{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.504 visninger | Oprettet:

Kasper S
Kasper S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Køb af voksen hund eller hvalp? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Jeg er ved, at være trætte af mine forældre. De mener det er dyreplageri, at have en hund inde midt i en by.. Jeg forstår dem virkelig ikke. De mener det er en dårlig idé og er dybt uansvarligt og kalder det direkte "dyreplageri af værste skuffe"..

Jeg bliver helt skræmt over mine forældre siger sådan og jeg vil få det utrolig dårligt over, at anskaffe mig en hund nu..De nævner også, at jeg skal op om natten så hunden kan komme ud på "toilet"..

Vi er voksne og selvstændige mennesker min kæreste og jeg, og vi skal derfor ikke ligge så meget i disse ord fra mine forældre, dog gør det mig rigtig nervøs.

Min kæreste og jeg kunne rigtig, rigtig godt tænke godt tænke os en "stor" hund, og har vi i tankerne om, af købe en labrador retriever. Men nu kan jeg snart ikke finde ud af det mere, for mine forældre manipulere med min hjerne.

Jeg bliver nød til, at få svar på nogle ting.

Kan man have en hund inde midt i Aalborg, hvor der er en mellemstor park over på den anden side af vejen? Lejligheden vi bor i er 69 kvm.

Når vi aldrig har haft hund før, skal vi så anskaffe os en hvalp eller en voksen hund?

Jeg vil regne med, at kunne bruge 2 timer om dagen på, at lufte hunden. Jeg vil kunne lufte den inden jeg skal i skole, efter skole og inden jeg går i seng. Er det tilfredsstillende?

Når jeg lufter hunden 3 gange om dagen, er der så grund til, at skulle gå ud med den om natten?

Det er nogle af de områder som jeg gerne vil have svar på i første omgang. Jeg håber i forstår min bekymring og giver os jeres ærlige mening, så vi vælger den helt rigtige beslutning. Om vi skal have hund eller ej, om vi skal anskaffe en hvalp eller en voksen hund?

Hvad er ulempen og fordelen ved en voksen hund og en hvalp?

De bedste hilsner
Kasper og Mette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af voksen hund eller hvalp?
  • #1   27. apr 2011 Med de krav. Ville jeg kigge på en voksen. Evt en sød internat hund.
    I skal dog være klar på at træne "være alene hjemme". Da der oftes er en grund til at internat hundene nu sidder hvor de gør.

Der er MASSER af arbejde i at have en hund. En hvalp kræver meget. i starten ud 1 gang i timen. Ud når den vågner, ud når den har spist, ud når den har leget.

• #2   27. apr 2011 Tror også en voksen mindre hund ville være det bedste.. Og ved ikke om 2 timers luftning om dagen er nok. Ville mene man skulle bruge 20-30 minutter om morgenen for at få tisset ordentlig af.. Om eftermiddagen ville jeg mene man skal lege noget mere med den for at aktiverer den, kaste pinde, løbe rundt i parken med den osv ca 1 god times tid- 1½ time. Ikke bare gå en almindelig tur. Og om aftenen er det fint nok at gå en tur og tisse et par gange..

• #3   27. apr 2011 jeg er så en af dem der synes det er synd at have hund i lejlighed, specielt en stor en af slagsen.

• #4   27. apr 2011 Ud fra hvad du vil byde hunden så en voksen hund.
    Ja, en hvalp skal ud hver 2 time i starten. Måske også om natten.
    hvor meget skal hunden være alene hjemme? Tænk på i får et stort ansvar ved og anskaffe hund. I kan ikke bare tage i byen hver weekend, og sove rusen ud det meste af søndagen.
    Tænk på om í skal flytte i anden leglighed. Det kan være svært og få lov og have hund i leglighed.
    Hunden har ret til et liv hvor den ikke kaseres efter en periode fordi man lige skal noget andet, der er sjovere end hunden.
    Tænk jeg rigtig grundigt om før i evt anskaffer en hund.

• #5   27. apr 2011 Snak med en god opdrætter og brug jeres sunde fornuft. Det kan være dine forældre her "ret" da de kender jer, MEN lad en udeforstående opdrætter råde jer, gerne flere. Som dine forældre siger. "dyreplageri af værste skuffe"..Sikken noget vås, hvis i er voksne og ordentige mennesker

• #6   27. apr 2011 En hvalp skal ud om natten indtil den er renlig, det er noget du selv lærer den ved at tage den ud ca 1 gang i timen, eller i hvert fald når den har spist, leget og sovet smiley Når den først er renlig så skal den ikke ud om natten, men de første måneder skal den ud mere end 3 gang om dagen, men når den bliver ældre er 3 ture fint, en hvalp har ikke brug for at komme ud og gå ture, den skal ud og tisse og stille og roligt vænne sig til området.

Men ud fra om i kan have hund i byen så ja det kan i da, i skal bare huske at en lab er en jagthund, så den skal have lov til at bruge sit hoved og få nogen mentale udfordringer ud over gå turene smiley

• #7   27. apr 2011 Med jeres krav, så vil jeg anbefale at i får en voksen hund - og en hund kan altså sagtens bo i lejlighed, så længe den bliver stimuleret både fysisk og mentalt.

