{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
764 visninger | Oprettet:

Etik.... {{forumTopicSubject}}

Siden jeg kom ind på HG, er jeg tit stødt på tråde der, ligeså sikkert som AMEN i kirken, afstedkommer stor uenighed.....(og til tider dårlig stemning).....

Når jeg tænker på hvad der er grunden, når jeg frem til at det har noget med etik at gøre.

I de tråde har jeg stillet mig selv det spørgsmål:....Lise.....hvordan vil du selv føle, hvis det var mennesker, ikke hunde, vi snakkede om????........og DU var den, andre mennesker skulle bestemme for / over?

I de allerfleste tilfælde kan jeg lynhurtigt finde svaret i mine følelser....selvfølgelig ville jeg da ikke bryde mig om (fordi jeg har en lys hudfarve) at få fjernet min næse eller min lillefinger, når et andet menneske synes det ville klæde mig uden....jeg vil heller ikke bryde mig om at mine forældre skulle forbyde mig at få børn med en grønlænder......MEN

Nu er vi "gud" overfor vores dyr......vi, ALENE, bestemmer hvad vi vil gøre,..... klippe, klistre, aflive, parre, skille os af med o.s.v............

Jeg er bestemt også i tvivl nogen gange...er en sygdom alvorlig nok til at jeg ville lade en hund (eller min far) "aflive"?........skal jeg lade mit dyr kasterere fordi det er til gene for mig?........

Jeg vil gerne høre jeres mening om emnet...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Etik....
  • #1   16. jun 2006 Uh Lise - det var en af de svære.. Det handler, i mine øjne, dels om etik men også om en god portion moral og det at tillægge dyret nogle menneskelige egenskaber....

• #2   16. jun 2006 Ja....det er ikke et nemt spørgsmål...og ja ....det er ikke min mening at tillægge hunde menneskefølelser, men at finde sine egne følelser og kunne bruge dem i forholdet til dyr....

• #3   16. jun 2006 Etik for mig er det der ligger bag moral....

• #4   16. jun 2006 Hvad skal jeg sige? Du har fat i noget rigtigt på mange af punkterne *S*

• #5   16. jun 2006 godt emne, der får de små grå i gang....

Det med, at vi mht. til vores kæledyr er "gud" ser jeg som et privilegium, men med et stort medfølgende ansvar, det er en gave jeg skal omgåes med høj moral, etik og kærlighed, Ja det giver mig en form for magt, men også en byrde, for det kræver at jeg er 100% uselvisk, og kun tænker på hvad der er for mit dyrs bedste.
    jeg skal altid overveje om jeg er egoist når det kommer til de tunge beslutninger, og jeg skal gå imod alle mine angstfølelser for at miste noget, for mig meget dyrbart.... jeg skal se i øjnene at min beslutning om evt. aflivning vil bringe mig stor sorg, og det er hårdt.
    men jeg gør det alligevel gang på gang, fordi jeg for intet i verden ønsker at min elskede hund skal pines eller lide overlast fordi jeg ikke tør at miste....

Lykke

• #6   16. jun 2006 Jeg er ikke tilhænger af at kastrere/sterilisere blot for min egen fornøjelses skyld. Min gamle hund blev det, da hun var komplet umulig at have med at gøre. Og det var i samråd med dyrlægen.. Jeg er heller ikke tilhænger af kupering - dog kan jeg i enkelte tilfælde godt se ideen med at gøre det.. Men ikke blot fordi det ser "pænt" ud. Jeg ville kæmpe til sidste dråbe for at holde mine hunde i live - hvis det stadig var "menneskeligt". Jeg går også ind for aktiv dødshjælp hos mennekser.. Men når en eller anden stakkel har ligget som en grønsag i årevis er det ligesom for meget.. den holdning gælder også dyr..

• #7   16. jun 2006 ....ejjj, hvor godt skrevet Lykke....netop det der er vores dilemma i forholdet til emnet!

• #8   16. jun 2006 Hvor går grænsen mellem egoisme og handling i forhold til dyrets bedste?

• #9   16. jun 2006 Det er en svær en.

For mig er der forskel på motivet.

Er det udseende eller helbred der er årsagen? Det er ligemeget om det er avlen eller "rettelser" bagefter.

Hvis man gør det for hundens skyld, f.eks. kastration for at den slipper af med en masse hormoner den alligevel ikke må bruge til noget, er det helt iorden for mig Men hvis man lige retter ørerne fordi man synes det er smartest, så synes jeg det er fjollet.

