Når bølgerne går lidt højt, ang hundeopdragelse {{forumTopicSubject}}
Opdrætteren til min yngeste hund, der er en jagttype på 2 år, kontaktede mig idag for at høre om alt gik godt, Fint med det, men så begyndte han at sætte spørgesmål ved mine opdragelsesmetoder, og fremhævede hans egne synspunkter, som ligger langt fra mine.
Jeg er vel til Anders Hallgren osv, og han er til hundehvisker (Cæsar Miller) metoder.
Vi diskuterede i en time, og jeg følte at jeg hele tiden skulle forsvare mig og mit hundehold.
Nu sidder jeg og syntes mit forhold til opdrætter er blevet ændret, og jeg syntes ikke, at han behøvede, at blande sig i hvordan jeg opdrager mine hunde.
Jeg har 35 års erfaring med hunde, så er ingen nybegynder,
At jeg har købt en hund af ham, giver ham vel ikke lov til at presse sine holdninger ned over mig.
Hvor meget blander I jer som opdrætterer I ?
Og hvor meget hører I som købere efter?
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.007
jul 2004
Følger: 29 Følgere: 29 Hunde: 6 Emner: 162 Svar: 1.336
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.013
Jeg har en race, som faktisk kun bruges til jagt - og skal bruges, da den ellers slet ikke vil trives. Racen sælges som regel ikke til ikke-jagtfolk. Til trods for at jeg fra start havde meldt ud, at hun ikke blev jagthund men agility-hund på aktivt plan, og hendes opdrætter er jagtmenneske med stort J, har han hele tiden fulgt os med stor interesse og aldrig stillet spørgsmål til min opdragelse og træningsmetoder. Tværtimod føler jeg, at han har stor respekt for det jeg laver. Han har endda været ude og se os til konkurrence - det blev jeg vildt glad for.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.598
Mon ikke det er opdrætters egne metoder der i virkeligheden stilles spørgsmålstegn ved - hvofor ellers ringe for at diskutere dette med dig??
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.374
Hvis opdrætter ellers er ansvarsbevist - og har noget at have det i bør du nok revidere din holdning. Selvom man har haft hund i dekader kan man altid lære noget nyt - især af en racekender.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1464 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.187
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.007
De har begge respekteret at hunden er min, selvom den kommer fra deres opdræt, og med mindre den nye hundeejer fuldstændig har mistet grebet om hunden eller hunden direkte vantrives, så ser jeg ingen grund til at opdrætter blander sig uopfordret og begynder at diktere træningsmetoder. Det er at gå over grænsen for mit vedkommende.
nov 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 127
Jeg har 5 hunde og de har det fint indbyrdes, og det fungerer herhjemme.
Der er vel altid noget der skal ordnes og justeres, med så mange hunde, men jeg vil gerne selv bruge mine egne metoder og holdning.
Jeg accepter hans metoder, for hans hundehold, og vil gerne have at han også accepterer mine synspunkter.
Når vores holdninger er så langt fra hinanden, blev jeg rodet ind i en diskusition som jeg egentlig ikke ville.
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.141
Jeg er ret sikker på vi er ret ens rent trænings/opdragelsesmæssigt - vi ligger ihvertfald ikke milevidt fra hinanden
Nu bor jeg i jylland og hun på Sjælland, så vi render ikke lige hinanden på dørene
Jeg tror min opdrætter er glad så længe hunden har det godt
dec 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 9
Jeg synes, man selv skal styre det, når man trods alt har betalt for en hvalp. Personligt gør jeg tingene på den måde, jeg mener er korrekt
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 91 Hunde: 4 Emner: 951 Svar: 17.792
Jeg kan også spørge om råd, men det er ikke sikkert jeg fælger dem....
Det er din hund, færdig slut....
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 64
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Da hunden var omkring et år gammel skulle vi passe den i en ferie. Hunden var bange for alt. Ikke bare for alt, men for ALT.
Begrundelsen var, at første gang de tog den lille hvalp med ud, var den blevet bange for et eller andet. Derfor var de kommet frem til den geniale konklusion, at så var det nok bedre den ikke kom nogen steder, og det eneste vi hørte var, at det gik fantastisk godt.
Dette par fik vores oprigtige mening, med meget store bogstaver, uden overhovedet at have bedt om den.
Fortsættelsen af den historie har ikke noget med tråden at gøre (sorry TS), men kommer lige med i telegramstil for fuldstændighedens skyld. Og måske interessant for dem der gerne vil vide hvor galt det kan gå:
De ville egentlig gerne have vi fandt et andet hjem til hunden.
Det gjorde vi samme aften.
Næh, de ville ikke af med den alligevel.
Et par måneder senere ville de godt af med den alligevel.
Vi fandt igen hurtigt et hjem til den.
Næh, de ville ikke af med den alligevel, men: "det ender nok med at vi snart vil af med den".
Så fik vi nok, og de fik en skideballe af format, og nu synes vi godt nok de skule give slip på den stakkels hund.
Tavshed. Ingen kontakt.
Efter yderligere et stykke tid fik vi en mail fra dem, med alle de bloddryppende detaljer om da Simba var blevet kørt over af en lastbil, og deres stakkels unger, som havde stået og set det hele, og bla bla bla.
Da vi efter et par måneder eller 6 var færdige med at tørre øjnene, fik Charlotte opdateret vores hjemmeside med historien om Simba's tragiske endeligt.
Efter endnu nogen måneder fik vi en mail fra et par på Fyn, som havde set vores hjemmeside, og undrede sig over at Simba skulle være død, for de var da ret sikre på, at Simba gik rundt hjemme i deres stue.
???????
5 minutter senere var vi på Fyn, og der var Simba...lyslevende ;O)
De havde fået ham fra et hundeinternat.
Resten må man så gætte sig til. De har formodentlig ment, at det var okay at "straffe os for vores indblandig" ved at aflevere Simba på et internat, og bilde os ind at han var blevet kørt ihjel.
Tilfældet Simba er så det eneste tilfælde hvor vi har haft "glæde" af vores kontrakt med bod ved overtrædelse af bl.a. punktet om omplacering. ;O)
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.374
Jeg har desværre oplevet det samme - dog ikke så grelt som hos dig. Sådanne folk har jeg ikke meget tilovers for
Når bølgerne går lidt højt, ang hundeopdragelse