{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.409 visninger | Oprettet:

Tæve vs. hanhund??? {{forumTopicSubject}}

Hvad er grunden til at I har valgt det køn af hund som I har???

Hvad er jeres "ide" om tæver eller hanhunde??

Jeg har selv en ide om at jeg harmonere bedst med hanner, faktisk alle de dyr jeg har haft har været hanner, og de hunner vi har haft har været mærkelige!!!

Derfor har jeg også en "ide" om at tæver er sippede, nogle rigtige tøser, lidt nogle hyse madammer osv., og så kommer de i løbetid og bliver sindsyge liderlige........ og jeg kan bare slet ikke tage det!!!!!
(kald mig bare mærkelig :0))

Min "ide" om hanner er at de er mere rolige, "dovne", alle 4 ben på jorden. Jeg føler jeg bedre ved hvor jeg har dem......

Men i det at jeg har en han i forvejen og skal have en hund mere til næste sommer, så er jeg i tvivl om det skal være en tæve eller han.
Helst ville jeg grne have en han, men er selvfølgelig også nervøs for om de skal få nogle magtkampe osv., men jeg er også bange for at hvis jeg vælger en tæve, så vil jeg fortryde og gå og irretere mig over den....

Så jeg vil gerne høre jeres "ideer"/ fordomme eller erfaring om hanner og tæver???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæve vs. hanhund???
  • #1   5. apr 2008 Gider ikke at have hanhund mere - synes det er så træls at de lætter ben!

• #2   5. apr 2008 Mine fordomme kan der jo nok gøres noget ved, men jeg har en tæve og den næste bliver også en tæve.

Jeg gider ikke have en hund, der humper alt og alle. Strinter og markerer overalt, muligvis få problemer med andre hanhunde..

Ja det er måske et spørgsmål om træning... Men jeg vælger tæver *s*

• #3   5. apr 2008 jeg gider ikke hanhunde fordi, de viser den lille lyserøde og konstant går rundt med et liderlig blik i øjene
    og så pisser de konstant og over ALT

• #4   5. apr 2008 Jeg har haft golden hanner i 30 år.........Jeg synes at de var rimeligt aktive og blev ret irriteret, når der var tæver i løb i nærheden. Så fik vi Lotus, fordi jeg ikke, rent fysisk, magtede en han igen (dårlig ryg). Hun er det skønneste hund i verden. Lige så skøn som alle de hanner jeg har haft.......*GG*. Nej, jeg har elsket hver og en af de hunde, jeg har haft, men kan mærke at med alderen passer jeg bedre med tæverne. De er, for MIG at se, nemmere at opdrage (eller også har vi været vanvittig heldige) og så er de KNAP så fysisk stærke. Psykisk er Lotus dog den stærkeste hund, jeg nogen sinde har haft og DET nyder jeg også:-) Så jeg er meget ambivalent:-))

• #5   5. apr 2008 Gider ikke hanner fordi de altid er liderlige......tæver er det kun 2 gange årligt :o))
    Og så får de forhudsbetændelse og det ulækre grønne stads hænger rundt i hele hytten......de humper alt og skal tisse 40 gange på en gåtur.

Og m.h.t dovenskab, så glæder jeg mig da over, at Emma ikke er en han.......man kan ikke blive mere doven end hende

• #6   5. apr 2008 HOLD Da op en amsse fordomme i fremviser her *GG*

Jeg har så pt 3 tæver og 2 hanner smiley
    Hverken tæverne eller hannerne er mere liderlige end det andet køn - ingen af mine hanner viser noget lyserødt, som jeg kan hidse mig op over, ja de markere, men det gør en dominant tæve da også.

Når det så er sagt, så har jeg to seperate holdninger til kønnene, hannerne er synes ejg nemmere at træne præsisionsarbejde, lydighed bejde og fodspor - des lige med.

Tæverne er nememre på selvstændigt/problemløsende arbejde Schweissspor, agility, htm.