Hvis man vælger at aflive sin hund fordi den har smerter den skal leve resten af livet, så er det efter min mening det eneste rigtige.

Men at aflive den fordi den ikke længere passer ind i ens liv, det er kritisabelt.

Så for mig er forskellen om det er for hundens eller for menneskets skyld.

• #10   16. jun 2006 Ja Stella.....men hvor går grænsen i spørgsmålet om avl på hunde....stamtavle / uden stamtavle????

• #11   16. jun 2006 derudover er jeg DYBT imod operationer, der kun tjener vores forfængelighed..... vores hunde er skabt som de er, af en grund, og det er i mine øjne Uetisk, umoralsk og egoistisk at lave "skønheds operationer" på dyr.
    Det skal siges at jeg har ladet nogle af mine tøser sterillisere, men af den grund at de blev "hysterisk gravide".... med alle medfølgende gener, som jeg vurderede var synd for dem.

Lykke

• #12   16. jun 2006 der er dog en enkelt undtagelse mht. skønheds operationer... og det er visse jagthunde, hvor en halekupering er nødvendig for at hunden ikke kommer til skade under jagt... det kan jeg acceptere, for jeg er sikker på at disse hunde lider mere hvis de ikke får brugt deres jagt drive, i forhold til at de får kuperet deres hale.....

Lykke

• #13   16. jun 2006 Lyke.....er helt enig .....men hvad med avl på "uægte hunde"......?

• #14   16. jun 2006 .........jeg synes det er rigtigt dejligt at vi har hunderacer.....så kan man på forhånd vide hvilke egenskaber dyret har og ikke har.....der er utroligt mange mennesker der gennem generationer har avlet disse frem (som regl i brugsøje med), og det er vel på en eller anden måde grundlaget for al hundehold....
    Samtidig holder jeg utrolig meget af blandingshunde.....de er for mig uundværlige.....men hvor er etikken?

• #15   16. jun 2006 Pyha med eller uden stamtavle er et helt kapitel for sig selv. Men hvorfor vælger nogle at parre deres gravhund med en mops?

For mig er faren ved at blande racerne, at man ikke ved hvad denne cocktail medføre. Ved racerne har man en nogenlunde ide om sind, størrelse, helbredsproblemer, aktivitetsniveau m.m. Men en blanding er ligesom et lotteri, måske går det godt, måske ikke.

• #16   16. jun 2006 Er der nogen af jer som helst ser en verden UDELUKKENDE bestående af gravhunde, pudler, rotweilere eller andre rene racer.......og ikke kan se at blandinger kan forekomme og måske kan tilføre hundeverdenen noget godt (eller dårligt) ?

• #17   16. jun 2006 hmmm avl på uægte hunde....
    ja for mig er alle hunde "ægte" ægte elskelige, firbenede basser der er os evigt trofaste....
    Jeg har selv "ægte" hunde, men har igennem mange år haft kryds, og de er såmænd lige så uimodståelige som de "rene"....
    så jo det er for mig helt iorden at nogen avler på uægte hunde.....om ikke andet, så for mangfoldigheden`s skyld..... de skal så også bare kalde dem hvad de er, så ingen bliver "snydt".

Lykke

• #18   16. jun 2006 I gamle dage (dengang hunderacerne opstod) var det i menneskets tjeneste de blev udviklet.....idag er det anderledes.....det er oftest som kæledyr...

• #19   16. jun 2006 Jeg har hvalpe....og kan med stolthed og glæde fortælle kommende hvalpeejere hvordan min tæves race er.....og dermed fortælle hvordan deres hund måske bliver......det er jeg da superglad for at kunne.....og det er KUN fordi andre mennesker har gjort sig den ulejlighed at avle på netop min hunderace....

• #20   16. jun 2006 (mine hvalpe er blandingshunde)

• #21   16. jun 2006 Det er et svært emne at komme med, vi mennesker har forskellige meninger om hvad der er etik og moral. Jeg har været til eksamen i dette emne, godt nok omkring mennesker, men det er noget vi aldrig kan blive enig om for hvad jeg mener om dette emne, mener en anden noget andet osv.
    Tror aldrig at man kan blive enig om dette.

• #22   16. jun 2006 Lise
    Jeg tror ikke, at man kan svare generelt på dine spørgsmål, og tror at man som menneske er nødsaget til at kigge i sig selv og mærke efter om det man gør er noget man kan forsvare ,og ikke mindst om man kan se sig selv, sine dyr, medmennesker og hele omverden i øjnene.

