{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.424 visninger | Oprettet:

Forskellen på hundes behov for berøring {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på om der er stor forskel på racers behov/nydelse for berøring/nusning/ligge tæt mm.?

Jeg fik på et tidspunkt en af de små selskabsracer og blev lidt overrasket over at han faktisk virkede til ikke at gide det der nusning i længere tid, han ville gerne op og sidde på skødet og ha kontakt, men kun hvis det var på hans eget initiativ og kun i kortere tid ad gangen.
Det undrede mig lidt for det var en af grundene til at jeg valgte en af selskabsracerne, min hund kan selvfølgelig sagtens bare ha været speciel men er der nogle der ved noget om det?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskellen på hundes behov for berøring
  • #1   13. jan 2012 Tror det er meget forskelligt fra hund til hund - og ikke så meget fra race til race. Nogle racer er self mere nusseglade end andre fx min race, hvor det kan blive for meget i længden.

• #2   13. jan 2012 Jeg lytter lige med. Jeg har også en, som ikke gider det der nusseri alt for meget. Det er på hans initiativ og lige pludselig, så går han bare. Det er yderst sjældent, at han falder i søvn, mens man nusser ham

• #4   13. jan 2012 Hos os er det forskelligt. Nogen dage er de meget opsøgende og andre dage helt ligeglade..Det er ligesom os andre. Af og til kan man bare have brug for et kram og et kys på mulen og det får de så:)

• #5   13. jan 2012 Tak for svar, jeg tænkte nok at det var individuelt, men der er også forskel på racerne. Jeg tænkte bare på at det jo også kunne ha indflydelse på hvilken race der tiltaler en, altså hvor meget kontakt/berøring en hund behøver for at trives.
    Jeg ved i hvert fald at jeg godt kan lide en hund er gerne vil ligge tæt og nusses i længere tid, men for andre ville det måske blive for meget med en hund der ønsker kontakt/berøring "hele tiden"

• #6   13. jan 2012 Mine 2 tæver (af samme race) er meget forskellige når det kommer til berøring, at nusse, ligge tæt på m.m
    Tesla gider ikke ligge tæt på og vil gerne nusses - når HUN synes. Hun kan finde på at rejse sig og gå hvis det ikke lige passer hende. Hun viser meget tydeligt, og opsøger én, når hun mener det er nusse-tid...

Rami elsker at kæle og nusse og gerne hele tiden... Hvis du gider så er hun klar. Hun ligger oftest lige op og ned ad mine fødder eller sætter sig helt op ad én *S*

• #7   13. jan 2012 stor stor forskel ... smiley bare en beskrivelse fra vores hunde.

ludo - schipperke - med tavle. - vil gerne have opmærksomhed og nusses, men ikke ret meget, og ikke lang tid af gangen, han kommer lige hen til os hopper op på skødet, eller sætter sig ved vores fødder , og bliver nusset, og går igen. eller ligger sig til at sove. på gulvet.
    ^schipperkere er en race der er meget selvstændige og selv kan kræve når de vil have noget. De er glade for deres ejere, men ikke altid pussenusse hunde smiley

loke- schipperke / coton de tulear - griber opmærksomhed af alle der kommer ind af døren, vil aller helst ligge i skødet på folk hele tiden. han er kold overfor hvem det er. de skal bae nusse ham. han kræver det smiley hehe.. putter altid i sofaen ved os, eller på os.. forventer også at alle på gåturen vil nusse ham smiley finder gerne lege tøj, og kommer og liger iskødet, så skal han lige nusses lidt, og så puffer han til lege tøjet og vil lege. kommer selv og hopper op for at putte. med hovedpude og det hele. hehe smiley ..
    ^coton de tulear er selvskabs hund så vidt jeg har læst. så tror det der han har det fra. smiley

Mischa - labrador/amstaff - forventer alle gider hun ligger sig på dem, hun kræver også opmærksomheden. og kommer selv og tager den hvis hun ikke synes hun får nok. det som loke gør med legetøj det gør mischa også.
    putter altid på en af os. hun ligger lige nu med hovedet i mit skød. gør hun 95% af tiden jeg sidder i sofaen. smiley .. rigtig putte nusse hygge hund.
    hopper også altid op for at putte sig med os hvis vi sover til middag eller skal i seng.

^ så vidt jeg ved er hverken labrador eller amstaff selvsabshunde, men det skal jeg love for hun er blevet. :$ ..

• #8   13. jan 2012 Der er selvfølgelig raceforskelle, men også forskel på de forskellige individer. Belgierne er om nogen kontaktsøgende og puttenusse hunde, men hvor min første tæve nød at blive nusset og sidde på skødet, så kunne hun godt ligge for sig selv og snue selvom jeg sad i sofaen. Ved Lia er det en umulighed. Hun er en velcrohund, sidder jeg i sofaen så skal der efter hendes mening være nærkontakt. Det samme hvis jeg sidder og sysler med noget ved spisebordet eller efter vi er færdige med at spise.

• #10   13. jan 2012 Min tæve er meget glad i at nusse og skal helst ligge tættest mulig på eller ovenpå... min hanhund gidder kun når ham vil,,, nusser jeg for meget går ham vækk... helt ok det , det betemmer ham selv

når jeg har besøk , kan min tæve være lidt for meget , da hun skal helst ligge vedsiden af besøget og besøget skal heslt have en hånd på hende og den skal ikke bare ligge ovenpå hende , da skal det nusses , hvis ikke kommer det " u-tilfredse lyder af hende " hihi

men når min hanhund er i nusse humør så skal ham også være tæt på og nusses virkelig meget ,

• #11   13. jan 2012 Ann-Christina: min hund lyder som du beskriver din ludo, men min var en af selskabsracerne, men han gad altså ikke nusses hvis han lå og slappede af, småsov.

