{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.214 visninger | Oprettet:

Blærebetændelse, hvalp. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg flere steder herinde læst, at hvalpe nemt får blærebetændelse, og at det kan sinke renlighedstræningen. Vega er 5 mdr. om ca 2 uger, og er endnu ikke renlig. Det er tydeligt St hun ved hvad hun skal når hun kommer ud, for hun ordner det relativt hurtigt, men inden for giver hun INGEN tegn på at skulle tisse. Hun kan ligge og hygge sig med en bold og være dybt optaget af den, og så bum, på 0,5 (virkelig!!!) har hun bare tisset på gulvet - dette selvom vi lufter efter hun har sovet, spist og leget.

Er det normalt at de ikke rigtig kan holde sig i den alder, og ikke giver tegn? Og hvordan kan vi få hende til at vise, når det er tid?
Kan det være fordi hun har blærebetændelse? Og hvad gør man i så fald ved det?

Det skal lige siges at hun fint holder sig hele natten, fra sidste mellem 21.30 og 22 til næste morgen mellem 5 og 7, hvor hun som regel vågner og kommer ud med det samme.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blærebetændelse, hvalp.
  • #1   8. nov 2011 Fra sidste luftetur*

• #2   8. nov 2011 Hvis hun sagtens kan holde sig fra kl. 21.30 til 7 om morgenen, så tror jeg ikke, hun har blærebetændelse... smiley

• #3   8. nov 2011 Jeg kan bare heller ikke få det til at hænge sammen smiley for hun kommer i seng ved 22 tiden, og står op kl 5.30 i hverdagene (hvor min kæreste står op) og når hun vågner i weekenderne, hvilket er alt mellem 5 og 7. Hun vågner nogle gange et par gange om natten og piver lidt, men så stikker jeg en hånd ned til hende, og så lægger hun sig ned og sover videre.

Jeg sunes bare det er lidt frustrerende at det er så svært at se på hende hvor år hun skal - og vi kan ikke engang tage tid, for nogle gange skider hun 2 sek. efter aftensmaden, nogle gange en time, og nogle gange først næste morgen. Det samme gælder tis.

Og vi kan heller ikke bruge den med at hun ligner en der søger efter et sted, for hun går virkelig ofte med næsen i jorden og snuser til de forskellige steder..

• #4   8. nov 2011 Stavefejl får I helt gratis, det er skrevet fra en iPhone smiley

• #5   8. nov 2011 Kan I ikke gå med hende ud i haven hver anden time eller sådan noget?

Eller tisser hun bare indenfor lige efter I er kommet hjem?

• #6   8. nov 2011 Da Zena havde blærebetændelse kunne hun også sagtens holde sig om natten. Det var kun om dagen der var et problem, og det eneste tegn hun viste var at hun nærmest blev overrasket over at hun tissede i sofaen eller ligenede...
    Jeg syntes du skal tage en urinprøve og så lade dylle kigge på den...

• #7   8. nov 2011 Jo vi kan sagtens gå med hende hver anden time (har dog ikke have, da vi bor i lejlighed) men hvis hun ikke skal tisse, så gør hun det ikke, og så gør hun det 10 min. efter vi er kommet op.

Hun tisser ikke i sofaen, og heller ikke længere i sin hundekurv..

Hvordan tager man en urinprøve fra en hund? :b

• #8   8. nov 2011 Du er kreativ smiley Jeg bruger et plastickrus der er klippet i halvt så det kan være under hunden (Zena er ikke så høj), og så går jeg efter og forsøger ikke at få tis på fingrene når hun sætter sig på græsset smiley
    Jeg har dog også hørt om andre der bruger en dyp/suppe ske med langt skaft til at stikke ind under hunden når den tissede.
    Når der så er ”gevinst” hælder jeg indholdet i en frostpose. Syntes det var nemmere at transportere op til dylle end en kop med skvulpe risiko… smiley
    Men du kan da ringe til dylle og høre hvornår de har tid til at tage imod. Så kan du tage prøven før du tager der hen, den slags skal nemlig opbevares på køl – grrr smiley

• #9   8. nov 2011 Vega stopper med at tisse hvis vi bukker os ned mod hende eller lign., for så skal hun jo liiiige se hvad der sker smiley

Hun virker på ingen måde som om hun har hverken gener eller ubehag smiley

Iiiih jeg synes det er svært. Er der nogen der ved hvad sådan en test hos dyrlægen koster? Ikke at det skal komme an på det, men hvis det er til at betale kunne vi jo bare gøre det for en sikkerheds skyld, men koster det flere tusind vil jeg nok have lidt flere symptomer end at hun tisser på gulvet :b

• #10   8. nov 2011 har hvalp på 5 måneder, hun har haft blærebetændelse 2 gange.... pg :

1. De kan sagtens holde sig en hel nat selvom de har blærebetændelse, sidste gang som er for 2 uger siden kunne hun sove fra 23-8 uden problemer, det var om dagen efter bevægelse og specielt om aftenen når hun måske blev træt at hun satte sig sådan som du beskriver uden varsel...

