{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hanhund vs tæve ?
  • #1   6. aug 2011 Jeg havde hanhund inden jeg fik tæve..
    Og jeg syntes det er lige nemt at have han som at han tæve..
    Det eneste minus der er ved at have begge samtidig er løbetiden...

• #3   6. aug 2011 Vi har haft begge dele - dog har vi som regel haft tæver. Hannen var en undtagelse, da vi overtog ham fra nogen, der ikke kunne have ham mere.

Vores oplevelse var, at tæver er lidt mere selvstændige - og så er det altså rart at kunne klø og nusse en tæve på mavsen uden at der sidder sådan en dillermand i vejen ;o)
    Vores han var heller ikke så god til at rengøre sin dillermand, og den lugtede derfor ofte af tis.
    Vores tæver har altid været gode til at gøre rent efter sig, når de var i løbetid, så det har aldrig været et problem for os :o)

• #4   6. aug 2011 Ja ok, forhudsbetændelse kan de jo få *G*

• #5   6. aug 2011 Så skal du helt klart prøve en han næste gang smiley
    Jeg synes hanner er sjovest, men jeg kan ikke rigtig forklare det, andet end at det skal prøves smiley

• #7   6. aug 2011 Jeg har en af hver. jeg har kun haft dem, så har kun det at bygge mine antagelser ud fra. De er kastreret og steriliseret.

Min han hund er meget mere mig af type, end min tæve er. Hun er stædig, egenrådig, lømmel, grænsesøgende og en strid dame smiley - Min han hund er førerfikseret, opmærksom, behagesyg, puttet og meget lidt udfarende.

De er simpelthen som nat og dag, men om man kan nøjes med at tillægge det deres køn tvivler jeg dog på.

Min tæve var et svin i løbetid, gjorde ikke rent, og tiltrak selv de mest lydige han hunde, så det var et hyr når hun var i løb. Der ud over blev hun meget falsk drægtig. Så jeg var glad for at få hende steriliseret.
    Min hanhund har vi kun haft som kastrat, han havde vidst en tendens til at strinte inden. Nu er der ingen ting med ham, og intet snask. Så der sværger jeg til hanhunde smiley

• #8   6. aug 2011 Misja

Fie er meget behag syg og opmærksom, hun var heller ikke god til at gøre rent efter sig, dengang hun kom i løbetid

Strinteri indendøre, det ville jeg dog aldrig kunne acceptere, men det er vel "bare" et spørgsmål om at lære dem det ?

• #9   6. aug 2011 Ulla; jeg siger ikke, at man skal fravælge en han fordi den har en tissemand, nærmere at det er set spørgsmål og smag og behag ;o)

• #11   6. aug 2011 hmm ulempen kan være at hanner ikke kan med andre hanner, men det er jo nok også meget racerelateret.. og det sker jo også ofte at tæver ikke kan med andre tæver.

Jeg kigger jo efter næste hund.. og gør mig samme overvejelser.. har aldrig haft en tæve, og ved ikke om jeg skal være "ligeglad" med hvilket køn jeg skal have... jeg er nok mest til hanner, men kan ikke sige hvorfor.
    Elmo strintede ALDRIG.. han var egentlig ikke et problem når alle tæver var i løbetid.. kun hvis tæven stod lige foran ham med skridtet i hovedet på ham... så det eneste med ham var det med andre hanner, men han var jo en terrier, så det kan man jo forvente.

Jeg hælder mest til en hanhund... og det er ikke løbetiden som skræmmer mig, men hele deres personlighed... og ja så synes jeg faktisk at hanhunde er flottere... lidt ligesom ved heste, hvor hingste ofte er mere utryksfulde...

Men glæder mig til at følge tråden.... kan være en tæve skal overvejes.

• #12   6. aug 2011 og hvis at nusse på maven, hvor man rammer tissemanden er et problem.. hmm Elmo havde en fin lille tissemand....den var sgu aldrig i vejen.... og noget af det klammeste jeg har set er da tæven, der hæver op bagi, når den er i løbetid ... puhhhh

• #13   6. aug 2011 Nej det med kønsagressivitet , det gælder nok begge køn, har før hørt om tæver der har sloges med meget store skader til følge, så de er nok ikke bedre der.

Jeg ville bare have det svært med en hund, der ikke kunne acceptere andre, tæve eller ej...

• #15   6. aug 2011 ja Rene... så det med egetkønsaggressivitet er jo nok ikke så relevant med den race du skal have.....

