Alenemor med to hunde - kam man det? {{forumTopicSubject}}
Jeg har termin den 2. oktober, og det er jeg selvfølgelig meget glad for. Jeg skal være alenemor, og det har jeg vidst fra starten af, det var en upser, men jeg har valgt at beholde barnet, fordi jeg er 31 og jeg tænkte at hvis jeg skulle have børn, skulle det være nu.
Jeg har to dejlige hunde, som jeg er meget glad for: Nanna (Lab/Rotte/Bull Mastiff) på 15 måneder, og Jack (Lab/Boxer) på 10 måneder. De er nogle aktive basser, men jeg elsker dem meget højt.
Mit spørgsmål er så nu: Kan det lade sig gøre at have dem og baby sammen, uden at nogen af dem vil "lide nød" (manglende tid/opmærksomhed)? Der er ingen i min omgangskreds der støtter mig i at jeg gerne vil beholde hundene, og jeg får konstant af vide at jeg skal skille mig af med dem fordi jeg kun har tid til babyen - er det sandt? Bider jeg over mere end jeg kan tygge?
Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer omkring dette, og gode råd modtages også med kyshånd:-)
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.135
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
En lille ting.. Men hvem skal passe hundene mens du er inde og føde? - Hvis nu du også lige skal ligge der et par dage....
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.947
Der udover har jeg hamster, marsvin, og chinchillaere
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 229
Nu er det jo ikke hundehvalpe du har, men to voksne hunde, hvilket jo bestemt betyder en del.
Når du går med barnevognen, kan du jo have hundene med. Men det kan jo nok ikke undgåes, at hundene kommer til at få mindre tid sammen med dig end de er vant til, men det er jo heller ikke sikkert det betyder så meget.
Under alle omstændigheder synes jeg da bestemt du skulle gøre et forsøg...
Held og lykke med baby - og hunde.
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.225
aug 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 269
Jeg har nogle der passer hundene mens jeg er inde og føde, så det er ikke noget problem, og de har også tilbudt at passe dem engang imellem, men det er mere hverdagene jeg skal have til at køre herhjemme
nov 2005
Men desværre i den helt anden landsdel..
aug 2007
• En kælling, ikk' en lyserød prinsesse • - øv, det ville ellers have været dejligt
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.703
'Man kan hvad man vil, når bare man gør det'. Dét har jeg altid fået at vide og det har jeg valgt at leve efter. Og det passer sgu ;o)
Alt afhængigt af hvem DU er og hvor meget der skal til før du 'kaster håndklædet'.
Ingen tvivl om at det bliver hårdt, men selvfølgelig kan det da lade sig gøre. Der findes mennesker der er meget hårdere presset end det, og stadig fungerer fint :o) Men omvendt findes der også mennesker der ikke er presset halvt så meget, og er bukket under
Tror det vigtige er at du finder nogle gode rutiner (og efterlevet dem, så både barn og hunde vokser op med at det er normalen), og så kræver det konsekvens (lad nu være med at springe over hvor gærdet er lavest, fordi den synes lettest i situationen her og nu - det bider dig i måsen senere).
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 6 Emner: 74 Svar: 4.137
• En kælling, ikk' en lyserød prinsesse •: Nu er der jo stor forskel på et barn på 6 år og en lille baby. Samt hunde på 2½ år og 17 uger i forhold til 10 mdr og 15 mdr. for ikke også at tale om størrelsen.
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.494
Jeg tænker alm situation... lille baby.. det er hårdt vinter.. kl nærmer sig nat tisse turen, og baby sover... pakker man baby sammen i barnevogn og går tur? eller har man en have hunden kan nat tisse i osv...?
Hvad med tidligt morgen? hunden står og tripper, men baby skal lige ammes først jo, også pakkes ned.. osv osv...
Hvad med hundene, hvordan er de at gå med i almindelighed? trækker de, eller ter sig overfor andre hunde? for tænker det kan være svært at gå med 2 hunde og en barnevogn hvis de ikke går meget pænt..
Det kan nok godt lade sig gøre... men jeg ville få total stress af det...
Men jeg bor også på 1 sal midt inde i kbh... jeg ville nok se anderledes på det hvis jeg boede på landet med ude areal osv..
aug 2007
nov 2005
Og ja der er forskel på et lille barn og en på 6 år, har selv sjovt nok prøvet begge dele.
En hund dør jo ikke af at vente en time ekstra på sin gåtur, og et barn kan jo nemt pakkes ned i liften og sove, og så kan man gå en tur med barnevognen og hundene? En baby sover altså en del, eller det gjorde min datter ihvertfald. Med mindre du for et barn med kolik tror jeg nok du skal klare den
dec 2006
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 644
Det kan til tider være hårdt men hvis man er indstillet på det og elsker at have mange ting om ørerne så kan det sagtens lade sig gøre.
Jeg arbejder og er under uddannelse og går til træning med hundene.
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.309
Børnene er godt nok ikke nyfødte, men det kræver alligevel en del ressourcer og planlægning. Men det kan godt lade sig gøre.
En god ide ville være om du havde noget back up til at tage sig af hunden ind imellem, en som gider komme og gå en dejlig lang tur med hunden, lege lidt med den - i hvert fald i starten hvor du skal vænne dig til et nyt liv med baby. Og så efterhånden kan du selv tage mere og mere over med hunden og det der skal gøres, når du har fundet dig selv med baby og hund.
feb 2007
sep 2008
Følger: 18 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 644
Ellers prøv og se om du kan finde en sød ung(og moden) pige/dreng der kan lufte hundene når det hele bliver for meget en dag.
aug 2007
Jeg leder efter et sted at bo hvor der er have til, for ellers kan det slet ikke lade sig gøre. Lige nu bor jeg på 1. sal, og som i også siger, så kan man jo ikke bare smutte ned med hundene og få dem tisset af, for den lille kan jo ikke være alene. Jeg bor pt i Fakse Ladeplads, men leder efter noget i Fakse, som er der hvor mine forældre bor, så de kan hjælpe mig lidt med den lille. Så kunne det være at man skulle lede efter en hundelufter der.
Det der bekymrer mig meget er at Nanna er meget opmærksomhedskrævende. Hun er en meget se-mig-klap-mig-nus-mig-hele-tiden hund, og jeg er bange for at det vil gå hårdest ud over hende. Jack er meget mere selvstændig og kan sagtens underholde sig selv, men vil selvfølgelig også gerne hygge nogle gange.
aug 2007
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.580
Udfra din profil kan jeg se du har haft flere hunde, så du ved jo hvad de kræver.... hvis du vil ......og ikke kun får fyldt ørerne med at du ikke kan ,.... så lyder det til at du kan klare dig igennem det ;-).....
jeg havde måske været mere i tvivl hvis du havde været 17-19 år og hundene var dine første... men når jeg tænker på hvad en af mine facebook veninder har været igennem det første 1½ år med hendes tvillinger så vil jeg råde dig til at have et godt netværk der kan springe til når det hele køre af sporet pga. alle de virusser børn kan blive ramt af...... men det er jo slet ikke sikkert at dit barn bliver født med 50-turs kort til børneafdelingen.....
Har du i det område hvor du bor et frivillighedscenter eller sådan et sted hvor man kan efterlyse folk med samme interesser osv.
Så kunne du prøve at efterlyse nye venner der lige som dig er enlige med hund og børn.... som måske kan aflaste dig hvis der pludselig er noget der brænder på... kan give gode råd...fordi de lige har været igennem det samme.... som også syntes at selvom det er nu det biologiske ur siger barn, så kan hundene ikke fravælges.
Måske kan det være du skal søge nogle der er jævnaldrene.... måske skal du søge nogle der er ældre (storesøskende årgang eller bedsteforældre årgang) .... kunne være et par / en familie der gerne ville have hund en gang i mellem, men ikke have egen hund...... nogle der måske gerne vil have et bonus barnebarn samt et par bonushunde.
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 96 Svar: 1.703
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
Du har valgt at anskaffe dig to blaningshunde med nogle vældig aktive racer i, jeg kan ikek forestille mig, at de kan nøjes med en lilel tissetur i ny og næ.
Desuden har de en alder der gør, at man bliver nødt til at bruge meget tid på hver enkelt hund, for at få en god hund ud af dem.
En baby tager oseaner af tid og du kan intet planlægge. Du kan selvfølgelig være heldig af få en lille nem prinsese der sover om natten og ellers spiser hver 4 time, men du kan ogs årisikere IKKE at få sådan et barn, og så bliver du voldsomt hængt op.
Jeg tænker, at den første tid bliver hård, men OK du går hjemme og kan nok få det til at hænge sammen med en stor indsats. Men hvad så når du ikke har barselsorlov mere. Hjem fra job, hente i institution, handle ind, lave med, en times luftetur med hundene - mindst.... det tror jeg simpelthen ikek kan lade sig gøre.
