er blevet angst :-( {{forumTopicSubject}}
Godaften HG'er.
Jeg ved næsten ikke, hvorledes jeg skal få dette forklaret, men prøver:
Efter den nye hundelov trådte i kraft sidste år, har jeg haft en del trælse oplevelser med andre hunde.
Andre hunde reagerer meget voldsomt på Walter's (min amstaffs) mundkurv. Meget forståeligt, eftersom de ikke har mulighed for at aflæse hans signaler.
Dette har blandt andet ført til, at han er blevet bidt (heldigvis stadig kun overfladiske skrammer). Det foregår næsten altid således:
"Fido" kommer gående (gerne i en træls flex-line) og render gøende og med blottede tænder frem mod Walter. Walter smutter om bag mig, men er jeg ikke hurtig nok, får han gerne et hak. Walter smider sig på ryggen, imens jeg fjerner "fido".
"Fido's" ejere er som regel meget chorkeret, eftersom "Fido" ALDRIG før har bidt.
Jeg snakker med ejerne efterfølgende, og de kan sagtens se problemet i, at deres hund reagerer negativt på Walters mundkurv, og får efterfølgende styr på deres hund.
Nu har vi efterhånden mødt "Fido" 1,2,3,4 (de kommer som regel overraskende rundt om et gadehjørne i en flexline, og jeg kan således ikke nå at afværge situationen).
Heldigvis har Walter endnu ikke "taget skade" og ELSKER stadig alle andre hunde- men det har jeg Jeg er blevet direkte angst for store og mellemstore hunde, hunde i flexliner, løse hunde, hunde i haver, der ikke er hegnet særlig højt ind.
Jeg er rigtig bange for, at overføre denne angst til Walter, og han således vil have en anden reaktion med andre hunde, end han har nu.
Jeg har været på træningsbanen -> ingen bedring.
Jeg har lånt en anden hund på træningsbanen (her var der intet)
Jeg har gået ture i samme by med mine forældres miniatyre gravhund -> igen ingen reaktion fra min side.
Ergo er det altså MIG der er et "problem" -> men kun når jeg går med Walter.
Det begrænser efterhånden min hverdag temmelig meget, og hvad der før var 10 km gåtur om dagen er nu indskrænket til ture, hvor jeg ved, at disse løsgående hunde mv. ikke er. Istedet træner vi mere i haven, og kører ofte til storbyer, både for at vedligeholde miljøtræningen, men da hundeejere typisk er bedre til at holde deres hunde i kort snor på gågader.
Hvad fa'en gør jeg snart?
Det skal lige siges, at min kæreste går "de farlige ture", således at Walter stadig får gået forbi de store hunde. Selvom kæresten er med, er jeg stadig angst..
What to do?
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.889
Kender du ikke en der kan hjælpe dig, et er vigtigt at du bliver tryg ve at lufte din hund for jeres begges skyld.
Held og lykke.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 75
HG er min næste mulighed for hjælp
jun 2008
Jeg håber du finder en løsning så du ikke bliver nød til at træffe så hård en beslutning.
nov 2008
Problemet er, at jeg ikke ønsker, at min egen hund ændrer adfærd på grund af mig..
Heldigvis er han 3 år og dermed "veletableret" og meget stabil, men hvis hans leder vakler -> hvordan reagerer han så?
nov 2008
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 51
Men for at komme tilbage til dig, så tænker jeg til at du kunne ha' brug for til hjælp til at slappe af på, måske du skulle prøve nogen baldrian piller, så måske kan tage toppe efter nogen tid- det skal jo lige ind i kroppen. Ellers så tænker jeg noget terapi, hvor du kan få nogen redskaber til at styre din angst. Det har jeg i hvert fald hjulpet mig meget. :O)
nov 2008
Vi er HELT enige om flexlininen! Den er formiddabel til træning af indkald - intet andet!
nov 2008
Tja... mundkurv er påbud og generer faktisk hverken mig eller Walter -> blot de andre hunde (hvilket faktisk er ganske naturlig adfærd, så man kan jo ikke rigtig bebrejde hundene - blot ejerne)
Hmm... Baldrian var måske en mulighed..