• #16   6. aug 2011 Nææ ikke hvis det bliver en labber, så bør det ikke være et problem

• #17   6. aug 2011 Jeg er super glad for mine tæver. smiley

• #18   6. aug 2011 - og næste hund er også en tæve :o)

• #19   6. aug 2011 Hanhunde strinter og humper - behøver jeg sige mere? *GG*

Kastrerede hanhunde er dog super dejlige at bo sammen med. Og tæver er også dejlige smiley

• #20   6. aug 2011 Kender da også tæver der humper *G*

• #21   6. aug 2011 Kender ingen tæver der humper med mindre de er i løbetid *GG*

• #22   6. aug 2011 Elmo humpede mere eller mindre ikke efter han blev voksen.

• #23   6. aug 2011 Tinna - Tænk før du savler!!!

Min gravhund og Alva humper engang imellem :o)

• #24   6. aug 2011 Buddy skal standse en mio gange for at slikke på eller andet (græs, blad, noget) og lette ben mindst lige så ofte smiley

Hvis du bor i byen, skal man være mere obs på, hvor ens hanhund overvejer at markere/strinte.

Jeg synes ikke, det er ok, at min hanhund i et øjebliks uopmærksomhed får gennemvædet et trappetrin, en offentlig bænk eller en grønthandlers varer smiley

Så i disse situationer skal man være mere obs på hannen smiley

• #25   6. aug 2011 Jeg har ikke haft tæver og ved at nogle uenige men at hanhunden strinter indenfor og humper er altså et opdragelsesproblem, så jeg ser ikke det som en årsag til at vælge tæver.
    Min generelle opfattelse af tæver kontra hanner er nogenlunde som mænd og kvinder. Kvinderne er lidt mere lusket og udspekuleret og mændene slåes og går ind og drikker en bajer bagefter.
    Jeg tror også at der er stor forskel fra race til race på hvordan kønnene er forskellige:o))

• #26   6. aug 2011 Personligt er jeg meget mere til hanhunde, jeg synes de er nemmere at have med at gøre de bliver ikke mærkelige pga homoner osv som en tæve gør, Fluffy er min første tæve og sikkert også den sidste, så derfor har jeg igen købt hanhund, synes også hannerne er nemmere at træne og her er det omvendt der knytter hannerne sig mere til en end tæverne..

• #27   6. aug 2011 Hov og jeg har aldrig haft problemer med at hannen strintede inden for eller humpede på andre osv Jeg synes generalt bare en hanhund er nemmere.

• #28   6. aug 2011 Tror det kommer an på personen og selvfølgelig racen. Jeg selv er helt klar til hanner, har haft en enkelt tæve, holdt da bestemt lige så meget af hende som de andre, men vores kemi var bare aldrig så god, som den jeg har med hanner. Min lab han har en enkelt gang strintet inde ved et besøg, da han så en anden hanhund gøre det foran ham... Ellers intet problem, han ved også at man tisser kun når man får lov på gåture, så det kan altså læres. Og ingen humpen her smiley Har jeg aldrig haft problemer med...

• #29   6. aug 2011 Jeh har 1 af hver- en han på 4 og en tæve på 2. Min han er kastreret, og min tæve er sååå dygtig i sin løbetid. Vi skal virkelig holde godt øje, for vi ser intet blod overhoved..!! hannen er meget stille, nusse pusse, og så kan han faktisk med alle andre hunde.. Vores tæve er, meget ops på alt, mad glad som en i helved, aktiv 24/7, egenrådig, men meget behagsyg..
    Det er svært og forklare, men skal jeg have en ny newfoundlænder en dag, så blir det en tæve..
    Har hele mit live vokset op kun med hanner, og hun er nu min første tæve, men er helt solgt i hende.. De har begge været lige nemme og træne, og virkelig lydige..

• #30   6. aug 2011 Mine erfaringer med to tæver og en hanhund gør at jeg synes man skal tage den hund i kuldet som "taler" mest til en og bekymre sig mindre om kønnet.

