HD hos lille hund {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg snart været herinde længe, jeg har kigget og kigget men ser yderst sjældent en lille hund der er HD tjekket, de får Patella test, de får øjenlysning og måske hjerte scanning, men aldrig HD.
Så er det jeg undre mig for man er faktisk bevist om at Patella kan stamme fra HD og når jeg ser mig omkring kan jeg snart ikke finde en f.eks Chi uden Patella.
Kan det måske skyldes man tror det gør mindre ondt på en lille hund med HD, hvilket jo er noget vrøvl, eller er man blot ikke oplyst om at rigtig mange små hunde faktisk har hd?
Hvorfor avler nogen overhovedet på Patella, selvom den er 1, en 1 vil altid blive en 4 hvis man ikke gør noget, og da det er arveligt. så sæatter man hvalpe i verden med dette dårlige gen.
Er det bare mig, eller hvordan tænker i?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Jeg kender til flere med FB og mops der tester for HD, men ganske rigtigt ikke umiddelbart nogen med chi'er, så det afhænger vel lidt af hvad du betragter som små hunde:o)
For at opdage at en race har et problem, kræver det self at nogen tester. Men hvis ikke der umiddelbart lader til at være et problem, er der jo ingen grund til at stille krav om test af alle hunde før avl.
Jeg har endnu tilgode at høre om en chi med HD. Og man må vel gå udfra at dette trods alt ville blive opdaget af og til, for selvom ikke alle HD-hunde viser symptomer så er der trods alt en stor del der gør, og så får man jo undersøgt hunden.
Jeg siger ikke de ikke findes, men der må da være langt imellem når man aldrig hører om det.
Ang PL ved jeg ikke ret meget om sygdommen, men kan ikke umiddelabrt se grund til at avle på en 1'er hvis racen har tilstrækkeligt avlsmateriale til ikke at gøre det
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.800
Indenfor Chi er der enormt mange med patella, ogver 50% har jeg læst mig til, det skyldes man har avlet på alt der kunne gå uden tanke for andet.
For at være på forkant ville jeg da mene man burde teste alle hunde for HD, hvorfor vente til sygdommen spreder sig før man gør noget, når man nu er viden om at denne sygdom ligger til alle racer.
Det ses mest hos store hunde for her bemærker man det mere når de går.
Jeg spurgte min dyrlæge og en uvildig dyrlæge, begge synes det var hovederystende at man ikke tjekker de små for HD, de ser desværre mange tilfælde, men hvem skilter lige med de har en med HD, eller i det hele taget får dem tjekket.
Da min den ene har amerikanske gener, ret mange valgte jeg klart en HD test og en Patella test, netop fordi de har det der over, men det er ikke et påbud i DK, underligt??
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 29 Svar: 167
Jeg tror mange stadigt lever med troen på at små hunde ikke får HD.....
jul 2008
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 841
Jeg undres, hvis det skulle være rigtigt at HD er lige så almindeligt hos små raser, som hos visse store raser og ingen har været opmærksom på det.
Vil du ikke linke til dine kilder ?
jan 2007
Men vi kan jo ikke teste alle hunde for alt, så man må vælge hvad der er væsentligt for den enkelte race.
Jeg har som sagt aldrig mødt en chi med HD -og hvis det var et kæmpe problem i racen, skulle man da mene at der trods alt var nogen stykker der havde vist symptomer og hvor ejer derfor har fået testet.
Nej, HD er bestemt ikke kun noget der forekommer ved store racer -og i øvrigt heller ikke noget der forekommer ved ALLE store racer.
Men er der et problem i en race, så bør der self testes for det. Men skal vi teste alle racer for alt, hvor stopper vi så?
jun 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 29 Svar: 167
jul 2008
Tak for link Mette, synd det også er kommet i den race og i så stort antal, øvøv
jul 2008
Denne tråd er fra 2008, allerede der vist man åbenbart de fleste af dem havde C hofter, hvor du Michelle egent synes det er ok??
jul 2008
læs hele artiklen, her står bla at hd muligvis kan være en faktor til HD, hvis det er sandt, så er der dælme mange af de små med patella der burde få et tjek
jul 2008
jeg har IKKE hd, det ville du vide hvis du havde læst indlægget istedetfor at skabe dig, hvilket jeg mener du gør pt.
Måske skulle du hvis du er indenfor en skødehunde klub få åbnet øjnene, du fik også lige et link om cavalieren, men den er måske ikke en skødehund, i guder.
jul 2008
jul 2008
I min verden er de ikke, der findes nok små mynder, men her omtaler jeg altså de små racer her hjemme, jeg ligger inde med et privat brev fra min klub, som jeg desværre ik må offentliggøre da det jo er privat, men selv klubben ved der er problemer med min race i USA, men man vælger ikke at gøre noget, det er egentlig det jeg finder underligt.
At cavalieren også har det i så stor grad, ja det kommer ikke bag på mig heller, men ingen vil åbne øjnene for dette.
jeg har sågar været ude for en opdrætter direkte sagde, jeg tester ikke for HD på små hunde, de får ikke ondt af HD, javel så.
