{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.360 visninger | Oprettet:

Hvordan vælger man den rigtige race {{forumTopicSubject}}

Ja spørgsmålet er, hvordan man vælger den helt rigtige race, som passer perfekt til en.. Det er jo en jungle, der er så mange lækre racer, jeg ved godt at man kan/skal læse om dem, meeen det hjælper jo heller ikke ret meget, når det kun skærer lidt at racerne fra Gg.. Hvordan valgte i den rigtige? ;O)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan vælger man den rigtige race
  • #1   9. nov 2011 Denne "racevælger " synes jeg egentlig er udemærket.

• #2   9. nov 2011 Hvad er det for en?

• #3   9. nov 2011 hvis du har iphone kan du hente den app der hedder perfect dog:)
    Der kan du vælge hvad du gerne vil have størrelse, om den skal fælde lidt eller meget, hvor meget motion- ud fra dine svar finde den de hunde der passer bedst på dine svar smiley

• #4   9. nov 2011 Jeg starter med at kigge billeder ;O)) Alle de racer der så tiltaler mig, læser jeg lidt om, og udfra det laver en grov-sortering... Fx skal jeg ikke eje pelshunde, da pelspleje slet ik mig ;O) Derefter læser jeg så i dydben om den/de race(r) som måtte være tilbage...

Sådan ville jeg i hvert fald nok gøre hvis jeg skulle starte fra bunden :O) Jeg er opvokset med flere forskellige racer, hvilket har dannet mit grundlag for valg af racer - og så arbejdede jeg i nogle år hos Østrand hundeartikler, og fik derigennem et overordnet indblik i mange forskellige racer... Derudover har jeg altid haft en stor passion for hunde, og jeg er enormt videnbegærlig, så ka godt lide at læse om de forskellige racer - også dem jeg ved jeg aldrig selv ska eje :O))

Jeg er ikke vild med de der race-vælgere der findes rundt omkring på nettet - synes de kommer frem med mange racer, og mange racer som slet ik er lig hinanden... Og jeg tror aldrig en sådan er kommet frem til det samme som jeg selv ;O)

• #5   9. nov 2011 Hov undskyld linket forsvandt!

Her er det (forhåbentlig) http://www.canis.dk/oppdretter/rasevelger.php

• #6   9. nov 2011 Uh jeg synes det er let, men det er fordi jeg ved nøjagtig hvilken type hund jeg holder af at træne, jeg kender mine forventninger og hundens egenskaber =)

Schæfer, malionois, border collie, løwchen, boxer - måske ikke ens racer for nogle, men racer der alle passer lige ind hos mig =)

Arbejdsvillige, yderst trænbare, intelligente, førerorinterede og minimal pelspleje - resten af egenskaberne er forskellige racerne imellem, men de nævnte egensksaber er det jeg går efter =)

Jeg ved jeg ikke kan arbejde med terriere, spidshunde og slædehunde.. Rottweilere og Dobermans falder i og for sig under de samme egenskaber, men er ikke hunde der siger mig spor..

Jeg ved hvad jeg vil have, racehunde leverer hele pakken, og de kommer i alle str. og farver =)

• #7   9. nov 2011 Men jeg syntes det er rigtigt svært at grovsortere smiley .. Men jeg vil da prøve, er der nogle, som har nogle gode til nogle "kriterier" man skal kigge på for at kunne grovsortere :-)?

• #8   9. nov 2011 da jeg skulle have min første hund, gik jeg direkte under den kategori der hedder "selskabshunde". Så der sorterede jeg automatisk lige 4/3-dele (hvis ikke mere) væk af alle hunde racer. XD

Jeg vidste at som førstegangs-hundeejer, og med den motivering og motionering jeg kunne tilbyde, skulle jeg ikke over i en jagthunde-race af nogen form.

Ja, så der blev hurtigt sorteret der.

Herefter var det meget hundens størrelse og udseende der sorterede en del fra i gruppen "selskabshunde".

Og ja... så havnede jeg på cavalieren. smiley

• #9   9. nov 2011 lols... sorterede 3/4-dele naturligvis fra... ikke 4/3-dele. smiley

• #10   9. nov 2011 Hvad vil du bruge hunden til? Hvilke forventninger skal hunden leve op til?