• #31   6. aug 2011 Louise: Vil faktisk give dig ret smiley For der er fordele og ulemper ved begge køn:)

• #32   6. aug 2011 Vores er en hanhund - og er vores første hund, så jeg kender ikke så meget til det at have en tæve smiley

Jeg oplever Buddy som en positiv og meget kærlig hund. Da han var lille, var han en strid banan og ekstremt trodsig! Der kunne jeg forestille mig, at tæver var nemmere uden overhoevedet at kunne sige det smiley

Men den dag i dag er han noget af det kærligste!!! Elsker at ligge på skødet og nusse, stikker ikke af, er rolig og afbalanceret og elsker ALLE hunde uanset størrelse, køn og alder smiley Han er ikke dominerende på nogen som helst måde, og man ved, hvor man har ham smiley

Det eneste hanhund, der er over ham er, at han snuser ekstremt meget og letter ben - og det er da til at leve med smiley

• #33   6. aug 2011 Sarah: Jeg har så en tæve der gør nøjagtigt det samme. Hun kan ikke nå så højt op som min han hund, men hun markerer faktisk mere end han gør... smiley - underlig har hun altid været.. hehe

• #34   7. aug 2011 Tja - der er fordele og ulemper ved begge to.

Jeg er selv mest til han hund - er ikke så meget til løbetid (selv om det jo betyder at man har en hunde der er i "løbetid" hele året)

Med hensyn til egenkøns agresivitet synes jeg tit jeg har oplevet at når det er hanner, så er der mere larm end der er alvor, hvor tæverne er lidt mere vedholdende når de først ser sig sure på hindanden.

Der er også lidt forskel på racerne - nogen racer kan tæverne være letter at håndtere, andre er tæverne mere selvstændige.

Jeg tror i sidste ende det er noget man kun selv kan afgøre - eller vælge Louises model og vælge hunden udfra hvilken hvalp i kuldet du ønsker.

Skal det være en lab igen eller har du andre racer i tankerne?

• #35   7. aug 2011 Tak for alle svarene smiley

Henriette, er ikke helt 100 på den næste bliver en labrador, synes godt nok Fie har haft mange sygdomme.

Omvendt er chancerne vel ikke særlig store for at ramme en hund med så mange skavanker igen.

Boxeren er også i mine tanker, men det rækker gevaldigt ned at listehundene bliver "gemt" i den, for forsætter forbudne , så kunne den ryge med af den grund

Synes også border collien er en dejlig hund, en golden og dobermann er smukke hunde.

• #36   7. aug 2011 Jeg har kun haft en hunhund og det gør jeg nok ikke igen......

Problemet med min hunhund var at hun havde sådan en " Maudeattitude " og det forlignes med dårligt med mit temperament hehe

Jeg har haft 3 hanner og de har alle på hver deres hanhunde facon krævet en del fra min side for de .......

- strinter alle steder
    - bliver ekstrem i adfærd når de kønsmodnes , men det har heldigvis kun været en overgang
    - min lab blev kønsaggressiv og DET var et kæmpeproblem og krævede meget træning og konsekvens fra min side , at kunne styre i det offentlige rum , men det lykkedes med tæt kontakt.

Jeg har intet negativt om hunhunde andet end at der er for sippet til min personlighed , for min Freia var 100 % renlig , rolig osv osv , men når hun kom i løb ........puha siger jeg bare ..... og efterfølgende med falsk drægtighed .....puha siger jeg bare.......

dog er det ikke værre end hvis den rigtige hund for mig kom forbi og det var en tæve , ja så ville jeg tage den og leve med sippetheden igen.

• #37   7. aug 2011 ps

jeg har lige læst mit indlæg og......

inkonsekvent i mine meninger må jeg nok erkende jeg er i det her spørgsmål hehe

for filan ..... det er sgu svært ..... dreng pige , han hun , de er jo lækre alligevel smiley

• #38   7. aug 2011 Falsk drægtighed kan jo ordnes ved at sterilisere, det blev Fie af samme årsag.

Det er noget skidt når de bliver påvirket af løbetiden

• #39   7. aug 2011 jeps , det har du helt ret i ....

desværre var Freia en hund vi fik af nogle venner for mange år siden , da de gik fra hinanden .....
    og vi havde selv børn , gæld og ingen penge , så en sterilisation var ikke muligt for os , da så der kom penge til huse , ja så syntes jeg hun var blevet for gammel til så stor en operation smiley

Både Freia og vi måtte leve med dette adfærd i mange år smiley
    men helt klart , idag ville jeg ikke tøve et sekund hvis hunden havde det sådan:-))

• #40   7. aug 2011 http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?msg_ID=449178

en tidligere historie med Freia

og sådan var det hver evige eneste gang , to gange om året smiley

• #41   7. aug 2011 Ja det har jeg også været igennem.

Hovedtelefoner er en god ting, når legetøj, sokker,bamser osv får kastet al sin kærlighed på sig, af tæven....

