{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.971 visninger | Oprettet:

Flytte hjemmefra med hund eller købe en ny? {{forumTopicSubject}}

I marts 2010 købte jeg Felix som nu blir 2 år her i januar. Jeg bor stadig hjemmefra da jeg sku købe bil så havde ikke råd til både at købe bil og flytte hjemmefra. Jeg havde hele tiden vidst jeg sku have hund når jeg skulle flytte hjemmefra men så var det jeg så annoncen med disse 2 hvalpe. Fik snakket med opdrætteren og da jeg så hvalpene forelskede jeg mig så i Felix og valgte at købe ham for så ville jeg tage ham med når jeg skulle flytte hjemmefra. Mine forældre har også en westie og de 2 har det godt sammen. De er ikke dybt afhængige af hinanden. De kan sagtens ligge i hver sin ende af huset og Felix kan også sagtens være alene hjemme uden der er noget. Til sommer venter samme opdrætter hvalpe igen og mine forældre har hele tiden sagt de ville gave en mere når Felix og jeg flytter.

Til sommer flytter jeg sammen med min kæreste i rækkehus (vi er i gang med at lede) for vi vil gerne have et sted med have og planen var selvfølgelig at Felix sku med men nu er jeg kommet lidt i tvivl om det er synd at skille ham og Sofus (min forældres hund) ad. Egentlig har jeg hele tiden tænkt at det jo ikke er værre end når man tager hvalpen fra sin mor og søskende men mine forældre er også gået hen og blevet glade for ham og min mor var egentlig begyndt at håbe at Felix bare blev boende hos dem og jeg så køber ny hund.

Jeg har hele tiden sagt NEJ Felix er min hund! Men nu er jeg kommet lidt i tvivl fordi jeg som sagt ikk ved om det er klogt at skille ham og sofus ad.
Det skal dog ikke lyde som om jeg er træt af ham eller noget. Jeg elsker ham, jeg har gået til hundetræning med ham, opdraget ham, betalt hans dyrlægeregninger, udstyr, foder osv. Men må da indrømme jeg også har set lidt fordele ved en ny hund fordi den vil jeg kunne starte forfra med på min helt egen måde uden min mor blander sig for hun er bl.a skyld i Felix har fået lidt dårlige vaner. Men samtidig er det jo også hårdt arbejde at starte forfra med en ny hvalp. Ja det var måske lidt dumt at købe hund mens jeg stadig boede hjemme men fortryder ikke jeg købte ham. Han har det godt og hvis han har været syg har jeg taget ham til dyrlæge. Så er ikke en af de unge mennesker som der findes rundt omkring der bare er træt af min hund, ikke har råd osv. Tænker egentlig bare på hva der er bedst for ham. Blive hos sofus og mine forældre eller med mig og min kæreste?
Derudover er en hund jo heller ikk en ting man bare kaster rundt med.

Hva synes i?

Og undskyld det blev lidt langt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flytte hjemmefra med hund eller købe en ny?
  • #1   26. dec 2011 Jeg bor stadig hjemme sku der stå i første linje *

• #2   26. dec 2011 Det vigtigste er vel hvad hunden bedst vil trives med i første omgang ... Og den ser ud til fint at kunne klare begge scenarier :o)

Derefter ... Hvad vil du helst? Du er jo i den "heldige" situation at du har valget mellem 2 gode scenarier.

Lad hunden blive hvor den plejer at være med den flok den kender og hvor den er ønsket af din mor bl.a. eller tage den med hvor den er ønsket og vil være der til at starte et "nyt" liv som enehund hvilket der helt klart også er fordele ved :o)

Det er HÅRDT at stå med en ny lille hvalp og alt hvad det kræver. Men selvf. er det også et eller andet sted fantastisk.

Gør hvad DU vil da din hund er så heldig at den er ønsket begge steder og vil få det lige godt hvad end du vælger.

Vælger du at lade vovsen blive hvor den er så vil den jo stadig se dig. Jeg valgte at lade min hund blive hjemme da jeg flyttede og er glad for at jeg gjorde det da mit liv ikke var hundeværdigt de første 5 år efter jeg flyttede hjemmefra.

Er hunden meget meget tæt knyttet til dig så tag den med ...