Jeg er ikek i tvivl om, at dit barn nok skal få det som blommen i et æg og at du vil prioritere det - men hundene tror jeg ikke får den opmærksomhed de kræver simpelthen pga dit barns alder og hundenes alder og race.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 41 Hunde: 7 Emner: 99 Svar: 1.580
Det er grænseoverskridende at sige ja til hjælp, når man nu så gerne ville kunne selv, men prøv at bryd grænsen og nyd hvis nogle venner vil tage hunde eller barn og give dig et frikvarter eller vil komme og rette op på alt det nu har forsømt... vasketøj, rengøring, fylde fryseren med færdigretter..... selvfølgelig skal du sige nej til dem du føler vil snage, bestemme over hvordan du vil leve i dit liv..... rigtige venner hjælper dig med det du ønsker hjælp til... men kommer nogle gange i tanker om ting du ikke viste du manglede / trænger til.
aug 2007
Kennelmor ! - Du har helt ret, mine hunde kræver en del. Jeg har også gået og funderet meget over om jeg skulle skaffe mig af med den ene, men så alligevel tænker jeg at de måske ville være glade for at have hinanden når min tid er lidt knap?
Mine forældre har sagt er de gerne vil hjælpe med den lille og passe ham når jeg skal til træning osv med hundene, men det er jo kun nogle gange om ugen de skal det, og det ved jeg ikke om de får nok ud af, og bliver drøn ulykkelige de andre dage i ugen, hvor der ikke sker så meget.
sep 2008
sep 2008
aug 2007
Og puha det lyder hårdt for dem, håber ikke at min lille får det sådan
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Så tror jeg godt nok det bliver meget svært, det er jo også nogle ret krævende blandinger og stadig unge og helt sikkert fulde af fis og ballade
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 379
bare det kun at have et lille spaædbarn kan virkelig trække tænder ud til tider, også have 2 hunde udover det, jaaa så man satme superwoman hvis det kommer til at hænge sammen.. og specielt hvis du bor i lejlighed og evt bor over jorden. men alt kan slf lade sig gøre, meeen man har ikke meget overskud de første mange uger efter fødslen
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 229
Ja, mindre hårdt bliver det jo så i hvert fald ikke....
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 1.088
aug 2010
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.301
Har du have?
Jeg tror sagtens det kan lade sig gøre hvis du er indstillet på det;0)
apr 2011
For mig handler det om bare at skabe et minimum af kvalitet for de hunde, og jeg tror simpelthen ikke på, at man kan aktivere dem som sådanne unghunde af de blandinger bør aktiveres.
Alfisten, jeg ved ikke om du har børn, men jeg synes det er meget svært at planlægge noget som helst med en baby. Nu har jeg haft tre af slagsen og hver gang syntes jeg det første ½ år var frygtelige, for jeg fik børn der IKKE sov - heller ikek om natten. Måske sov de lidt et kvarter indimellem, men ikek så længe at jeg kunne nå noget som helst. Og igen, så ser jeg også problemerne senere når trådstarters barsel er ovre, så bliver det svært at kunne nå og overkomem det hele - de overlever ja, men tror ikek det bliver en fornøjelse for nogen f dem.
apr 2011
dec 2006
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 379
jeg ville mere end gerne ha noget andet at "gå op i" da min datter var helt lille, men var direkte en gående zombie de første mange uger
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 46 Svar: 236
Og et stort tillykke med graviditen
apr 2011
Men nu er spørgsmålet fra TS jo om man kan have disse to krævende unghunde OG baby uden at nogen lider nød - og mit svar må være, nej det kan man ikke, hundene vil komme til at "lide" under det, jeg tror ikke på de får det de har behov for at gåture, motion og aktivering. Så kan det være, at de hunde er så kvikke, at de selv finder på noget sjovt at fylde tilværelsen med - fair nok, men så er det ikek sikkert det er sjovt at være TS.
apr 2011
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
apr 2011
Ellers er kendsgerningerne at hun bor i lejlighed uden have med to store unghunde af aktive racer og skal være alene med en lilel baby.
Tiden med et lille barn skulle da helst være hyggelig, jeg tror det bliver frygteligt, for man kan ikke som enlig mor opfylde alle de behov baby og hunde har, og så blive rman frustreret og ked af det.
Og igen, hvordan skal det gå når TS skal igang igen efter barsel - aå hænger det slet ikke sammen.
Så bliver dagen sådan her: Op kl l*** om morgene og lufte hundene (man må håbe baby ikke er vågen der), morgenmad, madpakke, tøj på, ud af døren, aflevere barn, på arbejde, hente barn, handle ind, gå tur med hundene (med overtræt barn?), lave mad, spise aftensmad, bade barn,læse godnathistorie, lægge barn til at sove (håber ikke det tager lige så lang tid som det tog med mine), vaske tøj, rydde op, gøre rent, gå med hunde og sove.
Håber der er back up når barnet så for tiende gang får en infektion og ikke kan afleveres i institution, man kan ikek forlade lejligheden når barnet ligger og græder med feber og hundene vil ud osv osv.
apr 2011
Og skal hun købe stort ind skal hun have bil, det har hun måske også.
Og et et årig barn i røjsere på en legeplads kl 17 en mærk novemberaften . den holder ikke længe, det får hundene ikek meget ud af.
Det der bekymrer mig er
1. ingen have
2. store og krævende unghunde
Havde hun nu haft nogle ældre hunde eller nogle mindre knap så krævende hunde og en have, havde situationen jo været en hel anden.
feb 2007
Lyder også til at dine forældre er villige til at hjælpe med at passe baby, så du selv en gang imellem kan slippe væk og have alene kvalitetstid med hundene, måske bare en time eller to. Gå ture med barnevognen og hundene, de vil med garanti elske det, og så hjælper det jo baby til at falde søvn. Og når så du kommer hjem fra gåturen og baby sover, så er det ind på sofaen eller sengen og få dig en lur.
Brug minimalt derhjemme, så du har minimal oprydning og rengøring - det vil give dig bedre tid til at få hvilet, for det er også ekstremt vigtigt når man skal klare det hele.
apr 2011
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.907
Held og lykke med baby og hundene
feb 2007
Hvis hun ikke kan nå det inden fødslen, så er det jo ikke umuligt at det kan ske forholdsvis hurtigt efter fødslen.
Også derfor det er en god ide allerede nu, at finde nogle som gider at komme og hente hundene og tage sig lidt af dem, gå nogle ture med dem etc. - det er ikke umuligt !
Men man skal tro på det og yde en indsats.
feb 2007
apr 2011
Der kan være regn, der kan være storm, der kan være sne, der er mørkt, barnet er træt...det er heller ikek rimeligt for så lille et barn, at det skal slæbes ud i al slags vejr på alle tider af døgnet.
Og den med minemal rengøring som en har foreslået - ja ja med to store hunde i husetholder den nu ikke, det ER meget skidt og møj med store hunde, rigtig meget endda, især om vinteren og i fældeperioderne.
mar 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 161
feb 2007
Hvad med at udvise lidt optimisme istedet for at være så pessimistisk. Det kan i hvert fald ikke lykkedes hvis man har den holdning.
Jeg skriver ingen stedet at det vil blive en dans på roser og jeg skriver netop at TS skal alliere sig med nogle som vil hjælpe hende med hundene.
Og har hun nogle super forældre, så gider de nok også give et nap med, med lidt rengøring efter hundene.
Jeg synes det er vattet at opgive hundene fra starten og slet ikke give det en minimum af chance for at se, om det ikke nok kan lykkedes.
Og så tager baby ingen skade af at få en flyverdragt på 2-3 gange om dagen og komme ud på en gåtur i barnevogenen uanset vejret.
apr 2011
Jeg hader selv markedet når jeg ser, at folk skal af med en hund fordi de venter barn....men der er de som regel to voksne og en hund....nu er det omvendt.
Og så vil jeg sige at 20 % af nybagte mødre er på antidepressiv medicin - ikek pga store depressioner, men fordi folk ikek kan klare helt almindelige livssitautioner, så jeg synesi ingen grund der er til at spænde buen mere end højest nødvendig for sig selv. Ikek at jeg kan vide at det ender med fødselsdepression elelr andet, men der er bare mange mødre nu om dage, der ikke kan klare livet uden medicin.
feb 2007
Hvad nu hvis det viser sig at være en total sund og rask baby, enormt nem der bare sover når den skal sove, spiser når den skal spise - helt igennem bare nem nem nem.
Så sidder TS der uden hunde, hvis hun følger nogle af jeres råd og afskaffer hundene inden fødslen. Så kan det godt være hun ærgre sin r... i laser.
feb 2007
feb 2007
apr 2011
Og har man store forventninger kan det nemt gå galt.
