{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.742 visninger | Oprettet:

Sterilisering {{forumTopicSubject}}

Jeg har gået og overvejet at få steriliseret Selina. Det vil jeg gøre af den grund at, ´hun skal aldrig have hvalpe, livmoderbetændelse/kræft (som hun endnu ikke har haft, men der er jo en risio).

Jeg har overvejet følgene ting, som jeg håber nogle af jer, der har prøvet det. Kan fortælle lidt om.

1. Hvad koster det? (ca) og er det, det, værd?
2. Endrer det hunden? (adfærd mæssigt)
3. Hvad sker der præcis når de bliver steriliseret?
4. Bliver hun tyk af det? (hvis man stadig giver, den anbefalede mængde)
5. Fordele? (udover ingen løbetider) Ulæmper?
6. Andet at tage stilling til?

Tak på forhånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisering
  • #1   11. jan 2012 1) Vi gav 4500 kr.
    2) Hunden har ikke ændret adfærd
    3) Bedøvelse, operation, opvågning. Hvile i min. 1 døgn. Dyrlægen fjerner æggestokke, men lader livmoder sidde hvis den er rask. Den skrumper senere ind til ingenting.
    4) Hunden får tendens til overvægt. Det anbefales at nedsætte fodermængde.
    5) Fordelen er klart den nedsatte risiko for sygdomme, samt at tæven undgår hormonproblemer og -svingninger.
    6) Pelsen ændrer sig på en del neutraliserede hunde.

• #2   11. jan 2012 Der er mange flere fordele og ulemper end dem jeg lige skriver her, så jeg vil foreslå at du læser godt op på lektien og fra flere kilder inden du beslutter dig for det ene eller det andet.

Fordele:
    - Hvis tæven steriliseres inden sin 4. løbetid, så vil der være en nedsat risiko for kræft i mælkekirtlerne. Nogle undersøgelser har vist at steriliserer man før 1. løbetid så bliver risikoen reduceret til næsten 0, hvorimod risikoen for en intakt tæve eller en tæve der steriliseres sent er omkring 25%.

- Fjernes livmoderen så fjerner man også risikoen for livmoderbetændelse

- Ingen løbetider

- Ingen falsk drægtighed

Ulemper:
    - Nogle studier har vist at risikoen for hemangiosarcom, hvilket er hyppigt forekommende kræftform hos hunde er 5 gange større hos steriliserede tæver end hos intakte tæver.

- Nogle undersøgelser har påvist at statistisk set så ses hyppigere usikkerhed og angst hos steriliserede tæver end hos intakte tæver.

- Steriliseres tæve tidligt øges risikoen for urininkontinens senere i livet, hvilket dog kan behandles medicinsk.

- Pelsstrukturen kan ændre sig

- Der er en lille risiko for komplikationer under operationen

Steriliserer man før tæven er 6 måneder gammel, så kommer der en del flere helbredsmæssige ulemper, men det er vel de færreste i Danmark som steriliserer så tidligt.

Det kan være lidt af en jungle af finde rundt i. Der er ingen af de tæver jeg har haft som har været synligt påvirket af løbetiden. Ingen humørsvinginger, ingen udsving i temperament og ingen falsk drægtighed, så jeg har valgt ikke at sterilisere, og ved Lia især fordi hun er semi-langhåret og i forvejen kan være usikker overfor større børn, men der er ikke noget rigtigt eller forkert valg. Det kommer helt an på den enkelte hund og ejer.

• #3   11. jan 2012 M.I:
    Hvorfor nævner du noget om børn, mht, valget at ikke sterilisere din hund? Er det noget adfærdsmæssigt?
    Og jeg kan se et par stykker mere, har snakket om pelsen? Bliver den mere rug, eller hvad?

Ja, jeg skal godt nok lige tygge lidt på det, og have en samtale med vores Dyrelæge. For der er nemlig mange ting. Jeg synes ikke at hun bliver vild påvirket under løb. Udover hun bliver en rigtig puttegøj. Men jeg tænker også lidt, hvorfor skulle hun blive ved med at komme i løb, og være bundet af en snor på alle ture. (næsten 2 måneder om året) når vi kan undvære det og hun alligevel aldrig skal have hvalpe. Men jeg vil heller ikke have hun bliver tyk og ja, den risiko fopr de andre sygdomme.
    Mén hold da op hvor er det dog dyrt! Sådan en operation burde ikke koste så meget.

• #4   11. jan 2012 Ja, for lige netop min hund er det noget adfærdsmæssigt. I og med at nogle studier har påvist en højere forekomst af angst og usikkerhed og steriliserede tæver end intakte tæver, så vil jeg ikke sterilisere min intakte tæver fordi hun kan være usikker overfor børn og jeg vil ikke risikere at det bliver forværret efter en sterilisering.

Det er det samme med hanhunde og kastrering, man bør ikke kastrere en usikker eller angst hanhund fordi det kan forværre angsten/usikkerheden. Men har man en hund, der ikke har nogen problemer med usikkerhed eller angst, så skulle der dog ikke være noget problem med at kastrere/sterilisere, i det mindste ikke på det område.

Angående vægten, så anser jeg ikke det som et kæmpeproblem ved sterilisering, det er vel i bund og grund et spørgsmål om at skære fodermængden lidt ned og så motionere hunden lidt mere.

• #5   11. jan 2012 Om man fjerner livmoder eller ej, så fjernes risikoen for livmoderbetændelse ved sterilisation. Det er nemlig hormonerne, som kommer fra æggestokkene, der anleder betændelse.

