{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.713 visninger | Oprettet:

Svær beslutning... (aflivning) {{forumTopicSubject}}

Åhhhh jeg hader dette .... Jeg har Misha som kun er 6 år, men har siden jeg fik hende haft HD fik hende da hun var 1 år, og vidste ikke dette - hun har gennem tiden haltet lidt på bagbenene men faktisk kun når det har været vinter... Her det sidste halve år er det blevet noget værre og hun har fået smertestillende i samråd med dyrelægen, som har hjulpet hende og hun har haft det godt og ingen smerter og løbet rundt og leget med de andre... Nu synes jeg hun går mærkeligt ( ikke kun bagbenene men synes hun trækker på dem alle, snakkede med dyrelægen idag som mente det var for hun lagde vægten i forbenene for ikke træde for meget bagtil, men nu har vi bestilt tid til torsdag... Men ved jo godt hvad svaret bliver, men hold op jeg kan simpelthen ikke klare det, men ved jo hvis jeg blir ved med at give hunden smertestillende er det ikke for hendes skyld, men min egen - men kan simpelthen ikke miste mit lille barn, men vil hende også det bedste smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svær beslutning... (aflivning)
  • #1   3. jan 2012 Hvad har du bestilt tid til ? Altså en udredning, eller aflivning eller ?

Er det "kun" fordi hun går sjovt du vil aflive ? Som jeg læser det har hunden ikke smerter vel ?

• #2   3. jan 2012 Hvem af dine hunde er det ?

• #3   3. jan 2012 Det er aldrig en nem beslutning at skulle tage, men hvis hun har smerter og skal op i en høj dosis smertestillende for at kunne fungere normalt så ville jeg ikke tvivle hvor hårdt det end er, men lyt til din dyrlæge og se hvad de siger, det kan jo være noget andet der gør hun går sådan lige nu??

• #4   3. jan 2012 ja det er svært ,har selv prøvet det med min trutfisk , har en lille hund der også halter men hun har ik undt så jeg gir det tid .men har di undt skal man tænke på hunden men svært er det held og lykke

• #5   3. jan 2012 det må være op til dig hvad du synes er bedst for din hund. Det er en svær beslutning at stå med. puha, kan lige se det for mig. Det må godt nok ikke være nemt. Men har hunden meget ondt, og skal kæmpe sig igennem dagen, så der ikke meget liv tilbage. smiley håber lægen har en lykkeløsning så hunden får det godt igen.

• #7   3. jan 2012 Altså for et år siden var jeg hos dyrelægen hvor hun blev scannet og han sagde hun slet ikke havde hofteskåle... Så hvis han skulle bedømme HD grad så ville det være en Å - han havde aldrig set så slemme hofter... Men gav hende nogle nye sprøjter som er opfundet som kunne opbygge noget hofteskål igen... Nej har bestilt tid til røngten igen og få en snak om videre situation, men allerede for 4 år siden mente landbohøjskolen hun skulle aflives indenfor et par år - men nu har hun da haft det nogenlunde de sidste 4, men kan slet ikke klare tanken om hvad hans mening bliver på torsdag.. smiley

• #8   3. jan 2012 Hvis hun ikke får sit smertestillende har hun smerter, og går MEGET langsomt og kan slet ikke følge med de andre, og løbe gør hun helst ikke, men hun er bare sådan en glad hund, og elsker alle og er altid lykkelig - så er super svært...

• #9   3. jan 2012 Jamen hvis hun ikke har smerter og har et godt liv hvorfor så aflive ? Jeg kan godt se den er lidt kriminel med de ikke eksisterende hofter.

Jeg har selv en hund på fast smertestillende.

• #10   3. jan 2012 de små hunde kan jo, via fx waterwalk genopbygge muskulaturen, så den kan holde hoften nogenlunde på plads.

hvis hun ikke har smerter som sådan, så ville jeg kontakte www.magtor.dk Han har hjulpet en af mine hunde, som har svær HD

• #11   3. jan 2012 Jeg har lige måtte sige farvel til min jack russell terrier. Han havde HD, men værst af alt, meget løse hofteled. Og det blev hans død, jeg kunne ikke holde ham smertefri mere, på trods af 3 slags medicin

• #13   3. jan 2012 Vil snakke med dyrelægen om alle løsninger, for alt skal prøves og hvor er i søde til at hjælpe med de forskellige ting ... Og misha er den der hedder flodhesten blutilda herinde...