Hanneren er ikke så meget til nusseri og hygge, det er tæverne smiley

Men jeg tror nu også det afhænger af racen

• #7   5. apr 2008 AnneMette: der er nu en hel del adfærd der er kønsbestemt, så du kan ikke liste det op på den måde - men er man totalt ligeglad med den kønsbestemte adfærd, så er det rigtig at vælge hund på den måde du gør

MEN det er nu den samme måde jeg vælger hun på - jeg har bare kun halvt så mange af vælge i mellem, da jeg kun vil have en tæve - så måske min hund ikke er der i første kuld og så må jeg vente

• #9   5. apr 2008 Det skal så siges, at jeg aldrig har ejet en hanhund *S*

• #10   5. apr 2008 Sikken da nogle fordomme i har om hanner. Mine hanner har aldrig humpet noget som helst, og de er mere stabile end tæverne. Mine tæver er så mere morsyge, men jeg synes lige godt om begge køn.

• #11   5. apr 2008 Ej, nu må alle i kære hanhundeejere filme finde nogle gode fordele, der opvejer forhudsbetændelse, højde pisseri og konstant liderlighed hos hanhundene - tak! smiley

• #12   5. apr 2008 Mit indlæg var nu ment lidt som sjov.......man kan jo ikke stille det så firkandtet op :o)
    Men har kun ejet 1 han og resten tæver.......og er næsten sikker på, at jeg altid vil have en tæve.......

• #13   5. apr 2008 AnneMette : Det skal da lige siges at det er nu ikke kønnet jeg kigger på i første omgang, og mener absolut ikke at det er fordi jeg ikke ved noget om hunde......
    Jeg har bare kun haft en tæve og jeg syntes hun bekræftede mig i en del af de "ideer" jeg har om tæver, og så kender jeg ikke særlig mange tæver jeg gad have fordi de understøtter mine fordomme....

Men tæver ha også positive sider, såsom at de ikke skal tisse alle steder, at de er mere hyggehunde, kun er i løb 2 gange osv.

Hanner, ja de skal tisse alle steder, er ikke så megt hyggehunde, forhudsbetændelse osv.

Jeg lavede såmænd bare denne tråd for at høre andres erfaringer, fordomme osv......

• #14   5. apr 2008 Det var nu ikke meningen at man skulle diskutere........ Det var ikke ment som i "surt" indlæg........

Jeg er ikke i tvivl om at der er fordele og ulemper ved begge køn, jeg efterspurgte såmænd bare hvorfor I har valgt det køn af hund som I har........

• #15   5. apr 2008 AnneMette : Okay :0) Skulle bare lige være med :0)

Selvfølgelig kan man ikke sætte det så firkantet op, og folk griner også lidt af mig når jeg lufter min fordom...... :0)
    Men forstå mig ret...... jeg undersøger/leder efter erfaringer osv. netop fordi jeg har de mærkelige "ideer" :0)

• #16   5. apr 2008 Jeg har haft 3 hanhunde. Ingen af dem har hunpet noget som helst, og de har ikke været kastreret.

• #17   5. apr 2008 Tikka er min første hund. Og jeg valgte en tæve fordi jeg havde læst og hørt, at tæver var nemmest at opdrage.

• #18   5. apr 2008 Tikka, som er en tæve, har markeret siden hun var ca. 5 mdr!!! Og hun er ikke engang dominant!!!

• #19   5. apr 2008 Jazzy har nu heller aldrig humpet noget som helst, faktisk havde vi aldrig problemer med at han var hanhund.

Nu siger I godt nok at det er føreren/ ejeren der er det afgørende, men kender I ikke det der med at man som pige snakker bedre med drengene, altid har haft mange drengevenner osv., altså at man bare harmonere bedre med drenge end med piger??

• #21   5. apr 2008 Har haft en af hver og skal fremover kun ha tæver :o)
    Vil gerne kæle en lækker hundemave uden der er noget i vejen *GGG*
    Og så kan de hanner altså være ulækre sys jeg *GG*

Kan godt li tævers sind :o)

• #22   5. apr 2008 Vi valgte en tæve, fordi at vi tænkte at vi måske ville prøve at have hvalpe, og det fik vi jo så ;D Hehe.. smiley

Og vi skal jo selv beholde en tæve af hvalpende, fordi at hvis vi vælger en hanhund, så når Molly kommer i løbetid så flipper hannen fuldstændigt !!! smiley Hehe

Det er derfor smiley

• #24   5. apr 2008 Jeg har en af hver køn lige pt og i dag kan jeg se fordele og ulemper ved begge køn.

Jeg har altid været mest til han hunde jeg synes jeg havde bedst kemi med dem og så gad jeg ikke løbetid.