Og ang det at jeg er for pessimistisk - ja det kan godt være, men nu bliver der spurgt til vores meninger, og jeg vil ikek sidde her og bare naivt sige, jame ndet kan du sagtens, for det tror jeg ike ksagtens man bare kan. Så skal det da være med meget hjælp fra familie og venner dagligt, samtidig med at man får en meget nemt barn, der ikek går hen og bliver syg i tide og utide.
feb 2007
Men det mindste man kan gøre er da at bakke hende op, komme med forslag til hvordan det måske kan lykkedes og ikke bare hele tiden sige, "det kan ikke lykkedes", " det kommer aldrig til at gå", det er i hvert fald ikke opmuntring.
Og hundene tager så absolut ingen skade af at få skruet lidt for blusset i en tid. Hvad gør folk ikke hvis de bliver alvorligt syge, skal de så også bare smide hundene ud fordi de en overgang ikke magter at give dem 100%. NEJ, man må prøve at komme igennem på bedste vis.
aug 2008
Hvor der er vilje er der vej.
apr 2011
Og Medløber - du er god i floskler også i denne tråd kan jeg se
feb 2007
Man kan godt sige til venner og familie, at man rigtig gerne vil se dem, men det bliver ikke noget stort ståhej. De skal være velkommen til at komme på besøg, men de skal ikke forvente en fuld servicering. De må gerne medbringe noget selv og hjælpe med at lave kaffen. Og de venner som ikke kan forstå det, er ikke rigtige venner.
feb 2007
feb 2007
feb 2007
apr 2011
Mit spørgsmål er så nu: Kan det lade sig gøre at have dem og baby sammen, uden at nogen af dem vil "lide nød" (manglende tid/opmærksomhed)?
og
Bider jeg over mere end jeg kan tygge?
og
Jeg vil meget gerne høre jeres erfaringer omkring dette, og gode råd modtages også med kyshånd:-)
...ergo efterlyser hun ikke kun opbakning, hun efterlyser vores råd og erfaring.
Jeg har erfaring med tre børn, er sygeplejerske på en barselsafdeling med nyfødte og syge babyer, jeg har tre hunde, hvoraf en er på alder med trådstarters hunde, jeg har selv været alenemor med små børn, jeg har boet i lejlighed uden have... så jeg synes jeg har lidt erfaring jeg gerne vil dele ud af.
Det kan godt være at TS synes det jeg skriver er helt hen i vejret og ikke kan bruge det til noget, og så gør hun selvfølgelig bare som hun selv synes er det rigtige for hende.... men man får sjældent noget ud af naive råd og skulderklap, man får mere ud af kritisk stillingtagen - synes jeg.
Det er altid godt at se en sag fra to sider!
feb 2007
Skal jeg forstå det sådan at du synes mine råd er naive og jeg bare giver skulderklap ?
apr 2011
Men når du skriver at JEG skal lade være at være pessimistisk og i stedet bakke TS op, så siger jeg bare, at nej det vil jeg ikke, jeg vil skrive hvad jeg har erfaring med, og hvad jeg mener - jeg vil ikke være rygklapper.
aug 2008
Folk er forskellige, heldigvis.
apr 2011
Og desuden diskuterer jeg, jeg er ikke ude med riven, hvor ser du da det henne?
Tror da lige du afleder debatten her ved at diskutere mig!!!!
feb 2007
Fint, skulle bare lige have det på det rene
Jeg vil sige, at havde det været en ung pige på 20, ville jeg også have været skeptisk på om hun kunne klare det. Men når man er først i 30'erne mener jeg at de fleste mennesker har lidt livserfaring, er blevet vokne, kender sig selv lidt, kender sig bagland, hvem man kan regne med og stole på og så udfra det vurdere om man kan klare mosten eller give op på forhånd.
Men at man med nogle gode råd til ting man måske ikke selv havde tænkt på, måske kunne få det til at fungere, selv om det kan være hårdt. Og når det er hårdt må man prøve at kigge frem til hvad der venter i den anden ende - 2 dejlige hunde og en skøn baby - og så bevidstheden om at man faktisk kan mere end man lige regnede med. Og det vil kunne hjælpe en i fremtiden, for det vil sikkert ske mange ting frem i livet hvor man har det svært, men viden om at man kan hvis man virkelig vil og man har gjort det tidligere, vil være en super opbakning til sig selv.
aug 2010
aug 2008
dec 2006
Derfor jeg skrev som jeg gjorde i mit første indlæg... man går jo ikke bare fra sit barn kl 22 om aften fordi hunden skal tisse? og pakker man sit barn ind og slæber det med? jeg ville ikke...
Men havde jeg have, så ville jeg måske have mod på det... men ikke et sek før..
Det er ikke for at lyde skide negativ, og har ikke børn så i virkeligheden aner jeg ikke hvad jeg snakker om... men jeg lytter når mine veninder fortæller om hvordan det er at blive mor, og det ville ikke hænge sammen for MIG..
Jeg synes Kennelmor har fat i noget hele vejen igennem... nogle gange vil man bare SÅ gerne noget, at man glemmer at kigge kritisk på det.. også er det at det kan ramme meget hårdt når det går op for en at det slet ikke var som man havde forventet
Nu er ts i det mindste klar over hvad der kan komme af udfordringer
feb 2007
dec 2006
apr 2011
aug 2007
Jeg er meget meget glad for jeres inputs, råd og delte erfaringer, jeg kan helt sikkert bruge dem allesammen til noget, både de gode og de mindre gode. Det er altid dejligt at høre fra nogle der har prøvet det selv, og der er også kommet råd fra andre om ting som jeg ikke selv har tænkt over i forvejen, selvom jeg synes jeg har grublet en hel masse.
Ja, mine hunde er nogle krudtugler, især i øjeblikket, og de kræver en hel del opmærksomhed og aktivering, jeg vil bare så gerne kunne kombinere dem med at få den lille, så vi allesammen kan være en lykkelig familie
Men at finde et sted at bo med have er helt sikkert min første prioritet lige nu, det skal bare lykkedes
aug 2008
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.301
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.911
Tænk på at du altså ikke kan gå tur og aktivere hundene ret meget i starten. Jeg endte med akut kejsersnit og kunne ikke gå før tre uger senere - og det var kun listen. Først efter 8 uger måtte jeg igen være aktiv som før graviditeten.
Hunde og børn fortjener at vokse sig store før der kommer en ny hund/et nyt barn ind i flokken. Dine hunde er lige unge nok, efter min mening. Men altså - nu er barnet på vej, og du må få det bedste ud af det.
Jeg vil mene at du skal have et meget solidt netværk, der kan hjælpe dig med hundene, for at det vil gå godt. Både hunde og barn skal have rigtig god kvalitetstid med dig dagligt. Hundene skal stimuleres for at forblive tilpasse og i god balance. Og det er der bare ikke tid til med et spædbarn, som konstant skal ammes, skiftes, vugges, trøstes og så forfra igen.
Prøv at forestil dig forskellige situationer, fx "hvad gør jeg med hundene under føslen, hvis noget kritisk opstår, hvis jeg skal genindlægges, hvis barnet tager al min tid osv..."
Gennemtænk enhver situation og vær på forkant med alt. Hav mennesker på standby til at hjælpe dig
Venligst Malene
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.634
det KAN lade sig gøre, men det er fandme hårdt!
jeg vil stærkt råde dig til at finde et sted med en have, så du kan lave den nemme af og til.
jeg er alene med min søn på 4 uger, og min hund på 3 år, og det er SÅ meget hårdere end jeg havde forventet.
jeg have en lyserød forestilling om at jeg bare skulle ud med barnevogn og hund og tjuhej.
men børn er ikke født med at elske barnevognen, det skal læres. og hunden skal lære at gå ved barnevognen og at turen ikke længere drejer sig om den... en god ide er at vænne hunden/e tik barnevognen inden..
men små børn er svære og fra man tænker "NU skal vi ud at gå" og til man er ude af døren, går det snildt flere timer...
det kan lade sig gøre, men det er virkelig hårdt, og du kan ikke undgå at hundene bliver forsømt i starten..
dec 2008
det ses meget tydeligt at flere af de som giver velmenende råd, ikke selv har prøvet at stå i situationen..
ja, kvinder har fået børn i tusindvis af år.. men de har ikke nødvendigvis haft hund som hobby samtidig.. til gengæld har de fleste af dem haft en partner..
om et par måneder bliver simple ting som at gå i bad eller lave mad, en udfordring for dig..
feb 2007
dec 2008
men var det hårdt? Og blev hunden ikke tilsidesat?
feb 2007
Jo selvefølgelig var det da hårdt, det var ingen dans på roser, som jeg jo også har skrevet til TS. Men det kunne lade sig gøre.