En hvalp skal dog ofte ud og tisse om natten - og hver anden time derudover, så det vil ikke være anbefalelsesværdigt.

• #8   27. apr 2011 Jeg ville også mene en lidt mindre hund end en jagthund ville være en god ide. Labben bør aktiveres en del og mange har alene hjemme problemer fordi de keder sig.

• #9   27. apr 2011 Jeg tror da sagtens i kan have en hund. Jeg bor også i lejlighed, og jeg har to hunde.

Er der træpper der hvor i bor, i så fald hvor mange? Hunde har jo ikke specielt godt af at gå på trapper (især) så længe de vokser.

Jeg vil anbefale at i bruger noget tid på at finde en race der passer jeres behov. De kan jo være der findes en der passer bedre end en labrador.

• #10   27. apr 2011 Selvf. kan man have en hund i en lejlighed inde i en by. Det kommer an på hvordan man som EJER er til at opfylde hundens behov :o)

Og jeg synes stadigvæk at hvis I beslutter jer for at anskaffe jer en hund så skaf en okay mentalt stærk VOKSEN hund.

Voksen fordi overskuddet til en hvalp bare ikke synes at være der ud fra jeres tråde herinde og det vil være såå synd for både jer og hvalpen når det går galt.
    Og jeg er overbevist om at det VIL gå galt hvis I anskaffer jer en hvalp med det I har at tilbyde en hund.

De første 2 år af en hunds liv er huj og hej og vilde dyr pga. de her har mange mange forskeligartede behov og fordi hormonerne raser rundt i kroppen på hunden i en god del af tiden.

Mentalt stærk fordi din/jeres psyke vil kunne påvirke den ikke så mentalt stærke hund så meget at I vil kunne få en hund med problemer pga. det.

Er selv psykisk syg og det påvirker min hund på trods af at hun er meget psykisk stærk.
    Dette giver en stor del af dårlig samvittighed fordi hun helt sikkert har fortjent bedre ...
    Prøver at forsvare mig med at hun kunne have det meget meget værre også.
    Jeg elsker hende men kærlighed .. Er det altid nok?

Normalt skal en voksen hund ikke ud om natten andet hvis den fx. en dag har ondt i maven eller lign. og den skal nok fortælle at den har behov for at komme ud.

Men det er jo en aktiv race i har øjne for.
    3 gåture dgl. er i sig selv ikke nok.
    Den skal bruge sit hoved.
    Om den gør dette på turene eller hjemme er ligemeget men den skal have den hjerne aktiveret da en så aktiv race ikke fysisk udmattes af 3 moderate gåture dgl. men den vil kunne udmattes af hjerneaktivering.

Uanset race vil en understimuleret hund kunne blive et MEGET stort problem.
    Større end noget problem I nogensinde har haft med jeres katte.

Måske dine forældre er bekymrede for at I simpelthen ikke er parate til det store ansvar det er at have ansvaret for et andet levende væsens trivsel?
    I har jo i og for sig bevist dette ved ikke at kunne overskue jeres katte og katte er meget nemmere end at have hund.

Jeg tror dine forældre måske er bange for at du i stedet for at få det bedre af en hund får det værre ... Konstant dårlig samvittighed for ikke at slå til over for hundens behov.
    Og når/hvis I så også må af med den? Hvad vil det gøre ved dig?

Ingen tvivl om at en hund vil kunne berige jeres liv men den vil IKKE gøre jeres liv nemmere (hvilket var hvad I eftersøgte i den sidste tråd).

Husk at tænke langsigtet.
    Hvordan ser jeres liv ud nu? Uddannelse/job, fritid og hvordan passer en hund ind i jeres liv nu?
    Hvordan ser jeres liv ud om 1 år? Og passer en hund ind i dette?
    Hvordan ser jeres liv ud om 5 år?
    Hvordan ser jeres liv ud om 10 år?

Hvad hvis I går fra hinanden? Er der så stadig plads til en hund i en af jeres liv.
    Ikke kun tidsmæssigt men også økonomisk.

Hvad hvis hunden viser sig at have specielle behov. Har I så overskud til dette? Hvad hvis den en dag ikke kan med andre hunde eller lign. og der skal tages specielle hensyn hver eneste gang i forlader jeres hjem?

Ved godt jeg lyder negativ. Men jeg tror på at I har brug for at være realistiske.

Så kan I ikke komme bagefter og sige I ikke var klar over at livet som hundeejer ikke altid er en dans på roser.
    En hund bidrager såå meget til ens dagligdag men den har altså behov der skal tilgodeses for at den trives :o)

Såfremt I beslutter jer for at få hund ønsker jeg jer alt mulig held og lykke :o)

Til den tid håber jeg I virkelig har sat jer ind i det og at det kommer til at gå strygende.

Det skal jo gerne være en glæde at have hund, ikke en byrde ..