Ja jeg har haft dette op før, jeg synes stadig det er synd og skam man ikke får testet div racer, så de holdes fri af sygdom, og lige præcis HD kan alle racer få.
jul 2008
Hvis dine øjne var åbne, havde du forespurgt hos div klubbers dyrlæger, selv de kender til problemet!!!
Det var hvad jeg gjorde.
jul 2008
Nej jeg har kun avlet i 30 år, det er nok ikke så længe i din alt vidende verden, jeg er jo faktisk kun en ung pige der lige har fået min første puddel og aldrig har måtte stå ved dyrlægen fordi en avler ikke gad teste.
jul 2008
jeg har avlet Schæfer, Tervuren, Sct bernard og nu shih-tzu, så jeg er totalt uviden om alt.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 1.730
Det havde jeg heller ikke regnet med, hos så lille en race.
Tror dog ikke han er så generet af det som en stor tung hund, men han bliver nok ikke 8-10 år gammel.
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 30 Hunde: 15 Emner: 96 Svar: 1.545
Han er hypermobil i sine bagben (mest haserne) og dyrlægen gætter på at det nok har fået ham til at udvikle HD. MEN samtidig er han testet fri for PL.
Og så er der iøvrigt ikke noget der grad 4 mere.
0 - hunden er helt fri for PL
1 - patella kan luxeres, men kommer selv tilbage på plads
2 - patella kan luxeres og forbliver ude når den slippes.
Tibben KAN godt have HD, men har ALDRIG hørt om nogle hunde der var generet af det. Og så længe ikke engang den enkelte hund har gener er der ingen grund til at teste alle hunde. Det er ikke kun min egen mening men også en af DKK's HD-bedømmere, som nok har mere viden om emnet end alle os tilsammen.
jan 2007
Men det betyder altså ikke at ALLE racer har HD-problemer og derfor skal testes.
Du nævnte i dit første indlæg chi'en, og den har mig bekendt ikke HD-problemer. Din race har jeg slet ikke udtalt mig om.
jan 2007
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 907
Så jo, små hunde kan godt have dårlige hofter og have ondt! Og det piner mig, at jeg ikke vidste mere end jeg gjorde, da jeg købte hende. Men jeg har gjort mig nogle erfaringer på den hårde måde nu, og ved hvad jeg skal være opmærksom på i fremtiden.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
Så er Flindt fremme med alle problemerne igen. Det er jo ikke første gang, og det undrer mig at høre om alle de specielt Shih Tzu'er med sundhedsproblemer i DDH - i checker jo for patella (længe før os andre, som Du jo lidt hånligt skrev på Gi-Pote). Men jeg hører gerne relle eksempler på det her, da det jo er nemt at påstå.
Patella er 2 forskellige ting: En alvorlig hvor selve knoglesporet ikke er udviklet korrekt. Den er arvelig. Og en anden hvor det er slappe ledbånd. Den er mere afhængig af forskellige faktorer (eks. ikke teste en tæve i løbetid), og KAN være arvelig. Desuden er der forskel på om patella luxerer indad eller udad. Indad er den grimme og heldigvis også den der er færrest af.
Men at Patella hænger sammen med HD skal altså bevises bedre end en enkelt udtalelse om at det måske hænger sammen. Ingen af de dyrlæger jeg kender og har kontakt til kender til nogen sammenhæng.
Og at patella '1' altid ender med en '4' (’3’ !!)er simpelthen noget vrøvl. Næsten alle med '1' lever et helt normalt liv uden problemer.
Jeg kan kun tale om DKK Shih Tzu'er, og kender meget få tilfælde hvor patella har udviklet sig alvorligt. Der er nu testet 63 ST'ere i DKK, og der er 10 med '1' og ingen dårligere.
HD hos små hunde tales der sjældent om. Måske fordi de "lever" bedre med evt. problemer, da vægten og belastningen er mindre.
Vi solgte for 10 år siden en hvalp, der blev opereret i begge hofter 9 måneder gammel. De boede med en have i 3 etager og hvalpen havde løbet op og ned ad trinene hele dagen. Det var formentligt medvirkende til at udvikle grim HD. Vi fik et chok, og tog en lang samtale med vores dyrlæge. Vi fotograferede nogle af vore gamle hunde fra dengang, og fik konstateret B og C hofter. Vi har fulgt op på vore andre hvalpe gennem tiden, og har ikke hørt om problemer.
Men også at de havde et specielt udseende i hofterne (en anelse åben hofteskål - alt andet ok). Det har jeg så siden gravet i.
En meget stor undersøgelse af ST i England i begyndelsen af 90’erne blandt veterinærorganisationerne viste, at op til 70 % af dem havde B eller C hofter - men at det betegnes som dværgvækst, hvor hofterne ser anderledes ud end den ”officielle” A-hofte.
Det kan man så konstatere, men hvad vigtigere er, at der er meget få ST’ere (I hvert fald i DKK og FCI i Norden), der har problemer med HD – jeg kender til omkring 5 tilfælde i de sidste 18 år.