• #3   26. dec 2011 Jeg tror jeg havde ladet den blive hvor den er, fordi den kenderstedet og er tryg ved det og den vil være elsket der.
    Jeg giver Sanne ret i at den sikkert kunne trives begge steder, men det lyder bare som om, at de to hunde har det godt sammen også, så hvorfor ikek lade dem blvie sammen?

Hvis den kommer til at savne kan du jo hente den - så lad være med at anskaffe ny hund med det samme, se tiden lidt an og se hvordan det går.

• #4   26. dec 2011 Sanne: Tak for dit svar. Er glad for at hører du selv har erfaringer med sådan en situation. Min kæreste vil helst have Felix. Han vil ikk til at starte med ny hvalp for han er jo også faldet for Felix. Også fordi han ikk magter det med at sku til at gøre den renlig men det er jo ikk noget der normalt tager lang tid. Felix var næsten renlig da jeg fik ham hjem.
    Tror egentlig ikk Felix er mere knyttet til mig end mine forældre.
    De hjælper jo også med at passe ham ligesom jeg hjælper med at passe sofus.
    Men er nu også sikker på at min kæreste og jeg kan tilbyde Felix et godt liv. Han kommer godt nok til at være alene hjemme ca 8 timer om dagen mens min kæreste og jeg er på arbejde men det er jo også ret normalt. Jeg vil gå en lang tur med ham om morgenen inden jeg tager på arbejde og så går min kæreste med ham når han kommer hjem

• #5   26. dec 2011 Kennelmor og Signe: Tak for jeres svar smiley Jeg overvejer nemlig også at lade ham blive fordi han kender stedet osv men samtidig har han det jo også godt med at være selv selvom ham den anden ikk er hjemme. Mine forældre er engang imellem på camping i weekenderne hvor de har haft sofus med og så har jeg haft Felix alene hjemme og der har ikk været noget. Nogen gange har det endda virket som om han har haft det godt med at være selv og hvor han er midtpunktet.

• #6   26. dec 2011 Jeg lod Wagger blive hos mine forældre! Ren og skær fordi jeg ønskede at gøre det bedste for ham.. Mine forældre elsker ham rigtig højt og han elsker dem og nyder tilværelsen som ene barn tilbage i huset.. smiley

Jeg syntes du skal tænke på om felix er tjent med at bo hos dig (ikke at jeg ikke tror at du vil klare det fint), men når man flytter hjemmefra for første gang er der mange ting som spiller ind.. Og man har ikke helt så meget tid som man egentlig regner med.. Og jeg syntes at 8 timer alene hjemme hver dag, er meget..

Måske i alle er bedst tjent med at han blot kom på besøg engang imellem? smiley

• #7   26. dec 2011 Molly: Jeg er enig i nogle af de ting du skriver. At der vil være mange ting at se til lige når man flytter hjemmefra første gang. Tiden føler jeg nu egentlig jeg har masser af. Er ikke så tit i byen så det vil ikke blive sådan at han skal være alene hjemme hver eneste weekend. Min kæreste er også hjemme i weekenderne og jeg har også fri ca hver anden eller tredje weekend smiley

• #8   26. dec 2011 Hvad tror du, at Felix SELV ville vælge og hvad tror du, han vil sige til at skulle være alene 8 timer om dagen uden sin familie og sin firbenede ven?

Dine forældre vil tilmed være mere end glade for at kunne beholde ham.

Jeg ville lade ham blive og I behøver partout ikke at anskaffe en hvalp, men måske en hund, der er kommet over hvalpestadiet og også vant til at være alene i dagtimerne.

Held og lykke!

• #9   26. dec 2011 Måske i kunne se hvordan tiden for jer hænger sammen når i er flyttet, og hvis i har masser af den, så bringe felix hjem til jer.. smiley

Det kræver en hel del mere tid at bo selv end man tror.. især når det er rækkehus.. smiley Taler af erfaring.. Hvis ikke det var fordi at jeg før havde vekslende arbejdstider og nu går hjemme det næste års tid (og derefter går i skole) så ville jeg bestemt ikke byde mine hunde at bo her.. smiley

Det er rigtig hårdt at stå med hus, kæreste, hund, bil og arbejde.. smiley

• #10   26. dec 2011 Jeg tror jeg havde valgt ham blive hvor han er (:

• #11   26. dec 2011 Jeg kan godt forstå hvad i mener. Jeg har ihvertfald fået noget at tænke over. Tror jeg vil se tiden an når vi skal flytte. Hvordan han klarer at være selv og hvor meget tid vi har. Hunde har jo på den anden side ingen tidsfornemmelse. Jeg kører hjemmefra omkring kl 9 om morgenen og min kæreste er oftest hjemme mellem 16 og 17.

