Hvornår er det "farvel" til din hund ? (langt) {{forumTopicSubject}}
I går tog jeg med min kammerat ind på dyrehospitalet, hvor vi fik aflivet hans gamle Golden Retriver tæve på 13 år. Igennem længere tid har hun med al tydligvis vist at hun var gammel og træt. Gåturene var blevet korter og hun fik smertestillende medicin hver dag.Bare det at rejse sig for at hilse familien velkommen hjem, var en kamp for hende. Hun virkede ikke som om der var flere glæder tilbage i livet og hun lå bare altid ned. Jeg er flere gange kommet med "stikpiller" til min ven om, at det nok var på tide at sige farvel til den gamle tøs, men det har i den grad holdt hårdt og i sidste ende er det jo hundeejerns eget ansvar og samvittighed- samt evnen til at se ud over ens egne følelser, hvornår det er tid.
I går kunne den gamle tøs så ikke mere. Hun havde ikke så gerne ville ud og gå morgentur og min kammerat ringede grådkvalt til mig og spurgte om jeg ville tag med ham ind på dyrehospitalet og få hunden aflivet. Selvfølgelig tog jeg med. Hunden måtte bæres til og fra bilen, benene kunne ikke mere...........
Denne hund har altid været en familiehund. Er ikke blevet brugt til andet end at blive kælet og leget med.
Mine to store hunde bliver jo brugt til lidt af hvert (brugshundesport), og jeg ved med mig selv, at den dag, hvor det bliver en kamp for dem at rejse sig fra hundesengen, den dag vi ikke længere kan gå ture på to- tre timer, den dag hvor hundene ikke længere glæder sig til at komme ud på spor- den dag siger jeg farvel til dem. De skal dø med værdighed.......ikke synes hver dag er en kamp.
Men hvad med jer ?
Ved jo godt at det er frygteligt svært at sige farvel til ens firbenede ven gennem mange år.
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
hvis hun ikke er en hund der logrer glad når man kommer hjem eller kan gå en ordentlig tur...
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
Er helt enig med dig , Man må lære at se ud over sin egen sorg og gøre hvad der er bedst for hunden - Det er bare rigtig svært jo
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.326
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Men kunne ikke byde hende en vinter med salt og fugt i de ømme poter.
Hun har aldrig haft problemer med at rejse sig og er stort set hele tiden gået op og ned af trappen.
Hun var på fast smertestillende i 3-4 år
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg tror ikke jeg ved det før.
feb 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 190 Svar: 1.894
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 4 Emner: 146 Svar: 1.591
jeg syntes ikke det et problem at en hund lever på smertestillende så længe den har det godt og ikke bliver pumpet med piller.
Den skal selvfølgelig stadig kunne gå og komme omkring, for et liv i den hundekurv er ikke et liv.
Men jeg vil nok ikke forlange den absolut skal kunne gå tur 3 timer, det kan være den er glad ved flere men kortere ture, de bliver jo trods alt ældre i kroppen også
lige nu har min ene hund spondylose vi kan dække hendes smerter med et kosttilskud, hvilket vi er glade for, men det kan også være hun en dag skal på smertestillende.
Hun har også allergi, og kommer der en dag hvor den skulle blive så slem at hendes poter konstant er i smerte så ville vi nok lade hende få fred.... heldigvis er hun 6 år og har aldrig haft voldsomme problemer med poterne så det håber vi fortsætter.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Jeg vidste godt hvor det bar hen ad for han havde alderdomsbetinget kronisk nyresvigt, men jeg vidste ikke at det skulle blive lige den tirsdag. I et par år derefter havde jeg stadigvæk utrolig dårlig samvittighed og var i tvivl om jeg skulle have ventet længere, indtil jeg endelig nåede et punkt hvor jeg kunne se på fotos af ham igen, og der var et som jeg havde taget lige nogle dage inden han blev aflivet og så kunne jeg pludselig se hvor dårlig han så ud - det kunne jeg ikke da jeg stod i situationen. Så idag er jeg meget mere afklaret med det, men det er en grim beslutning at skulle tage, også selvom det er den rigtige beslutning.