• #23   16. jun 2006 Nej Anni...det er også min mening....vi bliver aldrig enige, men måske kan vi se at det er det etiske spørgsmål vi diskuterer og undgår de meget personlige kommentarer der indimellem kommer.....
    Hvis vi alle "følte" efter hvordan vi havde det inde i os selv, tror jeg vi kunne acceptere meget mere.....
    Som jeg ser det lige nu, fordømmer nogen andre på grund af en moral der måske ikke bygger på samme etik!

• #24   16. jun 2006 Jeps...Trine.....

• #25   16. jun 2006 Øv...Anni....nu kommer jeg til at savne mit lille nus....går det godt med hende?
    (Absolut privat følelsesmæssigt indlæg)

• #26   16. jun 2006 Ja, lise det vil jeg give dig ret i.

Jeg mener, at det man gør eller foretager sig, gør man af den overbevisning at det er etiksk koreket og også moralsk rigtigt for en selv.

(Jeg tror nok ,at jeg selv er en blanding inden for menneske rasen), Men jeg er da lige så god, som en ægte rase inden for mennesker.

• #27   16. jun 2006 Ja lise, det går bare kanon godt, hun vil gerne bestemme, have det sidste ord. Vækker Ernst kl. 2 om natten, og vil ud HI, og så kommer hun jo selvfølgelig ud.
    Hun er bare en guldklump. Hun skal på camping i weekenden, så det bliver spændene hvordan det går. Skal nok holde dig orienteret.

• #28   16. jun 2006 Jeg tror ikke at hundene parrer på samme måde som mennesker gør.. Det forkommer mig utænkeligt at en tæve en dag beslutter at nu vil hun have hvalpe og at det SKAL være den flotte schæfer-blanding som hun er så forelsket i...
    Hunde diskriminerer ikke når de er i løbetid, mens mennesker almindeligvis får børn som resultat af et kærligt forhold (alt har dog undtagelser).
    Hvis det var tilfældet hos hunde kunne man fristes til at ytre at avls-tæver teknisk set voldtages da hannen er bestemt for dem, og så ville al avl jo også være uetisk.

Kastration er sjældent for udseendets skyld og tjener et formål, være det et roligere adfærd, forhindring af viderførelse af syge gener/ uønsket temperament eller sundhedsmæssige årsager.
    Jeg finder den moralske relativisme der ligger i at sammenligne kosmetisk kupéring (i modsætning til kupering af jagthunde-haler) med kastration fuldstændig uden grundlag, og kan i det hele taget ikke forstå at man kan forsvare kirurgiske indgreb for skønhedens skyld på vegne af nogen der sandsynligvis helst er foruden.
    Og ja, de er nok også selv foruden kastration, men så længe man ikk har andre måder at kurere underlivs-relaterede sygdomme der kræver det, temperament som følge af løbetid/for meget testosteron, uønskede hvalpe, dårlige gener osv. så har jeg personligt ikke noget problem med det.

• #29   16. jun 2006 Hunde diskriminerer ikke når de er i løbetid = ikke i samme grad som mennesker gør. For det er self ikke ALLE hanhunde der må på hende, det er bare meget få der ikke må

• #30   16. jun 2006 Annemie....tror du misforstår mig lidt.....det er os som mennesker der vælger for dem....
    ....og hvordan vi som mennesker kan forklare (på etisk vis) at vi lader dyrene kasterere fordi vi hader stank at hankat eller ikke kan holde Pluto hjemme.....

• #31   16. jun 2006 Maria......kan du kun gå ind for raceavl eller ej?.....og hvis du kan acceptere "ikke"avl.....hvem skal så bestemme hvem og hvad der skal avles på?
    Spørger fordi jeg ikke helt forstår dit synspunkt...

• #32   16. jun 2006 "ikke"avl = "ikkerace"avl

• #33   16. jun 2006 Jamen Maria....avlsgodkendelse bygger jo på at hunden er af ren race.....

• #34   16. jun 2006 Du mener så at det kun er rene racer (avlsgodkendte) der må avle?

• #35   16. jun 2006 Det jeg spørger dig om er: mener du at kun hunde med stamtavle og avlsgodkendelse skal kunne få hvalpe?

• #36   16. jun 2006 ja-nej spørgsmål...

• #37   16. jun 2006 Det du så snakker om er profitspørgsmålet....og ikke om det etiske omkring avl ,ægte / uægte....

• #38   16. jun 2006 .....jeg kan godt følge dig i det spørgsmål også.....det er bestemt også det der er mest centralt i hele debatten og også et stort spørgsmål om MORAL!

• #39   16. jun 2006 OK

Kommentér på:
Etik....

Annonce