Men jeg havde ikke fornemmelsen af at min hund blev forsømt eller tilsidesat.
Skal lige siges, at jeg ikke var alene 100% af tiden i flere måneder, men min mand havde job som gjorde at han ofte var uderejsende, i nogle perioder i op til 1 måned af gangen, der var bla. også en 3 måneders periode hvor han var væk fra søndag aften til fredag aften, dvs. kun hjemme i weekenderne, hvor jeg så måtte klare mig selv, barn og hund. Og i de perioder var der bare nogle andre ting (ikke barn og hund) som jeg måtte tilsidesætte eller jeg måtte bede om hjælp hos familie m.m.
Men kommer man igennem, kommer man stærkere ud på den anden side.
apr 2011
Fik jeg et barn (jeg får ikke flere, jeg er for gammel nu) og var alene med f.eks en af mine to voksne hunde ville der ikke være nogle problemer jeg kunne såmænd være alene med et barn og have begge mine voksne hunde samtidig, jeg ville sagtens kunne gå med dem og aktivere dem som den krævede.
Skulle jeg derimod være alene med TO af min unghunds slags ville jeg godt nok få noget at se til, der er knald på og der skal ske noget hele tiden.
Anne, hvilken hund havde du, da du var alene med et nyfødt barn?
apr 2011
Minnuværende mand har også arbejdet i Oslo nogle år, da jeg havde tre små børn på 3-6-9 år, men det var da meget anderledes end da jeg var helt alene med dem, jeg vidst jo han kom hjem, og når han var hjemme fik jeg et pusterum. Jeg kunne udsætte ting til han kom hjem, og når han var hjemme kunne enten han eller jeg få lavet de projekter der manglede i ugens løb... der er en anden ro, for man kan planlægge sig ud af det hele.
dec 2008
Den sidste tid af graviditeten var jeg hårdt plaget af smerter, så hun var forsømt.
Trøstede mig dog med at det ville blive bedre..
men hun er stadig i den grad forsømt.. Forsøger at få gået i hvert fald en lang tur om dagen, og så må de andre ture være tisse-ture, og aktiveringen laved med hendes foder i lejligheden..
Men ingen tvivl om at hun slet ikke får den samme opmærksomhed som før i tiden. Det kan jeg simpelthen ikke give hende.
feb 2007
Selvfølgelig er der forskel og selvfølgelig vidste jeg at han kom hjem ind imellem og så kunne jeg puste lidt. Også derfor jeg hele tiden skriver at TS må alliere sig med nogle til at hjælpe i første omgang med hundene.
Der kunne godt være et ægtepar, en enlig mand/dame som elsker hunde, men som ikke selv orker at have hund på fuld tid, som ville elske at have en delehund i en periode at kunne tage sig af, gå ture med og aktivere. Har hørt det kan lade sig gøre fra en anden tråd her på HG. Så den slags mennesker findes der derude.
Og hvis TS kan finde sådanne mennesker, så vil en stor byrde og dårlig samvittig blive lettet fra hendes skuldre.
Det gælder om at have et solidt netværk af familie, venner og bekendte som gider at hjælpe ind imellem.
Men jeg mener helt klart ikke at man bør opgive på forhånd, man er nød til at prøve. Men som en anden skriver, er det da fornuftigt at have tænkt alt igennem, også hvordan man kommer hurtigt af med hundene, i tilfælde af at det overhovedet ikke kan komme til at fungere.
2 hunde kan have glæde af hinanden, når "mor" ikke rigtig har tid. Hvor mod med kun en hund, der er man (i mine øjne) nød til at underholde og aktivere mere for at hunden ikke keder sig og føler sig palle alene i verdenen.
Til dit spørgsmål angående min hund: Så var han en silky terrier, med terrier energi og temp. samt en pels som skal vedligeholdes, børstes og vaskes jævnligt.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.765
Men er slet ikke i tvivl om at det er super hårdt arbejde, og at der skal rigtig meget arbejde til før rutinerne sidder i skabet så alle er godt tilfredse..
En have er helt sikkert et kæmpe plus, da den unægtelig gør det noget nemmere at aktivere hundene, her tænker jeg både små tisseture, men så sandelig også fodersøg osv
Jeg tror ikke der er nogen gylden løsning som gør det hele bare er nemt og overskueligt, men er sikker på at hvis man vil så kan man godt..
mar 2007
Jeg siger nok det nu som jeg ikke må, men gør det altså alligevel : Hvorfor i alverden tænker man ikk over disse ting inden man beslutter sig for at få barn?? Jeg havde aldrig gennemført en graviditet, hvis jeg var det mindste i tvivl, og at jeg kunne ricikere at miste mine nuværende børn ( hundene ) på det... Igen, alle dyr blir sq bar solgt videre fordi folk får børn, det er under al kritik. Undskyld mit "sure opstød", men det er jo bar igen min mening og holdning til dette.
Men håber inderligt det lykkedes for dig, det ville være synd hvis det kostede dig dine hunde pga en beslutning man selv tog da man valgte at beholde barnet...
dec 2008
jeg holder meget af min hund. Men der skal ikke herske nogen tvivl om at fra det øjeblik jeg blev gravid, var barnet min første prioritetet.
Det er han også nu, og det vil han altid være.
En hund kan aldrig overtage den plads, og står valget en dag mellem hund og barn, vil jeg på ingen måde tøve.
Kan du ikke forstå det er vi uendelig langt fra hinanden.
Et dyr kan aldrig være på lige fod med et menneske.
okt 2007
Så du mener man bør vælge en abort, hvis man ikke ved hvordan tingene skal køre?
Abort er altså ikke bare en præventationsmulighed!
Og selvfølgelig blir man da i tvivl om hvordan det hele skal komme til at fungere, men ser du TS bare smider hunden til salg? Eller ser du en der ønsker gode råd?
aug 2008
Jeg er ret sikker på min hund ville affinde sig med det nemlig
dec 2008
hun affinder sig bestemt med det.. Jeg har jo en nem hund, som ikke står og tripper ved døren..
Men jeg kan tydeligt mærke at hun nogle gange gerne vil have mere opmærksomhed.
Forleden dag gøede hun af mig. det er første gang hun nogensinde har gøet INDE i lejligheden, og vi har boet her i to år.. Det skærer lidt i mig, men jeg ved det nok skal blive bedre, og så bruger jeg de ledige øjeblikke på f.eks at spille et spil med hende, eller bare putte lidt.. Det er jo lige så meget det hun gerne vil have..
mar 2007
aug 2008
Min hund elsker fart og sjov, gåture, boldspil og vild leg, men hun er lige så glad bare for at hygge indendøre, nusse, kæle, blive børstet, lege små søgelege osv.
Er overbevist om min hund ville affinde sig med det, det er jo kun for en periode.
Er helt sikker på det nok skal blive bedre med tiden, i starten må helt klart være det sværeste og hårdeste, men når der kommer lidt mere rytme over baby, må det blive nemmere
okt 2007
Ehmm det er jo altså ikke alle der bare skiller sig af med dyrene, jeg ser f.eks ingen her der råder TS til det..
Tvært imod så forklarer folk at det er møg hamrende svært, men at man skal huske på at det kun er for en periode, og så hvordan TS kan lette den sværeste tid for sig selv..
Så snak da lige om at være fordømmende!
Nu er jeg selv gravid, med dobbelt op, og ja jeg har to hunde! Og jeg VED det blir SINDSYGT hårdt og jeg vil til tider være ved at græde snot over hvor lidt tid der er til mig selv..
Men kunne da ikke drømme om ikke at tage kampen op, og jeg er sikker på at det nok skal gå, fordi det VIL Jeg ha det skal!
Men det betyder vel ikke at man ikke må søge om råd og erfaringer??
dec 2008
en smule empati og viden ville klæde dig. prævention kan svigte.
og jeg tror ikk ts er gravid fordi det er in, men fordi det er den udvikling livet har taget for hende..
ingen skriver at man partout skal skille sig af med dyrene. folk skriver derimod at det er hårdt arbejde..
feb 2007
sep 2008
Så tror jeg ikke at hun kan være så heldig at de vil lufte hendes hunde engang imellem eller have dem en dag eller to.
feb 2007
Lever du i cølibat nu hvor du har hunde ?
Hvis ikke skal du måske vare din mund (eller dit tastatur) og vente med at udtale dig, til du pludselig en dag står med en UPS-graviditet. En sådan kan vende dine ideer og tanker om livet 180 grader.
feb 2007
Men så må hun søge nogle andre mennesker som jeg skriver længere oppe, et ægtepar eller en enlig som ikke selv orker at have hund på fuld tid, som vil elske at have en hund på deltid i et stykke tid. De findes derude, man skal bare være opsøgende.
okt 2007
Det kan jo være det vender hvis TS nu gør det helt klart at SÅDAN blir det nu altså en gang!
