Flytte hjemmefra med hund eller købe en ny? {{forumTopicSubject}}
I marts 2010 købte jeg Felix som nu blir 2 år her i januar. Jeg bor stadig hjemmefra da jeg sku købe bil så havde ikke råd til både at købe bil og flytte hjemmefra. Jeg havde hele tiden vidst jeg sku have hund når jeg skulle flytte hjemmefra men så var det jeg så annoncen med disse 2 hvalpe. Fik snakket med opdrætteren og da jeg så hvalpene forelskede jeg mig så i Felix og valgte at købe ham for så ville jeg tage ham med når jeg skulle flytte hjemmefra. Mine forældre har også en westie og de 2 har det godt sammen. De er ikke dybt afhængige af hinanden. De kan sagtens ligge i hver sin ende af huset og Felix kan også sagtens være alene hjemme uden der er noget. Til sommer venter samme opdrætter hvalpe igen og mine forældre har hele tiden sagt de ville gave en mere når Felix og jeg flytter.
Til sommer flytter jeg sammen med min kæreste i rækkehus (vi er i gang med at lede) for vi vil gerne have et sted med have og planen var selvfølgelig at Felix sku med men nu er jeg kommet lidt i tvivl om det er synd at skille ham og Sofus (min forældres hund) ad. Egentlig har jeg hele tiden tænkt at det jo ikke er værre end når man tager hvalpen fra sin mor og søskende men mine forældre er også gået hen og blevet glade for ham og min mor var egentlig begyndt at håbe at Felix bare blev boende hos dem og jeg så køber ny hund.
Jeg har hele tiden sagt NEJ Felix er min hund! Men nu er jeg kommet lidt i tvivl fordi jeg som sagt ikk ved om det er klogt at skille ham og sofus ad.
Det skal dog ikke lyde som om jeg er træt af ham eller noget. Jeg elsker ham, jeg har gået til hundetræning med ham, opdraget ham, betalt hans dyrlægeregninger, udstyr, foder osv. Men må da indrømme jeg også har set lidt fordele ved en ny hund fordi den vil jeg kunne starte forfra med på min helt egen måde uden min mor blander sig for hun er bl.a skyld i Felix har fået lidt dårlige vaner. Men samtidig er det jo også hårdt arbejde at starte forfra med en ny hvalp. Ja det var måske lidt dumt at købe hund mens jeg stadig boede hjemme men fortryder ikke jeg købte ham. Han har det godt og hvis han har været syg har jeg taget ham til dyrlæge. Så er ikke en af de unge mennesker som der findes rundt omkring der bare er træt af min hund, ikke har råd osv. Tænker egentlig bare på hva der er bedst for ham. Blive hos sofus og mine forældre eller med mig og min kæreste?
Derudover er en hund jo heller ikk en ting man bare kaster rundt med.
Hva synes i?
Og undskyld det blev lidt langt.
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 812
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Derefter ... Hvad vil du helst? Du er jo i den "heldige" situation at du har valget mellem 2 gode scenarier.
Lad hunden blive hvor den plejer at være med den flok den kender og hvor den er ønsket af din mor bl.a. eller tage den med hvor den er ønsket og vil være der til at starte et "nyt" liv som enehund hvilket der helt klart også er fordele ved :o)
Det er HÅRDT at stå med en ny lille hvalp og alt hvad det kræver. Men selvf. er det også et eller andet sted fantastisk.
Gør hvad DU vil da din hund er så heldig at den er ønsket begge steder og vil få det lige godt hvad end du vælger.
Vælger du at lade vovsen blive hvor den er så vil den jo stadig se dig. Jeg valgte at lade min hund blive hjemme da jeg flyttede og er glad for at jeg gjorde det da mit liv ikke var hundeværdigt de første 5 år efter jeg flyttede hjemmefra.
Er hunden meget meget tæt knyttet til dig så tag den med ...
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
Jeg giver Sanne ret i at den sikkert kunne trives begge steder, men det lyder bare som om, at de to hunde har det godt sammen også, så hvorfor ikek lade dem blvie sammen?
Hvis den kommer til at savne kan du jo hente den - så lad være med at anskaffe ny hund med det samme, se tiden lidt an og se hvordan det går.
dec 2009
Tror egentlig ikk Felix er mere knyttet til mig end mine forældre.
De hjælper jo også med at passe ham ligesom jeg hjælper med at passe sofus.
Men er nu også sikker på at min kæreste og jeg kan tilbyde Felix et godt liv. Han kommer godt nok til at være alene hjemme ca 8 timer om dagen mens min kæreste og jeg er på arbejde men det er jo også ret normalt. Jeg vil gå en lang tur med ham om morgenen inden jeg tager på arbejde og så går min kæreste med ham når han kommer hjem
dec 2009
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
Jeg syntes du skal tænke på om felix er tjent med at bo hos dig (ikke at jeg ikke tror at du vil klare det fint), men når man flytter hjemmefra for første gang er der mange ting som spiller ind.. Og man har ikke helt så meget tid som man egentlig regner med.. Og jeg syntes at 8 timer alene hjemme hver dag, er meget..
Måske i alle er bedst tjent med at han blot kom på besøg engang imellem?
dec 2009
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Dine forældre vil tilmed være mere end glade for at kunne beholde ham.
