Hvordan har I valgt hund nr. 2? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg spørger, fordi jo mere viden jeg suger til mig, jo mere forvirret bliver jeg
Altså, jeg synes jo at en corgi er et charmebundt på 4 ben. Lækker, lille robust hund, der på mange måder passer godt til os, kunne skrive en roman om de gode sider *GG*. Men der er jo så lige det, om den er et godt match til Buddy... For han kan være en bisse/bully overfor mindre hunde og/eller svage hunde. Jeg har jo lært ham bedre at kende og ved at han kan være strid overfor gravhunde, westier, cairn og ja corgier... Desuden har de ikke helt samme legemønster.
Jeg har jo ikke lyst til at tilvælge et potentielt problem...
Buddy er jo noget nervøs, så jeg vil ikke have en hunhund, da vores hus er uegnet til at dele dem op og Buddy skal ikke kastreres pga. den øgede risiko for kastration.
Så jeg overvejede om en mynde kunne være noget. Den er ikke for voldsom eller fysisk over for Buddy og de elsker også at løbe, fangelege etc. og de er generelt gode i flok. Men de bliver beskrevet som værende meget anderledes end "almindelige" hunde og som lidt sarte?
Mine børn elsker kattes væsen og at man skal gøre sig lidt fortjent til dem - altså at de ikke kommer lalleglad-væltende som Buddy *GG*. Mikkel kunne godt tænke sig en lidt mindre kontaktsøgende hund - altså mere selvstændig/sin egen. Men mange mynder bliver altså fremstillet bevidst eller ej som lidt for viderekommende.
Jeg har læst Jarnveds Fra hvalp til hund, men er ikke blevet klogere eller mere afklaret...
Nogle der kan give nogle gode erfaringer videre eller foreslå noget andet litteratur om overvejelser med at sætte 2 hunde af forskellige racer sammen?
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Det er vidst også det eneste jeg kan hjælpe med.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
apr 2008
Ved godt, du ikke vil have en omplaceringshund igen, og du vil have den fra hvalp af. Men som Brug hjerne skriver, Buddy kan måske have en uheldig virkning på en hvalp, hvor det formentlig ikke vil være tilfældet med en voksen. I kan jo stadig vælge en tæve.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
Jeg ved det.
Buddy er nu kun angst for fremmede mennesker, slet ikke lyde eller andet i almindelighed eller forøvrigt nye oplevelser.
Men jeg er obs på det og hvalpen skal ikke gå tur sammen med ham, hvor der er mange mennesker. Den skal gøre sine egne erfaringer i følge med mig.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Men skulle jeg ud og have hund nu, skal den passe til Zenta, schæfertæve på 4 år.
Jeg skal have en schæfer mere den dag jeg skal have nummer 2.
Hvis jeg valgte en hvalp, ville jeg ikke have så store betænkligheder, da der derved ville være 4 år mellem dem.
Men skulle det være en voksen hund, ville jeg vælge en hanhund, da 2 tæver kan være stride sammen.
Min hund har respekt for hanhunde, så det ville være et plus.
apr 2006
Følger: 42 Følgere: 59 Hunde: 1 Emner: 923 Svar: 5.120
To MEGET forskellige hunde med forskellige legemønstre, forskellige psyker, men... Efter lidt tid, fandt de hinanden og blev hinandens bedste venner. De var et umage makkerpar.
Da de lige skulle lærer hinanden at kende, kom Mickey nogen gange trumlende med sine 30 kg vs. Laddie's dengang 9 kg. Pyha, men igen, de fandt "melodien"
Om jeg så bare har været meget heldig, skal ikke kunne siges... (?)
okt 2010
Buddy skal ikke kastreres pga. den øgede risiko for yderligere usikkerhed/nervøsitet.
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 17 Hunde: 3 Emner: 52 Svar: 1.323
Er det ikke en mulighed så vælg en race, som kommer tæt på den i har
Da vi skulle have nr. to var der flere kriterier som skulle opfyldes..
1. det skulle ikke være en hvalp, Elton ikke er nogen "hvalpe" hund.
2. tæve!
3. Hun måtte være nervefast, Elton stresser mere end nemt og det kunne nemt blive noget af et cirkus her hjemme, hvis den nye havde samme tendenser
Heldigvis fik vi dels gjort arbejdet med udvælgelse godt og dels var det bare en ufatteligt lækker lille pige vi fik lov at overtage, så det hele er gået over al forventning.
