skriver at nogle hunde skal have fred når de spiser er, at man ikke skal lade børn, børnenes venner eller andre fremmede komme hen og forstyrre den og tage dens mad når den spiser, det kan den godt blive sur over, og der kan opstå uheldige episoder.
Her har vi flere hunde og det kan godt give problemer i madsituationerne, nogle af mine er faktisk madagressive og beskytter deres mad overfor de andre hunde, til gengæld accepterer alle hundene at vi tager deres mad/ben.
Jeg har opdraget mine børn til, at når hunden sover og spiser, så skal de lade dem være i fred - jeg ser ingen grund til at stresse hunden unødigt.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
nov 2005
Følger: 82 Følgere: 76 Hunde: 1 Emner: 1.155 Svar: 19.288
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.144
Vi har aldrig gjort et stort nummer ud af maden herhjemme, men vi har til gengæld heller aldrig haft problemer..
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
En hund der stoler på, at ens ejer altid vil den det godt og passer på den, vil også acceptere at det kan hænde, at noget i nødstilfælde tages væk...
To af mine hunde har haft ressourceforsvar med fra hvalp - begge har trænet dette væk ved at det overhovedet ikke er blevet trænet det mindste...
Begge er i øvrigt fodret andre steder end i skålen.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
Jeg kan tage ALT fra hende, hun skal bare have noget i bytte (lækker godbid), så jeg har ikke behov for at genere hende på den måde. Har jeg gæster (børn) som skal til at pille ved hendes mad, får de at vide at hun skal have fred når hun spiser. Ikke fordi hun ville gøre med noget, men fordi jeg ikke mener de har noget som helst at gøre med min hunds mad.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 95 Svar: 2.496
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Det fik mig til at mindes Mandy og hendes datter Rumlepot.
Når de fik kødben, gik der kun kort tid, så for Rumlepot ud i haven, hen til hegnet og gøede af deres fælles fjende, den store sorte hund.
Den var der bare ikke, men Mandy fulgte troligt med for at skælde ud, hvorpå Rumlepot, som var hurtigere end Mandy, skyndte sig tilbage og huggede Mandys ben, så hun nu havde to.
Mandy hoppede på den hver gang
Holly har altid tørkost i sin skål og hun reagerer slet ikke, når kattene af og til tager en bid, men når hun får sin vådmad, får de et stille, advarende knur, hvis de vil spise med.
Gør de det alligevel, bliver det ikke til mere.
Selv kunne jeg godt tage maden, men hvorfor skulle jeg dog det?
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Jeg har nogen gange når mine har spist lige smidt noget der er mere lækkert end foderet i skålen så er det KUN positivt når nogen kommer i nærheden af skålen
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 272
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 1.401
har heller aldrig "trænet" det.
Og Max var en decideret djævel omkring mad, da vi fik ham. På vejen hjem i bilen (1200 km fra opdrætter) fik han et stykke brød, og var ved at splitte hele bilen ad, fordi vi var for tæt på ham.
Nu er der intet med ham. Selv en rød pølse kan deles med vores søn.
Så jeg er 100% overbevist om at tillid til hinanden er vejen frem.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 71 Svar: 596
Nej, spøg til side. Min overbevisning er, at en hund skal have ro til at spise. Vores spiser hver for sig uden katte eller børn til at forstyrre sig. Der er ingen grund, til at stresse hunden i spisesituationen, og min erfaring siger mig, at jo mere en hund stresser, når den spiser, jo mere vil den forsvare sin mad.
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Nemlig, og en anden ting vi skal respektere, er hundens ret til at snuppe mad fra bordet. Hundens lov: Hvis ingen andre tager det, er det mit.
aug 2006
nov 2009
Følger: 30 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 45 Svar: 378
jan 2007
Jeg har fornyligt taget Lucky til mig. Desværre måtte jeg konstatere, at han er håndsky....han har fået tæsk.
Han kommer mig altid glad i møde når jeg kommer hjem.
Forleden kom jeg hjem, og der kom ingen Lucky, men jeg kunne se han var ude i køkkenet og lave "et eller andet"
På min vej ud i køkkenet, mødte jeg Lucky på vej i modsat retning. Jeg tænkte ikke nærmere over det, men gik ud i køkkenet og så resterne af eftermiddagens citronmåne med tilhørende papir ligge på gulvet. "der er nok en der har været sulten" tænkte jeg, og gik ud for at hente Lucky.
Jeg fandt ham i entreen, og han var BANGE. Ikke bare bange, men BANGE.
Så kom jeg til at tænke på, at den tidligere ejer havde sagt at Lucky var slem til at stjæle mad på bordet, og så forstod jeg pludselig hvorfor han var håndsky.
Så jeg måtte lige forklare ham reglerne her i huset: Hvis der er noget mad hunden ikke må tage, så fjerner vi det så han ikke kan nå det. ;O)
aug 2006
Det lyder som om, de nye regler er de helt rigtige for Lucky!!
jan 2007
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.400
Jeg kan tage alt fra mine hunde, men det er ikke enbetydende med at jeg gør det. Det eneste hunden lære af at man tager maden fra den, roder i den og, og er at den kommer til at opfatte ejeren som upålidelig da det er helt imod deres naturlige regeler. Jeg ville sku også blive sur hvis der kom nogle og gav mig noget lækkert for bagefter tage det fra mig,,, uhhhh jeg ville da flinte helt af...
Hvorfor skal en hund have fred, mens den spiser?