Ofte kan omgangskredsen hurtigt fornemme hvis man er nem at påvirke, og så vil de selvfølgelig prøve på det, da de mener de har den bedste løsning..
Men står man fast, så tror jeg nu nok de skal hjælpe når først bebs er der
mar 2007
mar 2007
Gudskelov for at det er muligt/lovligt at få foretaget abort, for det ville da ikk skabe noget godt hvis alt og alle kunne formere sig som de har lyst. Folk er egoistiske nogle gange med familieforøgelser. Yes, nu skal vi have børn, og leve lykkeligt til vores dages ende! Nej, sårn fungere verden desværre bare ikk altid.. Man skal da tænke over, inden man gennemfører en graviditet, om man er klar til det, og kan tilbyde dette barn alt hvad det behøver, og om man selv har overskud, er klar, osv.
okt 2007
Men nu er det jo altså så heller ikke sådan TS udlægger sin situation vel!!
TS mener jo bestemt godt hun kan klare det hun er på vej ud, men pga. personer i hendes omgangskreds er hun blevet i tvivl..
Og hvor er det bare en SKAM at andre mennesker skal være med til at ændre en glædelig tid, til en tid fyldt med frygt og bekymringer..
Hvorfor dog ikke i stedet for støtte op omkring personen og så hjælpe og råde hvis det blir svært..
Som AnjaCS selv skriver herinde så har hun til tider svært ved at få tiden til at slå til omkring det at ha både bebs og hund..
Ergo er det da mit ansvar som hendes veninde at hjælpe bedst muligt, som f.eks igår hvor de så var hos mig og Bassepigen fik rendt og leget en masse i haven her, mens vi mennesker sidder og hygger med bebsen..
feb 2007
Nu er der jo en væsentlig aldersforskel på dig og TS, specielt mht. det at få børn. Så kom igen når du er nået den alder, så er dit syn formentlig ændret en hel del.
Da jeg var på din alder havde jeg nogenlunde samme holdning som dig, at jeg aldrig skulle have børn og det i hvert fald ikke skulle være på bekostning af hund. Og der fandtes ikke noget der hed upser, det kunne man forbygge mod bla bla bla.
Men folk ændre sig, ens biologiske ur begynder at tikke, man har mere livserfaring og også mere livserfaring til at kunne håndtere en sådan situation - med lidt hjælp.
Og så skriver TS jo ingen steder, at hun VIL af med hundene, hun spørger om det vil kunne lade sig gøre at have begge.
mar 2007
okt 2007
feb 2007
Men nu er det altså sådan at TS, selv om graviditeten er en upser, er nået dertil i sit liv hvor hun gerne vil have børn, ikke fordi det er smart eller IN, men fordi at det er det hendes indre siger hende hun skal.
Skal hun så bare fornægte sit indre ur fordi hun har hunde, fordi hun ikke har en mand på sidelinien til at hjælpe - NEJ. Hun har taget et valg at beholde barnet og vil have andres synspunkt på om det kan fungere og hvad der skal til for at det kan fungere. Og ikke kun de nærmeste venner og families holdning til det. De kan ikke vide hvordan hun har det, hvornår hendes ur tikker.
mar 2007
Men lad det nu ligge, det er ikke mig der står i situationen, så jeg kunne jo være ligeglad, men jeg kommer med mine meninger alligevel, som man da er berettiget til i et åbent forum. Eller er der adgangskrav på diverse tråde herinde nu?? I så fald, hvem adminstrerer disse?? ( spøg til side )
Kom nu videre i teksten, og TS, ønsker dig held og lykke med dit projekt, og er sikker på du nok skal få tingene til at fungere. :o)
feb 2007
Hvorfor så overhovedet bringe det op i denne tråd, hvorfor så ikke lave en ny tråd hvor du ytre din mening.
Når du bringer det op i denne tråd, er det omtrent det samme som at sige, at TS skulle have holdt benene samlet, at hun kun vil have barn fordi det er IN, at hun vil smide hundene ud for et barn.
apr 2011
Hun ER gravid, og hun vil meget gerne have det barn - og det er jo det vigtigste af alt. Der er mange der vælger at være alene om et barn og det finder jeg intet forkert i, de kvinder skal vi bare hjælpe og bakke op.
Jeg synes vi skal helt væk fra spørgsmålet om hvorfor og hvordan hun er blevet gravid, og om hvilken præventionsformer man kan vælge - det rager ikek os, og det er ikek det vi skal tage stilling til.
mar 2007
okt 2007
Ja lige i den situation har din hund det nok bedre hos dig..
Men der er altså ingen her der skriver hunden kun skal ha en ugentlig gåtur
okt 2007
mar 2007
Hey, prøv babygalleri.dk eller andre børne-relaterede sider istedet for hundegalleri hvor man blir lynchet fordi man bryder sig mere om dyr end om børn. Kan godt lide børn, de viser i det mindste ikk billeder af deres forældre hele tiden...
apr 2011
Når barnet er kommet, så vil det altid være ens første prioritet, og man elsker det over alt på jord, også mere end man nogensinde vil komem til at elske sine hunde.... sådan er det bare, og sådan skal det jo også være.
Og spørgsmålet er sådan set ikke om barnet får det, som det skal have - for det gør det selvfølgelig. Spørgsmålet er om hundene får det de skal have af motion, aktivering, og opmærksomhed - for det vil sådanne unghunde af de racer kræve - og de kræver altså noget mere end en silketerrier Anne - og så er der endda to.
Med en have og meget opbakning fra venner og familie tror jeg det måske lige kan lade sig gøre, men ellers tror jeg ikek på projektet må jeg indrømme, og som tidligere skrevet, så kan det godt være at alle overlever, mendet handler vel om mere en ren overlevelse, det handler også om livskvalitet for TS, baby og de to hunde.
mar 2007
Hold jer til emnet fra nu af, jeg hopper af baby-tråden. :o)
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 574
De synes alle det var forfærdeligt at jeg havde den store hund som de var sikker på åd barnet, bare fordi han var usikker og ikke brød sig specielt om andre end mig.
Jeg var ikke klogere end at jeg lyttede til dem og fandt et andet hjem til min hund.
Jeg fortrød i den grad bittert, er stadig den dag i dag sikker på det var den forkerte beslutning.
Så lyt til dig selv, hvis du mener du kan klarer det, så KAN du klarer det.
Og hvis ikke, så må du finde en anden løsning til den tid.
Held og lykke med at få det hele til at gå op i en højere enhed.
Hilsen en der havde både barn, hund og hest, barsel i 3 mdr og klarede den alligevel , og i øvrigt var alene
mar 2007
aug 2007
Tankerne har snurret rundt i mit hoved, endnu mere end de gjorde før jeg startede indlægget her. Jeg har besluttet mig for at prøve at lave en salgsannonce for Nanna, selvom det er super svært. Hun er den af mine hunde der kræver mest, og nok også den der vil føle sig mest forsømt hvis tiden ikke rækker, og så vil jeg hellere prøve at række følehornene ud og se om der skulle være et perfekt hjem til hende. Hvis jeg kan finde det, tror jeg måske at jeg vil kunne leve med at skulle skille mig af med hende, selvom det er en tung tung beslutning, for hun betyder så meget for mig, og jeg har så dårlig samvittighed over det. Jeg har også tænkt over, om jeg evt kunne finde et sted hun kunne blive passet indtil jeg finder et sted med have, men jeg ved ikke om jeg kan byde hende det?
apr 2011
Min bonusdatter havde en rottweiler som boede rigtig meget hos os i perioder, og hun elskede at komem på ferie hos os, som hun kendte så godt.
Jeg har dog selv en hund Frida som overhovedet ikke kan være væk fra os, hun forsøger at stikke af fra dem der passer hende og hun bliver helt syg af sorg.
Men finder du nogen der vil have hende, kan det jo være med den aftale at de kan prøve at have hende og se om det går. Hvis hun er glad for det nye plejehjem kan aftalen jo også være, at de kan få hende, hvis det hele bliver for hårdt for dig.
Er hun en hund som min Frida, så kan det bare ikke lade sig gøre, det vilel være synd.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1331 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.778
feb 2007
Hvis du ikke har haft racen, så lad være med at udtale dig om hvad racen har brug for - hvor meget eller hvor lidt ?
feb 2007
Hvordan kan du skrive det "Thumbs up Karin, du må være eksemplet på en SUPER MOR. ;o) "
Det er jo stik imod det du har skrevet tidligere - at det er for dårligt at folk opgiver deres hund bare fordi de får børn.
dec 2006
Jeg synes du skal give det en chance, også kan du med god samvittighed sige til dig selv at du prøvede..
