Sikke mange problem hunderacer der findes {{forumTopicSubject}}
Sidder lige og ser DcH's pasningsvejledning til blandingshunde og beskrivelser af hunderacer.
Jeg må sige at det er utroligt at der ikke sker mere end der gør i Danmark med de beskrivelser som jeg kan læse, og der må godt nok være mange hundeejere som har store problemer med deres hunde.
Rottweilere er oprindelig lavet som kvæghyrdehunde og vogterhunde. Rottweilere har et stort vogterinstinkt og passer på deres territorie og familie. De bryder sig ikke om nærkontakt fra fremmede. De stikker af hjemmefra hvis de keder sig. Visse linjer inden for rottweilere er avlet til vagthunde og er uegnede som almindelige familiehunde.
Mynder er oprindelig lavet til at jage og fange dyr på store vidder. De har et voldsomt behov for at bevæge sig og kan derfor være vanskelige at lufte uden snor. De jager alt hvad der bevæger sig og dræber det!
De små hunde er ofte meget larmende. De kan have et ret heftigt temperament og man skal huske at opdrage dem! Små hunde skal ikke bæres rundt på armen, da det kan gøre dem meget uselvstændige og usikre – de kan sagtens gå selv. De kan være fysisk skrøbelige og er ikke særlig velegnede til småbørnsfamilier.
Spidshunde / slædehunde har et stort behov for fysisk aktivitet. De er ikke avlet til samarbejde med mennesker og kan derfor være særdeles enerådende. Mange af disse hundetyper vil gerne tilbringe meget tid ude. De strejfer og haven bør indhegnes.
Slædehunde trækker i snoren!
Hyrdehunde er oprindelig lavet til at holde husdyr samlede og drive dem. De kan have tendens til at jagte biler, cykler, løbere, legende børn m.m. Hyrdehunde kræver meget motion og aktivering. Hyrdehunde kan
være ret følsomme hunde, som let kan blive bange for f.eks. skud og torden.
Beskrivelserne kan læses på DcH's hjemmeside under pasningsvejledning.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Men de små hundes problemer er nemmere for ejeren at leve med end en stor hunds problemer.
nov 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 327
Men for naive ikke hundekendere og folk der anskaffer sig hunde uden noget begreb om dem, så er det en meget god skræmme kampagne, der til glæde nok kan holde nogen fra at købe hund
maj 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.289
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
Syntes godt nok tit at mange fantastiske racer bliver "nedstemt" af fordomme fordi folk kun har mødt ganske uopdragne hunde..
Især de små ja ! Folk syntes de er så søde og nuttede også syntes de det er sødt når de laver ballade.. DOH!
Jeg fik skideballe af en dame den anden dag fordi jeg irettesatte min ene tæves forfærdelige piven (vi træner at hun ikke skal hilse på alt og alle og derfor piver hun).. Utroligt at man skal få en skideballe for at opdrage sin hund :S
maj 2011
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Ja de er frække og sjove på deres egen måde - og ikke alt kan opdrages ud af dem. Fx gøen kan være svært. Døjer selv med Lilly på det punkt.
Rigtig mange får en lille hund og tror det så er det. De skal ikke opdrages. Har endda haft en interesseret i mine hvalpe, der sagde at Pekingesere ikke kunne opdrages... øhhh nå??!!
maj 2011
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.590
Det er vel her, som i så mange andre tilfælde vigtigt at man forholder sig kritisk til den information man får
Ikke alle "guruer" er lige oplyste...
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Hyrdehunde burde ikke være mere lydfølsomme end andre hunde, at det så åbenbart har en tendens til at forekomme mere hos hyrdehundene vil jeg sige er dårlig avl. Det samme med temperament. De skal helst være mere signalfølsomme for at læse deres fører og være helt tunet ind på ham/hende, det er jo det som gør dem så fantastiske at træne med, men det bør ikke være ensbetydende med nervøs eller skrøbelig. En ordentlig hyrdehund burde efter min mening kunne tåle noget pres.
Jeg har altid lige fra jeg har fået hvalpen hjem, vænnet den til at postbuddet har lov til at komme forbi, at det er mig som bestemmer om folk er velkomne eller ej. Hyrde instinkt og hyrdenappen tages der også hånd om samtidig med at hvalpen lærer at vi ikke er tyggedyr - og ja, mine knæhaser er blå-lilla og blodige når jeg har hvalp. Og ja...jeg har en hund der kravler på væggene hvis hun ikke er blevet aktiveret nok. Vi kan godt tage en fridag...eller to, men så går den heller ikke længere.
