Den kære flexline {{forumTopicSubject}}
Jeg er efter jeg har læst mange indlæg herinde om flexline og sikkerhed for hunden, begyndt at lægge meget mærke til, hvordan folk går med deres hunde her i byen.
Jeg lufter ikke selv hunde så tit i byen, er mere til skoven osv, men når jeg gør det så sker det i kort line.
Den anden aften havde jeg min Maggie med på luftetur i byen, og det her var jeg hvad jeg oplevede. Først passere vi den mest bedårende chokolade brune lab. hvalp iført halsbånd og flexline. Flexlinen så ud til være låst med hvalpen var meget utålmodig og ville gerne over togbanekrydset så hurtig så mulig, så ejer trækker hunden tilbage og så fløj halsbåndet op på hovedet dvs det var så tæt på den var kommet fri.
senere kommer de en mand med to små hunde i flexliner de går omkring 5 meter fra manden og der de ser mig og Maggie på den anden siden. Springer den ene ud på vejen og gør helt vildt. Jeg tænkte bare shit det var heldig at der ikke kom en bil.
Så sker en endnu en episode, da vi næsten var hjemme. Jeg ser to kvinder med en japansk spids hund kommer gående længere oppe på modsatte side. Kunne godt se at den her hund vil frem i verden, og kun kæmper med at få den til at gå pænt. At den så er kommet tæt nok på til at se os bliver den ellevvild. Maggie går plads på højre side af mig, at hun er mest tryg ved det, netop pga af biler. Maggie er en reserveret hund når hun er med ud og gå, og hun gider ikke at hilse på hunde og folk så længe hun er i snor. Men jeg tænker ikke så meget ovet det da hun går over på det andet fortov. Og lige da jeg tænkte det, så slipper hun hunden og lader den rende de 8 meter over vejen og hen til os. Jeg siger med det sammen at Maggie ikke vil hilse, men er mest chokket over at linen er spændt ud over vejen og hunden står på den andet fortov. Hun glor så bare dumt på mig, uden at gøre noget, så jeg vælge at sætte en barsk tone på, For Maggie var begyndt at bakke og det plejer at være signal til at hun er presset nok. Men efter mit opråb så siger dame til sin hund: At min hund ikke lege. Andet går hun ikke. Jeg tænker både på Maggie og biler der var på vej imod. Men så langt om længe trækker hun hunden tilbage over vejen, og der skete den heldigvis ikke noget.Men det er bare ikke optimalt at man lader hunden løbe ud på vejen og på andet fortov og så over til en fremmet hund. Synes godt nok det var en grimt tilfælde. Stakkels hund hvis den var blevet kørt over :O(
mar 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 156
Jeg har snakket med en, der faktisk sagde til mig at hun godt vidste at det var hende der var for doven til at opdrage hunden, og brugte derfor flex da hunden trak ulideligt i alm. hundesnor. ): dovenskab over sikkerhed? - nej tak!
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.038
Jeg oplever tit hundene løber ud på vejen fordi flexlinen ikke er låst, eller når hunden går flere meter foran deres ejer, og så pludselig ser en hund på den anden side, som de gerne vil over til.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
de giver mig og min hund frihed under kontrol.
men man skal kunne finde ud af at bruge dem rigtigt ellers er de livsfarlige
nov 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 82 Svar: 1.955
Jeg har lært min hund:
At man ikke krydser vejen før den får lov
At man kommer på plads når der kommer en bil
At man kommer på plads når man møder andre mennesker eller hunde (med mindre det er en af de faste hilse-venner vi kender på forhånd)
Hvis alle bare gjord det ville der ikke være nogle problemer….
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 1.312
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Vi har flexliner til vores og bruger dem jævntligt. Men jeg bruger dem aldrig, når jeg går med to hunde alene, og havde mine hunde været større, havde jeg heller ikke fundet det forsvarligt.
Vi bruger dem kun på de små villaveje, hvor vi selv bor, aldrig ud på større veje, hvor der køre andre biler, end dem der bor der.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
Cecilia hvordan kan det være flexlinens skyld at du selv og en anden blev revet rundt? Kunne det ikke lige så godt være sket med en almindelig line?
dec 2008
Følger: 67 Følgere: 58 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.040
Jeg Bruger derud over en 25 m lang line som jeg sætter i flexlinen på marken så han kan løbe mere frit.