• #12   26. dec 2011 Men må dog sige at 7-8 timer alene hjemme ikke er meget som der er en der skriver. En normal arbejdsdag er jo 8 timer. Hvis det var meget for en hund at være alene 8 timer om dagen så er der jo ingen der har tid til at have hund medmindre de går hjemme hele dagen.

• #13   26. dec 2011 hvis felix flytter med dig og der så kommer en ny hvalp hjemme ved dine forældre så kommer han jo hjem af og til og forventer vel at alt er som før... men nu har en ny taget hans "plads" i flokken.
    Hvis du får en ny, så vil den ikke kende til andet end at der hos dine forældre er to hunde og den kommer på besøg, men ikke bor der.

Hvordan har felix det når du er væk.... savner han dig meget... så ville jeg tage ham med. = du betyder mere for ham end flokken (dine forældre og deres hund)... har han det ok med at du er væk og hviler i sig selv i flokken... så ville jeg lade ham blive.

hvis du mener felix og dine forældres hund har brug for alene tid, kan du jo altid "låne" en hund og tilbringe kvalitetstid bare dig (evt + din kæreste) og en af hundene.

næste tanke... nu flytter du sammen med din kæreste..... forventer I at familien i rækkehuset også snart skal bestå af småfolk... har du så tid til en hvalp eller felix... eller vil en ny hvalp eller felix blive sendt hjem til mor og far fordi I nu ikke alligevel har tid til at være hundeejer

• #14   26. dec 2011 Estrid: Vi skal ikke have småfolk lige foreløbig så der er der ingen problemer smiley Men det giver god mening det du siger med at han måske vil føle en anden hund har taget hans plads når han er på besøg hos mine forældre. Han savner mig ikk når jeg sover hos min kæreste. Der er han ikk med fordi man ikk må have hund der hvor min kæreste bor. Min kæreste er dog fast besluttet på vi skal have Felix med. Har nemlig fortalt ham om tråden her smiley

• #15   26. dec 2011 Hvis dine forældre ikke vil af med hunden, så lad den blive hvor den jo trives og er vokset op.

• #16   26. dec 2011 At mine forældre ikk vil af med ham synes jeg ikk der er noget der hedder for han er jo min. Han står i mit navn og har selv betalt for hver en krone af ham og de har hele tiden vidst når jeg sku flytte sku han ked så det har de været forberedte på.

• #17   26. dec 2011 Ked= med

• #18   26. dec 2011 Henriette gør det du føler er mest rigtigt for dig og Sofus, vil også klart sige at du skal se på hvem han er mest knyttet til, dig eller dine forældre + deres hund.
    Jeg købte selv min hund for et år siden, jeg vidste godt jeg ville flytte og derfor har hun hele tiden skullet med mig, hun er også meget knyttet til min mor og har det også godt med vores familie hund, men vil stadig klart sige hun er mest knyttet til mig, og derfor følger hun med mig, selvom jeg ved jeg skal være meget obs på at lære hende det nye sted og måske skal til at træne alene hjemmetræning forfra.
    Jeg ved ikke om det hjalp dig, men måske. Du må i hvert fald have "held og lykke" med dit valg, jeg er sikker på Sofus nok skal trives på den ene eller den anden måde:)

• #19   26. dec 2011 Jeg ville helt klart vente og se tiden an!
    Min hanhund boede i et par måneder hjemme ved mine svigerforældre pga. en vanskelig boligsituation - de havde hund i forvejen. Da vi fik ham hjem igen "manglede" han bare "noget" - det var der ingen tvivl om! Nu har vi så også Lilo som vi faktisk anskaffede os kort tid efter - både pga. Kiyoh og for os selv.
    Spørgsmålet er bare om du overhovedet er "parat" til en hvalp, hvis du siger din kæreste ikke bryder sig om tanken. Du har 8 timers job om dagen + noget weekend-arbejde, har du overhovedet tid/mulighed til at rive flere uger ud af kalenderen? Hvis Sofus trives fantastisk med "flokken" ville jeg nok ikke tage ham med, men du kender vel din hund bedst?

