{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

for meget for ham? {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i tvivl om jeg nu også gør det bedste for Benjii... så ville høre om i kunne hjælpe mig? smiley

midt i fodringen blev Benjii træt og ville ikke mere, han luntede bare hen til mig og var ikke rigtig int. i maden.
Jeg fodrer benjii ved udkast i haven, mens jeg er der sammen med ham, eller som træning - hvilket foregår over ca ½ time.
I dag kastede vi lidt foder i haven til at starte med, jeg kaster 5-7 stykker mad ud på græsset af gangen. efter at have gjort det 3-4 gange trænede vi dæk, da han havde det printet så meget ind at han lagde sig så snart jeg bad om hans opmærksomhed, sluttede vi det og begyndte at øve "kom"
Jeg gør selvfølgelig det hele som en leg og skælder aldrig ud. Når Benjii ikke vil *sitte* tager jeg madbiden hen til mig og kigger væk fra ham 2-3 sekunder og prøver så igen.
I *kom*træningen, bad jeg ham sitte, bakkede ca 2 meter væk fra ham, satte mig på hug med madbiden fremme i hånden og kaldte *Benjii kom*

Men midt i det hele gad han ikke mere, da havde vi trænet ca 20 minutter. Så jeg lod ham løbe lidt rundt og snuse i haven, Jeg forsøgte igen efter ca 5 minutter, men han var ikke int.
vi gik derfor ind og jeg tilbød ham maden i en skål. Han kiggede kort på skålen og lagde sig hen på en dyne.

ud over mad-finden/træning her til aften har Benjii været på 2 gåture af ca 30 minutter og en tur med tog for at købe et regndækken til ham, som han prøvede i butikken og fik på da det begyndte at regne - Han er vant til tøj og ser ikke ud til at have noget imod at have det på. Han kan ikke lide at være ude når det regner, derfor måtte jeg ud efter et regndækken.

Benjii har fået nyt foder, han skal have 200 g. om dagen i følge anvisningen. I går spiste han det hele, der tog vi ca ½ i haven og den anden ½ som træning i stuen.
Ud over sit foder har Benjii i dag fået 1 dental stick og intet andet.

Vi har ikke været ved søen eller ude på en af vores lange ture i dag, da jeg selv har været udkørt. - normalt går vi 1-2 ture om dagen hvor vi går ca 1 time, ned til sø og mark i flexline, så han kan snuse...

Benjii er 14 måneder....

er det for meget for ham?
eller har han bare en af "de dage" i dag?

det blev lidt langt, tak fordi du læste med smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  for meget for ham?
  • #1   11. maj 2011 Jeg ville ikke mene det er for meget for ham, er dog ikke ekspert, så kan sagtens tage fejl.

Nelly er 12 mdr, og vi plejer at gøre meget af det samme som du lige har beskrevet. Men har da også oplevet dage hvor hun bare ikke gider.

Det tror jeg er helt normalt for unge hunde.

• #2   11. maj 2011 Hvad er Benjii for en race?

• #3   11. maj 2011 benjii er en dansk/svensk gårdhund // podengo blanding.

• #4   11. maj 2011 Hunde kan også blive mentalt udmattede jo, og han har nok bare en af de dage,
    hvor han bare tænker "nej, fandme nej!" hehe smiley
    Men han kan self. også have ondt i maven?
    Virker han frisk nok? Går han og krummer ryggen, eller piver lidt for sig selv?:)

Men mine hunde ville også være lidt smadrede, hvis de fik så megen træning,
    hvorimod en to timer lang gåtur ikke udmatter dem andet end fysisk smiley

• #5   11. maj 2011 han ser ikke ud til at have ondt i maven. ser ud som han plejer og siger ikke andre lyde end han plejer. han jagter også katten, som han plejer ;o)

• #7   11. maj 2011 det er dette fodder;: http://www.gilpa.co.uk/product.php?shopprodid=13

jeg tænker også at det er for meget... så meget gad han slet ikke spise af sit gamle foder (der bare var det klamme fra aldi)

• #8   11. maj 2011 Ja hold da op.. sikke en masse foder. Er det et mærke med masser af skidt i siden han skal have så meget?

