{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.260 visninger | Oprettet:

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre {{forumTopicSubject}}

her inden for de sidste 4 uger har min chihuahua tenna simpelthen været forfærdelig at have i huset. hver gang jeg ikke giver hende opmærksomhed begynder hun at gø af mig, i starten troede jeg det var fordi hun havde staffelikokker men det har hun ikke haft i 3 uger nu og hun gør det stadig.
hun har altid vand og mad, jeg giver hende masser af opmærksomhed og hun får nogle gode gåture. men hun vil bare ikke lade mig alene i to sekunder. jeg er virkelig ved at blive sindsyg, jeg må ikke læse, jeg må ikke se tv og jeg må absolut ikke sidde ved computeren. og det er bare et mega problem, for jeg må gerne have hunde her, men de må ikke være et problem for naboerne, og nu har de klaget 3 gange fordi hun indtil hun falder om af træthed klokken 1-2 stykker om natten simpelthen står og gør af mig.

hun gør ikke når jeg har gæster (altid et plus)
hun gør ikke når jeg giver hende min fulde opmærksomhed.
hun gør ikke når hun sover.

men det er også det. jeg er vitterligt ved at blive sindsyg, jeg har ikke fået fred i snart 4 uger og jeg er konstant sur på hende. også får jeg mega dårlig samvittighed fordi hun ikke fortjener at jeg er sur på hende.

hvad skal jeg gøre?

min mor siger at jeg skal overveje at få hende aflivet. men jeg bliver bare så ked af det og føler mig som et dårligt menneske hver gang jeg bare tænker den tanke.

jeg har prøvet at træne med hende, godbidder og klap hver gang hun er stille osv. jeg har prøvet at udmatte hende med lange gåture, og det hjælper også for så sover hun hele natten igennem.

imorges klokken 04 blev jeg vækket af at hun stod lige ved siden af mit ansigt og sagde mærkelige lyde, med det samme jeg åbnede mine øjne begyndte hun at gø.

jeg var så kommet til den konklusion at noget måtte være galt, for hvorfor skulle hun ellers gø sådan?
men dyrlægen siger at hun er helt rask og der ikke så ud til at være noget fysisk i vejen med hende.
også ved jeg bare ikke hvad jeg skal gøre.
normaltvis når hun bjæffer lidt af mig er det fordi de mangler vand eller mad, eller en gåtur, eller lidt klap og søde ord, men selvom hun nu får mad både morgen og aften og altid har vand, og får masser af opmærksomhed og 4 gode gåture om dagen så bliver hun ved.

jeg er løbet tør for idéer. jeg er bare så langt ude mentalt på grund af hende nu at jeg ved at jeg ikke kan klare at hun opfører sig sådant fire uger mere.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
  • #1   21. nov 2011 Mit uforbeholdne gæt er, at du har undervist hende nøje i, at det at gø giver gevinst.

Du skriver selv, at hun bjæffer når hun mangler det ene eller det andet, og jeg kan næsten regne ud, at du reagerer på hendes bjæffen og opfylder hendes behov..
    Og det lærer hun jo af, meget meget hurtigt.

Hendes gø er uden tvivl kontaktforsøg, der har virket et utal af gange - så hvordan skal hun vide, at det ikke er ok?

Der er kun en ting at gøre - at aflære det igen. Og det koster blod, sved og tårer, for det betyder, at du aldrig igen må reagere på at hun gør. Og indtil den fiser ind, så vil det tage til. Det går heldigvis relativt hurtigt, hvis man er 100% konsekvent. Og det skal være 100%... Ikke 99.

Hun får UDELUKKENDE kontakt, når hun tier stille. Du skal ikke engang kigge på hende, når hun gør.

• #2   21. nov 2011 Hun har vel lært, at når hun gør af dig, så får hun opmærksomhed. Jeg ville gå væk fra hende, hver gang hun begynder. Simpelthen vende ryggen til og gå væk. Når hun stopper, så går du tilbage og giver opmærksomhed.