• #6   11. jan 2012 1. Hvad koster det? (ca) og er det, det, værd?
    Jeg gav 4600 i ren sterilisation. (Endte dog med 10.000 i alt.)

2. Endrer det hunden? (adfærd mæssigt)
    Nej det gør det ikke, kun til det bedre vil jeg sige.
    Har lige nu 3 steriliserede schæfertæver og haf haft en labradortæve os. Mine hunde har alle forandret sig til det bedre, Zenta er blevet mere rolig, mindre egen kønsagressiv, mere "fri" og lider nu ikke af falsk drægtighed mere.
    Tøsen har fået mere selvtillid og er blevet voksen.

3. Hvad sker der præcis når de bliver steriliseret?
    De får fjernet motoren smiley Mine fik fjernet det hele på den gammelsdags måde.
    4. Bliver hun tyk af det? (hvis man stadig giver, den anbefalede mængde)
    Nej ingen af mine er blevet tykke, eller har fået grim pels. Zenta vejer 2-3 kg for meget som den eneste af hundene, men det gjorde hun i forvejen. De får samme mængde foder alle sammen.

5. Fordele? (udover ingen løbetider) Ulæmper?
    Ingen løbetid at tage hensyn til, altså med hensyn til hanhunde, gulvtæpper osv. For mig var det os en fordel da det forandrede mine hunde til det bedre som skrevet længere oppe. Ingen livmoderbetændelse og mindsket risiko for kræft. Ingen ulemper i mine øjne.
    6. Andet at tage stilling til?
    Nej smiley

• #7   11. jan 2012 Hov det er Zenta der kostede 4600 men endte med 10.000, Tøsen kostede 4600 og faktisk os 13.000 senere samme aften hos dyrlægevagten, men den regning betalte min egen dyrlæges forsikring smiley
    Laika var steriliseret da hun flyttede ind.
    Mille kostede 3500 mener jeg for nogle år siden.

• #8   11. jan 2012 Nu som medløber: Må jeg høre hvorfor det kom op og koste så meget? Bare ren nysgerrighed.

Det med pisen, det er vel pga, du har store hunde? (mere narkose og smertestillende?)

• #9   12. jan 2012 Ja det må du gerne. Ja jo større hund jo dyrere, min størrelse hund står til 4600 hos min dyrlæge alt inklusiv.

Ganske kort, med Zenta kom det til at koste ca. 10.000 alt i alt da dyrlægen fandt ud af under operationen at hun var bløder. Det vil sige hun ikke stopper med at bløde igen, du ved hvis du slår dig så går der et øjeblik så stilner blodet af og tørre. Det gør det ikke på en bløder og de havde svært ved at lukke hende igen da hun fortsatte med at bløde. De havde hende på bordet i 3 timer og måtte åbne hende to gange og syg hende i mange mange lag og hun blødte efterfølgende indtil 9 dagen efter og fik først fjernet sting efter 14 dage.

Det endte med 10.000 på grund af sterilisation, efterfølgende piller og medicin for at få hende rask og for prøverne i forbindelse med hendes bløder sygdom.

Med Tøsen kostede det 4600 som skrevet. Alt gik godt indtil hun begyndte at styrtbløde om aftenen, og jeg måtte akut til Faxe med hende. Det stod så galt til så var vi gået i seng havde vi måske ikke opdaget det og hun havde ikke været her i dag. Hun blev åbnet i Faxe om aftenen, stoppet blødning, syet sammen, overnattede der hvor hun fik væske og blev hentet næste dag. 13.000 kr. Men både Faxe og min egen dyrlæge var enige om at den regning betalte min egen dyrlæges forsikring. Virkelig flot gjort. ELSKER min dyrlæge. (Okat det gjorde jeg nu i forvejen ;))

Dette skete kun med 1.5 måneds mellemrum.

MEN min dyrlæge sige det sker SÅ sjældent ,så at jeg endte med to uheldige hunde burde slet ikke kunne lade sig gøre smiley SÅ du skal IKKE blive skræmt af mine historier smiley

• #10   12. jan 2012 Ja det lyder til at du har været meget heldig, at ikke miste dine hunde. ! smiley Dejligt! Det ville da have været forfærdeligt! smiley
    Naah, det gør jeg skam heller ikke. Men jeg vil nok være mere bekymret nu, hvis det er smiley

• #11   12. jan 2012 Heheh du skal ikke bekymre dig smiley Som min dyrlæge siger sker det så sjældent at det slet ikke burde kunne ske med to hunde fra samme hustand smiley Dyrlægerne er dygtige og ved hvad de laver, så bare spring ud i det, du vil være glad for det når det er overstået, det er jeg ihvertfald smiley Trods den hårde medfart til begge hunde smiley

• #12   12. jan 2012 Jeg har hvertfald masser af tid til at overveje. For hvis det bliver til noget, bliver det til sommer. Der får jeg lidt penge, så har jeg råd. Gider ikke afbetaling. For som studerende nu tildags, er der ikke meget at rykke med smiley

• #13   12. jan 2012 Hehe nej smiley Bare husk det skal være mellem to løbetider smiley

• #14   12. jan 2012 Ja det er også det jeg lidt tænker på.. For hun har lige haft i december. Så det kunne lige passe fint, at hun får om sommeren. smiley + vi ikke kan løbe frit osv.

Kommentér på:
Sterilisering

Annonce