Så længe du ikke helt ved hvad du vil med hunden andet end at den skal være sød og kunne klappes, så bliver det ikke meget lettere at vælge race ; )

• #11   9. nov 2011 jeg har valgt en old english bulldog

pga det er en skøn robust hund.

den kan bevæge sig modsat den alm engelske

og ja synes bare den er pisse skøn ;P

• #12   9. nov 2011 Som Nina skriver - du ska finde ud af hvad du vil med hunden :O) Og så ska du finde ud af hvad præcis du ka tilbyde en hund - hvor mange timer har du om dagen til aktivering, hvor meget skal den være alene osv smiley

• #14   10. nov 2011 Vælg mere efter hvad du kan tilbyde hunden end hvilken hund du synes ser dejlig ud

Engelsk bulldog var fx overhovedet ikke mit første valg, men den race der passede ind i mit liv. Det bliver ikke racen fremover, selv om jeg elsker ham smiley

• #15   10. nov 2011 Karina, du ved at cavalieren faktisk ER en jagthund der behøver middel motion, ikke..?

• #16   10. nov 2011 Ååååååh jamen racen betød faktisk ikke det store for mig, så længe hunden var lille, da vi bor i lejlighed. Kæresten bestemte at valget stod mellem mops og fransk bulldog, og efter møde med begge racer valgte vi fb, og har på ingen måde fortrudt. Magen til fantastisk hund skal man lede længe efter smiley

• #17   10. nov 2011 Men først og fremmest ved jeg at jeg ikke skal have en selvskabshund mere altså - 1/4 .. Og så vil jeg gerne have en hyrdehund da jeg vil træne agility så ja det bliver nok en Aussie alligevel Gg ;O)

• #18   10. nov 2011 Der er også den her;

http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html

Synes den ser anderledes ud så de har vidst lavet den om siden jeg sidst prøvede den...

• #19   10. nov 2011 øv den første test kunne jeg ikke lide

der stod:
    Vi har ikke registreret nogen racer som passer til alle kriterierne du har opgivet!

øv

• #20   10. nov 2011 Hehe og du har da ellers mange smiley

• #21   10. nov 2011 Jeg fik:
    Akita
    American Akita
    Berner sennenhund
    Grosser schweizer sennenhund
    Kaukasisk ovtcharka
    Newfoundlandshund
    Vorstehhund langhåret

• #22   10. nov 2011 jeg tror nok det var fordi jeg skrev langhåret og minimal pelspleje - det kunne være en af grundene, men sådan en slags hund har jeg altså

• #23   10. nov 2011 Hmmm min egen test passer ikke så godt til mig..... nu har jeg prøvet 3 gange og de hunde der dukker op passer overhovedet ikke til mig når jeg læser om dem.... Men den er meget god til at "opdage" nye racer smiley
    Der var flere og mere præcise spørgsmål sidst jeg prøvede den.

• #25   10. nov 2011 Mor til Puttehunden: jo. Ved godt cavalieren bruges til fuglejagt til at drive fuglene op.
    Og jo, jeg ved udemærket det ikke er en "sofa-hund".

Men ved du at hundene er delt op i kategorier når man går ind på hundeleksikon?

Det er de kategorier jeg taler ud fra, at det var dem der satte det hele lidt mere i kasser for mig.

• #26   10. nov 2011 Jeg fandt min race ved at finde ud af hvilke egenskaber jeg gerne ville have min hund skulle have.
    Lille, let at have med, let at træne, overkommelig aktivering, afslappet, venlig mod mennesker, hunde og andre dyr.
    Den skulle kunne udstilles i naturlig pels og stadig rende med i skoven og på stranden, og være til at passe pelsplejemæssigt.
    Samtidig skulle den have pels og så gad jeg ikke en race som var for populær. Skulle have et sundt ydre!

Jeg fandt Bolognesen - og jeg elsker den race!
    Skønt temperament og charme, selvtillid og lækkert hår.