Når vi går tur på vejen er han i alm. snor da jeg ikke stoler nok på flexlinen og han kan finde på at springe efter biler.
aug 2007
Nej da man ikke kan have ordentlig fat i en flexline i min øjene. Man kan ikke bruge begge hænder, eller kan ihvertefald ikke se hvordan det er mulig.
Men jeg vil aldrig bruge den på en stor hund. Begge hunde som rev os rundt var større hunde.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
aug 2007
Okay synes bare ikke det ser sådan ud. Men jeg vil stadig ikke bruge den til større hunde, da jeg føler jeg ikke har kontrol nok over hunden. Nu har vi Loke og han er en stor hund og stærk hund, og han ville sagtens kunne rive mig rundt i en flexline hvis han ville. Jeg føler jeg har mere styrre/kontrol over ham i en alm. line.
mar 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 27 Svar: 156
Læderliner er det bedste vi har haft. Ole er ikke ret stor, men alligevel skal han opføre sig ordentligt. Han vejer ikke ret meget, og trækker ikke i al almindelighed - fordi træningen er foregået med alm. line.
Ved ikke rigtigt hvordan man skulle kunne træne med en flex?
Kan ikke forestille mig at det kunne gå ret godt..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Jeg bruger ikke flexen som en fiskestang.
indkaldet fungerer normalt fint.. men med en hanhund på 7 mdr kan man aldrig være helt sikker
Min hund lærer at gå pænt i en alm fast line på 180 cm inden den får lov at gå med flex i skoven
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Jeg har prøvet at gå med nogle af mine gæstehunde i flexi og det går bare ikke. De er alt for uopdragne til den slags.
Mine egne ved lige præcis hvad de må og ikke må, når vi går ture. Og de kommer ved indkald - langt tid før der kommer nogen imod os.
Det er forbudt at gå på veje og stier - eller krydse over uden at have fået lov.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Og det var da også en underlig ting at gøre..
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 14 Svar: 145
det skal lige siges at hunden SKAL være trænet til at gå i flex, når jeg går med min mors hund i flex, så stresser jeg over det, for den går bare hvor den lyster, og det er ikke helt idéen.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.911
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.626
Det er ikke flexlinen der er noget galt med, næ, det er ejeren i den anden ende, der ikke har lært hunden hvordan man skal opføre sig i en flexline.
Det hænder også at vi går på en stor sti, hvor der af og til kommer andre mennesker med eller uden hunde, samt folk på scooter eller cykel. Hver gang jeg ser nogen kalder jeg Silje til mig, også bliver linen låst fast, både for min og de andres skyld. Det er mig der har valgt at have hund, ikke de andre folk omkring mig. De fortjener ikke at blive filtret ind i en lang line, bare fordi ejer ikke har styr på sin hund.
Flexlinen er også genial er øve indkald i. Siljes er på 5 m, så der er mange gode muligheder i den.
Jeg ville ikke undvære min flexline, da den er en kæmpe fordel for os begge to. Ligesom de dage hvor mange ikke har humør og overskud til den helt store gå pænt træning, så bare at finde en mark og afsted med flexlinen. Indrømmer gerne at det ikke er hver dag jeg har overskud til diverse gå pænt ture, hvis jeg gør det alligvel bliver jeg bare hidsig, og det skal i hvert fald ikke gå ud over Silje på nogen måde, at mor har en dårlig dag. Så hellere få hendes krudt brændt af på en mark, strand eller lign.
Dét kunne jeg ikke gøre uden flexlinen.
Jeg ville ALDRIG gå med den inde i byen, da der kunne ske så mange ting derinde. I byen må hun finde sig i at have den korte snor på, på 2 m (kortet ind), om så den lille dame vil finde sig i det eller ej.
okt 2010
Følger: 11 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 250
Siger kvinden der selv har en hund der ikke går for pænt.....dog UDEN flexline.
Synes de kan være farlige
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 51
Meningen med indlæget var engentlig ikke for at forbande flexlinen. Men mere en undren over den mangel på sikkerhed. Jeg var godt nok rystet da hun sendte den hund over vejen. Så som flere skriver så er det jo ikke linen den er gal med, men dem der styre den. Vi har jo trods alt ansvaret. Jeg ville i hvert fald ikke tilgive mig selv, hvis mine blev kørt ned, fordi jeg selv havde været sløset. :O)
Den kære flexline