• #12   13. jan 2012 Min kommer engang imellem og forlanger at blive nusset, men det med at ligge siden ned til ham og putte, det gider han ikke.

Synes sommetider det kan blive rigtig træls hvis ens hund sidder på en hele tiden. Med min dreng synes jeg det er dejligt at han kommer engang imellem og lige vil nusses og kløes mellem øjnene og smutter igen efter par minutter efter smiley

• #13   13. jan 2012 Større nusse-pusse-putte-kyssetrold end Silje tror jeg ikke man kan være. smiley Årh hun elsker det, men det kan dog alligevel også blive for meget, så går hun lige en meter væk og putter sig der. smiley

• #14   13. jan 2012 Haha ha *Team talkative* - det kunne være en beskrivelse af Carlos smiley - Han er tapet med dobbelt velcro tror jeg ...

Trods mine er samme type af hunde er de meget forskellige på det punkt. Carlos søger og suger AL den opmærksomhed han kan få, og sidder nærmest oven på vores gæster. Han elsker at blive nusset og kunne blive det konstant.

Kiwi vil gerne putte og nusse, men på hendes præmisser. Hun kan finde på bare at gå. Hun ligger ofte bare i sin kurv og hygger sig. Hun har slet ikke det samme opmærksomheds behov som han har.

• #15   13. jan 2012 Når jeg tænker over det, så gider min egentlig kun, når der står mad på bordet... Møghund

• #16   13. jan 2012 Mine er meget forskellige.
    Dina elsker alt hvor hun er tæt på! Hun kan faktisk ikke komme tæt nok på og hun bliver aldrig træt at det.

Dixie gider sommetider. Og når hun så gider, så nyder hun det virkelig!

Dandie er mere egen. Han nyder at blive nusset, men det er ikke særlig tit at han gider.

• #17   13. jan 2012 ja jeg må sige, at stod det til mine Bordercollier..........så kunne de kæle i månedsvis UDEN ophold..........hvis de fik lov. Jeg tror ALDRIG de får nok af kæl og kram.....mener de selv...*SS*
    med de to jeg har nu, har jeg aldrig haft så kælen og kærlige hunde overfor mig..............det er dog ikke alle de gider kæle med.

• #18   13. jan 2012 ok kan forstå på jer at det nok alligevel handler mere om individet end om racen.
    Men hvis jeg nu ønskede en "nusseglad" hund er der så alligevel nogle racer/typer hvor de oftere er til det meget tætte end andre?

• #19   13. jan 2012 Jeg ville umiddelbart sige de drivende hyrdehunde og selskabshundene, men der er jo himmelvid forskel på de to typer af hunde ellers.

I bund og grund er det måske at finde racen, der passer på alle områder og så måske holde sig fra de mere egenrådige racer, selvom der naturligvis også kan være jordens største kæledægger blandt dem.

Se også på forældredyrenes temperament når du vælger hvalp og hvis du får hund fra en opdrætter, der får hvalpetestet hvalpene, så vil det også være en stor hjælp til at finde en nusseglad hund.

• #20   13. jan 2012 Det er meget forkelligt fra hund til hund, min gamle cavalier gad kun nusse når det passede ham og kom man til at kysse ham blev han tøse fornærmet og gik sin vej *GG*

Bazil min nye cavalier er et være nussehoved det er så hyggeligt at putte med mor og kysse og nusse :-))

Fluffy er ½ saluki som er en meget reseveret race, men ja Fluffy ligger helst i arm 24/7 og holder man op med at nusse hende får man en med poten *GG*

• #21   13. jan 2012 Lulu sidder som regel fast med velcro på en af os.

Hun behøver ikke nødvendigvis at vi direkte nusser hende, men fysisk kontakt skal hun gerne have så meget som muligt.

• #22   13. jan 2012 M.I - MPudsigt at di skriver at man ska kigge på forældrenes temperament (hvilket jeg giver dig ret i - meget af det nedarves selvsagt til hvalpene, og morens præger selvfølgelig også hvalpene meget).. Astis mor er den eneste belgier jeg har mødt der ikke var enormt pågående, og helst skulle op og mysse - hun var helt rolig og kom kun lige over og sagde hej.. Ellers legede hun med sin bold og viste sin talenter frem :O)

Men Asti er i aller højeste grad en velcro-hund ;O) (fedt udtryk!) Hun elsker at blive nusset, og ligefrem kræver det når hun mener det er tid - hun er meget pågående overfor os og gæster.. Ska helst helt op i hovedet så hun ka kramme og mysse en :O)

Maya - selskabshundene er generelt et godt bud på hunde, der elsker nærkontakt.. Men nogle få individer falder nogle gange udenfor - min første franske var sådan en.. De franske er normalt velcro-hunde, men Maggie var typen der lagde sig i modsat ende af sofaen, i den anden side af sengen osv.. Nus var kun på hendes initiativ ;O)

• #23   13. jan 2012 Jeg har bare oplevet flere hunde af selskabs racerne have en stor intim atmosfære og helst ikke vil røres ved bl.a. når de ligger og hviler sig (f.eks. ved siden af en i sofaen)

Kommentér på:
Forskellen på hundes behov for berøring

Annonce