Det samme gælder det at have kat. Og dette er da om nogen meget meget nemmere end at have hund :o)

Har selv begge dele :o)

• Kasper S
    Kasper S Tilmeldt:
    apr 2011

#11   27. apr 2011 Hej igen.

Tusind tak for alle jeres inputs vi er rigtig glade for. Jeg har glemt, at tilføje, at jeg ikke kun vil gå ture med en Labrador, jeg vil faktisk også gerne træne den på et privat plan når jeg går tur med den, og lære den rigtig mange ting. Så det er ikke bare for, at have en hygge hund.

Vi har snakket lidt om, at låne en hund og passe den for, at få føling med, at have en hund inden vi tager den endelige beslutning. Og det bliver højest sansynligt en Fransk Bulldog som vi skal tage os af.

Uanset hvad, hvis det bliver til, at vi skal have en hund, så er drømmehunden en Labrador. Har også tænkt lidt på en labradorblanding med en Rottweiler for, at få nogle af dens beskytter instinkter! :o)

Hvis der er nogle der har en hund på nuværende tidspunkt, som kan blive bragt til Aalborg som skal passes i kortere eller længere tid, så er vi allerede friske. Dog skal i vide, at vi har 2 små ballade katte, som den skal kunne gå med! :o)

• #12   27. apr 2011 Synes det lyder som en virkelig super idé at passe en hund først :o)

Synes du skal droppe rottweileridéen. Man skal vide hvad man laver når man har rottweiler især nu hvor den er på obs.listen.
    Ved man ikke hvad man laver så kan ret let du komme til at stå med en farlig hund.

Tror I får mere end rigeligt at se til med en ren labrador :o)

Og der er faktisk flere herinde der virkelig har forstand på labradoren :o)

• Kasper S
    Kasper S Tilmeldt:
    apr 2011

#13   27. apr 2011 Det skal jeg huske med Rottwaileren! :o)

Ved du hvor man kan finde nogle der ejer hunde som søger pasning? For kender egentlig næsten ingen som har en hund! :o) Så det ville være fedt, at starte et sted jo! :o)

• Kasper S
    Kasper S Tilmeldt:
    apr 2011

#14   27. apr 2011 Suzy & Plette smiley

De 2 timer er udelukkende til gåturene, så vil der gå nogle timer med træningen hjemme i hytten os! :o)

• #15   27. apr 2011 Rottweileren er en fantastisk hund i de rette hænder. Ingen tvivl om dette :o)

Men alt for stor en mundfuld i de forkerte.

Det med pasning er værre. Hvis ikke det er gået op for jer så er mange af os nogle pylrerøve omkring vores hunde så vi lader dem ikke passe af hvemsomhelst :o)

I ville løbe skrigende væk hvis I skulle passe min hund og jeg bor heller ikke i nærheden :o)

Men har smidt link til denne tråd i forskellige grupper (bl.a. til folk med forstand på labrador) så lad os se hvad der sker :o)

• #16   27. apr 2011 Kasper S:
    Efter min mening er det ikke et spørgsmål, om hvor stor ens bolig er, men et spørgsmål om hvor meget aktivitet man kan tilbyde sin hund.
    Jeg har kendt en lykkelig labrador, som boede i en lille lejlighed, men også en papillon, med en stor have, som var understimuleret.
    Det I skal tænke på, hvor meget I kan tilbyde hunden af aktivitet i hverdagen.

Og ja, en hvalp skal ofte tisse om natten !!!

• #18   27. apr 2011 Jeg vil lige komme med et lille pip om det med at købe en blandingshund. Der er bestemt ikke noget galt med dem, men man skal altså være klar op overaskelser. Køber du en blandig af rottweiler og lab. får du ikke nødvendigvis en labber med lidt mere "beskytterinstinkt", det kan være. Men du kan også ricikere at få det værste fra begge racer. Desuden så er der ville arvelige sygdomme at tage højde for.

• #19   27. apr 2011 ik så langt fra hvor jeg bor er der et lejlighedskompleks, da jeg var mindre og gik forbi der, så var der en altan som altid fik en til at kigge, for på altan var to grand danois med hovederne hvilende på altankanten, har også mødt dem og de trives der, men ejerne gav dem også den motion de skulle ha, Så man kan godt ha en stor hund i en lejlighed, sålænge man giver dem hvad de har brug for, men bor man på 4 etage er en race med hd problemer ikke det bedste valg,

jeg bor i lejlighed på ca 66kvm ligenu har vi 3 katte og 3 chier og der der stadig plads til mere hehe(tredje chi er dog kun på besøg)

• #20   28. apr 2011 Man kan sagtens bo i lejlighed og have hunde.
    Jeg boede på 4. sal i Aalborg C. de første 3 år jeg havde hund.

En voksen labrador kunne godt være en mulighed. Måske I kan tage kontakt til et af internaterne i området og høre dem om de har nogle hunde der passer?

Kommentér på:
Køb af voksen hund eller hvalp?

Annonce