Aner ikke hvordan jeg skal tackle det {{forumTopicSubject}}
Smukke lille Bertil er blevet SÅ meget kønsmoden og det er helt ok med mig.
Jeg har længe kunnet se , at han er vokset temmelig meget rent psykisk , hvilket glæder mig usigeligt.
Her til morgen bliver han så luftet som vanligt , render løs rundt i noget indhegning og mor her drikker kaffe.
Først kommer Nicky så , en ældre hanhund på 10 år , terrieblanding.
De leger fint , men Bertil er dog noget intermiderende overfor Nicky , som alligevel formår at sige fra på en noget beskeden måde ( hvor blev terrie temperamentet af ?? )
Efter ca. 15 min. kommer den sødeste lille shitzu ( staves ) Mynte på 1½ år ind og vil lege med drengene.
Begge drenge går direkte efter hendes bagdel , men hun formår at sige fra på en noget kontant måde.
Nicky fatter budskabet og viser en masse dæmpende signaler , men lille frække Bertil fatter brik og fortsætter sit kurmageri.
Nicky tænker , så prøver jeg skisme igen overfor Mynte , men så begynder Bertil at rundere omkring Mynte og skæmme Nicky væk. Dette fortsætter i nogle minutter imellem Bertil og Nicky og tonen bliver skarpere imellem de to hanner.
Hvad er min rolle i dette her ??
Skal jeg fjerne Bertil ? , skal jeg tilrette vise ham ? eller skal jeg lade de to hanner selv finde ud af det ??
På den ene side er jeg bare så glad for at min lille Bertil har fået så meget selvtillid og kan finde ud af hundesproget og vil derfor nødigt irettevise ham og dermed risikere , at han ikke " tør " udvikle sig mentalt.
Eller skal jeg som lederen markere mig her?
Som i nok alle ved , var Bertil en lille bange hund , der ikke turde noget som helst da jeg fik ham , så hav det inmente når i giver mig gode råd.
Det hele sluttede med , at jeg " skældte " Bertil ud , da jeg ikke ville risikere noget.
Jeg er faktisk sikker på , at Bertil ville have kæmpet for denne smukke pige overfor denne ældre hanhund.
feb 2011
Følger: 16 Følgere: 13 Emner: 17 Svar: 371
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.011
Når du siger , at du ville gå , er det så fordi du mener , at det evt. kunne " skade " Bertils psykiske udvikling at blive tilrettevist eller fordi du helst ville undgå et slagsmål ?
Jeg vil for alt i verden undgå et slagsmål , ingen tvivl om det , men på den anden side vil jeg også gerne " hjælpe " Bertil igennem hans noget skrøbelige opvækst / sind og dermed skabe en sund hund med sunde hunderelationer ,
hvor han vil få mulighed for at ;
- vinde nogle kampe i gruppens placering
og
- tabe nogle kampe i gruppens placering
ps. ikke kampe kampe , men sådan mere , mentale kampe taler jeg om.
Hvis jeg forlader stedet , opgiver jeg muligheden for at han netop kan finde sin plads i hierakiet.
feb 2011
Af samme årsag bliver folk ofte overraskede når de sammenføre voksne hunde.. de første dage går rigtig fint og de tror alt er i skønneste orden - men når hundene finder ud af de skal leve sammen så kommer de små kampe - ind i mellem ballade af en anden verden
jan 2010
Jeg har heller ikke noget specielt ønske om , at Bertil og Nicky skulle blive venner , overhoved.
Det var nu mere ment som , hvordan forholder jeg mig til lignende situationer fremover , når Bertil vil prøve kræfter med de ældre hunde .
Skal jeg tilrettevise ham og dermed risikere , at han endnu engang bliver en hund uden initiativ ( som tidligere ) , eller skal jeg bare aflede ham når tonen bliver for kontant ?
Det er jo igennem disse " mentale kampe " , at hundene vokser og finder deres plads indbyrdes.
Jeg hælder selv mest til afledning , men det kan jo hurtigt gå galt
Og lige nu er det sådan , at jeg slet slet ikke kender Bertil godt nok , til at vide hvor langt han vil gå i sin placering og retten til denne dejlige pige.
Med Simmer vidste jeg bare , at han ville gå hele vejen for et hyggeput med pigen og så måtte det koste hvad det koste skulle.
jan 2010
Altså 2 hanner om en hunhunds gunst ( som slet slet ikke ville hygge med nogen af drengene på den måde )
feb 2011
Så mener jeg det er bedre han kan hilse på fremmede, men ved optakt til ballade lærer at så er det bedre at mor lige hopper ind og afleder..
feb 2011
jan 2010
Jeg vil fremover prøve at aflede ham og så se situationen an , hvis tonen bliver for kontant vil jeg gå med Bertil.
Men ingen tvivl om , at Bertil læner sig op af en røvfuld , det har jeg set komme
Og selvfølgelig vil jeg aldrig lade det komme så vidt , men han skal også samtidig have mulighed for at " vise " hvem han er
feb 2011
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
Hvorfor lade hannerne kæmpe om en ressource (her tæven) - den kamp kan jo kun tiltage indtil én af hannerne har vundet?