Så fik jeg en tæve og jeg må sige den eneste fordel jeg kan se ved tæver er at de ikke strejfer som hanner gør det, udover det har de tæver jeg tidligere har haft og dem jeg kender været mere humør svingende (lidt som kvinder) hvor imod hanhundene jeg har haft har været meget mere stabile.

Jeg ved ikke hvad jeg ville vælge i fremtiden, nok begge dele afhæning af hvad jeg skulle bruge dem til. Og så hvad race det nu var.

• #25   5. apr 2008 Jeg har 2 hanner og 2 tæver, og har tideliger haft yderliger en han.
    Jeg er helt klart mest til hanner, efter min mening er de mere stabile, jeg ved hvor jeg har dem, det de kan den ene dag kan det også den næste - hvilket jeg personligt syntes kniber lidt med tæverne ind i mellem og når jeg skal have en rigtig god lydigheds/konkurrence hund så er det en han, efter de rette linjer jeg vælger, som sagt syntes jeg at de er mest stabile og så behøver jeg ikke at tage hensyn til løbetider i forbindelse med konkurrence, hvor man jo med en tæve kan risikere at sidde og vente en hel dag med hunden i bilen når den skal op aller sidst pga. løb...
    - Selvfølgelig bliver mine tæver også trænet og deltager i konkurrencer, men med mindre den enkelte tæve er noget ganske særligt lige hvad dét angår, vil det sjældent blive på samme plan som mine hanner...
    Og jeg har ALDRIG haft problemer med med humperri eller nogen af alle de andre problemer/fordomme man ofte høre om hanner... :o)

• #26   6. apr 2008 Ginne skrev:
    "Ej, nu må alle i kære hanhundeejere filme finde nogle gode fordele, der opvejer forhudsbetændelse, højde pisseri og konstant liderlighed hos hanhundene - tak! ;)"
    - Har ingen af de problmer her, ja, de letter ben, men sgi da kun i det omfang de får lov til... Da jeg boede i lejlighed med min gamle sheltie han hvor alt luftning forgik ved gå ture, hvade vi ganske simpelt en regel der hed "3 gange pr. tur", så han måtte bare sørge for at få tømt blæren på de 3 gange han måtte lette ben og det gik ganske gilmrende :o)
    Og konstant liderlighed ser jeg altså heller ikke noget til her :o)
    Men jeg skal da gerne indrømme at begge drenge har en smule forhudsbetændelse, men det er på ingen måde noget der hverken drypper eller efterlader mærker hvor de har ligget, så det kan jeg såmænd sagtens leve med... ;o)

• #27   6. apr 2008 Jeg har indtil nu valgt hanhunde - og de to jeg så har haft har ikke vist nogen tegn på hverken overpisseri, humperi eller anden utidig adfærd..

Læste et eller andet sted, at enhver hanhund med respekt for sig selv har en gul glat på tissemanden :O)))))

Nå, jeg/vi valgte hanhund i første omgang fordi vi ikke gad alt det løbetidshalløj. Man ved aldrig, om tæven gør sig ren selv, om den går i løbetid fire gange om året og så videre.
    Senere er det nok gået hen og blevet en temperamentssag. Jeg kan godt lidt den udfordring der er i en testosteronbefængt hanhund - men jeg har så heller ikke prøvet andet.

Jeg forestiller mig, at tæverne er lidt blødere (afhængigt af race og linjer, selvfølgelig, kender flere tæver, der skulle have været hanhunde), at de er lidt mere "selvstændige" eller egenrådige.
    Men igen - nok afhængigt af racer. Jeg synes det er min erfaring med min egen race, ihvertfald.

Jeg har overvejet, hvis jeg skal have en hund at træne brugshundesport med, at det så skal være en tæve. Blandt andet på grund af størrelsen og det måske en anelse blødere temperament. Men lige nu føles det som et kompromis. Tror bare jeg er til hanner ;o)

• #28   6. apr 2008 Tuind tak for jeres svar, I må gerne komme med flere :0)

Umiddelbart er jeg også selv mest til hanner, og som sagt så syntes jeg at de hunner jeg har haft/ kender (det være sig katte og hunde), de har været mærkelige i hovedet!!!! Selvfølgelig ikke alle, men de fleste......

Jeg har det lige som Daisie, Anne T og CH :0)

Kommentér på:
Tæve vs. hanhund???

Annonce