{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.441 visninger | Oprettet:

Forskel på brun og sort lab. {{forumTopicSubject}}

Ja det er ikke for at fornærme nogen eller noget.
Men sagen er den, at ja, jeg har haft en del dårlige oplevelser med brune labber.
Og er sån kommet til at tænke på om det er mig der har været uheldig og mødt nogle uheldige hunde, eller om de har en anerledes adfærd end den sorte lab.

Her er mine oplevelser med brun lab. Den første jeg mødte, var hvad jeg vil kalde angst. Ville ikke have øjenkontakt og lidt utilregnelig.
Den næste jeg mødte, virkede umiddelbart som en god hund (mødte den da den var hvalp/unghund). Men oplevede desværre at denne hund en dag hoppede op for at bide mig i armen, og nej det var ikke leg.
Og så mit sidste eksempel, denne har en meget mærkelig adfærd, for det første, kan den ikke lide folk med huer. Og nogle gange kan den bare ikke lide fremmede/gæster.
Men kan stå og kæle for den, og så begynder den at knurre, og bliver anspændt, men bliver ståene.

Er det bare mig der har været udheldig med de brune labber jeg har mødt?
Er det fordi du har brug for en anden opdragelse end en sort?
Eller er det bare sådan nogen af dem er?

Undskylder det blev lidt langt.
Og igen det er altså ikke for at fornærme nogen, men bare fordi jeg er nysgerrig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på brun og sort lab.
  • #1   1. jun 2011 Kan være at det bare er dig smiley

Feks. Schæfer kan simpelthen ikke lide min farmor! Det er helt ekstremt som de ikke kan lide hende.. og hun gør dem ingen ting!

• #2   1. jun 2011 Jeg synes også de brune jeg har mødt har været dårligere end andre
    men det har været fysikken.. Dårlige hofter og albuer .
    det kan også godt hænge sammen med den adfærd du beskriver ( smerter )

Om der er noget i det ved jeg ikke, men jeg forestiller mig at den brune lider under at være en flot farve, der skamavles på

• #3   1. jun 2011 De brune labber jeg kender er venlige, robuste og omgængelige - fuldstændig ligesom de gule og sorte jeg kender smiley

• #4   1. jun 2011 Der bliver jo avlet på revl og krat inden for labberne, de brune især fordi de er moderne. Så det er ikke umuligt at de brune har større problemer end de andre.

• #5   1. jun 2011 Frk KC
    Tror ikke det kun har været mig smiley For der er flere der har oplevet det ved hundene smiley

Tina og Alex, smerter kan selvfølgelig være en mulighed smiley

• #6   1. jun 2011 Trænings mæssigt har de brunelabber generalt ikke lige så mange instinker/drifter som de sorte og gule, men til familiehund skulle den ikke fejle noget. Der var en årgang hvor der blev avlet på ravl og krat, da den brune farve blev populær. Det samme som med dalmatineren på grund af disney filmen 101 dalmatiner. Det bøder racen(den brune) stadig for den dag i dag. Sinds mæssigt er den brune også anderledes end den sorte og gule, derfor skal træning og indlæring forgå noget anderledes. Hvis man tager en F1 Lab. er den også mere følsom end den gamle lab. Dette er en generalisering, der er selvfølgelig altid nogle som falder uden for.

• #7   1. jun 2011 Det kunne nu være sjovt at finde ud af, om de labber jeg har mødt, måske har været fra det samme sted, og at det måske har været forældre med dårlig psyke eller sådan noget smiley

• #8   1. jun 2011 AboutMyDogs - M
    Ja det kan der jo selvfølgelig være noget om smiley

• #9   1. jun 2011 Normalt tror jeg altså ikke der er forskel, dog har jeg selv en brun labbe som er meget følsom/sensitiv - men hun er sgu en glad tøs i al almindelighed.

Tror ikke at labbernes farve har nogle betydning, men mere hvor de kommer fra.

• #10   1. jun 2011 Søndag, det nu heller ikke for at være racistisk :o) haha

• #11   1. jun 2011 Hehe.. nej, jeg forstår....lol

Men jo i tidernes morgen blev der avlet på alt hvad der var brunt...

• #12   1. jun 2011 Jeg har faktisk haft samme tanke. Har også mødte brune labber de var lidt for "overdrevne" og let stressede. To af dem var fra samme sted/avler. Vil lige spørge lidt mere ind til hunden hos ham jeg kender, for han nævnte på et tidspunkt at de mente det kunne føres tilbage til avleren og at der var samme problem med broren til deres hund.

Det skal tilføjes at jeg også kender gode rolige robuste brune labber, så jeg har en fornemmelse af at det må være "sorte pletter på landkortet".

• #13   1. jun 2011 Jeg mener at have læst herinde at der godt kunne være noget med de brune. Netop fordi der blev avlet på ALT en overgang. Så uanset sind og fysik så blev der lavet brune labber smiley

• #14   1. jun 2011 Den brune farve har været mode nogen år efterhånden, og det medfører jo at der avles på praktisk talt alt med en puls.
    Derfor vil man jo så osse se flere uheldige individer indenfor netop den farvevariant.

