2.664 visninger
|
Oprettet:
2 former for kemisk kastration. {{forumTopicSubject}}
Jeg troede kun der var 1 form.
Men jeg ringede til min dyrlæge for at høre en pris på en kemisk kastration. Og hun spurgte hvilken?
Øhh..
Det viser sig så at de har fået en ny type, en hvor de skyder en stav ind i hunden og som så varer et halvt år.
Nogen der har hørt om det før og evt. har erfaring?
jan 2009
Følger: 20 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 258 Svar: 1.869
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Der er kommet en mulighed for at kastrere hanhunde, et implantat der sættes ind under huden mellem hundens skulderblade (som ved en chipmærkning). Det virker i mindst 6 måneder hvorefter virkningen gradvist aftager.
Uønsket adfærd der fra ejerens side medfører ønske om om kastration kan være
hyperseksualitet hvor hanhunden parer ”alt og alle”
strefning
agressivitet rettet mod mennesker eller andre hunde (eller dyr)
strintning – især indendøre
Lidelser der kan få dyrlægen til at anbefale en kastration kan være
forstørret blærehalskirtel
kroniske sårdannelser i mellemkødet (perianalfistler)
visse svulster i mellemkødet
Især hvad angår uønsket adfærd må siges at kastration ikke nødvendigvist ”kurerer” 100 %. Det er altid bedst i sammenarbejde med en adfærdsbehandler at forsøge at få klarlagt grunden til den uønskede adfærd og få sammensat et træningsprogram. Kastration kan evt. indgå som en del af behandlingen.
En lidelse som forstørret blærehalskirtel ses som oftest hos lidt ældre hunde. En ældre hund er man ikke altid så glad for at få bedøvet. Men en kastration er en meget vigtig del af behandlingen hos disse hunde.
Til medicinsk behandling af især uønsket adfærd som strintning er nogle gange brugt store doser progesteron. Progesteron bruges ellers til udsættelse af løbetid hos tæver, og er forbundet med en del bivirkninger af mere eller mindre alvorlig grad. Det skulle ofte gentages efter nogle uger, og virkningen var ikke helt sikker. Det blev derfor i hvert fald her på klinikken ikke brugt ret meget.
Skal hunden af den ene eller anden grund kastreres har vi derfor indtil nu ikke haft andre reelle muligheder end den kirurgiske kastration hvor testiklerne fjernes operativt. En kirurgisk kastration indebærer at hunden skal bedøves, og der er i sagens natur ingen fortrydelsesret.
Der er for ganske nylig markedsført et nyt præparat til kemisk kastration i Danmark som giver helt andre muligheder. Produktet har været på markedet i New Zealand og Australien de sidste 3-4 år.
Produktet
indeholder et kunstigt fremstillet overordnet kønshormon.
gives som et implantat mellem skulderbladene (omtrent som når en hund chipmærkes) og virker ved at undertrykke dannelsen af testosteron og dermed også sædceller.
Fordele
Reversibel – gentager man ikke injektionen vil hanhunden efter ca 12 måneder have normal hormon- og sædcelleproduktion. D.v.s. man har også mulighed for at forsøge hvordan en kastration virker. Ser man den ønskede effekt kan man vælge enten at fortsætte med at give implantaterne. Eller man kan vælge at udføre en permanent kirurgisk kastration.
Hunden skal ikke igennem en operation med tilhørende bedøvelse. En bedøvelse medfører altid en om end normalt lille risiko for komplikationer. Nogle ejere ønsker ikke at løbe denne risiko. Især ved en ældre hund ved måske knapt så godt helbred kan det være en fordel at kunne undgå en bedøvelse.
Op til 6 uger til fuld effekt første gang (ved gentagen injektion er der virkning fra implantatet gives). Virkningen indtræder dog gradvist over de 6 uger og god effekt vil normalt ses efter få uger.
Udseende. Hos en del hunde af racer med lang silkeagtig pels, som f.eks. cocker spaniels, settere, langhårede gravhunde, ændrer pelsen udseende efter en kirurgisk kastration. Den bliver blødere og mere ulden og kan blive mere mat i farven.
Bagdele
Skal gives hver 6. måned hvis man ønsker effekten opretholdt.
Testiklerne bliver en smule mindre
Prisen – et implantat koster ca. 510 kr (september 2010) hvortil skal lægges konsultationshonorar
Pt er produktet kun godkendt til brug på hanhunde. Der forskes i et produkt til brug hver 12. måned ligesom der forskes i brug på tæver og katte. Især ved tæver vil det være en fordel med et godt sikkert
produkt uden de potentielt ret alvorlige bivirkninger der er ved de produkter der i øjeblikket findes.
Læs mere om
Netdyredoktor om kastration af hanhund
Her står der alt om det du vil vide...tror jeg. ;o))
jan 2009
dec 2007
Hvis det er en metode man vil bruge fremover så kan det ijo kke være godt med xx antal stave under huden. ;o))
Men havde jeg en hanhund der skulle kemisk kastereres så ville jeg også vælge staven da den kan fjernes med det samme, en sprøjte kan vist ikke neutraliseres lige så hurtigt. :o)
jan 2009
Ja jeg har mange spørgsmål, men min kæreste er ikke meget for at prøve staven, i tilfælde af "hvis nu hvis nu hvis nu"
dec 2007
Kastration af hanhund- uden operation, en mulighed med fortrydelsesret.
Og jeg kan godt li det med fortrydelsesretten. :o) og at hunden IKE skal i narkose.
jan 2009
dec 2007
Bare chippen "som er meget mindre" kan jeg stadig mærke på mine 2 ældre piger på 7år, så jeg er sikker på at den kan findes.
Men lige det med din kæreste, har de ikke ALTID noget imod kasteration, bare ordet får dem gerne til at krympe sig som om det er dem selv der skal ha cuttet kuglerne.. Hihihi.. Sorry, jeg ku ikke dy mig. ;o))
jan 2009
Haha ja, han er altså ikke meget for det ;D
jan 2009
dec 2007
jan 2009
jan 2009
jan 2009
jan 2009
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
for min hund har det været en fantastisk løsning, han stressede helt vildt til træning. og det forsvandt efter 3 uger. Nu skal han så ikke kemisk kastreres mere lige nu, jeg vil se om de to år, har gjort så meget, at han er til at træne med uden. Indtil nu har det gået rigtig godt. han er begyndt at interessere sig for tæver igen, men jeg kan kalde ham væk fra dem. Han er også begyndt at lette ben igen og lave tissemarkeringer. og hans kugler er vd at få normal størrelse igen.
Jeg gav ca 1100 kr pr gang
jan 2009
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
2 former for kemisk kastration.