Jeg ville lade ham blive og I behøver partout ikke at anskaffe en hvalp, men måske en hund, der er kommet over hvalpestadiet og også vant til at være alene i dagtimerne.
Held og lykke!
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
Det kræver en hel del mere tid at bo selv end man tror.. især når det er rækkehus.. Taler af erfaring.. Hvis ikke det var fordi at jeg før havde vekslende arbejdstider og nu går hjemme det næste års tid (og derefter går i skole) så ville jeg bestemt ikke byde mine hunde at bo her..
Det er rigtig hårdt at stå med hus, kæreste, hund, bil og arbejde..
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 4 Emner: 45 Svar: 677
dec 2009
dec 2009
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.585
Hvis du får en ny, så vil den ikke kende til andet end at der hos dine forældre er to hunde og den kommer på besøg, men ikke bor der.
Hvordan har felix det når du er væk.... savner han dig meget... så ville jeg tage ham med. = du betyder mere for ham end flokken (dine forældre og deres hund)... har han det ok med at du er væk og hviler i sig selv i flokken... så ville jeg lade ham blive.
hvis du mener felix og dine forældres hund har brug for alene tid, kan du jo altid "låne" en hund og tilbringe kvalitetstid bare dig (evt + din kæreste) og en af hundene.
næste tanke... nu flytter du sammen med din kæreste..... forventer I at familien i rækkehuset også snart skal bestå af småfolk... har du så tid til en hvalp eller felix... eller vil en ny hvalp eller felix blive sendt hjem til mor og far fordi I nu ikke alligevel har tid til at være hundeejer
dec 2009
okt 2007
Følger: 44 Følgere: 42 Hunde: 4 Emner: 44 Svar: 258
dec 2009
dec 2009
apr 2011
Følger: 27 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 10 Svar: 161
Jeg købte selv min hund for et år siden, jeg vidste godt jeg ville flytte og derfor har hun hele tiden skullet med mig, hun er også meget knyttet til min mor og har det også godt med vores familie hund, men vil stadig klart sige hun er mest knyttet til mig, og derfor følger hun med mig, selvom jeg ved jeg skal være meget obs på at lære hende det nye sted og måske skal til at træne alene hjemmetræning forfra.
Jeg ved ikke om det hjalp dig, men måske. Du må i hvert fald have "held og lykke" med dit valg, jeg er sikker på Sofus nok skal trives på den ene eller den anden måde:)
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.261
Min hanhund boede i et par måneder hjemme ved mine svigerforældre pga. en vanskelig boligsituation - de havde hund i forvejen. Da vi fik ham hjem igen "manglede" han bare "noget" - det var der ingen tvivl om! Nu har vi så også Lilo som vi faktisk anskaffede os kort tid efter - både pga. Kiyoh og for os selv.
Spørgsmålet er bare om du overhovedet er "parat" til en hvalp, hvis du siger din kæreste ikke bryder sig om tanken. Du har 8 timers job om dagen + noget weekend-arbejde, har du overhovedet tid/mulighed til at rive flere uger ud af kalenderen? Hvis Sofus trives fantastisk med "flokken" ville jeg nok ikke tage ham med, men du kender vel din hund bedst?
dec 2009
Jeg synes ikk der er en af os han virker mest knyttet til. Han sover nede ved mine forældre om natten men hvis jeg er nede i min ende af huset så kommer han også ofte ind og vil putte. Når vi kommer hjem fra arbejde osv kommer Felix nogen gange inde fra et af mine værelser og Sofus kommer nede fra min forældres soveværelse så de hænger ikke sammen hele tiden. Og som sagt er der ingenting når Felix er alene hjemme. Han ved det er mig han skal hen til når ham skal luftes. Enten mig eller min far men det er jo igen at vi hjælper hinanden. Så går jeg også ofte med sofus. Felix lystrer også bedst mig så tror godt han ved hvem der er hans "herre".
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.261
dec 2009
Men ser jo helst Felix kommer med. Men som du selv skriver vil jeg se tiden an. Tror ihvertfald vi vil prøve at ham med og hvis han trives jamen så er der ingen tvivl. Så skal han blive hos os. Jeg har nemlig også på fornemmelsen at han vil elske at det kun er ham der er midtpunktet
apr 2011
Følger: 27 Følgere: 24 Hunde: 4 Emner: 10 Svar: 161
Og ja ellers omvendt, tag ham med og hvis han så ikke trives så prøv at send ham "hjem igen".
dec 2009
Men ja tror jeg vil prøve at ta ham med. Min kæreste er stadig fast besluttet på at vi skal have ham med. Han vil ikke give slip på ham og vil jeg egentlig helst heller ikk. maske derfor jeg går lidt imod nogle af dem der skriver han skal blive her. Men er glad for folk er ærlige og er ikk en af dem der ikke kan tåle sandheden. Men ønsker bare at gøre alt for jeg kan få ham med mig som det hele tiden har været planlagt og ved min kæreste og jeg nok skal få tid til ham. Vi arbejder jo ikk 24/7. Han ville komme ud at gå minimum tre gange om dagen hvor to af dem vil blive lange ture. Samtidig vil jeg jo også gøre det bedste for Felix
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.375
Selvfølgelig skal du skele til, hvad din kæreste ønsker, MEN lige i en situation som denne, er det DIG, der tager beslutningen - ikke ham.
dec 2009
Flytte hjemmefra med hund eller købe en ny?