2. De behøver overhovedet ikke have ondt, hun har på intet tidspunkt virket påvirket af det, men hendes tisseri har hun ikke kunnet kontrolere...

3. den første gang gik der næste 3 uger inden effekt da vi måtte igennem 3 forskellige penicilliner inden der var et der virkede...

4. som du beskriver så synes jeg hurtigst muligt du skal få afleveret en urin prøve ved en dyrlæge, det er synd for hunden, og det kan gøre ondt selvom man ikke kan mærke det på hunden... og renlighedstræningen er jo ret stressende når hunden ikke kan gøre for det...

En urin prøve tages nemmest ved at sætte en ske med langt skaft under hunden som fx en suppe ske..... hæld det op i et engangs bæger og aflever det hurtigst muligt, kan du ikke komme afsted med det med det samme så skal det stå i køleskab.

5. behandling er penicillin og der skal være mærkbar bedring i løbet af 4-6 dage, ellers skal der prøves nyt præparat..

6. Jeg giver hver dag en tranbær kapsel til at styrke blærens evne til at udskille bakterier, man kan også give ½ c-vitamin morgen og aften, det de ikke optager udskiller de, har fået det af vide ved en dyrlæge, men jeg foretrækker tranbær produkter fra fx Matas...

Kan sige at vores hurtigt fattede det med renlighed da først hun blev kureret, hun fik det jo så desværre igen, men sidste behandling stoppede for ca 2 uger siden, hun er lige blevet 5 måneder og de sidste dage er der intet sket inde....

Da hun havde blærebetændelse holdt hun sig som skrevet 8-9 timer om natten samt her tilsidst også de 4-6 timer vi er på arbejde, men straks vi kom hjem og hun bevægede sig, legede spiste drak eller bare gik rundt så skete det...

ville bestemt få det undersøgt snarest, jeg tror en stiksning af urin ved dyrlæge koster ca 250 kr dertil kommer penicillin...

• #11   8. nov 2011 du kan bare ringe og bede dem om at stikse, uden at få en decideret konsultation, og er der så noget så bare bede om medicin til apotek, det gjorde jeg sidste gang...

Der er nødvendig vis IKKE andre symptomer end den anderledes tisning på gulvet, men behandles det ikke så kan det ende med bakterier der vandrer op i nyrene og så bliver din hund virkelig syg, så vent ikke på andre symptomer det har vores aldrig haft... øget drikkelyst måske... men intet andet...

• #12   8. nov 2011 og kapslerne er tranEbær.....

• #13   8. nov 2011 Gud, jeg vidste ikke at tranebær også kunne hjælpe på hunde. Ej heller at det kunne gå i nyrerne som på mennesker. Jeg lider selv meget af blærebetændelser og jeg har også været igennem en nyebækkenbetændelse og AV siger jeg bare! Nok noget af det mest ubehagelige jeg har prøvet.

Så til endnu et spørgsmål.. Ringer man bare til hvilken som helst dyrlæge, eller hvordan? Vi ar endnu ikke været til dyrlægen med hende, da hun sidst var der dagen før vi fik hende, hvor alt var perfekt.

• #14   8. nov 2011 Hanne m - tak for et super svar! smiley

• #15   8. nov 2011 nu kender jeg ikke dyrlæger i dit område da jeg bor ved Aarhus, men hvis den nærmeste har et ok ry ville jeg da bare ringe til ham/hende... mange dyrlæger har det sådan at man kan komme til at tale med dyrlægen selv mlm 8-9 om morgenen, så ville ringe i morgen tidlig, får du ikke dyrlægen selv så bare spørge klinikassistenten om ikke du kan komme forbi med en urin prøve, de vil helst have den tidligt muligt så de kan nå at stikse den og så kan du nå at få medicin samme dag, hvis det er nødvendigt...

jo der kan være komplikationer der giver blærebetændelser, men oftest er det jo en blanding af kulde og bakterier... men der kan være andre grunde så det er om at få fundet ud af hvad det er... skulle din hund ikke have blærebetændelse ville jeg ofre en konsultation, det kan være bakterier fra tarmen og det kan være blæresten der driller, men langt hyppigst er det alm blærebetændelse der bare kræver penicillin...

nu kender jeg ikke din type hund særligt godt, men den har jo også som hvalp været ret tæt på jorden i den kolde og våde sensommer vi har haft, tror også det er derfor vi læser om så mange hvalpe med blærebetændelse, de fryser nemmere, deres maver er tæt ved jorden og deres immunforsvar er ikke færdig udviklet...

Har din hund sådan lidt hår/pels omkring urinvejs åbningen ???? det har min og en opdrætter fortalte mig at dem skulle jeg klippe af, jeg troede de fungerede som et filter der holdte fx udefrakommende bakterier væk, men tværtimod fungerer de hår som en stige ind, så har din hund det så klip dem af... og jo tranebær og/eller c-vitamin skulle kunne hjælpe hvalpen med at bekæmpe at bakterierne får fat indtil dens immunforsvar er mere modent...

der findes også et flydende præparat, kan ikke huske navnet, det vil jeg prøve hvis min får det igen, men lige nu får hun en kapsel om dagen... og så krydser jeg fingre for at det ikke kommer igen....