Nu kommer jeg lidt i internationale hundefora og jeg vil så sige at selvom vi herhjemme ikke altid er enige om hundetræning og selvom der findes brådne kar, så er gennemsnitshundeejeren i Danmark vist ikke helt så tosset endda, så det er måske derfor det ikke er gået helt i hundene endnu.
nov 2009
Der er det galt at de mange gange ikke passer, mange dch kredse bruger én person til at fortælle om alle mulige racer, og mange af racerne har hun aldrig mødt eller begreb om.
I mine øjne kan dch kun bruges til brugshunde, lab, schæfer, rottweiler og sådan.
Ofte tager de ikke hensyn til de enkelte racers særheder under træning, så har man en hund der kræver en anden indgangsvinkel end en kiks, så kan man lige så godt finde et andet sted, for så for man intet ud af det, andet end at stå og glo på de andre.
Gider ikke træne i en klub der er fuldstændig uvidne om racer, og ikke engang gider sætte sig ind i dem, når de tager imod staff men afviser bullterrier, for det er jo en rigtig kamphund... Ironi kan forekomme
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
Vi har så kun ca 10 "hunderacer", og de er klart definerede.
For de små hunde er der så heldigvis efterhånden forståelse for, at de selvfølgelig skal opdrages og til træning som alle andre. Det har været for let bare at tage hunden op, hvis den er uopdragen.
De andre 9 kan svare for dem!!!
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Den er generel og den er levet til hunde der er blandet med de nævnte racer/grupper af hunde.,..
Den er lavet for at folk kan tænke over at hvis de køber en blandingshund der indeholder den type hund, så er der en chance for at den få disse egenskaber..
Jeg synes den er ganske ok :O)
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
der står ikke at der bliver problemer.. der står hvilke egenskaber man skal være opmærksom på når man anskaffer sig en hund af den type.
Hvis man ønsker sig en lydighedschampion er hverken malamute eller saluki oplagte valg.. det kan måske godt lade sig gøre, men sansynligheden for en vinder er altså væsentlig større hvis man vælger en malinois eller schæfer.
jun 2006
I min lokalforening er alle hunde velkomne.. Også listehunde, hvis de bærer mundkurv og føres i max 2 meter snor ( for pladsen er offentlig tilgængelig)
i øvrigt undervises trænerne i racekendskab og egenskaber, også mht indgangsvinkel til at træne en given type / race.
Der er naturligvis stor forskel på hvor dygtig hver enkelt træner er og stor forskel på hvor mange forskellige racer den enkelte træner har kendskab til.
da jeg fik en Bracco italiano på holdet måtte jeg da lige undersøge og læse noget om racen, for den er jeg ikke stødt på før, men ud over det synes jeg at jeg har et rimelig bredt kendskab til racer og forskellige træningsmetoder / indgangsvinkler i træningen.
jeg kan naturligvis kun tale for mig selv
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Der findes 2 str., den mindste mest hidsig.'' - skrevet om bullterrieren
jun 2006
sep 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 586
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Det ses tydeligt i DCH. Jo længere man kommer op i klasserne, jo sjældnere ser man andet end hyrde- og jagthunde.
nov 2009
Utroligt det ikke er blevet rettet endnu, det er efterhånden ret lang tid siden racerepræssentanten har bedt om at få det rettet/fjernet
jun 2006
Underdrivelse du ved
jun 2006
var det trænerens kommentar ?
I mine øjne var han bullerklovnen, men nu stod jeg jo heller ikke altid ved hegnet og kiggede.
beklager din mand har haft en negativ oplevelse
jun 2006
Ja den mandelige træner syntes han var herlig ( jeg ved ikke med den anden)
Hvis det kom fra den side tror jeg blot det har været en konstatering snarere end en negativ kommentar.
MEN jeg har hverken set, hørt eller hørt noget omtalt om det, så kan selvfølgelig ikke sige at det er sådan det var
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
når jeg kører til tyskland for at parre køre jeg efter bruges hunden.da man gerne vil arbejde med sine hunde,
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
maj 2004
Følger: 43 Følgere: 36 Hunde: 6 Emner: 79 Svar: 1.425
Mange tror det er en ny bamse som bare sidder og er velopdragen, uden de bruget tid på at aktivere, og stimolere deres dyr.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 503
DKK beder DcH rette fejl i udsendt materiale
Sikke mange problem hunderacer der findes