? om Islandsk Fårehund {{forumTopicSubject}}
Jeg er vældig forelsket i den islandske fårehund og læser tit om racen her på nettet for at vide så meget som muligt om denne vidunderlige race.
Alt hvad jeg har fundet frem til passer så godt i min/vores tilværelse.
Det er dog først om nogle år jeg skal have mig sådan en skønhed, så jeg fordriver tiden med at finde oplysninger.
Jeg synes dog der er mange forskellige opdrættere, hvis jeg går efter at få tavle på den (skal dog ik udstille eller noget) så :
hvilke sys i er de bedste opdrættere?
og skal hundende tjekkes for noget bestemt?
Hvad kan prisen ligge på ca for sådan en skønhed?
Jeg er faldet for den korthårede af dem, men kan det passe at der ikke er så mange af dem herhjemme som langhårede?
håber i kan hjælpe lidt
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Jeg kender jo LANGT fra alle opdrættere af racen, men Solargeisli og Sagahunden (begge er at finde herinde) synes jeg i hvert fald godt om -men der er bestemt osse andre dygtige opdrættere.
Forældrene bør hver testet for HD og catarct (øjensygdom) inden avl -dette er osse krav for at hvalpene kan stambogsføres.
Derudover vælger nogen opdrættere at mentalteste hunden osse (det gælder i hvert fald for de to jeg har nævnt).
Prisen svinger fra omkring 7-9000 +/-
Du har ret, den korthårede er ret "sjælden". Det er mig bekendt ikke noget nogen avler specifikt efter, så det gælder om at være "heldig" lige at finde et kuld hvor der er korthåret med imellem. Jeg ved ikke hvor tidligt man kan se om en islænder bliver lang- eller korthåret, men mon ikke der er nogen opdrættere der kan svare på det.
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
Havde slet ik kigget inde på DKK´s side, så det var rart lige at få lidt mere info
jan 2007
Der er meget nyttig info om racen, hvalpeliste, opdrættervejviser mm.
sep 2009
uh glæder mig sådan til dagen kommer hvor jeg kan få en dejlig vovse
jan 2007
Der er faktisk en rigtig lækker lille islænder til salg herinde pt. Med DKK-tavle og det hele, og efter en super skøn tæve (hanhunden kender jeg ikke, men han ser i hvert fald lækker ud) :o)
-så kan man jo lade sig friste hehe
apr 2006
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 340
Jeg passer desuden en korthåret han én dag om ugen, så der findes nogle, men ja ikke den mest almindelige variant.
Har pt en omplacerings han boende, og det er en dejlig race som man nemt falder for.
Held og lykke med jagten og du vil gøre dig selv en stor tjeneste ved at vælge en med tavle, også selvom du ikke ønsker at udstille.
Hej fra Lene og Athena
apr 2006
Følger: 28 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 340
Så er det vist ikke den samme hund vi snakker om, jeg har ikke kendskab til det beløb du nævner, hvor har du set dette?
Hej fra Lene
jan 2007
De er semi-langhåret som man kan se det hos f.eks. "korthårede" BC'er :o)
Og den hund jeg tænkte på er nu en hvalp -og koster i øvrigt ikke 10.000 (det gør ikke engang de fleste islænderhvalpe)
sep 2009
så må hellere vente lidt desværre
? om Islandsk Fårehund