Lúa får 300 g. pr. døgn - og hun er en stor huskytæve.

• #9   11. maj 2011 Uha.. der er altså en del skidt i det foder. Så tror pokker at der skal mere til.
    Prøv at skære lidt ned på mængden.. eller skifte over til et bedre foder.

• #10   11. maj 2011 det er jeg da ked af at høre..... forhørte mig jo netop herinde inden jeg købte det... har lige fået en sæk på 15 kg hjem...
    nå, det er dog bedre end det fra Aldi, så ser lige tiden an, om det skal skrottes, eller bare skiftes ud, når det er slut.

kan godt se det måske er meget træning med ham, måske jeg skulle prøve at fodre over 2 gange og så kun træne med den ene portion.....

tænker lige......... smiley

Tak! Det er altid rart lige at få vendt tankerne herinde.

• #12   11. maj 2011 Altså min Felix på 4,7 kg får 50 gram morgen og 50 gram aften, synes umiddelbart at det lyder af meget det du giver ham.
    Og så tænker jeg at hvis han er 14 mdr. og du øver sit, dæk og kom, hvor meget er han trænet? er han vant til det eller er det først noget du lige er begyndt på? Hvis du lige er startet med at træne ham er det nok fordi at han ikke kan koncentrerer sig så lang tid af gangen. Hvis han er vant til det, så kunne det jo være at det simpelthen keder ham, måske prøv nogle nye øvelser?

• #14   12. maj 2011 Man fodre aldrig sin hund inden træning og aktivitet.

• #15   12. maj 2011 Først og fremmest, tror jeg han får for meget mad. Jeg har en dsg, på lige over 6 kg. han får 120 g råt foder om dagen.

Derud over synes jeg personligt, du træner for meget med hans mad. Ikke sagt, at han ikke skal arbejde for sin mad. Men at træne på den måde hverdag, for at han få sin mad, synes jeg er i overkanten.

Jeg ville i stedet lave spor/søg til ham i haven efter sin mad. Gør det med halvdelen om aften. Om morgen får han 1/3 del af halvdelen. Den sidste 2/3 del kan du træne ham med i løbet af dagen.

Bare et forslag.
    Jeg ved, at dsg kræver aktivering, hver eneste dag, men ikke i 20 min. i træk. Heller 20 min fordelt over små perioder over hele dagen. smiley

• #16   12. maj 2011 Det skal så siges, at jeg træner ikke med deres foder (heller ikke da de var på tørkost). Det skal være noget lækkert, som de virkelig vil gøre at for. Skinketern, ost, kylling osv.
    Fodret får de jo alligevel, selv om de ikke træner. Så er der jo ikke noget sjovt i at træne, for de opnår alligevel ikke noget ekstra ved det.

• #17   12. maj 2011 grunden til jeg træner med hans foder er at jeg gerne vil have ham til at arbejde for sit foder og samtidig lade ham bruge hjernen, så han ikke ender op med at være en af de hunde, der keder sig og derfor splitter alting ad...
    Vores have er endnu ikke 100% Benjii sikret, så jeg vil ikke lade ham være derude alene, da jeg frygter han så finder ud af han kan smutte gennem hækken, da hegsmaskerne er for store til en lille hund.
    Benjii får let dårlig mave, derfor er jeg ikke så glad for at bruge andet end hans foder til at træne med, dog har han en lille sæk Frolich, men det gider han ikke æde :o)

Jeg er enig i at han nok får for meget foder, så jeg vil prøve at skære ned på det - og hvis han taber sig, må der et andet foder til.

grunden til jeg træner sit-dæk-bliv-kom er at han godt kan det, men ikke altid lige lystrer alligevel, eller har svært ved at skelne hvad der er hvad, så jeg vil egentlig bare friske det op... og samtidig lade ham tænke lidt over hvad der kræves af ham (så han igen får brugt hjernen)

Jeg går ikke til træning med ham endnu, men vil starte op efter sommerferien. på et alm. unghundehold.