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Meget ofte høre jeg om brugshunde der har været brugt rigtig meget gennem deres liv, nu er gået på pension og bare tuller rundt derhjemme. Tror egentlig ikke at sådan en hund nyder pensionstilværelse. En hund der har været brugt (og som har nydt det), vil jo ud og opleve endnu mere- også når den er gammel. Lange ture i skoven. Spor (måske også i skoven, så den prøver noget nyt i forhold til hvad den ellers har lavet, måske) osv
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.252
Min Whiskey er snart 9, hun er blind på det ene øje, har fået noget allergi, har gigt i ryggen og har virkelig ændret sig meget siden hun blev steriliseret for 1 1/2 år siden. Hun er stadig med på de fleste af gåturene (også de lange) og humøret er egentlig også fint selvom det heller ikke er hvad det har været, men hun har flere og flere sovedage og hun er absolut ikke den hund hun var. Jeg er begyndt at sige "farvel" til hende ligeså stille - ikke at det er tid endnu, men det nærmer sig, og nogen dage syntes jeg at det kommer galoperende imod os.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.402
Det er et emne der berøre mig dybt, os selvom det i det tilfælde du fortæller Lea, ikke er en hund jeg kender.
Håber hunden kom godt over på den anden side og sin kammerat er så okay som han nu kan blive
aug 2008
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Det er svært at sige, men håber jeg kan tage beslutningen til hundens bedste den dag den kommer
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 272 Svar: 1.878
Hun have været brugt en del til jagt. Hendes bagparti havde det skidt, og den dag vi kom hjem og hun ikke ku rejse sig tog vi afsted med det samme. Hun havde ikke udvist tegn på smerter på det tidspunkt.
Dyrlægen sagde hun have gigt i bagpartiet, grå stær, og så var hun ved at være døv. + hun havde et par knuder.
Hun sov ind i skødet på mig, og det var helt sikkert hendes tid til at komme i hundehimmelen
aug 2008
aug 2006
aug 2008
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 4 Svar: 24
Smertestillende medicin dagligt og flere dårlige dage end gode, er "no go" i min verden. Vores hunde giver os betingelselseløs hengivenhed og kærlighed - derfor skylder vi dem, at lade dem sove ind, når de bliver syge eller gamle.
Det ER den sværeste beslutning, som hundeejer at tage - men vi bør huske på, at når hunden er alvorligt syg og/eller har smerter, så er det kun vores eget behov vi dækker, ved at udskyde den sidste tur til dyrlægen.
aug 2008
aug 2008
Min mand har jo indtil nu, selv stået for alt hvad der har været af operationer på hundene (kastration, miltdrejning, sterilision, snitsår på poterne osv), men lige den der med aflivningen- puha..........
Ved at han ikke vil overlade det til andre, så selvom det bliver svært for ham, er jeg sikker på at vi selv gør det (og nok herhjemme, selvom hundene ikke har noget imod at komme med ind på dyrehospitalet).
aug 2008
aug 2008
aug 2008
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 580
Det er så svært at se objektivt på det, når der er følelser i klemme.
Jeg lærte i hvertfald en ting af min forrige hund, en brugshund skal ikke på pension....
Han var vant til at få 8-10 km bag ved hesten 4-5 dage om ugen, og han elskede det.
Da han så begyndte at halte ville jeg jo skåne ham - det er det dummeste jeg nogensinde har gjort.
De sidste år var en pestilens for os begge to, men bagklog kan man jo altid være.
Skulle Benny begynde at fejle noget, får han smertestillende så længe det er Ok, og så får han lov at arbejde. Når han så ikke kan mere får han lov at få fred.
Han duer ikke som klappe kage hund.
Jeg håber bare at jeg også kan gøre alvor af det, hvis det skulle blive aktuelt.
Ellers vil jeg sige som CH når dagen kommer ved jeg det.
aug 2008
Jeg håber (Ved godt det ikke er særlig sansynligt) men at jeg enten vil være stærk nok den dag tiden kommer eller os at hun forlader denne verden af sig selv.
aug 2006
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Når jeg ser tilbage på min gamle hund Ronja kørte jeg den for langt ud. Hun var så syg til sidst og det endte med at betændelsen i livmoderen fik hjertet til at gå i stå og hun død naturligt.