Hvor fedt er det for tæven?
Hvor fedt er det for den han, som bliver irettesat af en anden?
Hvor fedt er det, at kun én ud af tre hunde får noget ud af det her?
Hvor fedt er det, at den ene hanhund lærer, at han bare skal puste sig op og blive en "bølle" overfor både en anden han og en tæve?
Sorry - jeg har virkelig svært ved at se noget særligt positivt i at holde hund på den her måde.
Når hunde skal mødes, er det vel meningen, at alle parter får noget ud af det.
Ellers synes jeg det er bedre at lære sin hund at ignoprere den anden hund, lægge sig ned og slappe af.
feb 2011
Hvis nu du læser hvad der bliver skrevet så er TS jo netop i tvivl om hun har gjort det rigtige ved at UNDGÅ ballade... og ingen råder hende til at lade den tage kampen om...
hvor vil du hen med dit indlæg? Det virker en smule anklagende
maj 2008
Følger: 24 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.818
Jeg besvarer TS´s startindlæg, - jeg har ikke læst andres indlæg.
Nej - jeg anklager ingen - jeg skriver nogle spørgsmål op, som man kunne stille sig selv i den situation, - og kan man besvare dem, så ligger det jo lige for, hvad man bør gøre.
Når to hanner tydeligvis konkurrerer om en tæve, som tydeligvis ikke bryder sig om hverken den ene eller anden, så kan jeg kun se, at det vil være fornuftigt at tage sin hund til sig.
Ingen får jo noget ud af det her.
jan 2010
Havde det været min Simmer , som havde et noget mere robust sind , var jeg slet slet ikke i tvivl. Der ville jeg have stoppet ham pr. omgående.
Men min tanke er bare ;
- er det ikke lige netop disse situationer der vil bygge Bertils selvtillid op på sigt og gøre ham til en " normal " hund uden angst og tilbageholdenhed
feb 2011
"Sorry - jeg har virkelig svært ved at se noget særligt positivt i at holde hund på den her måde."
Hvilken måde? Hun skriver jo netop at hun brød ind og gjorde hvad jeg også kan læse du mener er det rigtige...
feb 2011
og hvad hvis han ikke får noget positivt ud af det.. vil du risikere han udvikler, omend ikke voldsom, men en aggresion overfor andre hanner?
Jeg vil foretrække at undgå disse situationer og så bygge på hans selvtillid i alle andre sammenhænge end lige med fremmede hanner omkring en tæve... det er dømt til at give bagslag
jan 2010
Måske , jeg skulle " glemme " alt om hans fortid og så handle ud fra , hvis han havde haft en normal barndom , dvs. forvente det samme og reagere på samme måde som hvis det havde været med min Simmer.
Egentlig kunne jeg jo også forestille mig , at hvis jeg mærkerede mig tydeligt som lederen , ville det give Bertil en følelse af " mor har styr på det " og dermed tage noget angst fra ham , den vej rundt.
Jeg gør en hel masse for at give ham positive oplevelser og helst med en høj succesrate . Hvilket han har responderet fint på , det her var bare fordi , det er første gang jeg ser en " ægte hanhund " i Bertils adfærd.
Jeg tror jeg fremover vil , agere som jeg plejer overfor mine hunde , uden at tænke på hans barndom. Han har nok bedst af , på sigt , at blive behandlet , som en normal hund , men en klar og tydelig leder ved sin side.
Tusind tak , fordi du gav dig tid , til at svare på mine spørgsmål og så jeg kunne få det vendt inde i mig selv og finde ud af , hvordan jeg tackler tingene og pigerne fremover.
feb 2011
Lige præcis det jeg vil frem til med alle mine snørklede ord Jeg håber du får en god og selvsikker dreng ud af dine anstrengelser - du arbejder godt for sagen i hvert fald
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
Min hanhund kan være en pestilens mange gange overfor tæverne, og det stopper jeg øjeblikkeligt.
feb 2011
jan 2010
For vi er netop hjemkommet fra en tur på 2 timer nede ved søen og jeg må nok sige , at min lille forsagte hund Bertil er muteret indenfor ganske få dage.
Bertil ejer hele søen samt det meste af oplandet.
Så hans adfærd fortæller mig tydeligt , at jeg skal markere mig mere og tænke mindre på hans selvtillid
Hvis jeg ikke for sat en stopper for hans kurmageri og hans ignorering af de andre hundes signaler bliver han for det første en pestilens for mig og så for han nogen på snuden snart af de andre.
Hold da op , hvor er han fokuseret på numserne hos pigerne og han acceptere kun nødtvunget et nej fra min side.
Dejligt at se , at min Bertil( trods hans skæve start på livet ) alligevel har en mening om tingene , men også dejligt at han lytter til mig ( dog nødtvunget , han er jo kun lige blevet 1 år )
Aner ikke hvordan jeg skal tackle det