11.491 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Hvor længe uden vand? Hvor længe uden vand?

polly har de sidste 3 nætter tisset på gulvet, hvilket ellers er længe siden efterhånden, hun er holdt op med. Jeg kunne derfor godt tænke mig at fjerne vandet på et tidspunkt, for måske at mindske risikoen, men hvor tidligt kan jeg gøre det?

Jeg har rykket lidt på deres fodring. Normalt har de spist efter gåtur, dvs. tidlig morgen, eftermiddag og sen aften. Nu har jeg prøvet kun at give dem en lille smule efter eftermiddagsturen og så har de lige fået mad nu og får ikke mere i dag. Jeg har lagt mærke til, at hun efter den sene tur og aftensmad, har drukket en del, så det er mit håb, at hun vil drikke nu og dermed kan nå at tisse ordentligt af, når vi går ud i aften. Men hvornår kan jeg fjerne vandet? I morgen kan de få vand igen kl. 5 og ugens øvrige dage kl. 6.30. Aftenturen er ca. kl 22

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor længe uden vand?
  • #2   2. feb 2011 Mine piger sover i bur uden vand og vi sover som regel fra 22-23 stykker og står op igen 6-6.30. Det synes jeg ikke er problematisk overhovedet.

• #3   2. feb 2011 Herhjemme er hundene vant til ikke at få noget at drikke efter 22, og de får ikke igen før ved 7 tiden - og de tørster slet ikke.. Så 9 timer kan de sagtens gå uden.. smiley

• #4   2. feb 2011 Fie har adgang til vand 24/7, hun drikker aldrig om natten....

• #5   2. feb 2011 MMJ
    Det er kun den ene gang om natten. På turene tisser hun 1, max 2 gange og fra morgentur 6.30 til eftermiddag ved 15-16 er der ingen problemer. Om dagen har hun fri adgang til vand

Maj-Britt
    Her ville det jo måske være lidt længere, hvis hun skulle undgå at drikke en halv skål efter vi havde været ude at gå. Tænkte at fjerne det kl. 21 måske, hvis vi går ud kl. 22. Lyder det helt galt?

• #6   2. feb 2011 Maj-britt - fint at høre at dine vovser også sover i bur, herhjemme fungerer det super.. Vi har en bull terrier som er opvokset med bur, og sover ALTID derinde, og vi lukker det sjældent.. Men nu har vi fået en lille chi, som er en rigtig udbryder, der har fundet ud af at åbne buret.. Men han har fået nogle dårlige vaner af hans tidligere ejer (min kærestes mormor), så han vil op i sengen og sove.. smiley
    Lidt et sidespor smiley

• #7   2. feb 2011 Nikita
    Det ville jo så være nogenlunde det samme antal timer her

DKK
    Dyrlægens vurdering af, hvor længe, de kunne undvære? Avis er jeg ikke så tosset med. Dels synes jeg, det er en dårlig vane, dels ar jeg en kat, som ville bruge hele natten på at lave konfetti smiley

René
    Jeg tror faktisk heller ikke, hun drikker om natten, men hun tager en ordentlig slurk efter sin sidste mad (som jeg jo så har prøvet at rykke lidt)

• #11   2. feb 2011 Synes det noget mærkeligt noget at fjerne vandet. Det jo tydeligvis et spørgsmål om sygdom eller opdragelse og det skal hunden ikke straffes for. Så synes også du skal smutte forbi dyrlægen det kan jo være blærebetændelse

• #12   2. feb 2011 Jeg har ikke læst de andre indlæg men vil sige, at hunden ikke skal afskæres fra at drikke. Hvis den ikke kan holde sig til næste dag, må du sætte vækkeuret til og gå ud med hunden om natten. Hvis det er en voksen hund, som ikke kan holde sig så bed dyrlægen checke om der evt. er urinvejsinfektion eller lign.
    Held og lykke med det.

• #13   2. feb 2011 Jeg ville ikke have nogen skrupler ved at tage vandet fra hunden et stykke ud på aftenen - medmindre naturligvis at hunden spiser noget der, eller er aktiv.