• #27   10. nov 2011 jeg fandt min race lidt ved et tilfælde.

vi havde besluttet os for aktivitetsniveau, størrelse og pleje

at det lige blev en japansk spids var et tilfælde, for 10 år siden var der absolut ingen der kendte en japansk spids....
    vi havde ikke travlt, eller min mand havde ikke, så jeg havde bare øjne og øre åbne.
    men tilfældet var at vi i vores lokale dyrehandel så et opslag om hvalpe, der matchede vores krav og som tilligemed var salgsklare til vores sommerferie og boede 5 km væk.

der tog vi ned, fik en snak med opdrætter og forelskede os i racen, som hun havde 4 stk voksne hunde af.

i dag ville jeg nok gå helt anderledes til værks.

måske kunne det være en ide for dig at tage på udstilling, se racerne IRL og snakke med nogen af dem der virkelig kender racen fuldstændig

• #28   10. nov 2011 Jeg er en af dem der har rigtig svært ved at finde ud af hvilken race jeg skal ha, der er rigtig mange racer der tiltaler mig, men der er jo plusser og minusser ved alle racerne og selvom jeg læsser alt jeg kan komme i nærheden af om racerne, snakker med opdrætter, møder individer mm. så kan jeg bare ikke finde en der passer bedre end de andre, virkelig frustrerende.

• #29   10. nov 2011 Den der test er da godt nok amerikansk - eller ihvertfald ikke særlig dansk. 30-45 minutter som længste motionstid, hmm smiley

anyways, jeg havde breton som nr 1, med cocker, cattledog, border, pointer og lab som running ups med 96 % match.

Jeg synes faktisk ikke der er meget at vælge mellem og jeg har svært ved at finde den ideele hund. Jeg bruger oceaner af tid på at finde ud af, hvad der skal være den gamles afløser.
    Borderen er skøn arbejdsmæssigt, men jeg synes det er fåtallet der er kønne at se på. Schæferen er også lækker, men der er så meget HD + kønsaggression smiley

• #30   10. nov 2011 Meget rart, man kom frem til den race man har.

• #31   10. nov 2011 ja Vibe det tænkte jeg også....det var ikke lang tid som længste mulighed - og det var endda over hele dagen

• #32   10. nov 2011 Karina, ja og undersøger man racen nærmere er cavalieren både under selskabshund og jagthund. Samtidig med hun også er under kategorien spaniels.

• #33   10. nov 2011 Mor til Puttehunden: nej, cavalieren er da ikke sat i flere grupper end under selskabhunde-gruppen på hundeleksikon.dk?

Medmindre det er fordi vi taler forbi hinanden: nu bliver der jo ikke spurgt hvad for en race man har valgt, men HVORDAN man fandt frem til den race man har. Og det var altså sådan jeg fandt frem til cavalieren. Det er såmen bare det jeg svarer på... ved ikke om det er det samme du snakker om, eller om det er noget andet?

Hvad racen så er, hvad den kræver osv osv, det er jo en helt anden snak. Det var slet ikke den jeg ville ind på, tror heller ikke det var det trådstarter bad om.

• #34   10. nov 2011 Hmmm... Ifølge den på Canis, findes der ingen racer der passer til mine kriterier! :b

Synes ellers hende der ligger oven på mig nu gør... Hun er en malamute ;o)

• #35   10. nov 2011 Karina;
    Kender ikke den side, men jeg har lånt en bog på biblioteket der ligger i mit rod et sted (er ved at få bygget om) hvor det står i. Det er også et leksikon for racer. smiley

• #36   10. nov 2011 Mor til Puttehunden: jamen jeg er helt enig i alt det du siger om racen. Og at den tit, meget forkert, bare bliver betegnet som en sofahund.

Jeg ville bare fortælle hvordan jeg fandt frem til racen dengang jeg for næsten 8 år siden kiggede på hvilken race jeg ville have.
    Og der brugte jeg hundeleksikon.dk
    Jeg sprang over alle de grupper der hed jagthunde og så var der én gruppe tilbage "selskabshunde".
    Hundeleksikon.dk giver også cavalieren lige over middel i deres vurdering af hvad racen kræver af motion og stimulering. Hvliket jeg jo kun synes er passende.

Men det er en form for motion og stimulering som passer bedre til min livsstil end hvis jeg skulle stimulere eksempelvis en støver. smiley

Ja, så sådan fandt jeg frem til racen.
    At jeg så netop fandt ud af alt det du skriver ved at begrave næsen i bøger og snakke med folk, det er så næste del af historien. smiley

• #37   10. nov 2011 Åh, så er jeg med igen - det må du undskylde. :o) Længe leve cavalieren - deeeeeejlig race! En skamat så mange tager fejl af dens motionsbehov.

Kommentér på:
Hvordan vælger man den rigtige race

Annonce