Jeg kan næsten forstå jeg griber det lidt forkert an... (hvilket jo var formålet at få reddet ud, med denne tråd) Så på de dage jeg ikke skal være væk hjemmefra i længere tid, vil jeg i stedet forsøge at have hans skål i nærheden - og så træne 5 minutter indimellem... grunden til jeg har gjort det i 1 stræk, er at jeg ikke ønskede han skulle ændre for meget på sine besørgingsvaner, så han pludselig står alene hjemme og ikke kan komme af med noget.....

Tholo har jeg hørt om før, det skulle være et fint foder.... Det vil jeg huske til næste gang.

Vil det så være helt forkert, hvis jeg vælger at træne med ham i løbet af dagen - stadig med hans foder - og så til aften strø ½ i haven?
    Jeg ved godt at kræver jeg noget ekstra af ham, skal det være en lækker godbid. Jeg går og grubler lidt over hvad jeg tør prøve, til når vi skal træne indkald...

på vores morgentur sked Benjii 4 gange og alle gange var det en normal str. klat (dvs 4x normal afføring) så der skal bestemt skrues ned for det foder!

tak for jeres hjælp smiley

• #18   12. maj 2011 Nu ville mine aldrig arbejde for almindeligt tørfoder. Så skal ikke kunne svare på om det er godt nok. Jeg ville aldrig gøre det.
    Jeg bruger meget tørret kylling, det er lige til at brække i stykker, og det vil jeg næsten tro hans mave sagtens kan klare.

Men lav noget spor/søg med ham til aftens mad i stedet. Du skal jo bare være ude ved siden af ham imens.

• #19   12. maj 2011 han kan ikke rigtig koncentrere sig om spor/søg....
    Så jeg plejer gerne at kaste et par stykker mad ud, når han kigger hen på mig og så løber han hen til stedet og snuser dem op, når jeg bare har strøet lidt i hele haven, gider han kun finde dem der lige er i nærheden af ham

• #21   12. maj 2011 han er faktisk rimelig glad for agurk smiley
    Men er nu ikke bange for han bliver for fed, ikke sådan som han springer rundt :o)

han havde en aktivitetsbold, men lige pt er den smidt væk.
    jeg træner jo ikke hurtigt og intenst, så vil sagtens kunne få 20 minutter til at gå med det, selvom foderet bliver halveret, vi leger jo også indimellem, eller han får lov til bare at tygge pind eller gå på opdagelse i haven.

Min plan var at når han blev bedre til at snuse sig til sit foder, så skulle det gemmes i haven, inden han kom derud.
    foder gemt i forskellige ting, vil jeg kun bruge til hvis vejret er rigtig dårligt, så vil han nemlig ikke være ude så længe ad gangen.

• #22   12. maj 2011 Hvis din mening er, at han skal fodres via gemt foder i haven, så er det da bare om at gå i gang.
    Lav et spor, som han skal følge. Start med at lave det lige ud, og når han er god til det, så kan du lave knæk på. Så skal han hurtigt få lært det - så du kan gemme det i haven.

• #23   12. maj 2011 smiley Det vil jeg da prøve i aften

• #24   12. maj 2011 I startern så lægger du bare fodret forholdsvis tæt på hinanden på linie, og jo bedre han bliver, jo større afstand kan du lave mellem pillerne.

Da jeg skulle lære Tego spor lagde jeg en godbid i en fodslængde (bruger kun str. 35), så der ikke er for langt imellem før han har fattet, hvad det går ud på.

Held og lykke med det.

Kommentér på:
for meget for ham?

Annonce