Har talt med en terapeut (har en i familien), men sålænge at det rent faktisk er begrundet angst ("overfald" ér sket), og muligheden for nye overfald er reel (yes der er ekstramt mange fido'er), kan han ikke rigtig jhælpe mig så meget
nov 2008
nov 2008
Min kæreste har også været udsat for et "angreb" fra en gravhund, der måtte han simpelthen løfte Walter op i favnen (Det ser altså ikke skide godt ud, hvis en mand på 2 meter kommer gående med en muskelhund, for derefter at plante en str. 48 i hovedet på pensionistens gravhund :-/)
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
Først vil jeg sige, at du skal være meget glad for, at Walter ikke har taget skade.. Han virker til at være rimelig velafbalanceret og så længe han stadig får positive oplevelser med hunde, tror jeg nok, han skal klare den..
Hvor tit sker det??
Derudover, så tror jeg at du i hvert fald i noget tid, skal gå, hvor der ikke er disse hunde (som du allerede gør)..
Men lyder som noget af en udfordring desværre, og har desværre ikke lige svaret... men kræver i hvert fald allermest arbejde med dig selv og dine tankegange og at tage én gåtur af gangen.. Jo flere gåture du oplever uden problemer jo bedre vil det blive. Problemet er så bare at man ligesom ryger tilbage, hvis der så kommer en arrig gravhund eller lign:-(
Personligt havde jeg nok overvejet at tage mundkurven af ham, men ved at det nok ville være højst problematisk grundet hundeloven (og fordi, jeg egentlig synes, man skal følge den)
nov 2008
Både Walter og jeg har for længst affundet os med mundkurven, udfordringen ligger blot ved manglende og korrekt oplysning af øvrige hundeejere (blandt andet hvorledes hundene reagere på mundkurv sammen med muskelhundens generelle statur -> det virker ekstremt provokerende og truende på andre hunde)
Desværre sker det ca. hver 14. dag. Det er i forbindelse med møde med nye hunde (jeg flyttede hertil for et år siden). Efter en snak med nye hundeejere, forstår de som regel godt problemet (nemlig dem selv), og sørger derefter nogenlunde for at holde deres hunde på plads (de bliver jo ligeså chorkeret over deres egen hunds adfærd).
Den helt store udfordring ligger i "gårdhundende" (jeg bor ude på landet). De render typisk fri i gårdspladsen, men render desværre ud, når vi kommer forbi. De gamle gårdmænd er ikke så påvirkelige (trods at jeg efterhånden har delt et par pakker chokolade ud i forbindelse med efterfølgende snak vedr. deres hunde). De mener, at jeg må gå en anden vej.. -> der er bare ikke så mange veje tilbage, hvis jeg ligeledes ønsker at undgå "mødet rundt om hjørnet".
Desuden er det vigtigt for mig (og ligeledes min hund) at få oplevet noget nyt, dvs. nye snus og ikke gå den samme trygge vej hver dag...
Overvejer meget snart at indrykke en annoce/artikel i den lokale ugeavis, men er måske ikke sikker påm, at det er vejen frem i en forholdsvis ny by..
nov 2008
Dog begynder der, at komme små tegn:
Når jeg går forbi to store meget gøende rotweilere, går han ikke korrekt på plads (skulder ved mit ben), men trækker sig lidt, således at han nærmest gemmer sit hoved bag mit ben.
Når vi er kommet forbi, går han op på plads af sig selv igen.
Jeg læser det lidt som, at han godt kan mærke på mig, at jeg er bange, og kryber derfor tilbage.
Samme koncept herhjemme: hvis der kommer en kæmpe edderkop, og jeg bliver RIGTIG bange -> smutter Walter med det samme ind i sit bur, indtil svinet er slået ihjel og jeg er holdt op at tude
Han læner sig meget op af mig som leder, og derfor er jeg ekstra bange for, at dette kommer til at påvirke ham negativt..
jun 2008
Her hvor jeg bor er folk også dybt uansvarlige og har ingen respekt for andre, når jeg luftede min hund (i snor) kom der ofte hunde farende hen i hoved på os, uden at ejerne reagerede, og hvis man beder dem om at tage hunden i snor så bliver ejerne dybt fornærmet eller er helt uforstående for at deres unghund (på 20+ kg) ikke skal hoppe rundt på min hund (6 kg) som er i snor og åbenlyst ikke bryder sig om det.
Det er simpelthen så frustrerende at man ikke kan lufte sin hund uden disse problematiske møder. Nu tog min hund psykisk skade, han blev udfarende, stresset og utryg som førte ti at han blev syg.
er blevet angst :-(