{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.534 visninger | Oprettet:

Misvisende mail fra Pedigree {{forumTopicSubject}}

Jeg modtager af en eller anden grund Pedigree's nyhedsbrev. I dag var der en artikel med omkring fejlernæring hos hunde.

Andre der synes det er lidt misvisende?

Jeg synes når man tænker på folk der bruger BARF så er dette da ret misvisende. Jeg må da ærlig indrømme at jeg er blevet forvirret nu efter at have læst denne mail og læst omkring BARF. Og generelt ting omkring fodring.. Ost og afskåret pålæg til godbidder er ikke godt for hunden? Min hund er da hverkend fed eller død af at få lidt ost og en skive pølse..


Sygdomsfremkaldende stoffer i råt kød

Råt kød kan indeholde sygdomsfremkaldende stoffer. Fra råt svinekød overføres især virussen Aujeszkys syge, som er dødelig hos hunde. Men også i rå fisk, oksekød og fjerkræ kan der gemme sig sygdomsfremkaldende stoffer som f.eks. salmonella og ormelarver. Da disse først dør ved meget høje temperaturer, må man aldrig fodre med råt kød.

Godbidder

Der er ikke noget, der taler imod at belønne hunden med en godbid ind imellem, eller forvænne den. Men denne snack skal være sund. Hvis man bruger ost, kiks, afskåret pålæg eller franske kartofler, giver det overflødige og usunde kilo på hunden, og det gør alt andet end godt. En hundeegnet snack fremmer derimod ikke kun gode relationer mellem menneske og hund, men understøtter også den firbenedes sundhed og velbefindende. Selvfølgelig bør man også her være opmærksom på en sund mængde, og at næringsværdien i denne snack skal trækkes fra hovedrationen.

Kødben

Hvis man giver sin hund kødben, udsætter man den for flere risici. En hund kan ligefrem knække tænderne på et kødben. Desuden når det slugte ben ofte ikke ned i tarmen, og i stedet kaster hunden det op igen. Skarpe bensplinter giver en betydelig risiko for at beskadige svælget og mave-tarm-kanalen. Dertil kommer, at benrester – fordi de er svært fordøjelige og bliver længe i tyktarmen – kan klumpe sig sammen og udtørre. Dermed opstår den såkaldte "hvide afføring", som er svær for hunden at komme af med. Nogle gange kræver det en tarmskylning hos dyrlægen at fjerne det. Hvis det ikke er muligt, vil en omgående operation være det eneste, der hjælper. For at tilfredsstille hundens naturlige behov for at gnave, uden risiko og på en sund måde, tilbyder PEDIGREE® et stort udvalg af hundevenlige snacks.

Kun kød

En hund er kødæder – eller snarere byttedyrsæder – men den lever alligevel ikke af kød alene. Ud over de animalske næringsstoffer, har den også brug for vegetabilsk næring. Hvis du kun eller overvejende fodrer hunden med kød, får den for meget fosfor, for lidt kalcium og for få kulhydrater og fibre. Det kan medføre fordøjelses- og vækstforstyrrelser samt uhelbredelige sygdomme i knogler og led.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Misvisende mail fra Pedigree
  • #1   1. jun 2011 Nåh...

    Det er da mystisk at jeg ikke har mistet nogle hunde på den konto endnu så...

    Buddy får rå ben.

    Buller fik ben, ost og andet godt.


  • #2   1. jun 2011 Aujeszkys syge er udryddet for mange år siden, mener det var i 1991.
    Så det må være en meget gammel mail. Og min hund lever også endnu, han får da jævnligt råt kød. Han elsker det. Han får skam også ost og pålæg


  • #3   1. jun 2011 Jeg synes godt nok også der er noget hø at skrive - Sådan helt ærligt.. Hvis min hund fik pedigree ville jeg frygte for dens helbred!! Og ikke hvis den fik kød og ben.. Det er en hund.. og ikke et hamster.!