Ville sgu ønske jeg boede tættere på dig.. Så ville jeg meget gerne lufte dine vovser
dec 2008
det synes jeg lyder som nogle fornuftige overvejelser
aug 2008
Men er du fast besluttet på nyt hjem til hende så hold fast i det.
apr 2011
Men det var nu et lille sidespring, men jeg synes altså stadig det er vigtig når man skal rådgive her, at man ser på racer og alder på de hunde TS har, og så det faktum at hun ingen have har og ikke umiddelbart har nogen opbakning til de hunde.
Men overvejelserne om nyt hjem eller midlertidig plejefamilie til den ene hund synes jeg er fornuftig.
feb 2007
Jamen det er da fint at du kender så mange, men det betyder ikke at en silky, australsk, cairn etc. ikke har brug for rigelig aktivering og en god portion motion. Selv om det er en lille hund, kan/skal den ikke spises af med 10 minutters gåtur 3 gange om dagen.
Til Heidi
Jeg håber det lykkedes for dig, enten at beholde begge hunde og få det til at fungere eller som minimum den ene af hundene, den som du så vurdere bedst vil kunne klare den lille familieforøgelse.
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 574
Men knægten var nem, hesten stod et sted hvor de gad se efter ham når jeg red ( han sov ) og hunden var alligevel altid med
Og så har jeg aldrig siddet og set en masse fjernsyn eller lign. passiv underholdning
mar 2007
Beanmor : Jeg har ikk nævnt nogle grunde til hvorfor jeg måtte skille mig af med de hunde, så hvordan kan du sige at min grund ikk er go nok?? Hold kæft en gang mund-lort!
sep 2008
Anita: Igen så syntes jeg ikke at man kan samligne en chihuahua og en håndfuld katte som bor på en gård(går ud fra at det er dit hus på billedet), med to store aktive hunde i lømmelalderen som bor på 1. sal.
TS: Syntes det lyder forlugtigt at du prøver at sætte Nanna i en salgsannonce og se om der er nogle forluftige mennesker som henvender sig. Du skal dog være klar over at mange ikke vil gå med til at du kan få hunden igen hvis hun falder til osv. den bliver jo en del af den nye familie. Ydermere tror jeg at det vil forvirre hunden mere end det gavner, sådan at blive "kaste bold" på den måde.
mar 2007
apr 2011
Trådstarter spørger om hun kan give hundene den tid og opmærksomhed de kræver, om de vil lide under at der nu komemr en baby - det er det jeg har svaret på.
Jeg har også understreget at de alle 4 vil overleve, altså både TS, baby og de to hunde, men jeg tror bare ikke der bliver meget kvalitet over det for nogle af dem.
Jeg kan også diske op med 100 historier om, hvem der har klaret hvad. Min bedstefar f.eks blev sendt ud og tjene som 7 årig . Han blev sendt afsted og frog 20 km væk til fods og skulle tjene på en gård hos fremmede menensker. Og ja han overlevede, han stiftede familie da han blev voksen, blev bondemand, og døde da han var 90 år. Men fordi han klarede det og overlevede, så var det ikke noget han tænkte tilbage på som nogen god periode.
feb 2007
Bare fordi det er en lille hund, så kan de sagtens være mere end en håndfuld - det skal du ikke tage fejl af bare fordi der er forskel i størrelsen !
sep 2008
Kennelmor: Kan kun være enig.
apr 2011
mar 2007
mar 2007
Tsk!
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 43 Svar: 1.348
Jeg opgav undervejs alle de negative udsagn om babyer og hunde, Og det er såååå hårdt... Jeg er altså enig med winnie N i ft at selvfølgelig kan det gå, hvor der er vilje er der en vej...
Og tro mig, det er faktisk dit valg om du synes det er svært, har ondt af dig selv osv, eller vælger den positive vej:
Det er kun en overgang jeg mangler søvn og tid (krydser fingre for du ikke får et kolikbarn, vi klarede det dog alligevel med en hund og god familiehjælp)
Du er jo ikke en ung kommende mor på 15-17 år, men en kvinde med et vis antal år med erfaring både med livet og hunde.
Dit valg er at se det positive i ft barn og hund, dine hunde vil få masser af hjerne gymnastik, når de skal forholde sig deres leders nye gøremål (sker også i hundeverden, at tæven er alfa og han beta..)
Dine hunde vil hurtigt vænne sig til nye rutiner...
Og tillad dig selv at prioritere gåture med bebs og vuffer højere end støvsugning eller nullermandsjagt ;-P
Pøj pøj med det hele fra en tidligere enlig mor med kun een hund...
apr 2007
Egentlig er vi enige.... men men TS spurgte selv og så fik hun svar..
Og du har ganske ret: en god omplacering går kun ud over os selv...
Og i mit tilfælde, så hellere kæmpe
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.279
Jeg husker tydeligt tiden med spædbørn, og jeg synes, det var uendelig hårdt og alting tog så uendelig lang tid. I perioder lavede man næsten ikke andet end at amme.. Bare at komme i bad kunne synes som et helt projekt, der skulle indpasses. Jeg havde børn, der ikke sov ret meget - og den første havde kolik. Jeg fik nærmest ikke varm mad i 3 mdr. - jeg husker endnu billedet af min datter, der stod i liften på 2 køkkenstole - skrigende med fuldt udsyn til drøbelen, fordi man lige ville liste sig til at spise 3 mundfulde ;o)))
Jeg havde endda en mand på daværende tidspunkt. Vi havde schæferhund - ikke en unghund, og hun var faktisk meget rolig. Alligevel husker jeg tilbage på tiden som en hård periode. Træt, følelsesmæssigt lidt ude af balance, ingen søvn osv. efter fødslen (i hvert fald efter den første fødsel).
Det er som Anja skriver meget hårdere, end man lige forestiller sig.. Og jeg tror faktisk ikke, man er i stand til at forestille sig det, før man selv har prøvet det. Lige præcis det med planlægningen - det går sgu op i røg i rigtig mange tilfælde med et spædbarn...
Alt det dér med, hvor der er en vilje er der en vej - ja, det lyder flot i teorien, men den holder bare ikke altid i praksis - nogle ting ER bare ikke mulige rent fysisk. Man kommer meget langt med viljens kraft, men der er bare ting, som man end ikke med den bedste vilje kan ændre på:)
TS: Jeg ønsker dig held og lykke med det hele - du lyder til at gøre dig nogle rigtig fornuftige overvejelser
apr 2007
Det vil jeg ikke kunne i dag - med belastning af gigt m.v. Og alligevel er der plads til børnebørnene - ikke som mine egne unger i sin tid - men lidt af gangen og på ren forkælelses niveau---
apr 2011
Det kan godt være belastende at høre på, hvor hårdt andre har det eller hvor gode de er - det hele handler kun om, hvad TS orker og kan, og hvad hun har mod på at kaste sig ud i.
Jeg synes Bente giver en fantastisk beskrivelse af, hvordan det er at være nybagt mor - sådan er det, ihvertilfælde hvis man som jeg og andre får et barn, der ikke sover meget. Jeg kan huske jeg gik og støvsugede med et spædbarn på armen eller fik jeg det ikek gjort. jeg havde børn der vågnede hver eneste nat det første halve år - spørg mig om jeg var træt og lignede udskidt øblegrød - og jeg havde en mand og ingen hunde dengang.
Man skal være realistisk og sætte sig realistiske mår - gøre sig fornuftige overvejelser som TS jo gør.
Man skal ikke bide over mere end man kan magte, så ryger man ned.
dec 2008
præcis! Der er jo netop forskel på både mødre og børn, og det glemmer mange vist..
Min søn sover ikke om dagen, og jeg er først lige begyndt at kunne lægge ham fra mig. Ellers har han skulle hænge på mig hele tiden. Og det er da også kun små intervaller på måske 5 minutter jeg kan ligge ham..
Når det så endelig er muligt, så står den altså på rent tøj til mig, toiletbesøg, og måske noget at spise hvis jeg er heldig.. Det er svært at klemme hunden ind der, og føles latterligt malplaceret når folk fortæller om alle de ting man "bare" ordner mens barnet sover.. Der er ikke noget "bare"..
At nogle kvinder har stået i samme situation og fundet det let som en leg, er helt fint for dem - det er nok bare undtagelsen der bekræfter reglen.
Hvis JEG havde flere hunde, eller andre ting der tog min tid, ville jeg gå fuldstændig ned. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre for mig. Så kan det godt være jeg er svag, det skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men så er det jo bare sådan jeg er...
I søndags var første gang siden jeg fødte, at jeg gik i bad uden at min mor kom forbi og sad med barnet. Og klokken var også over midnat, men jeg havde besluttet mig for at nu SKULLE jeg selv.. Så måtte det bare tages fra min sparsomme søvn.