Du kan ikke rigtig udmatte en hund med lange gåture- den skal bruge sin hjerne. Gem godbidder rundt omkring i lejligheden, lad hende søge maden på en græsplæne, træn med hende og giv godbidder gemt under forskellige som papkrus, låg og bøtter

• #3   21. nov 2011 ch - det var også mit første bud, men jeg havde hen hel dag hvor hun stod og gøede af mig derpå. hun kom ikke ud, hun fik ikke mad og ingen opmærksomhed, og det virker simpelthen ikke smiley hun har vitterligt ingen hjerne (og jeg gætter på lidt "sundt' inavl - også grunden til at jeg ALDRIG får en raceren hund uden papirer igen)

• #4   21. nov 2011 julie - jeg har haft hende i 5 år, og hun har endnu ikke forstået konceptet af 'sit'

• #5   21. nov 2011 Nu skal du jo tænke på, at du har købt en hund, der er avlet til at være alarmhund. Så at hun gør, det må forventes - og når du forstærker gøen med at give hunden hvad den beder om, så kan det slet ikke undgås.

At lægge ansvaret over på avlen, det synes jeg er at løbe lidt fra det, hvis jeg må være så fri.

Det tager tid at aflære noget, der er indlært så grundigt. Det er hårdt arbejde - og jeg bliver nødt til at sige, at jeg synes du skylder hunden at overdrage hende til andre, der vil påtage sig opgaven, hvis du selv ikke magter den.

• #6   21. nov 2011 CH- i de år jeg har haft hende har hun aldrig opført sig sådant, jeg ved at det ligger til racen at gø, og har også prøvet at træne derefter, men jeg synes bare ikke at der er nogle metoder der virker rigtig, det jeg mener er at den her opførsel startede fra den ene dag til den anden.

og jeg startede den her tråd for at få råd om andre metoder jeg endnu ikke har brugt.

• #7   21. nov 2011 Laika: det tager også mere end en dag at træne noget så dybtliggende ud af en hund... Og jo hun har masser af hjerne- det er bare dig, som ikke forstår at træne hende.

• #8   21. nov 2011 Laika - du skriver hun gøede EN dag... Det her tager uger, måske et par måneder, hvor du er 100% konsekvent.

En dag mod alle de dage, hvor hun har lært, at det virker - det kan jo slet ikke stå mål.

• #9   21. nov 2011 ch måtte lige smile, den fejl begik jeg med min gamle hund faith, altså hvor jeg reageret på hendes vov og opfyldte hvad hun gerne ville, hun blev en meget snakkede hund ! hun sagde aldrig vov for at sige vov, men der var altid noget, og var der ikke noget man kunne sige vov af, fandt hun et eller andet hun kunne smide ind under noget for så at stå at sige vov, for mor skulle komme og tage det ud !
    Jeg må indrømme at det eneste der virkede her, var når jeg skruet bissen på og sagde så det nok så lægger du der, måske ikke særlig hunde pædagoisk, men hold op en børste jeg havde udviklet midt i jeg troede jeg gjorde mit bedste !
    Men nu var hun også en spilop.

• #10   21. nov 2011 Suzy- har du nogle gode tillidsøvelser?

hendes foder vil jeg i hvert fald prøve at præsentere anderledes, så hun arbejder lidt for det.

• #11   21. nov 2011 Du får hende ikke til at holde op med at gå ved at lave tillidsøvelser og lave mental stimulans alene...

Vil du have hende til at holde op, så er der altså kun en vej.

Og kan du ikke selv holde mere end en dag, så forpligter du dig - mener jeg - til at lade nogen tage sig af opgaven.

• #12   21. nov 2011 Suzy - jeg har forsøgt at lære hende sit på mange måder XD , den første med at placere godbidden så hun bliver nød til at sætte sig, men ligegyldig hvor meget vi træner det løber hun bare længere væk smiley
    også den hvor man giver et lille vejledende dut på numsen.
    også har jeg prøvet hvor min anden hund tobey er med, så hun kunne se hvordan man gjorde, jeg træner stadig smiley hun er begyndt inden for det sidste halve års tid at bøje bagbenene lidt, men det er også det.
    hun kunne engang i 2 dage hvorefter det var som om hun havde glemt det den 3.

• #13   21. nov 2011 hvad tror i jeg har lavet? jeg har jo gjort det i mere end én dag, jeg er altså ikke dum, den ene dag var bare et eksempel på en af de værste dage der har været, men det jeg siger er at det ikke virker, på 4 uger er der intet fremskridt, jeg ved nok om hundetræning til ikke at belønne hende for at gø-

• #14   21. nov 2011 jo jeg kan ligge et album ud

• #15   22. nov 2011 Laika: det lyder nu som om, at du reagerer på hendes gøen. Du belønner hende hver gang du kigger på hende, klapper hende, giver hende mad, går ud med hende eller noget som helst andet, når hun gør.