Jeg synes det er super, i tænker en masse igennem inden i får en basse mere i huset, det er med til at gøre det hele meget nemmere senere
Held og lykke med projektet
okt 2010
Jeg har bare SLET ikke mod på en anden omplaceringshund...
okt 2010
Jeg ville hellere prøve en anden race. Jeg tænker meget på Buddy's nervøsitet, når det kommer til den korthårede collie.
apr 2008
Kan jeg godt forstå, da du tydeligvis ikke har været så heldig. Vi overtog en omplaceringshund i oktober måned.
Men jeg havde en del krav til ejeren inden vi sagde ja. Vi besøgte ham i hans omgivelser, vi gik tur med ham alene i hans omgivelser, også havde vi ham på weekend to gange og nogle hverdage. Hvor vi tog ham med forskellige steder hen, for at se, hvordan han reagerede. Vi havde ham hos vores egen dyrlæge osv. Havde vi ikke fået lov til det, havde vi ikke taget ham.
Det gjorde nemlig, at vi kunne se, hvordan han var, og kunne danne os et billede af ham, og om han overhovedet ville passe ind hos os, og sammen med vores anden hund.
Vi har i dag overhovedet ikke fortrudt valget. Og jeg ville gerne gøre det igen, men på de samme betingelser.
okt 2010
apr 2008
Sådan er vores den oprindelige hund også. Ham har vi haft fra hvalp, men har købt ham et meget dårligt sted. Desværre. Men sådan er det, vi har lært af det
okt 2010
Er det ikke lidt skidt at steriliserede en tæve før den 1. løbetid?
Ideelt set burde man vel vente til den er færdigudviklet ved 2 år?
Det er derfor jeg gerne vil have en hanhund i stedet
okt 2010
Det er også derfor jeg spørger og spørger
Vil gerne tage det bedste og mest informerede valg
apr 2008
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Ved næste hvalp,har jeg endnu mere focus på driften og vijlen til at ville arbejde.selvfølgelig osse focus på mentalitet og sundhed.. men mine tanker går ikke på,om den passer til de 3 andre,det tar jeg som en selvfølge,da det er en hvalp og mig der sætter reglerne i flokken..
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
okt 2010
Nej, han elsker andre hunde og tør mere i deres selskab.
Men nogle hunde er for fysiske og voldsomme for ham og andre tromler han lidt. Så det er lidt en balance, der skal gå op.
okt 2010
Du mener en korthåret collie, der er af "brugslinjer"? Jeg har set på f.eks. Gemdales.
Tror den måske kræver for meget træning, når jeg har Buddy også. De korthårede har jo meget skub i måsen
Jeg ville nu hellere skifte over og prøve en anden race.
Jeg kan bare bedre overskue at tage en corgi, der ikke nødvendigvis behøver lige så meget motion eller f.eks. en mynde til lure coursing/væddeløb.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.931
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
okt 2010
Jeg kan nu også godt lide mynderne og mange andre hunde også
Det er bare det med at få valgt rigtigt
okt 2010
Corgien er lille, robust, legelysten, kan lide at træne. Ser charmerende ud.
Mynderne er rolige og værdige, pelsen er nem og mange af dem fælder ikke meget. Er mere sin egen. Meget elegant og gør ikke ret meget.
okt 2010
Men det er nu rart at blive klogere på andres erfaringer med at sætte forskellige racer sammen.
Jeg ville meget nødig stå i en situation med den perfekte hund nr. 2 og den mindre perfekte hund nr. 1 og de så slet ikke kan sammen. Der ville være til at græde snot over:-(((
okt 2010
Æh, så slemt synes jeg nu ikke det er. Bekymrer mig måske også for meget på forskud. Han kan jo trods alt med de fleste hunde vi møder.
jan 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 180
Men nogle tanker gør man sig da alligevel, hvis nu...
Hende vi har nu er ½ år gammel og blanding af dobermann og labrador (doberdor :P) Bruger hende til lydighed, og det ville også være det den næste skulle bruges til. Dog i PH istedet for DCH, derfor kunne vi ikke bare anskaffe endnu en blanding.
Derfor er mulighederne begrænsede for racevalg her.
Og stadig ville det blive svært at blive enige
okt 2010
De hunde, vi har testet ham på, er jo typisk nogle vi møder på gåtur eller ved skoven/stranden. Der ville alt andet lige være flere repræsentanter for racen ved et arrangement og det ville nok være nemmere at vurdere om det kunne gå.
Skal lige siges at han absolut ikke er bidsk - bare overentusiastisk og bulldozer-agtig over de mindste eller forsigtigste... Der kan forekomme en serie af kolbøtter og så plejer jeg at standse ham for jeg vil ikke have at han mobber.
Hvordan har I valgt hund nr. 2?