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.235
dec 2006
aug 2010
dec 2008
min fødsel gjorde heller ikke ondt. Veerne inden bed da, men det var hurtigt overstået.
Selve barne-halløjet har også været overraskende let. Men at køre det sammen med at være engageret hundeejer, har for mig været svært..
Men der er jo forskel - stooor forskel!.. Og hun tackler det måske meget anderledes end jeg, som igen har tacklet det anderledes end andre..
Jeg tror bare at det er langt de færreste der har det nemt..
Og jeg har også tabt al min babyvægt plus ekstra (dog er mit maveskind stadig helt flommet og løst)
aug 2010
dec 2008
det har aldrig skræmt mig. Den sidste del af en graviditet er voldsomt nederen. Man kan intet foretage sig og alt gør ondt.. Kroppens motivation for at få ungen ud..
Og så er jeg en af de heldige som føder hurtigt, så jeg har virkelig ikke noget at brokke mig over..
Men jeg brugte gerne en uge på at føde, for det vidunder man får ud af det. Selvom jeg uden tvivl ville brokke mig af helvedes til undervejs!
aug 2010
aug 2007
Jeg har prøvet at lave en annonce for Nanna herinde, og jeg har overvejet at kontakte enten LIllen eller Kisser for at høre om de måske kan hjælpe, det skader vel ikke at spørge?
okt 2010
Jeg havde læst en masse fødselshistorier, både de gode hvor barnet kom ud efter få timer, og de "dårlige" hvor barnet ikke kom levende ud..
Det gjorde så jeg fkatisk slet ikke panikkede da jeg efter 4 timers presse veer stadig ikke havde fået barnet forbi bækkenet, og måtte ende i et kejsersnit..
Hvs jeg ikke vidste at det KUNNE gå galt og det var YDERST sjællendt det gjorde det, så havde jeg nok ikke taget det med kejsersnittet så roligt..
okt 2010
aug 2007
Jo jeg har fået en masse indput, og det er rigtig dejligt. Jeg kan så fortælle at jeg har fundet en lejlighed med egen have hvor begge hunde må være, så nu håber håber håber jeg at den kan blive min
dec 2008
med hensyn til fødslen så forvent det værste og håb på det bedste.
Regn med at briste voldsomt, og forvente at brug tyve timer på det..
Og husk at selvom det gør ondt, så stoppe det igen. Det er bare midlertidigt
apr 2011
...og endelig et citat der passer i tråden Winnie - det passer sgu
feb 2007
okt 2007
Det er bare ikke alle spædbørn der sådan lige accepterer at blive lagt fra sig.. Eller som synes barnevognen er sjov..
dec 2008
som Henriette siger er det altså ikke alle børn der vil den slags fra start af. verden er et stort og skræmmende sted og ALT skal læres.
der er ikke noget der er "bare"..
okt 2007
Ja selvfølgelig skal de lære det, men man lægger altså ikke bare barnet og lader det skrige..
Det er små bitte babysteps, for ellers er det ligesom med hunde..
Bebs blir mere usikker, og så bider det dig også i røven...
dec 2008
selvfølgelig skal de lære det. Men det ændrer jo ikke på at barnet måske ikke har lært det fra fødslen af.
Og hvis babyen så skriger efter 5 minutter, jamen, så varer gåturen kun 5 minutter. Og så må man håbe hundene når at få tisset af..
så kan det godt være næste tur er 6 minutter, men der er noget indkørsel..
dec 2008
men hvis barnet er dybt ulykkelig, hjælper det ingenting at blive trillet.. siger det bare..
aug 2008
Man kan strukturere herfra og til evigheden - det hjælper ikke meget, hvis man har et meget vågent og opmærksomhedssøgende barn - og man lader altså ikke bare et lille barn ligge og skrige..
okt 2007
Og hvad så med de børn som stort set slet ikke sover i dagstimerne?
For de findes jo altså
okt 2007
Nej alle spædbørn sover da i løbet af dagen.. Men der er forskel på om det er 15-½time hist og pist eller sammenhængende nogle timer af gangen..
okt 2007
aug 2008
Gabrielle: Jeg tog såmænd bare udgangspunkt i din egen tekst:
"Og så må bebs bo i barnevogn et godt stykke tid, for så er hun altid klar til at rulle, også når hundene skal have sin godnattur...Som alfisten siger : Hvor der er vilje er der vej...Men det kræver struktur...Og se det som dit 3 barn :-)"
Nu skriver du så, at bebs skal puttes i seng - og ja, det ville jeg bestemt også gøre - jeg ville ikke lade mit barn stå i barnevogn med flyverdragt på, så vi var "klar til at rulle, også når hundene skal have sin godnattur". Så klap du selv hunden og tænk over, hvad du skriver, søde ven, for det er da en anelse modstridende ;o))
apr 2011
okt 2007
Og så er det ligemeget med den mad man ikke har fået i et døgn måske, eller et bad som er en uge siden osv osv?
Som jeg startede ud med at skrive..
Jeg HÅBER det kan lade sig gøre, for i min verden SKAL det kunne lade sig gøre..
Og jeg er villig til at gå på kompromis med mine egne ønsker, så længe mine hunde og kommende børn har det godt!
Men jeg er også realistisk og VED Hvor hårdt og svært det blir nogle dage!
Og jeg er endda så heldig at ha baglandet i orden i form af venner, og reserver
okt 2007
Nej tror bestemt ikke man blir handicappet..
Men faktum er at nogle børn f.eks vågner så snart man lægger dem fra sig..
Eller at nogle mennesker bare ikke har veninden/familien i baghånden til at hjælpe til..
Og det er i de situationer hvor jeg godt kan se det blir RØV hårdt! Især hvis man er alene mor..
okt 2007
Jamen enig.. Det burde kunne lade sig gøre, og kan det heldigvis i mange tilfælde også, så længe man er villig til at ofre nogle ting hist og pist
Tusind tak, du tager ikke fejl, der gemmer sig to små mirakler derinde som er igang med at vokse sig store og fine
aug 2008
Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre, men man må også godt være lidt realistisk og ikke bare komme med floskler om, hvor der er en vilje er der en vej. Det ER en stor omvæltning at få et barn, og det er dødhamrende hårdt at være alene om det. Og nej, man bliver ikke handicappet, men der er jo også en del vasketøj, der skal ordnes, når man har et lille barn - evt. flere børn. Der skal også stadig ryddes op, gøres rent, handles ind og noget mad skal man jo altså også have. Og man skal jo ikke nøjes med toastbrød, når man ammer ;o) Og ammer man ikke, så skal der skoldes flasker og koges sutter og laves modermælkserstatning
Jeg er enig i, at man ikke skal læne sig tilbage og bare sige: Puha, det her går aldrig, men omvendt synes jeg, det er meget forkert at foregøgle en vordende alenemor, at bare man har en vilje, så kan alt lade sig gøre. Sådan er virkeligheden desværre ikke altid - og som Kennelmor også har været inde på, så kan man så efterfølgende slå sig selv i hovedet med, at man så åbenbart ikke havde vilje nok og ikke er så god som alle de andre superkvinder, der bare kan alting. Hvis der er en have, kan det jo løse det mest akutte tissebehov for hunden...Og så gå tur, når barnet sover i barnevognen. Er der ingen have, og skal man som det første hive baby med ud på morgentur eller ha' flyverdragt på om aftenen, når baby sover sødt i sin seng - ja, så synes jeg faktisk, det er umådelig synd for barnet..
apr 2011
Men man kan også få et barn man ikke kan lægge fra sig, man kan få babyer med særlige behov, man kan selv få fødselskomplikationer der gør at man ikke kan det man plejer, man får måske ikek søvn de første måneder og forsøger hvert gang man har 5 min.
Jeg vil sige med mine tre børn og nu også mit barnebarn, at sov de 15 min af gangen, så var man glad, så kunne man nemlig lige nå et bad.
At have en idé om at man bare kan prioritere og planlægger holder bare sjældent, når barnet er derm er det barnet der styrer og man kan gøre meget lidt for at ændre det, man må bare følge med.
Jeg kan fortælle, at to af de gange, hvor jeg har fået børn, har jeg haft isciasnerven siddende fast og dermed store smerter i benene, så jeg næsten ikek kunne gå e mange, mange uger efterfølgende. Andre får lavet kejsersnit, nogle føder for tidligt og børnene kan mske slet ikek tåle at komem ud i barnevog på den tid af året, fordi de er for små osv osv.
apr 2007
Hold da op hvor er alt svært på forhånd her i 2011...
Nr 1 var jeg alene med i 6 år inkl diverse dyr. Nr 2 har samme far (han sejlede ikke mere) og diverse dyr + en storesøster med masser af skolekammerater..