Men jeg burde have taget valget ½ år før - mindst. Det kunne jeg bare ikke dengang.
Så langt vil jeg ikke køre den ud igen. Men kan heller ikke sige hvornår jeg vil sige stop - for den første er jo nok Lilly og hun betyder alt for mig.
aug 2008
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.578
Hvad så hvis hunden er frisk men bare så gamme, at det der glæder den er en tir på ½-1 time.....
I min verden skal der være plads til såvel hvalpens enorme energi, som den ældre hunds faldende energi, så der må en del flere kriterier ind i en helheds vurdering for mig mht hvornår det er tid til at sige farvel...
Kristisk uhelbrdelig sygdom uden udsigter for et værdigt liv for hunden er lidt mere ligetil, en almindelig ælde, slid og livstræthed....
De 3 jeg har måttet sige farvel til var sygdom, men skulle det komme dertil at en af dem jeg har nu bliver gammel og træt så håber jeg at kende den så godt at jeg kan tage beslutningen udfra hundens vel og ikke tilgodese min egoisme med ikke at kunne få sagt farvel...
feb 2011
aug 2008
Hunden skal ikke gå med gigtplaget ben i skoven og i og med at jeg ved at mine hunde elsker at arbejde ud over alle grænser, så dur det ikke at hundene lige pludselig ikke kan klare mere ( i hjernen vil den jo stadig ud og arbejde, springe rundt i skoven osv)
feb 2011
ældre mennesker skærer jo også tit ned i de fysiske udfoldelser og i behovet for at udforske verdenen i takt med at kræfterne bliver mindre, men det betyder jo ikke at de nyder det de så orker mindre... så er der funktionsbegrænsning med uden smerter og andre væsentlige gener så bliver min hunde i denne verden...
jun 2009
Følger: 230 Følgere: 95 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 3.005
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 413
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
sådan blev det med Jesse.... ham havde jeg sagt farvel til gennem længere tid......
en dag var det bare nok, og han gav tydeligt udtryk for, at han ikke var den samme glade hund, som han havde været.....
dagen efter løb han logrende ind på klinikken, myssede alle han mødte, og slikkede mig på hånden lige inden hans øjne faldt i.......
har fortrudt det hver eneste dag lige siden, og så alligevel ikke... det var det eneste rigtige for ham.... men AV!
frygter den dag, den beslutning skal tages for de andre.......
jan 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Emner: 95 Svar: 1.146
Vores shibapige har en hjertefejl som gør at hun mister pusten ved for meget bevægelse, og hun sætter sig ned og hiver efter vejret. "Anfaldende" ser rigtig grimme ud, men varer max op til 10 sek, før hun igen er i fuld firspring.
Nogle dage virker rigtig dårlige, men de fleste dage virker fantastiske uden anfald.
Hun er ude og gå i skoven hver dag mellem 1 - 3 timer, og på flere små ture i løbet af dagen, og dette klarer hun snildt.
Jeg tror vi ved hvornår tiden er inde, når tiden er inde.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
aug 2008
okt 2005
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 21 Svar: 29
vores lille tæve på 8 år fik i mandags konstateret sukkersyge pga homonsvingninger og falsk drægtighed så med daglige indsprøjtninger og special kost skal vi til og vænne os til en ny tilværelse, hun er så begyndt og blive mat i øjnene og har svært ved og se hvor vi er henne når vi kalder, og gider heller ikke rigtig spise mere, ved godt det er tidligt i forløbet og overveje om der skal fred til men når man ser tilbage på de film og billeder vi har af hende ser vi en hund der altid var glad og elskede og lege, men idag ser vi en helt anden når hun ligger og kigger, nu skal vi til test på fredag for og se om hun også skulle ha lever svigt og underlivsbetændelse fra blodprøven så krydser fingre.
men tåre får man godt nok i øjnene ved tanken om ens bedste ven endag ik er her mere
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.144
Han kan holde til en gåtur på max en time i streg, men han kan stadig både lege med de andre hunde og hoppe op og ned af sofaen mv. Lysten til alt er der stadig, det har den altid været.
Smertestillende er no go ..
Det eneste han skal er at have et dejligt liv
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.800
Hvornår er det "farvel" til din hund ? (langt)