• #42   7. aug 2011 Åhhh ja , et par trådløse hovedtelefoner havde været løsningen dengang smiley

• #43   7. aug 2011 Jeg havde en hanhund før og har tæver nu.
    Jeg hælder mere til tæver, synes de knytter sig mere, elsker deres kællinge attityder som de har til tider, de er mere selvstændige og er meget svære at distrahere. Elsker at træne med dem.

Hanhunden skulle strinte hele tiden, vi nåede et græstrå af gangen, så skulle der strintes. Han var god at træne med, men let at distrahere og
    ikke særlig selvstændig.

Nu var hanhunden Rhodesian Ridgeback og mine nuværende tæver er Old English Bulldog.

• #44   7. aug 2011 Det bliver spændend hvad du vælger, men jeg tror ikke du behøver være så bekymret for helbredet på din næste - har en mistangke om at den vil blive tjekket i hoved og r.. før du vælger smiley

• #45   7. aug 2011 Jeg har haft begge dele....(og har begge dele nu også) min første hund var en tæve (blanding schæfer/cocker/lab) skøn skøn skøn hund og næsten perfekt på alle områder....
    jeg var igennem 3 tæver før min første han....
    der er fordele og ulemper ved begge.. og jeg må nok tilstå, at når jeg skal vælge køn, kommer det mest an på racen.....

Vil lige indskyde, at ingen af mine hanner har været slemme til at markere eller humpe.... jeg mener stadig at det er et spørgsmål om opdragelse... ;o)
    (læs- ALDRIG humpet et menneske og en enkelt gang en hund, og kun markeret EEN gang indenfor, og det gælder dem alle)

med de hunde vi har nu, er de mest i øjenfaldende forskelle nok : Athos er meget rolig herhjemme, hvor Nala er mere energisk og udfarende. Athos er meget mere velovervejet og tænker før han handler, hvor det er omvendt med nala...

• #47   8. aug 2011 Jeg ville til hver en tid vælge en tæve. Og jeg har haft begge hunde.

Synes at tæver knytter sig meget mere til en, det gør Silje i hvert fald. Hun er utrolig mor- og puttesyg. F.eks. når jeg vågner om morgenen, ligger hun mellem skulder og hoved, eller midt i ansigtet.

Emil var mere "fraværende" hvis man kan skrive det sådan. Angåeende træning var han meget sværere at træne, jeg synes han var svær at lære noget nyt, også havde han det med at gø utrolig meget, men det er jo en helt andet sag.

Ja, tæver kommer i løbetid, bliver motoren fjernet er det problem væk. Jeg kan ikke se, at løbetid kan være det store problem når det gælder valg af hund, da motoren jo bare kan fjernes. Emil var mere voldsom i leg og på gåtur, det tror jeg også kan ligge til hannerne. At være lidt mere voldsomme.

Så mit valg er klart tæven næste gang, jeg skal aldrig nogensinde have hanhunde igen. smiley

• #48   8. aug 2011 Det lader til det er meget forskelligt hvordan folk oplever hanhund vs tæve..

Så kunne være man ikke skulle lade kønnet afgøre et evt. valg smiley

• #49   8. aug 2011 Rene jeg tror også det kommer meget an på hvilken race man vælger, men i bund og grund kommer det nok også meget an på hvilket temperament man selv har jeg snakkede en del med min træner omkring det efter jeg mistede Gizmo og hun mente bestemt jeg passer bedst med en hanhund, de er ikke så sarte som en tæve når det gælder træning også, men jeg kan kun give hende ret for jeg har bare bedst kemi med hanhundene og derfor flytter der en ny dreng ind her på søndag smiley

• #50   8. aug 2011 Jeg har ingen problemer med "sarte" eller lidt forsigtige hunde, omvendt gider jeg heller ikke en hund der hænger allerlængst fremme hver gang der er optræk til noget.

Hvorfor mener din træner at tæver er mere sarte til træning ?

• #51   9. aug 2011 Hmm mine tæver er da bestemt ikke sarte til træning. Dog synes jeg min gamle han, kunne være ret ukoncentreret, hvor mine tæver er mere fokuseret smiley

• #52   9. aug 2011 Ina, har også tidligere læst at tæver skulle være nemmere at træne med, men der skrives jo så meget.

Men mon ikke Nadja skriver hvad træneren mente med det

• #53   9. aug 2011 Rene:

Jo og tror bestemt også der er mange meninger. Mange seriøse trænings folk bruger jo hanner. Dog er mine erfaringer bare, tæver er nemmere smiley

Kommentér på:
Hanhund vs tæve ?

Annonce