Det er ikke så anderledes end ved chi'en da den blev moderace -så så man pludseligt mange nervøse/sky hunde med dårligt temp.

Men der ER dog forskel på de brune og de gule/sorte -osse på dem der er avlet fornuftigt.

Den brune variant er kommet til senere og var dengang en show-hund. De gule og sorte kan jo som bekendt være enten udstillings- eller jagtlinier (eller et mix af begge). De brune er (stort set kun) udstillingslinier.

så forskel er der -osse en der ikke kun har med ringe avl at gøre. Men denne forskel går jo så ikke udover temp. (det skulle den i hvert fald ikke gerne;o))

• #15   1. jun 2011 Jeg er fuldstændig overbevist om, at der procentvis er langt flere brune labber, som er dårligt fungerende end blandt de sorte og gule.

Det er nemlig dét, jeg oplever.

Det er virkelig blevet en modehund, og der avles fuldstændig kritikløst.

Desuden er den brune variant kun lavet for udseendets skyld, så hvis der er "will to please", vandpassion og apporteringspassion i disse hunde er det virkelig en sjældenhed.

Også derfor erfarne jægere går langt udenom dem.

• #16   1. jun 2011 Michelle

Kan du nævne NOGEN som helst brune labs af rene jagtlinier ( F1)?

• #17   1. jun 2011 "Desuden er den brune variant kun lavet for udseendets skyld, så hvis der er "will to please", vandpassion og apporteringspassion i disse hunde er det virkelig en sjældenhed.

Også derfor erfarne jægere går langt udenom dem."

Forventede ellers at få klø da jeg skrev det, men dejligt at se nogen er enige;o)

• #18   1. jun 2011 Pt er der en brun lab. i Næstved, som har slået en lille hund ( chihuahua eller papillon eller lign) ihjel.

Ejeren vil ikke aflive den, så nu skal historien for retten.

Labben var løs og opsøgte den lille hund, som kun var en hvalp og var i line ( ejet af et ældre par, som kom gående).

Efter drabet begyndte labben at æde den anden hund.

• #19   1. jun 2011 Lise -F1'ere findes ikke i brun.

Der skal jo 2 brune gener (altså begge forældre skal bære brunt for at lave brune afkom), hvis jeg har forstået det korrekt.

Og da de brunes oprindelse udelukkende er som showhunde, kan en hund af rene jagtlinier jo ikke være brun.

Men der findes da undtagelsesvist en brun der når langt i mark-prøvesystemet. Mindes da at være blevet linket til en engang;o)

• #20   1. jun 2011 Michelle

Nej da, - det er jo en realitet.

• #21   1. jun 2011 Michelle

Netop - brune labber er ikke jagthund ( F1) men udelukkende et produkt af show-avl.

• #22   1. jun 2011 Tak for gode forklaringer på hvad der gør forskellen.

• #23   2. jun 2011 Suzy

Jeg er bestemt ikke imponeret af noget som helst af den brune lab-avl, som jeg har set og hørt om.

Enten er de oversexede og total fikserede på tæver ( hannerne selvfølgelig), eller de mangler mod og optræder netop halv/hel-aggressivt enten overfor mennesker eller andre hunde, eller de mangler lyst til at arbejde som apporterende jagthunde, dvs. deres lyst til at apportere kan ligge på et lille sted, eller de er usamarbejdsvillige ( man får INTET forærende, og hvis det så lykkes at gøre dem ordentlige lydige mht. apportering, så kan man næsten være sikker på at lysten så er væk), - eller de mangler lyst til at gå i vand.
    Det kan sagtens være, at mange af de nævnte mangler optræder samtidigt, så jeg håber da bare, at de mennesker, som køber dem, er rigtig glade for at de i det mindste kan én ting.....være gode til at være brune.

• #24   2. jun 2011 Glemte lige at med den voldsomme oversexede tendens, som mange af show-labberne ( gælder også de gule og sorte!) har, ses ikke sjældent aggression han og han imellem, - noget, som burde være meget atypisk hos en lab.

• #25   2. jun 2011 Vi har en brun lab til agility og hun er helt fantastisk, hun er 3 år og er sundhedsmæssigt helt i top, også når det gælder HD og hun ELSKER at arbejde og hun elsker vand. Så ud fra det man læser herinde må man antage at der her er en helt unik hund :o) Min morfars hunds far, er af samme model og han var helt perfekt, både sundhedsmæssigt og temperamentmæssigt og det er nogle super hvalpe han har lavet.

• #26   2. jun 2011 Der findes nu osse brune labber der er helt fornuftige -altså på højde med de øvrige sorte/gule udstillingslinier.

Så brun er ikke automatisk = dårligere hund. Men man skal se sig godt for

• #27   2. jun 2011 Er helt enig i det Lise L skriver

• #28   2. jun 2011 har aldrig haft dårlige oplevelser med brune labradorerer - tror du har været uheldig

Kommentér på:
Forskel på brun og sort lab.

Annonce