• #16   8. nov 2011 hun har ikke noget hår på det nederste af maven og ved åbningen nej smiley
    Hun er ret høj, synes jeg, så hun går ikke tæt ved jorden, men tisser selvfølgelig helt der nede.

Jeg søger på Google efter en dyrlæge i vores område, og aftaler så en tid med vedkommende, alt efter hvornår det kan passes ind, da jeg studerer og vi ikke har bil.

Det middel du snakker om, skulle vel aldrig være cantharon? For det har jeg i tilfælde af blærebetændelse hos mig selv smiley

• #17   8. nov 2011 Og forresten.. Når vi har sygefordikring på hende, burde det så egentlig ikke dække udgifterne til penicillin?

• #18   8. nov 2011 jo det hedder det, men husk både det, tranebær og c-vitamin kun er noget der understøtter, ikke noget der helbreder, så er der en blærebetændelse så skal der antibiotika til...

mht sygeforsikring, så er der ofte en form for selvrisiko/selvbetaling, og om den dækker medicin er kommer nok an på den enkelte forsikring, så det må du spørge om der... nu koster penicillinen ofte ikke ret meget... men gem kvitteringer også fra dyrlægen, er det en tilbagevendene lidelse den gentagne gange skal behandles for, eller der der en anden årsag som først dukker op ved senere undersøgelser, så mener jeg det vil betragtes som en samlet lidelse/diagnose osv så så vil de fleste forsikringer dække med kun en gang selvrisiko....

• #19   8. nov 2011 Jeg prøver at give hende lidt cantharon i hendes vand, måske det kan hjælpe, eller måske forebygge fremover. Jeg overvejede det, men vidste jo ikke om jeg måtte bruge det på hende, så jeg turde ikke rigtig smiley

Jeg ringer til dyrlægen i morgen og så tager vi den derfra, mange tak for hjælpen smiley

• #20   8. nov 2011 Min hvalp på nu 15 uger har haft blærebetændelse.

Han har hele tiden sovet igennem hele natten - også med blærebetændelse...

Han havde ingen andre symptomer end hans uendelige sjattisseri hele tiden. Ingen smerter, ingen feber og ingen ubehag overhovedet.

Som nævnt andetsteds i tråden tissede han også mest når han var i aktivitet. Han har aldrig tisser i møbler og seng. Men så snart han trissede rundt på gulvet og legede, sjattede han uafbrudt.

Hans urin blevt stixet - og den var go' nok. Han havde blærebetændelse.

Han er desværre stadig ikke renlig. Når vi er hjemme, og havedøren står åben, går han fint ud og tisser hver gang, også helt af sig selv. Når han er alene hjemme (med vores 2 andre hunde) kommer vi hjem til at par søer. Jeg tror, at det er fordi hundene leger og tumler, når de er alene, og han kan simpelthen ikke multitaske endnu - altså, han kan ikke holde sig under leg.

Og til træning tisser han stadig meget - igen tror jeg det er fordi, han ikke både kan koncentrerer sig om øvelserne og huske at holde sig.

Da han havde blærebetændelse var der små søer over hele huset, når hundene havde værer alene - nu laver han et par eller 3 større søer tæt på havedøren.

Han kommer altid ud efter mad, søvn og leg - og forstår kommandoen tis.

Alligevel er han så svær at få renlig.

Så afsted med em urinprøve...

• #21   8. nov 2011 Jeg forsøger også med kommandoen tis, men hun er ikke helt med på den endnu.
    Det du beskriver lyder meget som Vega - dog ikke det med døren, hun gør det hvor som helst, og sjældent samme sted.
    Jep, jeg må få hende tjekket smiley

• #22   23. maj 2013 Har lige et spørgsmål er det normalt at hunden stadig sjat tisser når hun er på pencilin ? Hun er på 3 dagen nu ?

• #23   23. maj 2013 Ja der kan godt gå et par dage mere .... men første gang min var på det måtte vi skifte præparat da det første ikke " ramte " de rigtige bakterier .... det var faktisk først det 3. produkt der virkede, så ville give din dyrlæge et kald i morgen og høre om han/hun mener der skal skiftes .....

Min dyrlæge sagde dengang at på 3-4 dagen skulle der helst være mærkbar bedring

• #24   23. maj 2013 se punkt 3 i mit laaange indlæg længere oppe i tråden

• #25   24. maj 2013 Snakkede med ham i morges og der sagde han det var normal , og det nok skulle komme , hun har fået en sprøjte som gør hun drikker mere , også så tisser hun jo os mere , det er for og få renset ud , men hun er super frisk , så håber det andet stopper smiley vi må bare have tålmodighed smiley

Kommentér på:
Blærebetændelse, hvalp.

Annonce