• #14   4. jan 2012 Kigger lige hvem hun er smiley

Jeg selv har en schæfer med gigt i ryggen, hun for J/D foder, pulvertilskud og 1 smertestillende pille om dagen. Hun har det faktisk så godt at vi skal forsøge at trappe hende ned på ½ pille om dagen.

Hun er her på lige fod med de andre hunde og har en normal hverdag smiley

• #15   4. jan 2012 Vores Rex er på smertestillende hver dag og det skal han være 4-ever.

Vi er meget obs på hans almene tilstand - lege, godt humør, glæde, spiser godt, nysgerrig osv.

Den dag hvor hans øjne viser os noget andet, må vi nok tage en beslutning, men så længe hans øjne spiller, så bliver han her hos os:-))

De bedste ønsker om en god fremtid her fra os.

• #17   4. jan 2012 Prøver foreslå dyrelægen de ting i nævner smiley

• #18   4. jan 2012 God ide, men er du selv FOR aflivning, skal du selvfølgelig stå fast og ikke lade dig lokke af os andre herinde smiley Men jeg har selv lige stået i det med min gigt hund smiley

• #19   4. jan 2012 Nu som medløber -

Det handler også om at have en god dyrlæge, der kan sige: "Vi kæmper videre" eller: "Det går ikke"

Da vores Roberta blev syg og vi efter længere tids behandling måtte akut til dyrlægen der sagde: "Nu går den ikke længere", så havde vi stor tillid til det han sagde og havde ro i sjælen om denne sidste og store beslutning.

Da vores Robert2 fik multiallergi, så sagde dyrlægen: "Det bliver et sejt forløb, men sammen arbejder vi på at han bliver gammel"

Elsker min dyrlæge:-))

• #20   4. jan 2012 Kaos, HELT enig smiley
    Jeg var tudefærdig da jeg så røgtenbillederne af min gigthund og var sikker på aflivning var eneste udvej.
    Indtil min dygtige dyrlæge sagde at det krævede specielfoder, tilskud og smertestillende og en ejer der kunne magte den opgave det er at have en gigthund smiley
    Var så glad da jeg gik derfra. Er SÅ glad for min dyrlæge smiley

• #21   4. jan 2012 En god dyrlæge kigger ikke kun på vovse, men også på ejere.

Magter de i hverdagen at have en hund, der skal tages særlige hensyn til?

Med hensyn til allergi, så har jeg haft en dyrlæge, der sagde: "Nogen gange kommer der ejere ind med en hund der bare skal have kløestillende medicin for at alle kan klare det og andre gange, så kommer der en familie, der har "luft" til at behandle vovse i det seje forløb det kan være at have en allergi hund.

• #22   4. jan 2012 Præcis, blev helt varm om hjertet da min dyrlæge sagde sådan, både fordi jeg fik min dejlige hund med hjem men os fordi det er en stor tillidserklæring.
    Det betyder rigtig meget for mig at dyrlægen både kigger på hunden og hvad der er bedst for den, men os at de kigger på ejerene og vurdere om de kan magte denne opgave smiley

• #24   4. jan 2012 Noam, Det gør mig usigeligt ondt for dig og du har vel også taget beslutningen.
    Hunde kan ikke kompensere for skeletfejl i nær samme grad, som katte kan - ikke uden det går ud over andre led, og et liv med stigende smertebehandling og hvor hun alligevel døjer med at fungere nogenlunde, er i mine øjne ikke noget værdigt liv.

Den sidste store tjeneste, man kan give en elsket, firbenet ven som tak for dens kærlighed og mange gode stunder, er at give den fred for et liv, der ikke længere er rart at leve.

Men beslutningen gør ondt - meget ondt, og det skal det vel også gøre, for sorgen ved at miste er prisen, vi betaler for at have elsket.
    Og hvor ville man være fattig, hvis man var ligeglad.

• #25   4. jan 2012 Det er nok ikke det rette tidspunkt at skrive dette men så har du informationen til hvis det skulle ske en anden gang.