• #16   22. nov 2011 Laika: Det tager desværre lang tid at afvænne en hund med at gø på den måde. Jeg har selv en lille opmærksomhedssøgende gø-frans. JEG gav hende en uvane med at lege med hende, engang jeg talte i telefon (en vigtig telefonsamtale, hvor hun skulle være stille). Det var nok. Hver gang jeg tog telefonen, så var hun klar og gøede, indtil jeg kastede en ting. Og jeg gjorde det for at få ro til at snakke. Ikke bare den ene gang, men næste og næste osv.
    Den ene samtale var nok til at lære hende, at jeg var klar, når jeg stod med telefonen i hånden. Men jeg vidste jo godt, at den var gal, så der var ikke andet at gøre end at bide i det sure æble og konsekvent ignorere hende, - også selv om hun gøede. Det tog sin tid og en del holden telefonen i hånden - enten uden forbindelse eller med tålmodige venner, men det gik over smiley
    I det hele taget kan hun også godt gø, når hun vil have opmærksomhed/vil lege. Men nu vender jeg bare ansigtet bort, og så stopper hun omgående. Men det har da taget tid (og næsten behov for høreværn) at nå hertil, hvor vi er i dag, hvor hun næsten aldrig gøer indendørs. Hvis jeg bad hende klappe i, gøede hun bare endnu højere ;o)

Tro mig, det kan lade sig gøre - men det kræver tålmodighed. Sørg for, at din hunds basale behov er opfyldt, så hun ikke skal gø for at få dem opfyldt. Og orienter naboerne om, at du lige har gang i et lille projet og bed om deres tålmodighed. Held og lykke.

• #17   22. nov 2011 projet = projekt

• #18   22. nov 2011 Ja det føles bare ikke somom at jeg reagerer på hende, men det kan være jeg skal være mere hårhændet som CH skriver, og det vil jeg da i hvert fald prøve smiley for jeg vil gerne have det til at fungere, jeg synes hun skal blive ved mig.

jeg fik hende da hun var 1½ og der havde hun ingen kenskab til nogle tricks, hun vidste ikke hvad det ville sige og gå i snor og hun vidste i hvert fald ikke hvad selvtillid var, og det kan være at jeg har været så koncentreret på at opbygge hendes selvtillid at jeg aldrig opdagede at det gik den forkerte vej

• #19   22. nov 2011 HOV - jeg skriver ikke at du skal være det mindste hårdhændet. Jeg skriver at du skal lade som om, hun ikke eksisterer.

• #20   22. nov 2011 Når hun gør, altså ;o)

• #21   22. nov 2011 så nu er albummet oprettet

• #22   22. nov 2011 det var også det jeg mente med hårdhændet smiley

• #23   22. nov 2011 advar evt lige dine naboer om du altså går igang med ignorerings træningen, så de ved du altså gør noget for at stoppe hendes gø'en men der vil være en periode hvor det slemt.

• #24   22. nov 2011 ja det vil jeg gøre - imorgen. Tenna er endelig faldet i søvn så jeg vil også smutte under dynen nu, godnat

• #25   22. nov 2011 Har siddet og tænkt lidt hele aften, og set din anden hund også, som du jo har lært masser af ting.
    Var lige inde og se den lille rod sikke vidunderlige billeder dem kan jeg godt lide : )
    Det jeg tænker det er hun er 7 år, og det er inden for de sidste 4 uger det er blevet så slemt som du beskriver det, den sidste tid min gamle hund faith levede blev hun virkelig også slem, jeg tænkte det var på grund af binyrebarkhomonen hun fik fordi der skete ligesom et eller andet med hende.
    Jeg tænker når hun aldrig har lært fx bare sit, så kunne der måske godt være noget galt i hendes hjerne, ej jeg ved ikke hvordan jeg skal formulere det , lige meget hvordan jeg prøver synes jeg det kommer til at lyde dumt : ( men hvis der var noget galt kunne det jo godt være blevet værre lige pludselig. Hm jeg beklager det ikke er formulere bedre. jeg tænker bare der er måske noget galt som dyrlægen ikke lige har bemærket.