• #14   2. feb 2011 Mine hunde er altid meget tørstige efter gåture, så jeg ville have det dårligt med at fjerne vandet inden da. Når de kommer i bilen efter lufteturen, så vil de som regel faktisk hellere have vand end godbidder...

• #15   2. feb 2011 Hmm, temmelig delte meninger kan jeg se.....

Mht blærebetændelse, er det så meget anderledes hos hunde end hos katte og mennesker? Pollys mønster kan jeg nemlig slet ikke forbinde med blærebetændelse som jeg kender det fra mig selv og katte. I dag f.eks. er der gået 8½ time fra morgen til eftermiddagstur. hundene har i løbet af dagen tilsammen drukket en halv skål vand og i morges har hun tisset én gang og til eftermiddag to gang. Det synes jeg på ingen måde er påfaldende?

• #16   2. feb 2011 Jamen hvorfor tage vandet fra hunden/hvalpen? Den lærer vel efterhånden at holde sig om natten ligesom alle andre hunde?

• #17   2. feb 2011 Det skal måske også lige siges, at den sene aftentur er en decideret tissetur og ikke andet. Den varer nok max 15 minutter og er ikke noget med at fare omkring. Bagefter går vi i seng (bortset fra, at de hidtil har fået mad mens jeg lige børstede tænder og den slags), så der er ikke stor aktivitet på det tidspunkt

• #18   2. feb 2011 Hvor gammel er hunden? og har det altid været et problem?

• #19   2. feb 2011 Miemiv
    Hun har haft holdt sig hele natten gennem længere tid og holder sig også fint hele dagen. Derfor jeg tænker, at et mere hensigtsmæssigt mønster måske kunne gøre tricket.

• #20   2. feb 2011 Miemiv
    Hun er kun 7 måneder, men det er flere måneder siden, hun har tisset om natten. I starten kom hun ud kl. 23 og igen kl. 5, men i over 2 måneder, har hun ikke haft behov fra 21/22 til 6/7 stykker

• #21   2. feb 2011 Det kunne jo også være p.g.a. at hun er ved at komme i løbetid. Så kan de godt få tendens til at tisse noget mere. men lad hende tisse ude som noget af det sidste, inde I går i seng og som dt første om morgenen, samtidig med at du lader hende komme ud min. 4-5 gange i løbet af dagen. 8½ time om dagen og så igen om natten synes jeg lyder af ret lang tid.

• #22   2. feb 2011 Bodil
    Synes du seriøst, det tyder på at hunden er syg når den kan holde sig væsentlig flere timer om dagen uden problemer og i øvrigt virker frisk, glad og tilfreds?

• #23   2. feb 2011 Bodil: "Jeg syntes det er en mærkelig tendens at man skal putte hunde i bur fjerne vandet og så videre i stedet for at finde ud af hvad problemet er og så gøre noget ved det!! "

Enig!

• #24   2. feb 2011 Hvis i fodrer med tørfoder skal hunden have adgang til frisk vand, andet kan ødelægge deres nyre. I kan jo evt. Give morgenmad som der første og så sidste gang om eftermiddagen og ikke om aftnen?

• #25   2. feb 2011 Jeg vil altså gerne lige slå fast, at hun ikke kommer i bur. Hun sovere i min seng og det bliver hun ved med. Nu har jeg lige læst om symptomerne på blærebetændelse på Netdyredoktor, Dyrlægevagten og Netdyrlægen. De er ret identiske med dem, jeg kender fra katte og jeg kan slet ikke genkende dem hos Polly.

Miemiv
    Løbetid har jeg ikke tænkt på i den forbindelse. Hun tisser nu ikke flere gange pr. tur som Disen har gjort siden sin første løbetid, men de kan jo være forskellige. Mht at komme ud 4-5 gnge i dagens løb, er det ikke en mulighed. I aftes blev jeg faktisk oppe længere for at få hende endnu senere i haven efter aftenturen, men hun dimsede bare rundt uden at gøre noget. Det gør hun heller ikke om morgenen, hvor jeg ofte har haft lukket hende ud 1½ time efter selve turen. Og om dagen er det jo heller ikke noget problem. Hun kan vel ikke opspare urin gennem de 8 timer i løbet af dagen, som hun så skal af med midt om natten, når hun har været ude to gange efter jeg er kommet hjem fra arbejde

• #26   2. feb 2011 Bodil K.
    Ja jeg kan heller ikke forstå hunde skal i bur om natten og da slet ikke uden vand , hunde er et flokdyr og har det best med at være i nærhed af sin flok (famillie).
    En sund og rask hund kan nemt holde sig 8-10 timer kan den ikke det så er man sku da forpligtet til at opsøge en dyrlæge man har sku da f......... et ansvar.