• #20   26. dec 2011 Lin G: Tusind tak for dit svar. Det hjalp faktisk rigtig meget. Bortset fra det er Felix der er min og ikk Sofus men ku også være lidt forvirrende smiley
    Jeg synes ikk der er en af os han virker mest knyttet til. Han sover nede ved mine forældre om natten men hvis jeg er nede i min ende af huset så kommer han også ofte ind og vil putte. Når vi kommer hjem fra arbejde osv kommer Felix nogen gange inde fra et af mine værelser og Sofus kommer nede fra min forældres soveværelse så de hænger ikke sammen hele tiden. Og som sagt er der ingenting når Felix er alene hjemme. Han ved det er mig han skal hen til når ham skal luftes. Enten mig eller min far men det er jo igen at vi hjælper hinanden. Så går jeg også ofte med sofus. Felix lystrer også bedst mig så tror godt han ved hvem der er hans "herre".

• #21   26. dec 2011 Ændrer det lige til Felix så smiley

• #22   26. dec 2011 Maria: Hvis det skulle komme på tale at jeg sku købe ny hvalp ville jeg holde min sommerferie på det tidspunkt den er klar til at flytte hjemmefra hvor jeg kan træne alenehjemmetræning, renlighed osv smiley
    Men ser jo helst Felix kommer med. Men som du selv skriver vil jeg se tiden an. Tror ihvertfald vi vil prøve at ham med og hvis han trives jamen så er der ingen tvivl. Så skal han blive hos os. Jeg har nemlig også på fornemmelsen at han vil elske at det kun er ham der er midtpunktet smiley

• #23   26. dec 2011 Haha tænkte godt på om jeg lige skulle dobbelttjekke navnet, men undskyld, felix så selvfølgelig. Men så gør det du har det bedst med og følg dit hjerte, og som en anden sagde: hvis du flytter og så venter lidt kan du jo se om felix har det godt hos dine forældre når du ikke er der, og hvis han har det lade ham blive, og ellers så flytte ham hjem til dig og din kæreste.
    Og ja ellers omvendt, tag ham med og hvis han så ikke trives så prøv at send ham "hjem igen".

• #24   26. dec 2011 Hehe det går nok smiley Der er mange som bytter om på dem.
    Men ja tror jeg vil prøve at ta ham med. Min kæreste er stadig fast besluttet på at vi skal have ham med. Han vil ikke give slip på ham og vil jeg egentlig helst heller ikk. maske derfor jeg går lidt imod nogle af dem der skriver han skal blive her. Men er glad for folk er ærlige og er ikk en af dem der ikke kan tåle sandheden. Men ønsker bare at gøre alt for jeg kan få ham med mig som det hele tiden har været planlagt og ved min kæreste og jeg nok skal få tid til ham. Vi arbejder jo ikk 24/7. Han ville komme ud at gå minimum tre gange om dagen hvor to af dem vil blive lange ture. Samtidig vil jeg jo også gøre det bedste for Felix smiley

• #25   26. dec 2011 Hvis du beslutter dig for at tage Felix med, ville jeg bestemt vente, til du og din kæreste har fået jer indrettet og fået dagligdagen lagt i rytme. Så kan I det første stykke tid lade Felix komme på besøg, så han gradvist kan vænne sig til de nye omgivelser.

Selvfølgelig skal du skele til, hvad din kæreste ønsker, MEN lige i en situation som denne, er det DIG, der tager beslutningen - ikke ham.

• #26   26. dec 2011 Natravnen: Ja tror også det blir noget i den stil at vi vil gøre det. Eller også vil vi bruge vores sommerferie på at vænne ham til at være alene i kort tid af gangen og så se hvordan det går. Vi ender nok med at ta ham med. vil ikke opgive ham uden i det mindste at have prøvet og se om han ikk godt kan trives som enehund smiley

Kommentér på:
Flytte hjemmefra med hund eller købe en ny?

Annonce