Med HD hunde er det vigtigt at deres muskelmasse er god for på den måde aflastes led og knogler. Jeg ved godt at hofteskålene er væk så det er måske forsent men med en fysioterapeut til at hjælpe med øvelser så muskelmassen bevares og tilskud.
    Jeg har arbejdet med en del hd hunde som intet mærker til det idag og lever som om de ingen hd har.
    Massage kan også gøre en forskel med genoptræning at muskler gør mange hunde smertefrie.
    Men jeg har ikke set din hund og ved ikke om det er "for sent".
    Men er sikker på du og dyrlægen finder ud af det rette for din hund.
    Pøj pøj med det hele

• #26   4. jan 2012 Har haft en han med gigt i den nederst del af ryggen, fik taget hd billeder i sep 2009 da vi troede det var hofterne. Dyrlægen ku ik forstå han "kun" havde b-hofter som han gik, så han tog et billed af ryggen også. Der viste det sig at han havde gigt i den nederst del af ryggen, plus meget løse hoftelede. Fra han fik taget billederne til vi valgte at sige stop på hans vegne, gik der kun 9 måneder. Han viste til sidst synlige tegn på smerte, og det var der vi valgte at gi ham fred. Den rette tid for ham men bestemt ik for os. I de 9 måneder kunne vi ik smerte dække ham ordentligt. Spurgte dyrlægen hvornår man sagde stop da han startede med de smertestillende, det gjorde man når han ik ku klare sig med de 2 om dagen han fik. Og det var ikke nok...

Lige til den sidste dag, gjorde han alle de ting han altid gjorde. Men egentligt ikke burde kunne eller ha lyst til at gøre, han var så hurtig at man ku ik nå at stoppe ham. Og nægte ham alt det, ville være at tage det sidste gode fra ham. Han sku herfra med værdighed, og det kom han.

Den dag i dag er jeg "glad" for vores valg, for gud vide hva smerter han bed i sig.

• #27   4. jan 2012 Et sted er jeg taknemmelig for, at jeg ikke har skulle gå og spekulere over hvornår tiden er kommet til de hunde jeg har haft. Det kom helt af sig selv, fordi de pludselig blev meget syge. Den ene var det et system kollaps, og den anden en indre blødning samt en mavedrejning. Ekstrem hårdt alligevel, at skulle sige farvel.
    Lyt til dyrelægen, og lyt til dig selv. Har du overvejet guld til hofterne? Eller er de for dårlige til det? Guld kan minimere en hel del, og kan gøre, at hunden ikke behøver smertestillende.

• #28   4. jan 2012 Det er nok acelle behandling din hund har fået i hofterne tidligere. Det har altså enormt god effekt og jeg er sikker på, at det har givet din hund lidt ekstra tid.
    Det er jo en individuel vurdering hvornår man synes nok er nok og det afhænger også af hvilken hund det er og hvad dens aktivitetsniveau er. Med en hund på 6 år ville jeg hverken begynde på guld i hofterne eller andre invasive indgreb. Jeg ville holde hunden smertedækket så længe muligt og så aflive.

• mette  j
    mette j Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 26 Svar: 145
    #29   4. jan 2012 din stakkel.

jeg ville tag til min dyrelæge og få et nyt røngten. måske sidder der en mus.

• #30   5. jan 2012 I får lige en update angående dyrelæge besøget idag... Min dyrelæge mente efter røngten billeder og han har mærket leddene igennem ikke at hun skulle aflives... Hun er en glad hund og viser ikke tegn på smerte når hun bliver trykket i leddene... Nu bliver vi ved med at give trocoxil smertestillende, også har hun fået nogen piller mod stofskifte, da hun ikke forbrænder og faktisk vejer det dobbelte af hvad hun må, men jeg giver hende Olivers senior/diet og der er intet fedt, men alligevel tager hun på - så nu prøver vi pillerne som gerne skulle "tvinge" stofskiftet igang, og kunne hun smide det halve af vægten ville der bestemt ikke være problemer angående hendes HD... smiley Så jeg er rigtig glad, og håber nu vi kan få et fornuftigt vægttab på hende...

• #31   5. jan 2012 Hvor dejligt at høre.
    Håber der kommer gode resultater

• #32   5. jan 2012 Skøøøøøøøønt at høre :o) Man bliver så glad på andres vegne smiley

• #33   6. jan 2012 Dejligt at høre!! smiley Krydser fingre for at det hele går som det skal og at hun snart taber sig smiley Kom endelig med en opdatering hen af vejen smiley

Kommentér på:
Svær beslutning... (aflivning)

Annonce