• #27   2. feb 2011 Charlotte
    Det er det, jeg vil gøre. Altså droppe maden sent om aftenen. De har fået morgenmad kl 7 ca.og så igen her kl. 19 i stedet for som før kl. 7, 17 og 22 ca.

• #28   2. feb 2011 Karin
    Lad venligst være med at anklage mig for ikke at leve op til mit ansvar fordi jeg ikke har været til dyrlægen med en hund på 7 måneder, der i 3 nætter har tisset på gulvet én gang pr. nat og ellers virker sund og frisk. Hvad er det, du mener, den fejler?

• #29   2. feb 2011 Jeg ved bare at min tæve har behov for at tisse oftere under løbetid, men hun kan dog sagtens holde sig om natten, eller når hun ellers er alene. Men hun kommer stadig ud 5-6 gange om dagen eller mere, ofte korte ture, og så tisser hun 3-5 gange pr. luftetur (1-1½ time) når hun er i løb, ellers kun 1-2 gange.

Men uanset hvad, så vil jeg sige at I skal lukke hende ud om natten, når hun skal og efterhånden strække tidspunktet, så det passer med når I står op.

• #30   2. feb 2011 Miemiv
    Førhen peb hun, når hun skulle ud tidligt om morgenen, men de sidste nætter, har jeg først hørt hende, når hun hoppede op i sengen igen efter at have tisset.

Som min situation ser ud pt både privat og på arbejde, vil jeg simpelthen ikke kunne holde til f.eks. at stå op hver time og gå ned med hende i håb om, at hun skal tisse (jo i weekenden, men det er jo ikke nok), så da jeg jo har synligt bevis på, at hun om dagen snildt kan holde sig 8 timer, er jeg nødt til at prøve at justere hendes rytme i stedet. Nu har jeg prøvet med maden, så må jeg til en start se om hun af sig selv får mindre trang til at drikke senere, når ikke hun får sen mad.

• #31   2. feb 2011 Mine piger sover i bur sammen i soveværelset om natten. Jeg begyndte, at putte dem i buret, fordi der var for meget rumsteren rundt i løbet af natten, hvilket resulterede i uheld hos hunde, der ellers burde kunne holde sig. Siden de begyndte, at sove i buret, har der intet været og de sover sødt natten igennem.

Jeg må nok sige, at jeg ikke ser noget som helst problem i bur om natten, når bare man er i nærheden af hunden/-ene, så man kan høre, hvis de skal ud. Hundene lærer, at om natten forholder man sig i ro, hvilket er en god ting. Særligt, når man har flere hunde, kan det være svært, at holde natteroen.

Om det hjælper, at fjerne vandet fra hunden om natten, ved jeg ikke. Jeg tror mere, at det er et vanespørgsmål, det med natte-tisseriet. Og måske er det startet i forbindelse med løbetid eller "lømmelalder". Det er ikke sjældent, at hvalpe glemmer meget, bland andet renlighed, når de er omkring et halvt år.

Mit foregående svar gik ikke på, om hvorvidt at fjerne vandet, var løsningen med blot på, at det ikke er synd/dyreplageri eller andet.
    Løsningen er nok nærmere, som flere skriver, at tage hvalpen ud midt om netten, som man gjorde, de den var lille.