Så selvfølgelig skal man hele tiden være opmærksom på sundhedstilstanden, men der er ikke nogen grund til at gå fuldstændig over gevind.
Flindt, Du fører dig ofte frem med diverse problemer med ST – samtidigt med at Du har travlt med at fortælle hvor sunde dine egne hunde er.
Hvis Du kender til DKK hunde med HD hører jeg gerne om det, ellers må jeg undre over hvad formålet er med dine indlæg – Du kender i hvert fald ikke til den generelle tilstand i DKK.
Der er ingen grund til at gøre hunderacer syge, uden reel grund – og det synes jeg at Du gør
Jeg diskuterer gerne sundhed på et seriøst og reelt grundlag – vi har en rigtig sund ST i DKK og jeg skal gøre mit til at det fortsætter.
Peter
Racerepræsentant for Shih Tzu i KSS
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 1.058
Udover det, kan jeg da godt se en lille samhæng mellem hd og pl...Hvis hunden er plaget af hd, vil den på et tidspunkt, gå anderledes pga smerter, skævhed osv...og det vil da i høj grad gå ud over knogler, led osv hele vejen ned i benet/benene...og jo mere hunden går forkert, jo mere slid vil der komme i de udsatte/syge knogler...
feb 2010
Det er jeg ked af at høre, og håber klarer det.
Kan Du fortælle hvor Du har ham fra - evt. med en PB
sep 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 1.058
Han er en blanding og desværre købt hos en "hundehandler"...
Jeg er da heldigvis blevet klogere...men på en træls måde. Kun et spørgsmål om tid med ham.
feb 2010
Hvis Du en anden gang har brug for hjælp eller spørgsmål til Shih Tzu, er Du altid velkommen.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
feb 2010
Jeg synes at når man starter sådan en tråd, så er det en alvorlig anklage af en race, når man ikke kommer med ret mange reelle ting.
Sundheden er vel det største ”aktiv” for en opdrætter og racen, og derfor noget vi altid skal arbejde med.
Derfor skal vi til enhver tid være opmærksomme på, hvad der sker omkring os med symptomer på sygdom. Jeg mener seriøst vi har en sund Shih Tzu i DKK, og vi ønsker selvfølgelig at fortsætte sådan. Det kræver en vis åbenhed (ikke altid nemt) samt en del kontakt med dyrlæger, for at holde styr på om problemer opstår.
Så jeg forstår stadig ikke hvad Flindt ønsker med dette her, men det er jo ikke første gang at hun starter med brask og bram, for så at forsvinde når der skal reelle ting på bordet.
Jeg diskuterer stadig gerne sundhed på et seriøst og reelt grundlag.
Viser der sig et problem, skal jeg gerne være med til at diskutere hvad der skal til for at komme videre.
jul 2007
Følger: 16 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 690
Men jeg har en lille hund (cairn terrrier), som er HD-fotograferet.
Jeg er opvokset med schæfere, og derfor var det helt naturligt, at min cairn også skulle testes for HD. Desuden er han en aktiv hund, der bruges til agility - derfor ville jeg vide det.
Han havde B på den ene, og C på den anden - som ca. 1 årig.
En dyrlægestudende efterlyste for ca. 1 år siden små hunde (cairn terrierer), der tidligere var blevet HD-fotograferet. Hun ønskede at fotografere dem igen for at se, om og hvordan HD'en havde udviklet sig.
Det var jeg selvfølgelig interesseret i - og billederne så stadig sådan ud -ingen udvikling/forværring!
Det var ens for alle hundene (det var en lille undersøgelse med max 50 hunde), og hendes foreløbige "konklusion" var, at man ikke kan sammenligne HD-status på små og store hunde. Dvs. at fordi en lille hund fx har status C, betyder det som regel ikke noget for den lille hund. Hovedårsagen herfor er formodentlig, at den bruger sig anderledes pga. den mindre vægt og størrelse.
Min cairn har da heller ingen gener af det (som 4-årig), og løber stadig AG mm.....
jan 2007
Når racen er under opbygning, og avlsmaterialet derfor er begrænset, bør man da være super opmærksom på hvordan det ser ud på sundhedssiden, så evt problemer kan tages i opløbet, ellers står man jo pludseligt uden avlsmateriale:o/
Peter -spændende læsning:o)
feb 2010
Ja, det blev faktisk ganske spændende at undersøge.
Den engelske undersøgelse viste at hofterne faktisk var meget ens, men altså afveg en smule fra standarden.
Man har overvejet at anbefale en ekstra standard for hofter på eks. Shih Tzu og andre racer med dværgvækst, men har nok ikke kunnet komme igennem FCI (vel heller ikke nemt når England ikke er med i FCI).
Det vigtigse er stadig om dette giver sundhedsproblemer for racen, og det har vi slet ikke symptomer på. Ellers ville det jo være et alvorligt problem.
Og jeg læser altid dine indlæg med stor interesse - seriøse og gode.
HD hos lille hund