• #26   22. nov 2011 Camilla - så jeg burde gå til dyrelæge tjek igen? og bede om en grundigere undersøgelse?

• #27   22. nov 2011 Jeg har også måttet opgive det med at ignorere.. eller, dvs. jeg skal stadig gøre det, men det er på ingen måde nok - for min hund tilfredsstiller sig selv når han gøer. Det er ikke kun opmærksomhed, men også stress, og gøen er en måde for hunden at håndtére det stress (rovdyr er meget dårligere end byttedyr til at stresse af).

Jeg har fået en rigtig fornuftig adfærdsbehandler herindefra til at komme ud og give mig nogle værktøjer til at arbejde videre med problemet. Lige nu er vi ude i at jeg udsætter hunden for de situationer hvor han plejer at gø mest (f.eks når jeg står og snakker med en anden person, taler i tlf, eller arbejder med min hest) og give ham godbidder hvert 7. sekund så længe han tier stille.

Hvis han begynder at gø beder jeg ham dække, og i samme sekund der er gået 3 sekunder får han den første i endnu en lang række godbidder.

På den måde er det meningen at han på sigt vænner sig til at være stille, i stedet for at skulle afstressse sig selv ved at råbe af folk. smiley

jeg kan godt sige jer at det har hjulpet, og det har hjulpet langt hurtigere end ren ignorering gjorde (min hund er knap 6 år, så jeg har været i gang længe).. Men for pokker, hvor bliver der brugt mange godbidder (jeg bruger tørfoder, og hunden får ikke anden mad de dage vi træner).

• #28   22. nov 2011 laica jeg ved det ikke. Det der undre mig er bare at du siger det er blevet så meget være lige pludseligt. Måske hun også bare blevet en ældre dame mener hun selv der synes hun skal bestemme. Jeg tror også adfærdsbehandler måske kunne være godt at prøve til at starte med.

• #29   22. nov 2011 Håber du finder lykken igen med det lille pjevs :o) Har desværre ingen råd andet end jeg vil give en thumbs up til CH og Bente H. Tror de har fat i det rigtige smiley

Det er, når jeg læser denne type tråd, jeg er glad for, jeg har valgt en ikke gøende race. Her kan der gå måneder imellem jeg høre det mindste lille bjæf smiley

Held og lykke....

• #30   22. nov 2011 Er enig i hvad de andre skriver, prøv at ignorer hende. Min egen hund gør af folk på gaden, hvis hun selv står i huset, og INTET vi gjorde hjalp. Før jeg begyndte at smaske og gabe når hun gøede. Så i et program at det virkede beroligende, og det hjalp på hende. Men tror din hund gør af andre årsager end min.

Angående kommandoen "sit" er det meget underligt! Måske kunne hun havde smerter i hoften eller andet, og vild erfor ikke sætte sig ned. Hun kan havde gigt, eller noget med rygraden. nu har du jo fået hende undersøgt, men jeg ville undersøge det igen, prøv evt. at tryk lidt på hende og se hvordan hun reagerer, og led efter tegn på smerte.(:

Det kan jo være hun prøver at fortælle dig noget med sin gøen. Enten at hun har ondt, eller at hun vil havde mere opmærksomhed...

Held og lykke med det!

• #31   22. nov 2011 Mig med: Tusind tak smiley

Søster: Jeg har også afvænnet Luna med at gø af støvsugeren med godbidder. Hun gøede - jeg fik øjenkontakt med hende - hun blev stille - godbid. Det tog faktisk kun et par gange smiley Men kostede til gengæld en voldsomt masse godbidder ;o)

• #32   22. nov 2011 ^^ Der er bare ingenting en sheltie ikke kan lære, bare man har godbidder nok. smiley

• #33   22. nov 2011 He he - true smiley

• #34   22. nov 2011 Søster, ja det er jo også en vurdering, man må lave. Hvis hunden belønner sig selv med gøen, så nytter det jo ikke noget at lade den gøre det i en uendelighed uden at afbryde.

I al træning skal man jo blokere for fejl - og det at undgå at skabe situationen er jo vigtigt. Dog er det svært at undgå at være passiv en gang i mellem *GG*

Jeg overvejede i går aftes, om hunden måske er ved at miste sin hørelse. Jeg ville også få et nyt tjeck-up på vapsen.

Kommentér på:
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

Annonce