  • #5   1. jun 2011 Jeg kan også hun ryste på hovedet af denne mail - smiley Håber ikke der er nogen der hopper på det..

  • #6   1. jun 2011 Det de skriver er jo ikke forkert. De risici er forhåbentligt velkendte for alle, der fodre med råt og med ben - ellers er der noget, de har overset i deres informationssøgning.

    Konklusionerne kan man være enig eller uenig i. Personligt ville jeg aldrig vælge pedigree til for at slippe for risici ved råt kød og ben.

    Men det betyder ikke, at de ikke er der.


  • #7   1. jun 2011 Jeg sletter altid deres mails (fatter ikke hvorfor de bliver ved med at komme når jeg ikke har tilmeldt mig). De skriver jo så meget gøjl. Pedigree er toppen over lortefoder til hunde. De kan umuligt fortælle noget vigtigt om foder...


  • #8   1. jun 2011 Stemmer i med CH.

    Det er ganske korrekt at den nævnte sygdom findes i svinekød (fra udlandet -så vidt jeg ved har vi ikke sygdommen i danske svin, men kan være jeg tager fejl). Ryghvirvler fra okse skulle osse kunne bære et eller andet, men husker self ikke lige hvad.

    Det er sjældent man ser hunde med f.eks. salmonella, men ikke desto mindre kan hunde faktisk godt få det, og det samme gælder en række andre sygdomme.

    Så det er bestemt ikke risikofrit at fodre med råt -men som med alt andet må man opveje plusser og minusser, og så bestemme sig herefter.

    Det er jo heller ikke forkert at mange hunde er overvægtige og bliver det fordi folk forkæler dem med de forkerte ting -diverse rester mm.

    Så selvom det er pedigree der skriver det, betyder det jo ikke at der ikke er nogen sandhed i det.

    Det får mig dog aldrig til at vælge pedigree -der er jo heldigvis osse meget tørfoder at vælge imellem, hvis man har vejet for og imod, og besluttet sig imod råfodring;o)


  • #9   1. jun 2011 Chardame -kunsten består jo i at opveje fordele og ulemper og handle derefter. At lukke øjnene for "farerne" ved at fodre med råt, er jo ligeså tåbeligt som at påstå at tørfoder til hver en tid og uanset hvad der gives, er godt.

    Jeg anser ikke råfodring som noget vildt farligt. Men der ER en risiko for at hunden kan få problemer med nogen bakterier. Spørgsmålet er så om man regner denne risiko for for stor og derfor vælger en anden fodringsform, eller om man ikke synes risikoen er stor (eller at fordelene til fulde opvejer risikoen) og derfor gerne fodrer med råt.

    Men det er jo altså ikke løgn ved Pedigree skriver -risikoen er der.


  • #10   1. jun 2011 Chardame -jeg er enig. Jeg siger blot at det er forkert at afvise det Pedigree har skrevet, udelukkende fordi det er dem der har skrevet det. For de har jo ret -der ER en risiko.

    En de vurderer så risikoen til at ikke at være større end at de vil tage den, og det er jo helt fint, ingen alarm herfra.
    -det eneste jeg opponerer imod er at folk afskriver det som vrøvl, udelukkende fordi det er pedigree der har skrevet det


  • #15   2. jun 2011 Palle > Du kan evt. spørge om sukker i deres godbidsstænger da er godt for hundenes tænder og om det ikke også giver unødvendige kilo?
    Der er mere sukker i f.eks. deres rodeostænger end der er kød i...


  • #16   2. jun 2011 http://pedigree.dk/articles/fejlernaering - Læs hele artiklen her smiley

  • #20   3. jun 2011 Jeg synes bare det er vildt komisk, at PEDIGREE mener de bør vejlede om hvad der er sundt for hunde?

    Det er da vist de blinde der leder de blinde..


Kommentér på:
Misvisende mail fra Pedigree

Annonce