• #32   2. feb 2011 Maj-britt - helt enig. I vores tilfælde er det blevet til at vovsen er utrolig tryg i sit bur, og søger derind for at finde fred og ro.. Det er hans "hule", og selvom det står åbent om natten, og vi før har tilbudt ham at komme op i sengen og sove, går der ikke mere end 5 min. også smutter han tilbage ned til sig selv.. Buret står lige ved vores soveværelsesdør, som altid er åben.. Så han kan høre hver eneste åndedrag og fornemmer at vi er der.. Men egentlig er han lidt af et dovendyr, han ænser ikke engang os, hvis vi går på toilettet i løbet af natten.. smiley

• #33   2. feb 2011 Hvorfor vil du så tage vandet fra den , kunne nemt tænkes at den måske fået blærbetændelse.
    Hvorfor har så mange svært ved at opsøge en dyrlæge når der er noget galt med ens hund " sige ikke du har svært ved det"
    Men når du dog er ved dyrlægen så kan du jo spørge hvad han/hun mener om at fratage hundens vand om natten.

• #35   2. feb 2011 Vi fjernede Enzo's vand omkring kl. 21 da vi var ved at gøre ham renlig. Så fik han dog lov at tage en lille smule når vi havde gået den sidste aftentur.
    Men han havde ikke brug for at drikke en masse vand efter kl 21, for efter aftensmaden var det slut med at være super aktiv.

• #36   2. feb 2011 Maj-britt H
    Helt enig pånær det med buret , ja de kan godt glemme alt hvad de har lært når de når pubertetsaldern.

• #37   2. feb 2011 karin
    Jeg ville have taget vandet fra den i et forsøg på at ændre dens rytme så den passede nogenlunde sammen med min, da jeg jo kan se, at den på andre tider af døgnet ikke har problemer med at holde sig dobbelt så længe som tilfældet har været i hvert fald en af de foregående nætter.

Jeg ved ikke, hvorfor andre har svært ved at tage til dyrlægen - jeg har det ikke selv. På den anden side, tager jeg ikke til dyrlægen med mindre mine dyr enten virker til at have det dårligt eller jeg ser nogle symptomer, som jeg forbinder med en eller anden lidelse. I det her tilfælde kan jeg simpelthen ikke få øje på symptomerne. Hun tisser ikke oftere end før, men én af de gange, hun ellers har tisset om morgenen er nu om natten i stedet. Ellers er der ingen forandringer. Ingen blod (ved godt, man ikke altid kan se det med det blotte øje), ingen besvær ved vandladning, ingen småsjatten, ingen lugt fra urinen og ingen tegn ellers på ubehag/smerter eller andet.

Og jeg har skam tænkt mig at høre dyrlægen hvad hun siger til at jeg fjerner vandet om natten, hvis ikke det hjælper, at jeg har ændret spisetiderne, men jeg nægter simpelthen at ringe og forstyrre en vagtdyrlæge fordi en stor hvalp har tisset på gulvet 3 gange.

• #38   2. feb 2011 Marianne fordi hun kan holde sig om dagen i lang tid betyder ikke hun kan det samme om natten, Min Gizmo holder sig fint om dagen, men om natten skal han altså ud og tisse et par gange, så jeg står pænt op og lukker ham ud og så går vi ind og sover videre bagefter og det gør jeg hver gang han markere på døren smiley Og jeg kunne aldrig finde på at tage vandet fra ham om natten, men nu er han så også på vanddrivende pga dårligt hjerte, men alligevel.

• #39   3. feb 2011 Nadja
    Det har som sagt bare ikke været et problem førhen.

Nå, jeg kan melde om tørre gulve til morgen, så enten er det heldigt og tilfældigt eller også hjalp tricket med at rykke aftensmaden. Jeg krydser fingre for, det var det sidste og fortsætter af den vej.

Hun har lige været i haven her kl. 5 uden at skulle noget og nu går vi rigtigt ud. Så må jeg se om de overhovedet vil med mig :D, det er vist ikke regn og rusk, der står øverst på de damers hitliste

• #40   3. feb 2011 Hov, jeg havde nær glemt fortsættelsen på historien:
    Ringede til dyrlægen i formiddags, som ikke så nogen grund til at se Polly. Jeg må gerne tage vandet væk om natten hvis det fortsætter, men som sagt har der ikke været uheld i nat, så foreløbig ser jeg om ikke de nye spisetider er nok.

Kommentér på:
Hvor længe uden vand?

Annonce