Nr 1 - for tynd måtte have bryst hver 2-3 timer - og min hund blev luftet, katten fik mad - mig ligeså... Okay jeg fik ikke sovet, men hun elskede at blive lullet i søvn i sin barnevogn (også indendørs)
Nr 2 - kolik + mælkeallergi, og så var der stadig dyr, datter og mand. Han var ikke til at jage ud af sin barnevogn - Sov bedst der selv da benene hang ud over vognen som 2 årig (en ret lang dreng og temmelig høj i dag)
Jamen, så dropper vi "hvor der er vilje, er der vej"...
Under alle omstændigheder handler om: "Vil jeg gøre det til et problem, eller vil jeg få det bedste ud af det, selvom jeg ved at jeg ikke kan leve som før?"
Heidi - du har tænkt over tingene - Og jeg er overbevist om du nok skal klare det. For du vil helst have både barn og hunde !
Pøj pøj
apr 2007
Ha-ha ... Det var så ikke manden der elskede sin barnevogn...
feb 2007
Du har fuldstændig ret - det er meget mere besværligt og omstændigt at få barn i dag end for mange år siden. Eller rettere man gør det mere besværligt og omstændigt.
apr 2011
dec 2008
der er nogle gode råd her i tråden. Og så er der nogle elendige, som nok er velmente men helt hen i vejret.
Jeg vil sige at det vigtigste er at du ikke stiller for store krav til dig selv!
Hellere blive overrasket over alt dit overskud, end at gå nedenom og hjem, fordi det bare ikke lykkes.
apr 2007
Jo, vi har eller har haft børn, mere eller mindre "nemme".
Vi mennesker har fået børn i flere tusinde år - Hovedparten har overlevet og har videregivet flere sunde individer af menneskebørn.
Husk, at der er større chance for at det går godt i stedet for skidt
Jeg er positiv - igen jeg tror på, at Heidi kan magte opgaven, for hun tænker seriøst over tingene. Hun vil gerne prøve og sætter ikke sine vuffer til salg med trussel om aflivning, hvis de ikke afsættes i morgen.
Heidi (TS) må rette mig, hvis jeg er forkert på den....
apr 2007
Ej heller mine forældre i 50'erne og 60'erne
dec 2008
det er ikke så længe siden min svogers farmor sad og himlede over at min søster legede med min niece på et par mdr.
der kom en kommentar a l a "dengang hans var lille havde vi bedre ting at lave. der var et hus som skulle passes og ting der skulle ordnes, så han legede med sig selv. da han så lærte at gå, blev han bundetb med en lang snor i haven."
ingen tvivl om at tidligere generationers børn har overlevet, og det samme med hundene, men mon ikke måden at være både forælder og hundeejer, ændrer sig en smule hele tiden?
apr 2007
Jeg er en gammel pædagog uddannet i midt 80'erne..
Mine forældre var dog født i i 1911 og 1913 (jeps, jeg er en efternøler de var i midt 40'erne da jeg blev født)
Alligevel kunne de klare bøde børn og dyr på en god måde... De var vel forud for deres tid
"ingen tvivl om at tidligere generationers børn har overlevet, og det samme med hundene, men mon ikke måden at være både forælder og hundeejer, ændrer sig en smule hele tiden?"
Jo....
dec 2008
helt sikkert. og hun er fra landet af..
selvom mine egne og min venindes forældre er jævnældrende, har de haft vidt forskellige opvækster..
det var lige så meget for at illustrere forskellene og nuancerne.. folk bruger altid tidligere tider som eksempel, men måske var det nemmere at nå ting, dengang mange forældre lod børn græde..
apr 2011
Førhen havde kvinder ikke udearbejde, så når en kvinde havde født havde hun barselshvile og kvinder omkring hende passede hende og barnet, kom med mad, passede de andre børn osv.
Det var barselskvindens mor, søstre, tanter osv. der kom og sørgede for det praktiske, for kvinden der lige havde født måtte ikek meget.
Bare da min mor fødte mig i 1965 var hun indlagt en uge efter fødslen, selvom der ingen kompllikationer var med hverken hende eller mig. dengang blev børnene passet ude hos personalet om netten, så kvinderne kunne få hvilet ud efter fødslen og babyerne fik noget flaskemad elelr sukekrvand, så der var ro.
Nu har vi en ammepolitik udarbejdet af sundhedsstyrelsen, og den er rigtig fin og fornuftig, men i dag giver man IKKE tilskud til babyer med mindre der er en faglig begrundelse der siger, at barnet bør elelr skal ahve mælketilskd. Dette medfører at børnene i første 4 døgn hyler og skriger og er møgsultne. Fint nok, men det gør altså, at kvinder nu om dage ikke får barselshvile som førhen - de sendes hjem fra hospitalet lige efter fødslen, eller får højest to overnatninger, hvis de er førstegangsfødende, de har babyerne hos sig hele tiden (fint nok og meget fornuftigt), de har ikke mødre, søstre, veninder til at hjælpe sig (for de går på arbejde) osv osv.
desuden hjælper vi mange flere kvinder med at blive gravide, og vi holder liv i mange fostre der elelrs aldrig ville overleve.... og det gør, at vi har mange flere komplicerede graviditeter og fødsler i dag end tidligere, og vi har mange flere børn der er født meget for tidligt, og dette stilelr helt andre krav end det gør, hvis man får børn født til tiden. Desuden er der flere og flere kvinder der får børn oppe i en høj alder, og det er faktisk slet ikek en fordel, de klarer det ikek bedre end de unge - tværtimod. de har sværere ved at klare søvnunderskuddet, de har sværere ved omstillingen (fordi de har levet mange r uden at være afhængige), de har sværere ved at komem sig ovenpå fødslen.
Jeg synes det er under lavmålet at sige, at kvinder førhen bare klarede det hele og overlevede, for det er slet ikke det jeg synes dette handler om. trådstarter spørger om hun kan være og gøre det samme med hende unghunde elelr om de vil mærke at der komemr en baby - og ja det vil de i høj grad mærke.
Der er iøvrigt ingen der skriger aflivning, og trådstarter truer overhovedet ikek med det nogen steder - hn gør sig nogle velovervejede tanker om, hvordan hun skal kunen tilfredsstille både det lilel barns behov men også hundenes behov.
Og Anja jeg er HELt enig med dig i, at vi nu om dage gør meget mere ud af vores hunde end man gjorde bare da jeg var barn og ung. Mine forældre lukkede da bare vores hund ud om morgenen og så kaldte de på den om aftenen, og vi boede i et villakvarter. Naboerne gjorde det samme. Senere fil vi en labrador og han fik en gåtur, men ingen har nogensunde gået til trænign med ham, og ingen havde da nogensinde læst en hundebog elelr set en udsendelse i tv om hunde - de var der bare. Der er så den hale på det, at dengang havde man kun hund, hvis man boede på landet elelr i en villa, hvor de kunne komem ud, dengang hold man ikke hunde i lejligheder.
apr 2007
At nå al ting.. Det er et valg, måske kan det vente lidt i ny og næ, så længe de levende væsner (2, som 4 benede) har det godt... Og er det et problem for andre må de hjælpe til... Det gjorde de også i gamle dage... Tænk på barsel krukker osv på kræmmermarkeder....
Bare en tanke: måske er det så pokkers svært i dag at blive mor, fordi vi skal kunne det hele selv og ikke få hjælp af andre, det være sig familie eller venner ;-).
apr 2007
PS. Antallet af handicappede fødte børn er ikke steget - Men men, graden af handicap er generelt værre end før i tiden (jævnfør de tidlig fødte - tilgengæld bliver dem med genetiske fejl sorteret fra før) - Men Kennelmor, det var vist ikke alt det der kan gå mest galt Heidi spurgte til - kun kan man have unghunde med barn...
apr 2011
Og ang handicaps, så er det slet ikke det jeg omtaler, jeg skriver "og vi har mange flere børn der er født meget for tidligt, og dette stiller helt andre krav end det gør, hvis man får børn født til tiden"...eks skal de skærmes længere for ikke få infektioner, de må ikke komme ud i barnevog hvis de vejer under 3000 g og da slet ikke om vinteren, hvor TS skal føde - jeg nøvner ikek handicappede med et ord.
aug 2008
Jeg har den holdning at det går slet slet ikke hvis man på forhånd giver op, man er sku nød til at tro på det :O)
apr 2007
Og desværre er der større procent handicappede blandt for tidligt fødte - Stadig heldigvis ikke de fleste...
apr 2007
Jeg tror som udgangs punkt at TS nok skal klare det - trods masser af arbejde både med bebs og vuffer :-))))
Alenemor med to hunde - kam man det?