En stor chihuahua. {{forumTopicSubject}}
Jeg har oprettet en gruppe for os med en stor chihuahua. Altså en der vejer mere end racestandarden tillader, dvs. over 3 kg.
Det virker ind imellem - for ikke at sige ret tit - som om det er FY at nævne sin chihuahua's vægt, hvis den har rundet de 3 kg.
Det har min Mille, men hun er smuk, dejlig og en totalt glad hund, men hjertet på helt rette sted
Men det kan jo ikke blive til udstillinger i den størrelse og hvad findes der så?
Kom glad og giv dit besyv med og også gerne hvis nogen har en idé til hvorfor nogle hunde falder ud så store - altså foruden dem der "bare" er overvægtige, for selvom man er stor, kommer der jo stadig små fine hvalpe, der IKKE bliver lige så store
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.145
jun 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 18
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 138 Svar: 534
Hun er fuld af l... Min Bobo har sgu stamtavle og har også vundet en 1 præmie med bånd og han er sgu også dejlig selvom han har den kampvægt smiler
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 672
Men når de er sagt, så er det jo en fejl hunden har.
Men ja jeg hører det tit den modsatte vej - min chi er meget lille og alle forveksler hende med en hvalp... Sagen er bare den at hun vejer 1.5 kg hvilke ifølge racestandarten er tilladt, og så er hun samtidig korthåret. Havde hun haft 200 gram pels til at stkjule sin lille krop havde både vægt og hund set anderledes ud.
jun 2010
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Inden for alle racer findes der store eksemplare. Det gør dem ikke mindre ægte, hvis de altså har stamtavle. De kan bare ikke bruges til udstilling - eller jo, det bestemmer man jo selv, hvis man ikke har noget problem med at tabe. Men de er gode familiehunde selvom de er for store.
Har selv en "stor" hund - Silas er 2 cm højere og 2,5 kg tungere end han må være iflg standarden. Han har stadig været udstillet
jun 2010
Dels fra dommere, men også fra tilskuere, "konkurrenter" osv..?
apr 2005
Tilskuerne siger heller ingen ting. Jeg har hvertfald intet hørt. De taler sikkert i krogene, men det gør de nok også hvis du havde den bedste hund. Faktisk tror jeg det er værre for dem med super gode hunde, fordi konkurrenterne er misundelige.
Jeg tilmelder stadig Silas skuer og kunne også finde på at tilmelde ham udstilling hvis det var tæt på - velvidende at han nu også er kastreret. Vi kommer der jo bare for at hygge os og tror ikke klubben siger nej tak til den slags penge
jun 2010
Andres lykke, behøver jo ikke være vores desideret ulykke!
Nå.., jamen så er det jo ligefør man skulle prøve at øve sig mht. skue / udstilling, smiler, det kunne jo være man blev GOD til det og mødte en masse nye mennesker
sep 2008
Følger: 54 Følgere: 52 Hunde: 10 Emner: 14 Svar: 851
Jeg har selv en der vejer 3,4 kg. Hun er super fin og en dejlig hund men hun skal ALDRIG indgå i avl!! Derfor er hun sterialiseret
Held og lykke med gruppen
jun 2010
Og det er vel igen, hvad lægger man vægt på som chi ejer / hvalpekøber.
For SKAL en chi i alles øjne være så lille at den får fødselskomplikationer? Skal de bæres på armen for ikke at blive trådt på? Skal den brække ben og have medfødte "fejl" fordi det er et must, at de skal være under 3 kg...?
Jeg vil ikke gøre mig klog på det, men jeg vil til hver en tid foretrække en stor chi, frem for en mini (altså MEGET lille).
Der er måske alligevel en hund til os alle derude, smiler.. ;-))
sep 2008
Følger: 54 Følgere: 52 Hunde: 10 Emner: 14 Svar: 851
Min lille tæve (hun vejer 2 kg) har født 2 kuld hvalpe uden problemer og komplikationer og min store tæve (2,6 kg.) har født 2 gange begge gange med komplikationer 1 gang sad hvalpen fast i fødselskanalen og døde inden den blev rykket ud!! 2 gang måtte hun have kejsersnit for at undgå samme situation!! Så det behøver absolut ikke være de store der føder uden problemer!!!
Selvfølgelig er der en hund til os alle, men hvis man bevist går efter at eje en chihuahua vil man jo også have en lille hund......
jun 2010
Selvfølgelig kunne jeg se hun var stærkt overvægtig, men det har jo som sådan ikke noget med hunden at gøre, så det var til at rette op på
Nej, som du skriver med dine fødselsoplevelser, så beviser det igen, at der ér ingen regler uden undtagelser - og måske i virkelighede er det meget godt......hhmmm..., det er da værd at tænke over.
Nu er en chihuahua en lille hund - helt enig - men det behøver jo ikke være den eneste grund til det lige er denne race man ønsker sig.
Jeg ser racen som en rigtig SEJ hund med et sind og en selvtillid der siger spar to (igen, ingen regler uden undtagelser) og det er præcis det der gør at chihuahua er en hund for mig.
Som der siges, skrives og menes; en stor hund i en lille krop. Og så er de sidste gram altså IKKE det vigtigste for mig
Men dermed ikke sagt at det er det for andre, men ligesom med f.eks. hestavl, så skal der avles noget til os alle efter min mening.
Også dem som andre ville "kaste ud af vinduet" har en stor værdi for den som vil elske den hele dens liv...
Der findes trods alt flere racer som findes i forskellige størrelser og hvem ved, måske det er der vi ender en dag, det handler om udbud og efterspørgsel.
Og hey - så kan det jo være min Mille vil være for lille til næste hold ;-))
Jeg forstår hvad du mener og er enig i en del, smiler, men helt enig bliver vi vist aldrig og det er jo i bund og grund fint at få et så nuaceret billede af det som muligt, så rigtig dejligt med dine indlæg her
apr 2005
jun 2010
Men det kunne da godt være man skulle prøve sig en udstilling en dag
Any way, så tvivler jeg skal have flere hvalpe end det her kuld, for HER håber jeg at finde lige præcis DÈN som jeg gerne vil beholde
apr 2005
jun 2010
En stor chihuahua.